تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

خوراکی های خنک کننده بدن در هوای گرم

image خوراکی های خنک کننده بدن در هوای گرم

بهترین راه برای خنک نگه داشتن بدن در تابستان این است که تغییراتی در رژیم غذایی تان بدهید تا بدنتان خنک بماند.

مصرف خوراکی هایی که در ادامه با آن ها آشنا می شوید باعث کاهش گرمای داخلی شده و کمک می کنند با گرمای تابستان کمتر اذیت بشوید.

اینطور به نظر می آید که نوشیدنی های سرد و دسرهای یخ زده می توانند شما را خنک نگه دارند، اما سخت در اشتباه هستید. مصرف این خوراکی های سرد تاثیر برعکس دارند. درست است که در لحظه ی مصرف کمی احساس خنکی می کنید اما چند دقیقه گرما بیشتر از قبل شما را آزار خواهد داد.

خیار

تکفارس آی آر

شاید بتوان گفت که خیار، بهترین خوراکی از لیست غذاهای تابستانی است. خیار به سرعت بدن را هیدراته می کند و حرارت آن را پایین می آورد. آن را به هر شکلی که دوست دارید، در سالاد یا به تنهایی، بخورید. حتی می توانید چند برش خیار را همراه با کمی زنجبیل و لیمو در آب بریزید و بنوشید.

هندوانه و خربزه

از دیگر میوه و سبزیجات عالی برای فصل تابستان هندوانه و خربزه است که هردو سرشار از آب، مواد مغذی و قند هستند. این میوه ها نه تنها آب رسانی خوبی انجام می دهند، بلکه بدن را با مواد مغذی عالی مثل ویتامین B، منیزیم، پتاسیم و فیبر تقویت می کنند.

سبزیجات برگ دار

سبزیجات با برگ سبز ارزش غذایی بالایی دارند و مواد معدنی خوبی مثل کلسیم در آن ها به مقدار زیادی یافت می شود. همچنین این برگ های سبز ارزشمند خاصیت خنک کنندگی زیادی هم دارند. اسفناج، کاهو، کلم چینی و کلم پیچ از بهترین سبزیجاتی هستند که می توانید به شکل های مختلف در فصل تابستان مصرف کنید.

www.takfars.ir

دوغ

image خوراکی های خنک کننده بدن در هوای گرم

دوغ، این نوشیدنی قدیمی و خوشمزه، بدن شما را هیدراته نگه می دارد و به هضم غذا هم کمک می کند. می توانید برای افزایش خواص خنک کنندگی و همچنین کاهش وزن، قبل از مصرف به آن کمی زیره ی برشته شده، گشنیز تازه و کمی زنجبیل اضافه کنید.

انبه

image خوراکی های خنک کننده بدن در هوای گرم

انبه به عنوان سلطان میوه ها بهترین ماده ی خوراکی برای کاهش حرارت بدن است. شما می توانید انبه را به هزاران شکل مختلف، از خرد شده به شکل خام تا به شکل نوشیدنی و اسموتی، مصرف کنید. انبه برای بهبود هضم غذا، درمان گرمازدگی و افزایش انرژی بسیار مناسب است.

لیمو

ساده ترین راه برای طعم دادن به یک لیوان آب، مصرف کمی لیمو با آن است. لیمو سیستم ایمنی شما را تقویت می کند، پوست را درخشان می کند و مقدار مناسبی از ویتامین C به بدنتان می رساند. پس در تابستان از لیمو آب لیمو بیشتر استفاده کنید. نوشیدن لیموناد، چای سرد لیمویی یا اضافه کردن آب لیمو به سالاد می تواند روش های مناسبی برای مصرف آن باشد.

ماست

ماست سرشار از کلسیم است و گزینه ی مناسبی برای استفاده در تابستان به شمار می آید. ویتامین B و باکتری های مفید موجود در آن به سلامت روده کمک کرده، بدن را از درون آرام می کند. با اضافه کردن انبه، توت فرنگی و دیگر میوه های فصل به ماست می توانید یک دسر خوشمزه درست کنید که بدنتان را به خوبی خنک می کند.

تک فارس

ماهی

برای افزایش میزان پروتئین در رژیم غذایی خود بهتر است به جای مصرف گوشت قرمز، سراغ ماهی بروید. ماهی سرشار از اسیدهای چرب مفید است و بعد از خوردن آن احساس گرمای کمتری می کنید. پس در روزهای گرم ماهی را جایگزین مرغ و گوشت کنید.

آووکادو

آووکادو به معنای واقعی یک غذای فوق العاده است. میوه ای سرشار از اسیدهای چرب تک اشباع که به خنک شدن بدن و همچنین از بین بردن سموم خون کمک می کند. هضم آن هم آسان است و در زمان هضم گرمای بیشتری در بدن تولید نمی کند.

نارگیل

آب نارگیل پر از الکترولیت است که به شما کمک می کند بدنتان را به خوبی هیدراته و خنک نگه دارید. پس می توان گفت با نوشیدن آن در طول روزهای تابستان می توانید به خوبی بر گرما غلبه کنید. همچنین نوشیدن آب نارگیل به بهبود عملکردهای گوارشی بدنتان کمک می کند.

نعنا

نعنا یک گیاه خنک کننده است که وقتی با لیمو ترکیب می شود می تواند مثل یک بمب خنک کننده عمل کند. پس می توان از آن به عنوان یکی از بهترین غذاهای تابستانی خنک نام برد. از ساده ترین راه ها برای تهیه ی یک نوشیدنی خنک کننده در تابستان ترکیب نعنا فلفلی، کمی لیمو و شربت سکنجبین است.

نعنا جلوی افزایش دمای بدن را می گیرد، به هضم غذا کمک می کند، حالت تعوع و سردرد را از بین می برد و در درمان خستگی و افسردگی بسیار موثر است. همچنین دمنوش نعنا می تواند یک محرک عالی برای افزایش تعریق و در نتیجه خنک تر شدن بدن باشد.

ساده ترین راه مصرف نعنا هم قرار دادن چند برگ نعنا در یک شیشه ی آب و نوشیدن آن در طول روز است. بهتر است برگ های نعنا یک ساعت در بطری آب بمانند و بعد از آن شروع به نوشیدن آب کنید.

T A K F A R S

بابونه

image خوراکی های خنک کننده بدن در هوای گرم

این گیاه خوش عطر می تواند بدن را خنک نگه دارد، بی خوابی را کاهش دهد، اضطراب را از بین ببرد و باعث تسکین دستگاه گوارش شود. همچنین برای از بین بردن التهاب پوست سر، تقویت پوست سر، کاهش بثورات جلدی و التهابات، از بین بردن جای نیش حشرات و تسکین محل بریدگی و خراش ها هم مفید است.

اشعه ی مضر فرابنفش خورشید مشکلات زیادی برای پوست ایجاد می کند اما دمنوش بابونه با خواص آنتی اکسیدانی، تسکین دهنده و ضدالتهابی می تواند به درمان این آسیب ها هم کمک کند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر