تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

معرفی خوراکی های خوشمزه به جای قرص مسکن

image معرفی خوراکی های خوشمزه به جای قرص مسکن

درد همیشه قابل درمان نیست، اما راه های زیادی برای کنترل آن وجود دارد. درمان درد به علت و نوع آن بستگی دارد. ذکر این نکته ضروری است که غالبا درد با التهاب همراه است و به همین دلیل کاهش التهاب به تسکین آن کمک می کند.

معمولا از راهکارهای مختلف مثل دارودرمانی، طب سوزنی، فیزیوتراپی، روش های خانگی و گاهی اوقات جراحی برای کاهش درد استفاده می شود. خوشبختانه، در بسیاری از موارد، می توان با غذاهای زیر درد خفیف را برطرف کرد

زنجبیل

بیشتر افراد زنجبیل را به عنوان ماده ای می شناسند که برای مشکلات گوارشی مفید است و حالت تهوع را برطرف می کند. اما بعضی از تحقیقات نشان داده اند که زنجبیل می تواند دردهای ناشی از قاعدگی را هم تسکین دهد.

تکفارس آی آر

بلوبری

این میوه ی کوچک و پرخاصیت دارای مقدار زیادی مواد مغذی گیاهی است که با التهاب بدن مبارزه می کنند و درد را کاهش می دهند. در فصولی که بلوبری تازه وجود ندارد، بلوبری منجمد می تواند مواد مغذی مشابهی را در اختیار شما قرار دهد.

توت فرنگی و پرتقال هم مثل بلوبری حاوی آنتی اکسیدان و پلی فنول هستند و می توانند درد را تسکین دهند.

تخمه ی کدو تنبل

تخمه ی کدو تنبل منبع خوب منیزیم است، یک ماده ی معدنی مهم که میگرن را کاهش می دهد و به پیشگیری از پوکی استخوان و درمان آن کمک می کند. اما علیرغم آنچه که ممکن است شنیده باشید، به نظر نمی رسد که بتواند کرامپ یا گرفتگی عضلات پا را در شب متوقف کند.

www.takfars.ir

برای افزایش دریافت منیزیم باید علاوه بر تخمه ی کدو تنبل، بادام، بادام هندی، سبزیجات با برگ سبز تیره (مانند اسفناج)، لوبیا و عدس را هم به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

ماهی سالمون

ماهی سالمون سرشار از اسید چرب امگا ۳ است که یک چربی سالم و ضدالتهاب به شمار می رود. امگا ۳ برای سلامت قلب مفید است و در صورت ابتلا به روماتیسم (آرتریت روماتوئید) می تواند حساسیت و درد مفاصل را تسکین دهد.

سایر ماهی های آب های سرد، از جمله تن و ساردین، هم انتخاب های خوبی هستند. اما بهتر است از مصرف تیلاپیا اجتناب کنید، چون مقدار زیادی اسید چرب امگا ۶ دارد که ممکن است باعث التهاب شود.

زردچوبه

یک ترکیب فعال به نام کورکومین (curcumin) در زردچوبه وجود دارد که رنگ این ادویه از آن ناشی می شود. کورکومین روی فرآیندهای مختلف بدن، از جمله التهاب، تاثیر می گذارد. تحقیقات نشان داده اند که مصرف مکمل کورکومین توسط بیماران مبتلا به روماتیسم و آرتروز (استئوآرتریت) باعث می شود این افراد بهتر راه بروند.

فلفل سیاه به جذب کورکومین در بدن شما کمک می کند. بنابراین، بهتر است ادویه های مختلف را با هم ترکیب کنید. برای مثال، زنجبیل، زردچوبه و فلفل سیاه را همراه با کمی عسل داخل چای بریزید.

روغن زیتون فرابکر

محققان دریافته اند که یک ماده ی شیمیایی به نام اولئوکانتال (oleocanthal) در روغن زیتون فرابکر وجود دارد که آنزیم های التهابی را به همان روشی که ایبوپروفن انجام می دهد، مهار می کند. علاوه بر این، روغن زیتون دارای لوبریسین (lubricin) است، پروتئینی که از تجزیه ی غضروف جلوگیری می کند. برای بهره مندی از خواص این روغن می توانید آن را به سبزیجات، سالاد یا سایر غذاهای ضدالتهاب اضافه کنید.

فلفل چیلی

تک فارس

کپسایسین (capsaicin) که طعم تند فلفل چیلی از آن ناشی می شود، خاصیت ضددرد دارد و به همین دلیل برای ساخت کرم مورد استفاده قرار می گیرد. بعضی از تحقیقات اولیه نشان داده اند که خوردن فلفل چیلی هم می تواند مثل زمانی که این ماده روی پوست قرار می گیرد التهاب را کاهش دهد یا از بروز آن جلوگیری کند. طعم تند فلفل مغز شما را فریب می دهد تا اندورفین آزاد کرده و از این طریق سیگنال های درد را مهار کند.

نعناع

روغن نعناع نفخ و کرامپ های دردناک ناشی از سندرم روده ی تحریک پذیر (IBS) را تسکین می دهد. اگر هر از گاهی به مشکلات گوارشی مبتلا می شوید، دمنوش نعناع می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. در بعضی از تحقیقات مشاهده شده است که دمنوش نعناع برزیلی (ساخته شده از گیاه ی hyptnis crenata) به اندازه ی داروهای مُسکن تجویز شده توسط پزشک موثر است.

آناناس

بروملین (bromelain) یا آنزیم هضم کننده ی پروتئین، این میوه ی استوایی را به یک غذای ضددرد و ضدالتهاب تبدیل کرده است. در یک مطالعه مشاهده شد که از بروملین می توان برای درمان خانگی زانو درد استفاده کرد. در سایر تحقیقات مکمل بروملین توانست درد و التهاب ناشی از آرتروز و روماتیسم را کاهش دهد و بعد از جراحی دندان به تسکین درد کمک کند. علاوه بر این، شواهد بیانگر آن است که استفاده از مکمل بروملین باعث کاهش علائم تونل کارپال می شود.

سیب

این میوه ی پرطرفدار یکی از مهم ترین خوراکی هایی است که می تواند به درمان خانگی بدن درد کمک کند. چون کوئرستین (quercetin) دارد که یک آنتی اکسیدان ضدالتهاب به شمار می رود. بنابراین، تعجب آور نیست که بعضی از افراد مدعی هستند خوردن یک عدد سیب در طول روز پزشک را از شما دور نگه می دارد.

شکلات تلخ

بله درست خواندید، شکلات تلخ حاوی مواد شیمیایی و آنتی اکسیدان هایی است که به مبارزه با التهاب کمک می کنند. با توجه به نتایج یک مطالعه ی بزرگ ایتالیایی، در کسانی که هر سه روز یک بار یک تکه شکلات تلخ می خورند، در مقایسه با افرادی که اصلا شکلات مصرف نمی کنند، مقدار پروتئین مرتبط با التهاب کمتر است. توصیه می شود شکلاتی را انتخاب کنید که حداقل ۷۰ درصد کاکائو داشته باشد.

برنج قهوه ای

T A K F A R S

برنج قهوه ای و سایر غلات کامل حاوی فیبر می توانند التهاب را در بدن کاهش دهند. فیبر به کاهش پروتئین واکنشی C می کند. پروتئین واکنشی C ماده ای است که در پاسخ به التهاب توسط کبد تولید شده و سپس وارد جریان خون می شود. شما می توانید این نوع برنج را با سایر غذاهای ضدالتهاب ترکیب کنید.

انگور

انگور حاوی رزوراترول (resveratrol) است که تحقیقات نشان داده اند مکمل آن می تواند مثل آسپرین آنزیم های التهابی را مهار کند، اما برخلاف این دارو باعث تحریک معده نمی شود. انگور همچنین آنتوسیانین دارد که به کاهش التهاب کمک می کند.

سیر و پیاز

از سیر و پیاز هم می توان برای درمان خانگی بدن درد استفاده کرد. سبزیجات خانواده ی آلیوم، به ویژه سیر، دارای مواد ضد التهاب و همچنین ترکیبات گوگردی هستند که به توقیت سیستم ایمنی کمک می کنند.

چای سبز و چای سیاه

چای سرشار از آنتی اکسیدان ها یا فلاونوئیدهایی است که از شما در برابر آسیب سلولی که می تواند باعث بدتر شدن مشکلات مفصلی شود، محافظت می کنند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده اند که چای سبز حاوی یک ماده ی شیمیایی است که با التهاب مبارزه می کند.

کلم بروکلی

این سبزی پرخاصیت مقدار زیادی ویتامین C، ویتامین K، فولات (ویتامین B9)، فیبر و آنتی اکسیدان دارد. همچنین سرشار از سولفورافان است که با کاهش سطح سیتوکین ها به رفع التهاب کمک می کند. از سایر غذاهای غنی از سولفورافان می توان به کلم کیل و گل کلم اشاره کرد.

پروتئین سویا

تک فارس www.takfars.ir

تحقیقات نشان داده اند که مصرف غذاهای حاوی سویا با کاهش التهاب مرتبط است. خوردن پروتئین سویای خالص در طول روز سخت است، اما شما می توانید آن را به شکل لوبیای سویا، توفو یا شیر سویا به برنامه ی غذایی خود اضافه کنید.

آووکادو

آووکادو هم در درمان خانگی بدن درد کاربرد دارد، چون حاوی مواد مغذی زیادی است. ترکیباتی مانند کاروتنوئید و توکوفرول در آووکادو وجود دارند که التهاب را کاهش می دهند و از ابتلا به بیماری قلبی پیشگیری می کنند.

لوبیا

لوبیا ماده ی غذایی دیگری است که برای درمان خانگی بدن درد استفاده می شود، چرا که می تواند نشانگرهای التهابی را در خون کاهش دهد. لوبیا قرمز و لوبیا چیتی بهترین انواع لوبیا برای مبارزه با التهاب هستند.

مغزیجات و دانه ها

آجیل ها و دانه های مختلف مقدار زیادی منیزیم، ال-آرژنین و ویتامین E دارند. محققان متوجه شده اند که خوردن آجیل می تواند میزان نشانگرهای التهابی را در بدن کاهش دهد. به همین دلیل، توصیه می کنند که گردو، بادام زمینی، بادام، پسته، دانه ی بزرک و دانه ی چیا را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر