تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

قرص تری فلوپرازین عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

image قرص تری فلوپرازین عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

موارد مصرف تری فلوپرازین

این دارو در درمان اختلالات پسیکوتیک مصرف می‌شود.

فارماکوکینتیک تری فلوپرازین

پس از مصرف خوراکی جذب گردیده اما دارای متابولیسم عبور اول کبدی است . حداکثر غلظت پلاسمایی ۴-۲ ساعت پس از مصرف خوراکی ایجاد می‌گردد . دارو به میزان زیادی در کبد متابولیزه شده و عمدتاً‌از راه کلیه دفع می‌گردد. پیوند این دارو به پروتئین‌های پلاسما بسیار زیاد است.

تکفارس آی آر

منع مصرف تری فلوپرازین

این دارو در صورت وجود بیماری قلبی، (کمی یا زیادی فشارخون) ضعف شدید CNS، کوما، سندرم مادرزادی QT طولانی، سابقه آریتمی قلبی و نقایص مادرزادی ژنتیکی که سبب کاهش فعالیت ایزوآنزیم P4502D6شود، نباید مصرف شود.

عوارض جانبی تری فلوپرازین

آثار خارج هرمی خصوصا واکنش‌های دیستونیک و اکاتزی ، خواب‌آلودگی ، اثرات ضد موسکارینی و کمی فشارخون، افزایش سرعت ضربان قلب، آریتمی و سندرم شبه سنکوپ از جمله عوارض جانبی دارو هستند.

تداخلات دارویی تری فلوپرازین

www.takfars.ir

تری‌فلوئوپرازین خطر ایجاد آریتمی های بطنی را در مصرف همراه با داروهای ضد آریتمی، مسددهای گیرنده بتا‌آدرنرژیک و داروهای ضد هیستامین مانند ترفنادین و آستمیزول افزایش می‌دهد. مصرف فنوتیازین‌ها همراه با ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای ، سبب کاهش متابولیسم و افزایش غلظت خونی آنها می‌گردد. این دارو با کاهش آستانه تشنج ، با اثرداروهای ضد صرع مقابله می‌نماید. مصرف این دارو همزمان با متیل‌دوپا، متو‌کلوپرامید و لیتیم سبب افزایش اثرات خارج هرمی آنها خواهد شد. بروز سندرم آنسفالوپاتیک در تعدادی از بیماران که همزمان لیتیم و داروهای ضد پسیکوز دریافت‌کرده‌اند، گزارش شده است. اثرات ضد پارکینسون لوودوپا در صورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است مهار شود. مصرف همزمان داروهای کاهنده فشارخون با این دارو ممکن است سبب کاهش شدید فشارخون شود. مصرف همزمان این دارو با داروهای ضد تیروئید ممکن است خطر بروز آگرانولوسیتوز را افزایش دهد.

هشدار ها تری فلوپرازین

این دارو در موارد زیر باید با احتیاط فراوان مصرف شود:

الکلسیم حاد، دیسکرازی خونی، اسیب شدید مغزی، تصلب عروق مغزی، کاهش ذخیره قلبی مانند بی‌کفایتی دریچه میترال، بی کفایتی عروق مغزی، فئوکروموسیتوم، بی کفایتی کلیه، سندرم Reye، عیب کار کبد، سابقه حساسیت به هر یک از فنوتیازین‌ها.

بررسی حرکت غیرطبیعی و مشاهده دقیق علائم اولیه دیسکینزی، به طور منظم در طول درمان ، بویژه در سالخوردگان و بیمارانی که مقادیر زیاد دارو دریافت میکنند، توصیه می‌شود.

توصیه های دارویی تری فلوپرازین

دوره درمان با این دارو باید کامل شود. این دارو نباید بیش از مقدارتجویز شده مصرف شود.

برای حصول اثرات درمانی مطلوب، ممکن است چند هفته زمان مورد نیاز باشد.

در صورتی که یک نوبت مصرف دارو فراموش شود، اگر رژیم درمانی بصورت یک نوبت مصرف در روز باشد، به محض به یاد آوردن در همان روز، نوبت فراموش شده باید مصرف شود. درغیر اینصورت، از مصرف نوبت فراموش شده باید خودداری شود. اگر رژیم درمانی بصورت چند نوبت در روز باشد،‌به محض به یادآوردن طی یک ساعت ، آن نوبت باید مصرف شود. در غیر این صورت از مصرف نوبت فراموش شده یا دوبرابر کردن مقدار مصرف بعدی باید خودداری گردد.

قبل از قطع مصرف دارو، باید به پزشک مراجعه شود. قطع تدریجی مصرف دارو ممکن است ضروری باشد.

تک فارس

از مصرف فرآورده‌های حاوی الکل و سایر داروهای مضعف CNS با این دارو باید خودداری گردد.

در صورت نیاز به هرگونه عمل جراحی یا درمان اورژانس، پزشک باید از مصرف این دارو آگاه گردد.

هنگام رانندگی یا کار با ماشین‌آلاتی که نیاز به هوشیاری دارند، باید احتیاط نمود.

هنگام برخاستن ناگهانی از حالت خوابیده یا نشسته ، باید احتیاط نمود.

هنگام ورزش، در هوای گرم یاهنگام حمام آب گرم، به علت احتمال بروز شوک حرارتی باید احتیاط نمود.

این دارو ممکن است سبب بروز خشکی دهان شود. در صورت تداوم خشکی به مدت بیش از دو هفته ، باید به پزشک مراجعه نمود.

احتمال بروز حساسیت به نور با مصرف این دارو وجود دارد. استفاده از عینک و لباس محافظت کننده ممکن است ضروری باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر