تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

بهترین زمان خواب برای کودک در هر دوره رشد

image بهترین زمان خواب برای کودک در هر دوره رشد

زمان خواب برای نوزادان

نوزاد ۳ماهه: نوزادان تازه متولد شده حدود ۱۶ تا ۱۷ ساعت در روز می خوابند. آن ها بدون کمی توجه به روز یا شب بین حالت بیداری و خواب می لغزند و معمولا هر ۲ تا ۴ ساعت یک بار تغذیه می کنند. چرخه خواب منظم تری حدود ۶ تا ۸ هفته شروع می شود که در آن کودک شب ها بیشتر می خوابد و در طول روز بیدار می ماند. اطمینان از اینکه نوزاد شما در طول روز در معرض نور خورشید قرار می گیرد و در شب در اتاقی تاریک نگهداری می شود، این الگو را ایجاد می کند.

۳ تا ۴ماهگی: در ۳ یا ۴ماهگی، چرخه ی خواب نوزادان شبیه به بزرگسالان می شود و از چرخه های خواب فعال (REM یا حرکت سریع چشم) و خواب عمیق عبور می کند.

هر دو مرحله برای رشد او حیاتی هستند. پل ساسکین (Paul Saskin)، مدیر بالینی مرکز منطقه ای اختلالات خواب در بیمارستان سانرایز در لاس وگاس، خاطرنشان می کند: ما می دانیم که هورمون رشد انسان در طول خواب عمیق ترشح می شود. بنابراین کودکان برای رشد به این مرحله از خواب نیاز دارند.

تکفارس آی آر

تصور می شود که REM برای یادگیری و حافظه هم مورد نیاز است. مانند رایانه ای که از هارد دیسک خود پشتیبان می گیرد، مغز نیز در حال سازماندهی سیستم پرونده خود است. در ۴ماهگی، کل خواب به حدود ۱۵ ساعت کاهش می یابد. طولانی ترین دوره خواب که خوشبختانه در شب اتفاق می افتد، از حدود ۴ تا ۹ ساعت طول می کشد و چرت های نیمه صبح و ظهر ایجاد می شود.

دکتر ویس بلوث می گوید در این مرحله، والدین می توانند با پیش بینی خواب آلودگی طبیعی کودک، آرام کردن او و خواباندن او قبل از اینکه بیش از حد خسته شود، ریتم های بیولوژیکی کودک خود را تقویت کنند. او توضیح می دهد: کمک به خوابیدن کودک مانند موج سواری است. قرار است موج خواب آلودگی را در حالی که در حال افزایش است بگیرید، قبل از اینکه کودکتان در حالت بیش از حد خسته سقوط کند. یک قانون خوب این است که هر دو ساعت یک بار کودک خود را بخوابانید.

۵ تا ۷ماهگی: مارک دی ویدوم (Mark D. Widome)، استاد اطفال در کالج پزشکی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، می گوید با نزدیک شدن نوزاد به ۶ماهگی، والدین اغلب می پرسند: چرا کودک من هنوز سه و چهار بار در شب بیدار می شود.

در عوض، آن ها باید بپرسند: چرا فرزندم به کمک من نیاز دارد تا پس از بیدار شدن دوباره بخوابد. محققان دانشگاه مک گیل در مونترال، از گروهی از نوزادان فیلمبرداری کردند و دریافتند که همه ی آن ها به طور متوسط چهار بار در شب از خواب بیدار می شوند. بسیاری فریاد نمی زدند و می توانستند خود را دوباره خواب کنند و به اصطلاح خوش خواب بودند. نوزادانی که به عنوان افراد دارای مشکل خواب توصیف می شوند، گرایش دارند که فریاد بزنند و بیداری های خود را اعلام کنند.

دکتر ویدوم می گوید: در ۵ یا ۶ماهگی، اگر یک کودک سالم شب ها برای تغذیه از خواب بیدار شود، این رفتار، آموخته شده است. پس سریع او را از رختخواب بیرون نیاورید تا به او غذا بدهید. اگر این کار را می کنید، به او فرصت کافی نمی دهید که خودش دوباره بخوابد. همچنین به خاطر داشته باشید که هر چه بیشتر نوزاد خود را در حالی که هنوز بیدار است به تخت ببرید، تمرین بیشتری برای اینکه خودش به خواب برود انجام خواهید داد.

www.takfars.ir

۸ تا ۱۲ماهگی: برخی از والدین با تعجب متوجه می شوند که در حدود ۸ یا ۹ماهگی، نوزادشان که در طول شب می خوابید، ناگهان در نیمه های شب از خواب بیدار می شود و برای آن ها گریه می کند.

کلر لرنر (Claire Lerner)، متخصص رشد کودک در Zero To Three، یک سازمان غیرانتفاعی که به ترویج رشد سالم در سه سال اول زندگی اختصاص دارد، توضیح می دهد: آن ها در آن مرحله از رشد هستند که شروع به درک ماندگاری اشیا می کنند. آن ها شروع به درک این می کنند که شما وجود دارید، حتی اگر نمی توانند شما را ببینند.

بنابراین، به طور طبیعی، شما را صدا می کنند. چه فرزند شما پسرفت کرده باشد یا هرگز به مهارت انفرادی به خواب رفتن تسلط پیدا نکرده باشد، سعی کنید یک روش آموزش خواب را انتخاب کنید که برای خانواده ی شما مفید است و آن را برای کودک خود پیاده سازی کنید. لرنر می گوید: تا زمانی که متعهد به انجام تمرین نشده اید، هیچ نوع تمرین خوابی را شروع نکنید. اگر یک شب اجازه دهید کودکتان گریه کند و شب دیگر نزد او بروید، ممکن است مشکل را بدتر کند.

زمان خواب برای کودکان نوپا

در ۱۸ماهگی، بیشتر نوزادان چرت صبحگاهی خود را رها کرده اند. برخی آماده خواهند بود تا چرت بعدازظهر خود را نیز رها کنند. در این مرحله، در زندگی کودک نوپا آنقدر هیجان وجود دارد که شب ها حتی زمانی که خسته هستند، نمی توانند آرام شوند. اگر متوجه شدید که کودک نوپای شما در اواخر روز زمان بدی می گذراند، ممکن است نشانه ی آن باشد که باید زودتر بخوابد.

دکتر ویس بلوث خاطرنشان می کند: کودکانی که به خوبی استراحت کرده اند، چنین رفتاری ندارند. بچه ها اغلب در این سن به دلیل دو نقطه عطف رشد به رختخواب شما می آیند. اول اینکه به جای اینکه فقط گریه کنند، اکنون می توانند مامان یا بابا را صدا بزنند که نادیده گرفتن آن بسیار سخت تر است. دوم اینکه رفتن به تخت بزرگ ترها به این معنی است که آن ها حتی نیازی به تماس ندارند، فقط توانایی این را دارند که در کنار تخت شما ظاهر شوند.

زمان خواب برای کودکان پیش دبستانی

کابوس ها و وحشت های شبانه که معمولا به کودکان پیش دبستانی حمله می کنند، از علل شایع اختلال شبانه و مقاومت در برابر زمان خواب در این سن هستند.

دکتر ویدوم می گوید: کابوس برای بچه ها ترسناک است، اما وحشت شبانه برای والدین ترسناک تر است. کودکان حتی به یاد نمی آورند که هراس شبانه داشته اند که نوعی برانگیختگی جزئی از خواب عمیق است که معمولا در چند ساعت اول پس از خواب کودک شما رخ می دهد.

ممکن است بنشینند و فریاد بزنند، اما بیدار نیستند و حواسشان نیست که شما آنجا هستید. به گفته دکتر ویدوم، وحشت شبانه زمانی رخ می دهد که کودک بیش از حد خسته است. اگر کودک به طور مکرر این حالت را تجربه می کند، یک چرت بسیار کوتاه در اواخر بعد از ظهر می تواند خستگی او را کاهش دهد. از سوی دیگر، کابوس ها در نیمه دوم شب در طول خواب REM متمرکز می شوند.

تک فارس

کلر لرنر می گوید رویاهای بد روشی است که کودکان خردسال برای نشان دادن احساسات یا تجربیات حل نشده ی خود دارند. از آنجایی که آن ها هنوز نمی توانند بین خیال و واقعیت تمایز قائل شوند، احساسات ترسناکشان باقی می مانند. علاوه بر ایجاد آرامش، به فرزندتان کمک کنید راه هایی برای مبارزه با ترس هایش پیدا کند. جدای از کابوس ها، اگر کودک پیش دبستانی شما هنوز در شب از خواب بیدار می شود، ممکن است بخواهید از سیستمی از پاداش ها و پیامدها استفاده کنید.

دکتر ویس بلوث ارائه مجموعه ای از قوانین خواب را توصیه می کند. مثلا چشم های خود را ببند، ساکت بمان، در رختخواب بمان، سعی کن بخوابی. به ازای هر شبی که کودکان از قوانین خواب پیروی کنند، یک ستاره به دست می آورند. وقتی تعداد مشخصی ستاره جمع کنند، پاداشی دریافت می کنند. وقتی قوانین را رعایت نمی کنند، روز بعد یک امتیاز را از دست می دهند.

زمان خواب برای کودکان دبستانی

خواب ناکافی موذیانه ترین مشکل خواب در میان کودکان بزرگ تر است. آن ها دیرتر می خوابند و در همان زمان هر روزه بیدار می شوند. تعداد فزاینده ای از تحقیقات نشان می دهد که محرومیت از خواب تأثیر قابل توجهی بر رفتار و عملکرد کودک در مدرسه دارد.

دکتر دیوید گوزال (David Gozal)، مدیر مرکز جامع پزشکی خواب در بیمارستان دانشگاه تولان نیواورلئان می گوید: کودکان با کم خوابی، به جای ساکت شدن و خواب آلود شدن مانند بزرگسالان، بیش فعال و خارج از کنترل می شوند. توانایی آن ها در توجه، تمرکز، حل مشکلات و حفظ آنچه می آموزند، کاهش می یابد. کارشناسان موافق اند که والدین باید محدودیت هایی را تعیین کنند. نه تنها درباره ی اینکه بچه های مدرسه ای نمی توانند تا دیروقت بیدار بمانند، بلکه درباره ی کارهایی که نمی توانند قبل از خواب انجام دهند. تماشای تلویزیون، بازی های رایانه ای و ویدئویی و استفاده از تلفن یا تبلت، فعالیت های محرکی هستند که ذهن بچه ها را به اضافه کاری مشغول می کنند.

خانواده ها باید خواب را در اولویت قرار دهند و آن را در برنامه ریزی های خود در نظر گیرند. بعد از تمام شدن فعالیت ها یا انرژی بچه ها، خواب نباید آخرین راه حل باشد. اگر کودک شما هنوز مشکل به خواب رفتن دارد، با پزشک او درباره ی عوامل احتمالی که بر خواب او تأثیر منفی می گذارد و راه حل های احتمالی صحبت کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر