تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا نوشیدن آب گرم مفید است یا مضر

image آیا نوشیدن آب گرم مفید است یا مضر

در بهبود گردش خون مؤثر است

اختلال در گردش خون تقریباً روی همه چیز در بدن تأثیر می گذارد؛ از فشار خون گرفته تا سلامت قلبی و عروقی.

دوش گرفتن با آب گرم به اندام هایی که وظیفه ی خون رسانی را برعهده دارند کمک می کند تا خون بیشتری را با سرعت بیشتری به سایر اندام ها انتقال دهند.

اگرچه پژوهش های کمی برای تأیید این تأثیر مشابه انجام شده است، اما نوشیدن آب گرم هم می تواند تا حدودی همان تأثیر دوش گرفتن با آب گرم را داشته باشد.

تکفارس آی آر

اگر قبل از خواب با آب گرم دوش بگیرید یا آب گرم بنوشید، می توانید خواب آرام تر و راحت تری داشته باشید. سعی کنید این راهکار و آرامش بعد از آن را تجربه کنید.

می تواند گرفتگی بینی را برطرف کند

یک فنجان آب گرم بخار ایجاد می کند. نگه داشتن یک فنجان آب داغ زیر بینی و استنشاق عمیق این بخار ملایم می تواند به تخلیه ی سینوس های مسدودشده و حتی تسکین سردردهای سینوسی کمک کند.

از آن جا که سطح داخلی سینوس ها و همچنین گلو با غِشاءهای مُخاطی پوشانده شده اند، نوشیدن آب گرم باعث گرم شدن این قسمت ها می شود و می تواند به تسکین دردهای ناشی از تجمع مخاط ها به ویژه در ناحیه ی گلو کمک کند.

پژوهشی که در سال ۲۰۰۸ انجام شد نشان داد یک نوشیدنی گرم مانند چای می تواند به تسکین سریع و ماندگار آب ریزش بینی، سرفه و گلودرد و همچنین رفع خستگی کمک کند. همچنین در این پژوهش مشخص شد نوشیدنی گرم از همان نوشیدنی در دمای اتاق، مؤثرتر است.

www.takfars.ir

می تواند به عملکرد دستگاه گوارش کمک کند

نوشیدن آب به فعالیت هایی که در دستگاه گوارش انجام می شود کمک می کند. هنگامی که آب در معده و روده ها حرکت می کند، بدن بهتر می تواند مواد زائد را دفع کند.

بعضی از مردم بر این باورند که نوشیدن آب گرم در بهبود عملکرد دستگاه گوارش مؤثرتر است. بر اساس این نظریه، بدن در هضم بعضی از غذاها دچار مشکل می شود. آب داغ می تواند به حل کردن و تجزیه ی این غذاها توسط دستگاه گوارش کمک کند.

اگرچه برای تأیید این نظریه باید پژوهش های بیشتری انجام شود، اما پژوهشی در سال ۲۰۱۶ نشان داد نوشیدن آب گرم می تواند تأثیرات مطلوبی روی حرکت های روده و همچنین توانایی در دفع گاز بعد از عمل جراحی داشته باشد. البته حتی اگر مطمئن نیستید نوشیدن آب گرم به هضم غذا کمک می کند، بد نیست آن را تجربه کنید چرا که ضرری هم ندارد.

می تواند در بهبود عملکرد دستگاه عصبی مرکزی مؤثر باشد

افرادی که به اندازه ی کافی آب مصرف نمی کنند، با اختلالاتی در عملکرد دستگاه عصبی مواجه می شوند که روی حالات خُلقی و عملکرد مغز در آن ها تأثیرات منفی می گذارد. برای پیشگیری از بروز این اختلالات دریافت آب کافی ضروری است و فرقی هم نمی کند که آب مورد نیاز بدن را با مصرف آب گرم یا آب سرد تأمین کنید.

پژوهشی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد نشان داد نوشیدن آب علاوه بر اینکه می تواند به بهبود عملکرد دستگاه عصبی مرکزی کمک کند، در بهبود حالات خُلقی هم مؤثر است. در این پژوهش از شرکت کنندگان خواسته شد تا فعالیت های نسبتاً دشواری انجام دهند و در طول انجام این فعالیت ها آب بنوشند. بعد از سنجش های انجام شده مشخص شد نوشیدن آب هنگام انجام فعالیت های دشوار، عملکرد مغز را تقویت می کند و اضطراب را کاهش می دهد.

می تواند به رفع یبوست کمک کند

کم آبی یکی از شایع ترین دلایل یبوست است و در بسیاری از موارد، نوشیدن آب راهکار مؤثری برای پیشگیری و رفع یبوست است. آب رسانی مناسب به بدن باعث نرم شدن مدفوع می شود و به دفع راحت تر آن کمک می کند.

نوشیدن آب گرم به صورت منظم می تواند به منظم نگه داشتن حرکت های روده کمک کند.

تک فارس

در آب رسانی به بدن نقش دارد

اگرچه برخی شواهد نشان می دهند نوشیدن آب سرد برای آب رسانی مجدد بهتر است، اما نوشیدن آب با هر دمایی اصلی ترین راهکار برای آب رسانی به بدن است.

کارشناسان توصیه می کنند زنان روزانه نزدیک به ۲/۵ لیتر و مردان نزدیک به ۳/۵ لیتر آب مصرف کنند. این مقادیر توصیه شده شامل مایعات موجود در بعضی از مواد غذایی مانند میوه ها و سبزیجات هم می شود. البته زنان در دوران بارداری و شیردهی و همچنین افرادی که فعالیت های بدنی شدید انجام می دهند یا در محیط های گرم فعالیت می کنند به آب بسیار بیشتری نیاز دارند.

سعی کنید روز خود را با نوشیدن آب گرم شروع کنید و با نوشیدن آب گرم به پایان برسانید. نباید اهمیت آب رسانی به بدن را نادیده بگیرید چرا که بدن برای انجام همه ی عملکردهای اساسی خود به آب نیاز دارد.

کمک می کند از سرما کمتر بلرزید

پژوهشی در سال ۲۰۱۷ نشان داد اگرچه لرزیدن واکنش طبیعی بدن به سرما است، اما نوشیدن مایعات گرم در شرایطی که احساس سرما می کنید، به کاهش این لرزیدن ناشی از سرما کمک می کند.

در این پژوهش، از شرکت کنندگان خواسته شد لباس های ویژه ای را بپوشند. این لباس ها به گونه ای طراحی شده بودند که در لایه ی بیرونی آن ها آبی با دمای نزدیک به انجماد جریان داشت.

بعد از اینکه لباس های ویژه را پوشیدند، شرکت کنندگان آب های مختلفی را نوشیدند که هر کدام دمایی متفاوت داشتند اما دمای همه ی آن ها بیشتر از ۵۲ درجه ی سانتی گراد بود. در این پژوهش مشخص شد شرکت کنندگان با اینکه در مجاورت سرما بودند اما به دلیل نوشیدن آب گرم، بهتر توانستند دمای بدن خود را حفظ کنند. با توجه به این نتیجه، افرادی که در هوای سرد کار یا تمرین می کنند، می توانند از این راهکار مفید یعنی نوشیدن آب گرم برای حفظ دمای بدنشان کمک بگیرند.

می تواند استرس را کاهش دهد

از آن جا که نوشیدن آب گرم به بهبود عملکرد دستگاه عصبی مرکزی کمک می کند، می توانید از نوشیدن آب گرم به عنوان راهکاری برای کاهش اضطراب استفاده کنید.

T A K F A R S

پژوهشی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد نشان داد افرادی که به اندازه ی کافی آب نمی نوشند آرامش کمتری دارند، بیشتر احساس نارضایتی می کنند و به طور کلی احساسات مثبت کمتری را تجربه می کنند.

آب رسانی به بدن می تواند روی حالات خُلقی تأثیر بگذارد، اضطراب را کاهش دهد و در ایجاد آرامش مؤثر باشد.

می تواند به سم زدایی متابولیک کمک کند

پژوهشی که در سال ۲۰۲۰ انجام شد نشان داد نوشیدن آب بیشتر می تواند با کمک به رقیق شدن مواد زائد در خون، از کلیه ها محافظت کند. البته درباره ی اینکه نوشیدن آب گرم در این زمینه مفید تر است شواهد کافی وجود ندارد.

کارشناسان می گویند نوشیدن آب برای پاکسازی بدن اهمیت دارد. نوشیدن آب به اندازه ی کافی می تواند از ایجاد التهاب و ابتلا به بیماری نقرس پیشگیری کند و به بهبود و حفظ لغزندگی مفاصل کمک کند.

می تواند در تسکین علائم آشالازی مؤثر باشد

آشالازی نوعی اختلال در عملکرد مری است که در آن مری برای انتقال غذا به معده با مشکل مواجه می شود. افراد مبتلا به آشالازی در بلعیدن غذا مشکل دارند. این افراد ممکن است این احساس را داشته باشند که غذا به جای اینکه به سمت معده حرکت کند، در مری گیر کرده است. این حالت با عنوان دیسفاژی شناخته می شود.

پژوهشی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد نشان داد نوشیدن آب گرم می تواند به افراد مبتلا به آشالازی کمک کند تا بلع راحت تری داشته باشند.

آیا نوشیدن آب گرم عوارضی دارد؟

اگر آب گرمی که می نوشید بیش از اندازه داغ باشد، می تواند به بافت های مری آسیب بزند، جوانه ها یا پرزهای چشایی را بسوزاند و باعث تاول زدن زبان شود. هنگامی که می خواهید آب گرم بنوشید، مراقب باشید و مطمئن شوید که آب گرم دمای مطلوبی داشته باشد. به علاوه اینکه اگر می خواهید با هدف آب رسانی مجدد آب بنوشید، آب خنک بهتر است.

تک فارس www.takfars.ir

اگر نکته ای را که درباره ی میزان حرارت آب بیان شد رعایت کنید، نوشیدن آب گرم هیچ عوارضی ندارد و می توانید آن را به عنوان یک راهکار مفید تجربه کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر