تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ دی

۳۱۱م:هجدهم ژانویه سال ۳۱۱ میلادی بحرانی که بر سر مسئله ریاست کشور، در ایران پدید آمده بود و کار تصمیمگیری های دولتی را مختل کرده بود رفع شد. در این روز بزرگان ایران پس از چند جلسه مذاکره سرانجام تصمیم گرفتند که فرزند به دنیا نیامده شاه متوفا را به شاهی بر گزینند، زیرا که یک موبد (روحانی زرتشتی) که پزشکی هم می دانست پس از مصاحبه با همسر شاه متوفا نظر داده بود که به احتمال زیاد، نوزاد، پسر خواهد بود. پس از این تصمیم که با حضور همسر شاه متوفا گرفته شد نایب السلطنه هم در همان جلسه تعیین گردید. به این ترتیب شاپور دوم (ذوالاکتاف) که از هفده سالگی، خود زمام امور را به دست گرفت تنها پادشاهی است که دوران سلطنت او بیش از طول عمرش به حساب آمده است. یکی از مسائل دوره «بحران ناشی از امروز و فردا کردن بزرگان بر سر تعیین شاه تازه» آهنگ مهاجرت یک قبیله عرب از صحرا به بحرین و تصرف آنجا از سوی این عربان بود که لزوم تعیین هرچه زودتر رئیس کشور را ایجاب می کرد.

شاپور دوم که از کودکی کینه عربان را به دل گرفته بود به سخترین وجهی آنان را سرکوب کرد و به نوشته برخی از مورخان، با سوراخ کردن شانه های اسیران عرب، آنان را به ریسمان کشید و عربان به همین لحاظ وی را ذوالاکتاف خوانده اند. ولی مورخان رومی وقت نوشته اند که این لقب به این دلیل بوده که شاپور دوم شانه های پهن داشته بود (اصطلاحا،چهار شانه بود).

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ دی

۱۹۴۰م:تصمیم ۱۵ ژانویه سال ۱۹۴۰ دولت انگلستان مبنی بر دادن آماده باش به سه واحد نظامی در هند برای عزیمت به خلیج فارس به بهانه مراقبت از منابع نفتی که ۱۸ ژانویه به روزنامه های اروپا و امریکا درز کرده بود دولت وقت ایران را ظاهرا متوجه خطر نکرد تا خود را آماده مقابله با هر پیشامد احتمالی کند . این نیروها که بعدا به خلیج فارس اعزام شدند، همانهایی هستند که اواخر اوت سال بعد از طریق خاک عراق وارد ایران شدند و با این که شمار آنان به سه در صد سربازان ایران هم نمی رسید به سبب مرخص شدن افراد پادگانهای ایران ، میهن ما را اشغال کردند. اطلاعاتی که در دهه های بعد در گوشه و کنار منتشر شد حکایت از آن می کرد که مقامات مربوط وقت ، اخبار همه تحولات جهانی را به دلایلی! به اطلاع رضاشاه نمی رسانیدند و یا گزارش مبهم و خلاف واقع می دادند. درست است که در آغاز کار ، سیاست انگلستان به عنوان نیروی مسلط بر خاورمیانه اقتضا می کرد که رضاشاه روی کار آید ، ولی در میهندوستی رضا شاه که از میان مردم عادی برخاسته بودجای تردید نیست . عیب کار او این بود که میهندوستی را آن طور که باید به میان مردم نبرد و به صورت یک جنبش همگانی در نیاورد که شکست ناپذیر شود و باهمان مهره های قدیمی به بازی کردن پرداخت که در وفاداریشان تردید بود و شاید هم او این را می دانست و بگیر و ببندهای خلق الساعه اش به همین سبب بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ دی

تکفارس آی آر

۱۳۲۱ش:دراین روز، ۲۸ دی ماه در سال ۱۳۲۱ (۱۸ ژانویه ۱۹۴۳) هواپیمای انگلیسی حامل افسران ایرانی از جمله یک سرتیپ و دو سرهنگ که به دعوت دولت انگلستان برای بازدید از محل و قوع جنگهای شمال آفریقا عازم مصر شده بودند در نزدیکی قزوین، ظاهرا به دلیل نقص فنی سرنگون شد و همه سر نشینان آن کشته شدند.

این هواپیما که درباره سقوط آن شایعه های متعدد درافواه وجود داشت کمتر از یک ساعت پس از برخاستن از فرودگاه نظامی قلعه مرغی تهران سرنگون شده بود.

۱۳۵۷ش: ۲۹دی ماه ۱۳۵۷ که انقلاب دراوج خود بود؛ در فرانسه دکتر علی شایگان، دکتر نصرالله سیف پور فاطمی (برادر دکتر حسین فاطمی) و تنی چند از یاران قدیم دکتر مصدق با آیت الله خمینی دیدار و مذاکره کردند و در پی همین دیدار گفته شد که نظام آتی ایران جمهوری خواهد بود، رئیس جمهور توسط نمایندگان (الکتورها) و نخست وزیر از سوی مجلس انتخاب خواهد شد تا هیچیک قدرت زیاد نداشته باشد که فرضا زورگویی کند و آزادی فعالیت های اقتصادی و سیاسی و نشر روزنامه و کتاب تامین خواهد بود. به این ترتیب، قرار بود که انتخابات ریاست جمهوری دو مرحله ای باشد (مردم الکتور ها و آنان رئیس جمهور را از میان نامزدها برگزینند) . ضمنا گفته شد که رمسی کلارک (دادستان سابق آمریکا) برای مذاکره با آیت الله خمینی به پاریس می رود.

همزمان در آسوان (مصر) جرالد فورد رئیس جمهوری پیشین و جمهوریخواه آمریکا (که در سال ۲۰۰۶ درگذشت) با شاه و انورسادات یک مذاکره طولانی سه جانبه داشت و در پی آن، فورد بدون ذکر نام کارتر گفت که دولت کنونی حزب دمکرات به دلیل ناپختگی در امور بین الملل، در دو سال طول عمر خود مسائل متعدد روی دست آمریکا گذارده که مهمترین آنها برهم خوردن نظم در ایران و افغانستان است و همین طور آمریکای لاتین (نیکاراگوئه) و آفریقا (اتیوپی و …).

در همین روز در تهران، شاپور بختیار نخست وزیر وقت گفته بود که بر سر دوراهی قرار گرفته است؛ اگر بخواهد مقاومت کند مردم کشته می شوند و اگر کناره گیری کند ارتش دست به کودتا خواهد زد. وی افزوده بود که مشکل دیگرش این است که اگر مجلس را هم منحل کند، دیگر نمی توان وزیران سابق را که در بازداشت هستند محاکمه کرد.

www.takfars.ir

۲۰۰۴م:نمایندگان رد صلاحیت شده دوره ششم مجلس شورای اسلامی یک هفته پس از بست نشینی در عمارت مجلس (ساختمان سنای سابق) به همان گونه که گفته بودند از ۱۷ ژانویه ۲۰۰۴ (۲۷ دی ماه ۱۳۸۲) روزه سیاسی هم گرفتند (روزه سیاسی اعتصاب غذا به صورت کامل نیست و آنان می توانند از غروب آفتاب تا سپیده دم بخورند و بیاشامند!). این بست نشینی و روزه به علامت اعتراض به رد صلاحیت بسیاری از نامزدهای انتخابات نمایندگی دوره هفتم صورت گرفته بود.

شورای نگهبان که بدون حضور آن، قانونگزاری امکان پذیر نیست ۸۳ نماینده از اعضای دوره ششم تقنینیه را هریک به دلیلی (مثلا تردید در وفاداریشان به قانون اساسی جمهوری اسلامی و عمل به واجبات اسلامی و نیز سوءظن به رفتارشان و موارد دیگر) رد کرده بود و استدلال برخی از این "رد صلاحیت شدگان" این بود که از خانواده روحانیون بوده و یا در جنگ با عراق و یا در انقلاب سال ۱۳۵۷ (سالهای ۱۹۷۸ و ۱۹۷۹) شرکت کرده بودند و … و نباید رد صلاحیت (برای نامزدی در انتخابات دوره بعد) می شدند.

گفته شده است انتشار عکسی از آنان بر سر یک میز افطار که بسیار مفصل تنظیم شده بود (سفره ای رنگین بود) از تاثیر این اعتصاب غذا در افکار عمومی کاسته بود.

عکسی را که می بینید در همان زمان در صفحه آخر روزنامه شرق چاپ تهران انتشار یافته بود و منظره نخستین روز "روزه گیری" این نمایندگان را نشان می داد. کنار نویسی عکس نیز از همین روزنامه است و به همین صورت انتشار یافته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ دی

۲۰۰۴م:دیوان عالی ایتالیا ۱۶ ژانویه ۲۰۰۴ یک مصوبه پارلمان این کشور را رد کرد که اگر پابرجا می ماند نمی شد رئیس دولت ایتالیا را تازمانی که این سمت را داراست تعقیب قضایی کرد. این مصوبه برای جلوگیری از محاکمه Silivio Berlusconi سیلویو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا و میلیاردر این کشور بود که دارای پرونده کیفری در دستگاه قضایی میلان است. دیوان عالی ایتالیا این مصوبه را مغایر اصول قانون اساسی، موازین دیگر و عقل سلیم خواند و به این ترتیب راه بر ادامه محاکمه «سیلویو برلوسکنی» نخست وزیر وقت (و رئیس کنونی دولت) باز شد که متهم به ارتشاء، تقلب در پرداخت مالیات و سوء استفاده در معاملات دولتی شده است. این اتهامات مربوط به سالهای پیش از نخست وزیرشدن او (قبل از ۱۹۰۴) بوده است. با وجود این، یک دادگاه میلان ۱۵ ژانویه ۲۰۱۰ محاکمه اورا به تعوین انداخت!. این اقدام دادگاه یک ضعف دستگاه قضایی و نفوذ دستگاه اجرایی (سیاست) در تصمیمات آن تلقی شده است. اصحاب نظر در این باره گفته اند که به احتمال زیاد هدف این تعویق؛ خرید وقت برای برلوسکونی است تا پارلمان را که در آن اکثریت دارد مجبور به تصویب مجدد طرحی (با عبارات تازه) مبنی تعلیق محاکمه رئیس دولت مادام که در این سمت است کند (بازگشت به مصوبه ای که در ژانویه ۲۰۰۴ مردود شد!).

با اینکه اتهامات برلوسکنی، قبلا وسیعا در رسانه ها منعکس و زن بارگی او و … بازتاب کامل داده شده بود ایتالیایی ها از ۱۹۹۴ تا کنون سه بار انتخابش به نخست وزیری کرده اند! (از ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۵، از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ و از ۲۰۰۸ تاکنون). این انتخاب و نفوذ کمپانی رسانه ای او (مالک رادیوتلویزیون و مجله) و تاثیر تبلیغات این کمپانی در افکار عمومی (میدیا کراسی) بوده است که اندیشمندان و استادان علم حکومت را نسبت به اصالت روشهای موجود در تمرین دمکراسی (انتخابات) دچار شک و تردید کرده و به دادن فرضیه های تازه اقدام کرده اند تا تمرین دمکراسی به اصالت نزدیک شود.

در سال ۲۰۰۹ در میلان مردی بر صورت برلوسکونی یک مجسمه کوچک سیمانی کوبید و اورا مجروح ساخت و به بیمارستان فرستاد. این رویداد باعث شد که رسانه های جهان سابقه کارهای اورا برگزارش مجروح شدنش بیافزایند و منعکس سازند و باردیگر تردید به دمکراسی ایتالیایی که پس از جنگ جهانی دوم در چند مورد دولت سوسیالیست داشته موضوع روز شود و ایتالیایی ها به بی توجهی به رای دادن متهم شوند. برلوسکونی که در عکسهایش با زنان زیبا دیده می شود متولد سپتامبر ۱۹۳۶ است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ دی

۴۹۵پیش از میلاد:بیشتر مولفان تاریخ عمومی ادبیات(ادبیات ملل) زادروز سوفوکلس Sophocles را که که به پدر درام نویسی در جهان شهرت یافته است ۱۸ ژانویه سال ۴۹۵ پیش از میلاد نوشته اند. بنابراین، سوفوکلس هنگام تصرف آتن به دست ارتش ایران ۱۵ ساله بود. وی در تراژدی نویسی نیز شهرتی بیش از آشیلوس و اوریپیدس دارد.

تک فارس

این نویسنده یونان باستان بیش از یکصد نمایشنامه نوشت که هفت نمایشنامه آن به صورت کامل تا به امروز باقی مانده است. نوشته های او محکم، روان و سیر منطقی دارند، و طبیعت انسان را به خوبی منعکس می کنند. نثر همه آنها شیوا، ارتباط و به هم پیوستگی مطالب استادانه است. نگارش سوفوکلس طوری است که به بازی صورت واقعیت می دهد.

سوفوکلس بود که با درام نویسی ثابت می کرد که سرنوشت و سرانجام یک فرد، نتیجه کارهای خود اوست که اندرز همیشه تازه ای برای انسانها است تا مراقب اعمال خود باشند و پیش از انجام کاری، نتیجه آن را مجسم کنند. این بیت فارسی مشابهت فراوان به اندرز سوفوکلس دارد: تو که می کنی اختر خویش را بد؛ مدار از فلک چشم نیک اختری را و به عبارت دیگر پیش از انجام هراقدام از خود بپرسد که چرا دست به این کار بزنم؟، نتایج انجام این کار چه خواهد بود؟

سوفوکلس که در حومه شهر آتن به دنیا آمده بود مانند همه آتنی های آن زمان به سیاست وارد شد، در ارتش خدمت کرد و حتی به درجه ژنرالی رسید. وی اواخر عمر اعتکاف اختیار کرده بود و پسرش به نوشتن نمایشنامه پرداخته بود که دست پرورده پدر بود. سوفوکلس ۸۹ سال عمر کرد و در سال ۴۰۶ پیش از میلاد درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ دی

۲۰۰۹م:در جمهوری ایران، اعتراض برخی از مقامات به برنامه فارسی تلویزیون بی بی سی که از ۱۴ ژانویه ۲۰۰۹ (۲۵ دیماه ۱۳۸۷) آغاز بکار کرده است ادامه دارد که خواسته اند دولت مشاهده برنامه های آن را در ایران مانع شود و ملت را از توطئه لندن از این طریق آگاه سازد. این اعتراض از ژوئن ۲۰۰۹ که بی بی سی با سه وسیله (رادیو، تلویزیون و وبسایت) به انتشار جزئیات رویدادهای ایران پرداخت شدت و دامنه بیشتری یافته است.

روزنامه کیهان در شماره هجدهم ژانویه (۲۹ دیماه ۱۳۸۷) خود ضمن نقل قسمتی از یک گزارش روزنامه تایمز درباره فعالیت بی بی سی چنین نوشته بود:

"برخی همکاران فراری نشریات زنجیره ای (نظیر قاضی زاده) و همچنین یک مقام وزارت ارشاد دولت سابق (رمضان پور) به همراه برخی عناصر ضد انقلاب هم اکنون به استخدام تلویزیون فارسی بی بی سی درآمده اند تا طراحی های انجام گرفته در وزارت خارجه و سازمان جاسوسی انگلیس (ام. آی ـ ۶) را به اجرا درآورند.".

به نوشته تایمز که یکی از روزنامه های بنگاه رسانه ای "روپرت مورداک" است، سرویس فارسی که دولت انگلستان بیش از ۱۵ میلیون پوند برای آن هزینه کرده زیرکنترل وزارت امور خارجه این کشور است و تامین هزینه هایش در اولویت قراردارد.

تایمز (طبق نوشته کیهان) افزوده بود: … در این زمان که «اوباما» در آمریکا کار خودرا آغاز میکند و با وجود تمایل وی به مذاکره با ایران برسر برنامه های اتمی، امکان رویارویی های تازه وجود دارد، گسترش فعالیت های منطقه ای ایران و نیز نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری این کشور (درخردادماه آینده) که در جریان آن احتمال برخورد شدید میان واقع گرایان و تندروها وجود خواهد داشت، برنامه فارسی تلویزیون بی بی سی می تواند بر آن وضعیات تاثیرگذار باشد و این کار را خواهد کرد. به علاوه، بی بی سی دنبال شکستن انحصار ایران در پخش برنامه های تلویزیونی است.

تایمز (به نوشته کیهان) اذعان کرده بود که «بسیاری از ایرانیان تردیدهای عمیقی در مورد برنامه فارسی تلوزیون بی بی سی دارند و آن را ادامه توطئه های بریتانیا می پندارند و به چشم مشکوک به آن می نگرند.

T A K F A R S

کیهان افزوده بود: «به اعتراف مطبوعات انگلستان، نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۴ خلاف پیش بینی های سفارت آن دولت در تهران از آب درآمد و برای وزارت امور خارجه دولت لندن غافلگیرکننده بود.».

۱۹۳۶م:در این روز در ژانویه سال ۱۹۳۶ پس از آن که رئیس دولت وقت جمهوری اسپانیا اعلام کرد که تصمیم به گام گذاردن در راه سوسیالیسم و ملی کردن تدریجی ابزارهای تولید و در صدر آنها اراضی زراعی را دارد و ارتش به تحریک صاحبان صنایع و مزارع و سلطنت طلبان به مخالفت برخاست چپهای اسپانیا ؛ ازکمونیست و سوسیالیست برای دفاع از جمهوری با هم متحد شدند و مسلحانه به خیابانها ریختند.

یارگیری از سوی دو گروه متخاصم، نزدیک به شش ماه طول کشید و اواخر ژوئیه (۱۹۳۶) جنگ داخلی خونین و پرتلفات اسپانیا آغاز شد. ژنرال فرانکو با نیروهای اسپانیایی مقیم مراکش، با کمک آلمان و ایتالیا وارد اسپانیا گردید. صاحبان ثروت، اربابان و سلطنت طلبان به کمک او شتافتند. مسکو و چپها نیز از گوشه و کنار جهان و از جمله از ایالات متحده به کمک جمهوریخواهان رفتند و بر طول جنگ و سختی و پیچیدگی آن افزودند و به علت همسایگی اسپانیا به ایتالیا و کمکهای بی دریغ موسولینی به فرانکو ، سرانجام چپها شکست خوردند.

جنگ داخلی خونین اسپانیا در عین حال آزمایشگاه سلاحهای تازه آلمان و شوروی بود. ژنرال فرانکو پس از پیروزی، نظام جمهوری را ملغی ساخت و دهها سال با دیکتاتوری کامل بر اسپانیا حکومت کرد و اواخر عمر، ریاست کشور را به پادشاه سپرد و به تدریج اسپانیا به راه دمکراسی بازگشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ دی

۱۹۳۶م:سه سال پس از به قدرت رسیدن هیتلر در آلمان، مبارزه این دولت با سیاست استعماری انگلستان و فرانسه و سلطه طولانی این دو دولت بر کشورهای دور دست به ویژه خاورمیانه و افریقا آغاز شد، و یک روز پس از نطق گوبلز وزیر تبلیغات هیتلر در اجتماع اعضای حزب حاکم سوسیالیست ملی (نازی) که شدیدا به سیاست های استثماری انگلستان و فرانسه حمله کرد، (۱۸ ژانویه ۱۹۳۶) این کاریکاتور در روزنامه های آلمان به چاپ رسید که نشان می دهد دو دولت استعمارگر (انگلستان و فرانسه) با کشتن افریقائیان، کرسی سلطه خود را بر ستونی از کله های آنان (مردم افریقا) قرار داده اند و به زمین و زمان فخر و افاده می کنند .

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ دی

۱۷۸۷م:نخستین دسته مهاجران انگلیسی، عمدتا جانیان زندانی و بدکاره ها ۱۸ ژانویه ۱۷۸۷ وارد استرالیا شدند. اینان و مهاجران انگلیسی دیگر با ازمیان بردن بسیاری از بومیان استرالیا جای آنان را گرفتند (همان کاری که قبلا انگلیسی ها در آمریکای شمالی کرده بودند) و استرالیا را به صورت یک مهاجرنشین انگلیسی در آوردند. استرالیا که از اوایل قرن ۲۰ یک دومینیون مشترک المنافع انگلستان شده است پادشاه این کشور راهمچنان رئیس استرالیا می داند.

جغرافیون غرب در همان زمان با هدف کاهش اعتراض آسیایی ها به مهاجرت انگلیسی ها به استرالیا و نیوزیلند، این دو سرزمین و جزایر متصرفه دیگر را، قاره «اقیانوسیه» نامیدند که این عنوان همچنان باقی مانده است. با وجود این، اعتراض پایان نیافته است و خطر «سیاسی ـ نظامی» در این منطقه همچنان باقی است. امپراتوری ژاپن انگلیسی شدن استرالیا رد کرده بود. می دانیم که از آغاز قرن ۲۱، انتقال قدرت از غرب به آسیا و اوراسیا (اورازیا) به آرامی آغاز شده است.

۱۹۱۵م:دولت ژاپن ۱۸ ژانویه ۱۹۱۵ یک فهرست بلند بالا مرکب از ۲۱ دستور به دولت وقت چین داد که بی شباهت به خواستهای چند سال بعد دولت انگلستان از ایران نبود که در قرارداد به تصویب نرسیده سال ۱۹۱۹ معروف به قرارداد وثوق الدوله منعکس است. اگر فهرست دولت ژاپن مورد موافقت چین که تازه جمهوری شده بود قرار می گرفت و خواستهای لندن از تهران به تصویب مجلس می رسید چین تحت الحمایه ژاپن و ایران تحت الحمایه انگلستان می شدند.

تک فارس www.takfars.ir

طبق این دو فهرست مشابه، چین و ایران باید امتیازهایی را که به دولتهای دیگر داده بودند لغو می کردند، چین از آن پس با نظر ژاپن به خرید اسلحه و ساخت آن اقدام می کرد و مستشاران نظامی چین باید تنها افسران ژاپنی می بودند. به همینگونه ایران باید به خرید اسلحه پس از تصویب ناظر انگلیسی ارتش و آن هم از انگلستان اقدام می کرد، امور مالی و آموزش رزمی ارتش ایران باید زیر نظر افسران انگلیسی قرارمی گرفت و …. بعلاوه، محافظت از بنادر چین مشترکا توسط ژاپن و چین صورت می گرفت.

مورخان در تفسیر فهرست دولت ژاپن نوشته اند که هدف از لغو امتیازهای خارجی چین مندرج در فهرست، عمدتا ابطال امتیازهایی بود که چین به آلمان داده بود.

۲۰۰۴م:تولید نفت کشور آفریقایی آنگولا ۱۵ ژانویه ۲۰۰۴ ازمرز یک میلیون بشکه در روز تجاوز کرد و اعلام شد که سریعا افزایش خواهد یافت. وجود همین نفت و معادن الماس بود که یک جنگ ۲۷ ساله داخلی را به آنگولا تحمیل کرد. از نظر تولید نفت در آفریقای سیاه پوست نشین، آنگولا پس از فدراسیون نیجریه قرار دارد.

۱۳ ژانویه ۲۰۰۴ اعلام شده بود که بین سالهای ۱۹۹۷ و ۲۰۰۲ معادل چهار میلیارد دلار از پولی که از راه فروش نفت آنگولا حاصل شده بود ناپدید شده است!.

۲۰۰۶م:۱۶ ژانویه ۲۰۰۶ نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شیلی اعلام شد که برنده آن پزشک سوسیالیست، Dr. Michelle Bachelet دکتر میشل باچلت بود. وی ۵۳ و نیم درصد آراء را از آن خود کرده بود. انتخاب میشل به این سمت از این جهت تعجب برانگیز شده بود که رقیبش به مردم گفته بود که میشل نسبت به ثبت نکاح بی اعتنا است و بیان چنین مطلبی در یک کشور شدیدا مذهبی مانند شیلی مساوی است با شکست طرف، ولی مردم اعتنا نکرده بودند.

میشل که یک سوسیالیست دوآتشه است و زمانی به چریکهای چپگرا کمک می کرد در عین حال یک عارف است و ساده زیستن را ترجیح می دهد، خودش خرید و آشپزی می کند، لباسها را می شوید و بچه هایش را به مدرسه می برساند. پدر دکتر باچلت، یک ژنرال نیروی هوایی شیلی و مشاور نظامی سالوادور آلنده بود که پس از کودتای ژنرال پینوشه به زندان افکنده شده و در اینجا بر اثر شکنجه جان سپرد. عوامل پینوشه (پینوچت) میشل و مادر او را زندانی کرده بودند تا پدرش را مرعوب کنند و از او اعتراف بگیرند که چه روابطی آلنده با مسکو، چین و کوبا داشته بود. میشل و مادرش پس از رهایی از زندان از شیلی گریختند و از طریق استرالیا به آلمان شرقی (در آن زمان کمونیست) رفتند و میشل در آنجا به تحصیلات پزشکی ادامه داد و دکتر شد. وی که علاوه بر اسپانیایی، بر انگلیسی و آلمانی مسلط است، در رشته تاریخ نظامی (استراتژی و پالیسی) هم تحصیل کرده است. (پینوشه که در ۹۰ سالگی باید جواب مرگ ۳ هزار تن را می داد و تحت تعقیب قضایی بود اواخر سال ۲۰۰۶ درگذشت).

میشل (درسال ۲۰۰۶) ۵۴ ساله از یازدهم مارس کار خود را در سمت جدید آغاز کرد. با انتخاب او، جز مکزیک، کلمبیا و یکی دو کشور کوچک، بقیه آمریکای لاتین در دست سوسیالیست ها و چپگراها قرار گرفته است که نسبت به دولت واشنگتن بدبین و متمایل به گسترش مناسبات با چین، روسیه ایران هستند.

در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری شیلی، رقیب اصلی دکتر باچلت، سباستیان پیانرا بود که یک میلیاردر شیلیایی و از راستگرایان این کشور و صاحب یک شبکه تلویزیونی و سهامدار یک شرکت هواپیمایی و نیز یک باشگاه فوتبال است که پیشرفت خودرا نتیجه شرکت در معاملات سهام و ارائه کردیت کارت به شیلیایی ها می داند. دکتر باچلت مادر سه فرزند است. با وجود شکست در انتخابات ژانویه ۲۰۰۶، سباستیان پیانرا (۶۰ ساله در ۲۰۱۰) دست از تلاش خود برای احراز مقام ریاست جمهوری برنداشت و در انتخابات سال ۲۰۱۰ شیلی که به دور دوم کشانیده شد و در آن دکتر باچلت نامزد نبود برنده شد و کار خودرا از ۱۱ مارس آغاز می کند. با پیروزی وی (گرچه با اکثریتی ناچیز)، پس از ۲۰ سال، ریاست بر شیلی به دست راستگرایان افتاد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ دی

۲۰۰۶م:شانزدهم ژانویه ۲۰۰۶ در حالی که دولتهای پنجگانه عضو دائمی شورای امنیت به علاوه آلمان در لندن در پشت درهای بسته درباره برنامه پژوهشهای اتمی ایران سرگرم مذاکره بودند و وزیر امور خارجه وقت آمریکا با تاکید خاصی از آنها خواسته بود که با احاله قضیه ایران به شورای امنیت موافقت کنند، سعود الفیصل وزیر امور خارجه دولت سعودی نیز در مصاحبه ای با شبکه «بی بی سی» گفت که مخالف هرگونه تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی است.

تکفارس

وی گفت که غرب را در این تلاش ایران مقصر می داند زیرا که از اتمی شدن اسرائیل جلوگیری نکرد و اتمی شدن اسرائیل سبب شده است که ایران درصدد اتمی کردن خود برآید.

سعود الفیصل گفت که کوتاه آمدن غرب در برابر اتمی شدن اسرائیل بود که جهان را با افزایش کشورهای اتمی روبرو ساخته است.

نگرانی اسرائیل از ادامه بررسی روسیه برای کشف کمک احتمالی اسرائیل به انقلاب مخملی اوکراین و ….

کانال ۲ تلویزیون اسرائیل (غیر دولتی) در ژانویه ۲۰۰۵ از اختلاف تازه این دولت با دولت روسیه پرده برداشت و گفت مقامات دولت روسیه اتهامی را که اخیرا پوتین وارد ساخته و گفته است که منابع اسرائیلی به انتخابات یوشچنکو در اوکراین کمک مالی کرده اند همچنان دنبال می کنند و همچنین سرگرم این رسیدگی هستند تا ببینند که کمک اسرائیل به مخالفان داخلی پوتین تا چه میزان بوده است.

پوتین از سال ۲۰۰۳ با سرمایه داران یهودی روسیه که در حرّاج دهه ۱۹۹۰ بسیاری از کمپانی های دولتی این کشور را صاحب شده اند درگیر شده و تاکنون تنی چند از آنان را بازداشت کرده و یا فراری داده است. به باور پوتین، سرمایه اولیه این یهودیان روسی از خارج تامین شده است. مقامات روسیه گفته اند که مدارکی در دست دارند که نشان می دهد اسرائیلی ها پول هنگفت بابت پیروزی یوشچکنو در اوکراین خرج کرده اند. یهودیان از قرنها پیش نسبت به اوکراین حساسیت داشته اند. در زانویه ۲۰۰۵ بیم اسرائیل از این بود که دولت روسیه کشفیات خود در آن زمینه ها را اعلام دارد و باعث تحریک روسها برضد یهودیان شود و جریان ضد یهود سال ۱۹۵۳ از گور درآید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ دی

۲۰۰۵م:شبکه های تلویزیونی آمریکا در بخش مشروح اخبار ۱۶ ژانویه ۲۰۰۵ خود «چارلز گرانر» درجه دار آمریکایی را که به عنوان متهم ردیف یک (رینگ لیدر) پرونده شکنجه زندانیان در بازداشتگاه ابوغریب عراق به ده سال زندان محکوم شده بود در حالی که دستبند به دست و پابند به پا داشت نشان دادند که به زندان منتقل می شد. دوربین این شبکه ها روی دستبند و پابند تمرکز کرده بود.

برخی از مفسران گفته اند این نمایش برای خنثی کردن اثر بد انتشار عکسهای شکنجه زندانیان در افکار عمومی جهانیان صورت گرفته بود. وی با پای خود و بدون این که بازداشت باشد و با لباس اداری (یونیفورم) به جلسه دادگاه نظامی رفته بود که با دستبند و پابند از آنجا خارج شد و مجازات او که از آن تقاضای تجدید نظر کرده قطعی نبود که آن چنان او را به زندان ببرند.

این مفسران گفته اند که چنین رفتاری با یک نظامی کم سابقه بوده است و آن را جز قصد تبلیغ و نمایش نمی توان توصیف کرد. با وجود این، بسیاری از روزنامه ها در نقاط دیگر جهان نوشته اند که ده سال زندان در برابر شکنجه زندانیان که منجر به مرگ یکی از آنان شده است مجازاتی اندک بوده است. این روزنامه ها اظهارات پدر و مادر چارلز را نیز منعکس کرده بودند که گفته بودند وی مامور بود و طبق دستور مقامات بالاتر دست به این اقدام زده بود که نامی از آنان در پرونده نیست.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ دی

takfars.ir

۲۰۰۶م:در اعتراض به بمباران یک دهکده پاکستانی توسط آمریکا ۱۵ ژانویه ۲۰۰۶ تظاهرات سراسر شهرهای پاکستان را فرا گرفته بود. خبرگزاری چین که این عکس را از تظاهرات یک شهر پاکستان مخابره کرده نوشته بود که در این تظاهرات شعار مرگ بر آمریکا داده می شد. دولت پاکستان هم به این حمله که به غیرنظامیان تلفات وارد ساخته اعتراض کرده و اعلام داشته بود که اجازه تعقیب نظامی القاعده تا خاک پاکستان به کسی داده نشده بود. دهکده مورد حمله در مرز شمال غربی قرار دارد که ساکنان آن منطقه پشتون (پاتان) هستند و احساسات افغاندوستانه دارند. رسانه های آمریکا نوشته بودند که حمله با هدف نابود کردن مرد شماره۲ القاعده صورت گرفته بود که گزارش رسیده بود در آنجا بود. حملات هوایی – موشکی آمریکا از داخل افغانستان به مناطق پشتون نشین پاکستان از جمله منطقه وزیرستان از سال ۲۰۰۶ به بعد هم ادامه داشته و متعاقب هر حمله برپایی یک تظاهرات گزارش شده است.

۲۰۰۶م:در نخستین ساعت بامداد ۱۶ ژانویه ۲۰۰۶ در زندان «سن کوانتین» کالیفرنیا واقع در منطقه خلیج سانفرانسیسکو یک مرد ۷۶ ساله کر و کور که از سالها پیش مبتلا به بیماری مزمن قند بود و چند ماه پیش هم دچار حمله قلبی شده بود اعدام شد!.

وی که کلارنس الن Clarence Allen نام داشت از سال ۱۹۸۰ (۲۵ سال پیش از آن) در زندان بسر می برد. کلارنس در آن سال در شهر «فرزنو» به اتهام قتل دستگیر شده بود که چندی بعد متهم شد از داخل زندان دستور قتل سه شاهد پرونده را داده بود.

کلارنس در سال ۱۹۸۲ به اعدام محکوم شده بود و پرونده اش تا قطعیت یافتن حکم، مراحل قضایی را طی می کرد. پس از این که دیوان عالی آمریکا حاضر نشد پرونده را بررسی کند، حکم قطعی شد و چون آرنولد شوراتزنگر فرماندار کالیفرنیا حاضر به دادن تخفیف و تبدیل حکم نشد، اعدام گردید. این فرماندار متولد اتریش کالیفرنیا و بازیگر سابق فیلمهای بزن ـ بزن، چند هفته پیش از این نیز با تخفیف حکم یک اعدامی دیگر موافقت نکرده بود که این محکوم که در زندان اندرزگوی جوانان شده و چند کتاب نوشته بود اعدام شد.

اعدام کلارنس آلن ۷۶ ساله باعث انتقاد محافل مختلف شده و برخی از این محافل اعدام او را در این سن و با این وضعیت مزاجی و گذشت ۲۵ سال از جرم، عملی ظالمانه خوانده اند. کلارنس ۲۳ سال در صف اعدامی ها قرار داشت که خود نوعی مجازات سخت است.

عکس چند دقیقه پیش از تزریق زهر از کلارنس گرفته شده و او به علت کر و کور بودن، به درستی متوجه قضیه (اعدام) نشده و لبخند بر لب دارد!. گویا پزشک مربوط هم وضعیت مزاجی او را برای اعدام شدن مناسب نداسته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ دی

۲۰۰۳م:خودکشی پس از نزاع با دوست دختر و یا قتل دوست پسر و دوست دختر و احیانا بستگان انان و سپس خودکشی، از آغاز قرن ۲۱ در کشورهای صنعتی رو به افزایش است. روانشناسانی که این نوع خودکشی ها را بررسی کرده اند ریشه انها را در بالارفتن «در صد» زندگی مشترک بدون ازدواج مرد و زن تشخیص داده اند که در کشورهای صنعتی در حال گسترش است.

این روانشناسان گفته اند که چون جداشدن یکی از دو طرف در این نوع زندگی آسان و یکدقیقه ای است طرف دیگر به خشم می آید و یا تحت تاثیر حسادت شدید قرار می گیرد و دست به قتل و یا خودکشی و جرائم دیگر می زند. طلاق در ازدواخ رسمی عملی فوری نیست و در طول مراحل قضایی و وساطت مشاور خانواده خشم فرو کش می کند. در زندگی مشترک بدون امضای قرار داد نکاح، طرفین آزاد هستند و قیدی میان آنان نیست و هر آن یکی از آندو می تواند بدون ملاحظات عاطفی و عکس العمل طرف دیگر جدا شود و راه خود درپیش گیرد که خطر قتل و خودکشی هم در آن وجود دارد.

عکس که ۱۶ ژانویه ۲۰۰۳ در رسانه های آمریکا انتشار یافته از همین دست خودکشی ها بود. این عکس از هلی کوپتر برداشته شده است. ماجرا از این قرار است :

تک فارس آی آر

لوئیس راجرز ۲۴ ساله با زنی در طبقه بیست و سوم این مجتمع مسکونی در یک محله اعیان نشین شهر فیلادلفیا زندگی می کرد و این دو خود را دوست پسر و دختر معرفی می کردند. روز حادثه، درپی یک مشاجره کوتاه، دوست دختر که اجاره نامه آپارتمان به نام او بود به لوئیس دو ساعت مهلت داد تا جامه دانش را ببندد و آنجا را ترک کند و سپس از خانه بیرون رفت. راجرز آپارتمان ترک ولی دوباره به آنجا باز می گردد و آپارتمان را به آتش می کشد که پلیس با مشاهده دود متوجه قضیه می شود، وارد آپارتمان می گردد و درست لحظه ای که لوئیس آماده پرتاب کردن خود از بالکن بود به وی می رسد و موفق می شود آستین او را بگیرد. همان طور که در عکس دیده می شود گرفتن آستین برای نجات لوئیس کافی نبود و او پس از سقو ط از ارتفاع هفتاد و چهار متری جان سپرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ دی

۲۰۰۸م:بازداشت "هوانگ گوانگ یوHuang Guangyu" میلیاردر ۳۹ ساله چینی در نوامبر ۲۰۰۸ که تا چند سال پیش آه دربساط نداشت سبب طرح پرسش های متعدد در رسانه ها شده بود که در کشور چین با نظام ایدئولوژیک و حاکمیت حزب کمونیست، این فرد چگونه و از چه راهی صاحب شش میلیارد و سیصد میلیون دلار ثروت شده است. وی که قبلا کارمند بانک بود و در سال ۱۹۹۶ با یک همکار خود در بانک ازدواج کرده است چگونه و به ترتیب توانست یک امپراتوری توزیع وسائل خانگی داشته باشد.

این پرسش سخت تر از سایر پرسش ها است که این میلیاردر در کشوری که طبق قانون، هر خانواده تنها می تواند دارای یک فرزند باشد، چگونه توانسته است که سه فرزند داشته باشد؟!. مطالب رسانه ها در این زمینه در ژانویه ۲۰۰۹ همچنان ادامه داشت. اتهام هوانگ انتقال غیرقانونی پول، تقلب در پرداخت مالیات و دادن رشوه به مقامات دولتی بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ دی

۲۰۰۹م:«مورین داودM. Dowd» روزنامه نگار ایرلندی تبار آمریکایی در مقاله خود که هفدهم ژانویه ۲۰۰۹ در روزنامه های این کشور انتشار یافت از عمل "تیموتی گیتنرTim Geithner" رئیس بانک مرکزی مستقر در نیویورک که «اوباما» اورا سمت وزارت خزانه داری (دارایی و …) داده است به سختی انتقاد و از اینکه اصحاب پول و مقام تا به این حد ارزان و پست هستند که درآمد خودرا از چشم دولت پنهان و قوانین را زیر پای می گذارند ابراز تعجب کرده بود. گیتنر که قبلا علاوه بر شغل اصلی، در ساعات فراغت برای صندوق جهانی پول کارهایی انجام می داد و دستمزد می گرفت بخشی از این دستمزد را به اداره مالیات بردرآمد آمریکا گزارش نکرده بود و فرم مربوط را بدون ذکر این رقم، امضاء و ارسال کرده بود. به علاوه، یک مهاجر غیر قانونی را به عنوان کلفت (خدمتکار) خانه اش استخدام کرده بود که با این عمل قانون مهاجرت را نقض کرده بود. وی در نوامبر ۲۰۰۸ پس از آنکه اطمینان یافت که به عنوان وزیر خزانه داری معرفی خواهد شد به اداره مالیات بردرآمد اطلاع داد که هنگام پرکردن فرم درآمد سالانه خود مرتکب اشتباه شده که حاضر است مالیات و بهره و جریمه مربوط را که جمعا ۴۳ هزار دلار است بپردازد!. پدر گیتنر و مادر "اوباما" قبلا در رابطه با اندونزی همکار بودند و آشنایی دو طرف به آن زمان باز می گردد و گیتنر نیز بمانند "اوباما" سالهای نوجوانی را در اندونزی و چند کشور دیگر آسیای جنوب شرقی گذرانیده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ دی

۲۰۰۹م:نهم ژانویه ۲۰۰۹ در آمریکا یک گراند ژوری (هیات منصفه فدرال) بانو شیلا دیکسون Sheila Dixon شهردار شهر بزرگ بالتیمور (نه چندان بدور از واشنگتن) را مجرم شناخت و پرونده را جهت تعیین مجازات به قاضی سپرد.

بانو "شیلا" که در نوامبر ۲۰۰۷ با رای اکثریت، شهردار بالتیمور شده گفته بود که کناره گیری نخواهد کرد. وی متهم به قبول هدیه ازجمله پالتو پوست، استفاده شخصی از «گیفت کارتهای» ویژه خرید برای تنگدستان شهر و … و نیز دروغ گفتن به بازپرس درجریان تحقیق بوده است. یکم دسامبر ۲۰۰۹ دادگاه رای به مجرمیت او داد و بانو شیلا ـ در این زمان ۵۶ ساله ـ نهم زانویه ۲۰۱۰ اعلام کناره از سمت شهردار از چهارم فوریه (یک ماه بعد) کرد. وی پیش از شهردارشدن رئیس شورای شهر و قبل از آن عضو این شورا بود. شیلا از مبلّغان "اوباما" در جریان مسابقه های انتخاباتی سال ۲۰۰۸ آمریکا بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ دی

TakFars

۱۹۴۱: تعرض نیروهای انگلستان به اریتره آغاز شد.

۱۹۶۲: نیروهای آمریکایی به جنگلهای جنوب ویتنام از هوا مواد شیمیایی پاشیدند که طبق اعلام خودشان نوعی سم آفت نباتی بوده تا کمونیستها از آنجا خارج شوند!.

۱۹۶۲: نیروهای آمریکایی به جنگلهای جنوب ویتنام از هوا مواد شیمیایی پاشیدند که طبق اعلام خودشان نوعی سم آفت نباتی بوده تا کمونیستها از آنجا خارج شوند!.

۱۹۶۴: امروز (۱۸ ژانویه ۱۹۶۴ = ۲۸ دی ماه ۱۳۴۲) اعلام شد که از فردای آن روز پتروشیمی آبادان آغاز بکار خواهد کرد.

۱۹۶۶: یک روز پس از اعلام موافقت ایران و عراق به مذاکره برای حل اختلافهای مرزی دو کشور ، کردهای عراقی به چند شهر شمالی عراق حمله مسلحانه بردند.

۱۹۶۷: مجلس شورای ملی قانون منع ازدواج کارکنان وزارت خارجه ایران با اتباع بیگانه را تصویب کرد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر