تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

ازدواج کردن با فردی با تفاوت سن زیاد خوب است یا بد

image ازدواج کردن با فردی با تفاوت سن زیاد خوب است یا بد

اگر پسر سه الى هفت سال از دختر بزرگ تر و یا هم سن باشد و یا دختر یک یا دو سال از پسر بزرگ تر باشد غالبا مسئله مهمی پیش نمى آورند، بحث ما در جاهایى مطرح است که اختلاف سنى خیلى زیاد باشد مثلاً از ۱۰ سال به بالا؛ یعنی مرد چهل ساله، پنجاه ساله و دختر ۲۰- ۲۵ ساله.

تفاوت در سن، به این شکل ممکن است باعث جدایى و فروپاشى خانواده شود. حتى اگر این وصلت از روى میل و رغبت هم باشد در اوایل زندگى مدتی، ممکن است گرم و بدون اختلاف با هم سر کنند ولى بعد از مدتى اختلاف شروع مى شود.

آیا تفاوت سنى همیشه بد است؟

در تشکیل خانواده و موفقیت یک ازدواج عوامل مختلفی نقش دارند. نمى توان ادعا کرد که تنها یک عامل خاص باعث تهدید، جدایى و انفصال حیات خانواده شود.

تکفارس آی آر

نمونه هاى زیادى در جامعه وجود دارد که زوج ها با تفاوت سنى زیاد توانسته اند زندگی شان را ادامه دهند اما اگر بخواهیم به دلایل زیربنایى و ریشه اى خانواده نگاه کنیم، عامل تفاوت سنى، از آن دلایلی است که زیاد باعث اختلاف و طلاق می شود.

تفاوت سنی با ما چه می کند؟

تفاوت سنى عامل مخفى و پنهانى است که پشت پرده تفاوت هاى اخلاقى و جسمانى زن و مرد قرار می گیرد و مانع تفاهم بین شما می شود. چگونه؟ از این روش ها

ناهمسانى هاى روحى و فکرىs: در چارچوب این مسئله سؤالى در ذهن مطرح مى شود که تفاوت سنى تا چه اندازه اى موجب ناهمسانى در اندیشه و افکار فردى و اجتماعى بین همسران مى شود؟ دکتر ساروخانى در کتاب جامعه شناسى خانواده به نقل از کارسون مى نویسد: چون انتظارات و شیوه نگرش اشخاص در سنین مختلف فرق مى کند و بین افرادى که در سن متفاوت هستند در فرهنگ و اندیشه نیز تفاوت وجود دارد. تفاوت سنى با خود تفاوت هاى وسیع فرهنگى و جهان بینى را به همراه خواهد آورد و بر بقاى زوجیت و سعادت زناشویى تأثیر خواهد گذاشت.

ممکن است بپرسید چطور در قدیم چنین ازدواج هایى وجود داشته ولى هرگز به جدایى نرسیده است؟ خب علت این اتفاق را در سبک زندگی و تغییرات آن در سال های اخیر باید جستجو کنید. در روزگار ما افراد بسیار سریع تر از گذشته تغییر می کنند. شما هر روز تفکراتتان را به روز می کنید، گاهی تلاش دارید تا با شرایط روز جامعه منطبق شوید و سازگاری های جدیدی پیدا می کنید که شخصیت شما را هر سال با سال قبل تفاوت می دهد

www.takfars.ir

در حالى که در جوامع گذشته شرایطى حاکم بود که شخصیت فردی و اجتماعی مردم در اولین سال هاى زندگی شان شکل می گرفت و تا پایان عمرشان همان دانسته ها و همان ویژگی های شخصیتی را به کار مى بردند.

ناهمسانى جسمانى: در زندگى زناشویى بخصوص تمایلات جنسى مشابه، بیشتر در زن و مردى که از لحاظ سن با هم تناسب داشته باشند به چشم می خورد و زن و مرد بهتر خواهند توانست به نیازهاى همدیگر پاسخ دهند. اختلافات شدید سنى موجب اختلاف در حیات جنسى، درک و لذت جنسى و… است که باعث مى شود زندگى توأم با عشق و سازش نباشد.

التهاب جوانى از حدود ۴۰ سالگى در مردان و از حدود ۳۵ سالگى در زنان تقریبا فرو مى نشیند. در چنین سنى دیدها و درک ها، تا حدودى عوض مى شود و در آن صورت تفاوت هاى سنى خود را کاملاً نشان مى دهند.

بهترین فاصله سنی

معمولا نمی توان رقم مشخصی را برای فاصله سنی زوج ها توصیه کرد. این قضیه بیشتر به روحیات دو نفر و رشد عقلی و اجتماعی آنها برمی گردد. اما عموما فاصله سنى ۲ تا ۱۰ سال توصیه می شود.

عده ای هم معتقدند که بهتر است تفاوت سنى در حدود دو بلوغ باشد یعنى ۳ و ۶ سال زیرا از نظر شرعى دختر در سن ۱۰ سالگى و پسر در سن ۱۶ سالگى بالغ مى شوند که تفاوت در ۶ سال است.

تفاوت سنى که در مواقعى از آن به عنوان اختلاف شدید سنى و یا شکاف سنى یاد مى شود، یعنی وقتی شما و همسرتان در دو رده سنی مختلف (نوجوان و جوان، جوان و میانسال، میانسال و کهنسال) هستید، بسیار خطرناک و آسیب زا است و سرنوشت خوبی برای آینده شما به نظر نمی رسد.

عشقی که در ابتداى زندگى باعث می شود روی بسیارى از تفاوت ها و اختلافات تان سرپوش بگذارید، در گذر زمان تغییر شکل می دهد و آن وقت است که اختلاف ها را بیشتر و بیشتر حس می کنید و بسترى براى اختلافات و ناسازگارى ها به وجود می آید که گاهی واقعا قابل کنترل نیستند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر