تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

راهکارهای روانشناسی و مفید برای کاهش استرس روزانه

image راهکارهای روانشناسی و مفید برای کاهش استرس روزانه

راهکارهای زیر به شما کمک خواهند کرد که از شر استرس حاد خلاص شوید، توانایی سیستم دفاعی بدنتان بالا رود و در نتیجه بدنتان بهتر کار کند.

در هنگام عصبانیت تصمیم نگیرید

بر کسی پوشیده نیست که افراد در هنگام عصبانیت تصمیمات غیر معقول و نسنجیده می‌گیرند. وقتی که در حال جر و بحث با کسی هستید به طور خود به خود عصبانی خواهید شد. این عصبانیت باعث بروز استرس بیشتر و پیامدهای ناخوشایند بعد از آن خواهد شد. به عقیده من بهتر است بعد از آرام شدن و از بین رفتن عصبانیت، طرفین به بحث خود ادامه دهند و به نتیجه برسند. وقفه‌ای که در میانه جر و بحث به وجود می‌آید فرصتی را به شما می‌دهد که ذهن خود را از افکار و احساسات مخرب خالی کنید.

دست از نگرانی بردارید

تکفارس آی آر

بسیاری از مردم معتقدند که نگرانی در انجام کارها به آنها کمک می‌کند که در موقعیتهای دشوار بهتر عمل کرده و همه چیز زندگیشان را تحت کنترل بگیرند. متاسفانه این باور غلط باعث افزایش استرس در زندگی می‌شود. وقتی در مورد مساله‌ای نگران هستید این تصویر در ذهن شما شکل می‌گیرد که اتفاق بدی خواهد افتاد و به تدریج افکار منفی به ذهنتان خطور خواهند کرد. این نگرانیها به تدریج تبدیل به عادت می‌شوند و شما مجبور خواهید شد با استرس مزمن در زندگی کنار بیایید. به علاوه نگرانی ممکن است ذهن شما را پر از حس ترس و وحشت کند. گاهی اوقات مردم سعی می‌کنند که در شرایط سخت به آرامش برسند. ذهن شما کلید حل این مشکل است. افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید و بدانید که نگرانی، بسیار برای سلامت جسم و روان شما خطرناک است.

به خود سخت نگیرید

اغلب اوقات شما خودتان را به خاطر کارهایی که انجام داده‌اید نمی‌بخشید. انسانهای پر تلاش همواره سعی‌شان بر این است که خود را به استاندارد‌های بالای زندگی نزدیک کنند و خود را در همان حد نگه دارند. این خصوصیت اخلاقی باعث بروز استرس زیادی می‌شود. احساس گناه در افراد باعث بوجود آمدن اضطراب و افسردگی می‌شود. خودتان را به خاطر کارهایی که از کنترل شما خارج هستند سرزنش نکنید. بهتر است که نگاهی به افکار و احساساتتان بیندازید تا بدین وسیله قادر باشید افکار منفی درونی خود را تحت کنترل بگیرید. اگر احساس می‌کنید جایی از کار می‌لنگد به عقب بر گردید و از خودتان بپرسید چه نکات مثبتی را از آن اتفاق بد و ناخوشایند می‌توانید یاد بگیرید. به علاوه اگر احساس رضایتمندی درونی از خودتان را افزایش دهید تبدیل به فردی موفق و با اعتماد به نفس خواهید شد.

نفس عمیق کشیدن را تمرین کنید

نفس عمیق یکی از بهترین روشهای کاهش استرس و دور نگه داشتن بدن از اسپاسمهای عصبی و تنش است. ورزشهای هوازی فعالیت سیستم عصبی و تولید گلبولهای سفید خون را افزایش می‌دهند. مکان مناسبی را پیدا کنید و دستانتان را بر روی قفسه سینه و شکمتان قرار دهید. بر روی نفس کشیدنتان تمرکز کنید و بالا و پایین رفتن شکمتان را احساس کنید. پیشنهاد من این است که این تکنیک را به منظور رضایتمندی در هنگام انجام آن یاد بگیرید. این روش آرام بخش، بسیار موثر و مفید است و باعث می‌شود در هنگام انجام آن استرس و عصبانیت را فراموش کنید.

www.takfars.ir

احساساتتان را بشناسید

اگر قادر به درک و شناخت احساساتتان شوید کیفیت زندگیتان نیز بالا خواهد رفت. این روش به آسانی میزان استرس و اضطراب را در شما کاهش می‌دهد. اگر با احساساتتان ارتباط برقرار کنید شانس این را خواهید داشت که از لحاظ احساسی و جسمی تندرست بمانید. احساساتتان را سرکوب نکنید زیرا این کار تاثیرات مخربی را بر روی جسم و روانتان بر جای خواهد گذاشت؛ به علاوه سرکوب کردن احساسات باعث از بین بردن رابطه‌تان با کسانی می‌شود که دوستشان دارید. این کار همچنینباعث افزایش استرس و تنش در زندگی می‌شود.

احساساتتان را پرورش دهید

احساساتتان را در درون ذهنتان حبس نکنید. با احساسات خود ارتباط برقرار کنید. اگر نمی‌دانید چگونه این کار را انجام دهید کافیست که همه احساسات خوب و بد خود را بر روی کاغذ بنویسید. در این صورت شانس این را دارید که روشهای جدیدی را برای پرورش آنها پیدا کنید. با این روش شما یاد خواهید گرفت که چگونه با استرس به طور موثرتری مقابله کنید. یادگیری پرورش احساسات شالوده و پایه پیشرفت ذهن است.

*خنده استرس را کاهش می‌دهد

خنده بهترین، ارزانترین و آسانترین راهکار مثبت بودن است. نگرش مثبت و شوخ طبع بودن هر دردی را درمان می‌کند. حتی خنده‌های کوتاه و گذرا باعث ایجاد تغییرات مثبتی در بدن شما می‌شوند. خنده با شل کردن ماهیچه‌ها استرس را در بدن کاهش می‌دهد. بسیاری از مردم با شوخ طبعی هم روحیه خود را عوض می‌کنند و هم روحیه مردم را تازه می‌کنند. این افراد نسبت به بقیه کمتر در معرض افسردگی و اضطراب قرار می گیرند.

واقعیتهایی را که قادر به تغییر آنها نیستید بپذیرید

شما بدون شک هنگامی که یاد می‌گیرید چیزهایی در زندگی وجود دارند که قادر به تغییر و یا کنترل آنها نیستید راحتر می‌توانید استرس و اضطرابتان را فراموش کنید. من خوب می‌دانم که احساس بیچاره‌گی احساس بسیار بدی است اما شما باید با این واقعیت کنار بیایید که یک سری چیزها را نمی‌توانید در زندگی کنترل کنید. شما باید چیزهایی را که قادر به تغییر آنها هستید با شجاعت تغییر بدهید. این روش به شما کمک می‌کند که نگرش مثبتتان را بهبود ببخشید.

قدر دان باشید

یکی از روشهای موثر مقابله با استرس این است که قدر دان سلامتی خود باشیم. من افراد زیادی را می‌شناسم که با وجود مشکلات زیادی که در زندگیشان دارند نگرش مثبت خود به زندگی را تغییر نداده‌اند. من مطمئنم هر انسانی در زندگی چیزهایی بسیاری دارد که باید به خاطر آنها سپاسگذار خداوند باشد. کسانی که قدر دان زندگی هستند نسبت به استرس مقاوم‌تر می‌باشند و میزان رضایتشان از زندگی بیشتر است.

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر