تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا رژیم غذایی بدون نمک برای قلب مفید است

image آیا رژیم غذایی بدون نمک برای قلب مفید است

نمک از نظر علمی به عنوان ماده معدنی کلرید سدیم شناخته می شود.

سدیم و کلرید از مواد مغذی ضروری هستند. ما کلرید را از بسیاری از غذاها می گیریم اما سدیم را بیشتر به شکل نمک مصرف می کنیم.

ما برای عملکردهای حیاتی بدن مانند حفظ تعادل، به هر دو نیاز داریم. اگر سطح سدیم شما خیلی پایین بیاید می تواند باعث گرفتگی عضلات، حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه شود و در موارد شدید اگر درمان نشود می تواند منجر به شوک، کما و حتی مرگ شود.

اما مصرف بیش از حد سدیم هم باعث ایجاد مشکلاتی می شود. می تواند منجر به جمع شدن مایعات در خون شود که باعث افزایش فشار در رگ های خونی و افزایش فشار خون می شود. فشار خون بالا بر رگ ها و اندام های خونی فشار وارد می کند و خطر سکته مغزی، بیماری های عروق خونی، حملات قلبی و بیماری های کلیوی را افزایش می دهد.

تکفارس آی آر

با این حال اکثر مردم از نمک در رژیم غذایی خود استفاده می کنند. بیشتر بزرگسالان برای نیازهای ضروری بدن روزانه به کمتر از ۲ گرم نمک نیاز دارند. WHO حداکثر روزانه ۵ گرم یا کمتر (زیر یک قاشق چایخوری) نمک را توصیه می کند. اما در انگلستان میانگین ۸.۶ گرم است. مصرف بیش از حد این ماده معدنی ساده هر ساله به هزاران سکته مغزی، حمله قلبی و مرگ منجر می شود.

حدود یک چهارم نمکی که می خوریم از نمکی است که هنگام آشپزی به غذا اضافه می کنیم. نمک طعم همه چیز را بهتر می کند، طعم و عمق غذاها را افزایش می دهد و طعم تلخ را از بین می برد. مطالعه اخیری که توسط دکتر یون جونگ پارک از بیمارستان دانشگاه ملی کیونگ پوک کره جنوبی انجام شد، نشان داد که کاهش مقدار نمک خطر ابتلا به برخی بیماری های قلبی را تا بیش از ۱۰ درصد کم می کند.

چگونه مصرف نمک را در رژیم غذایی خود کم کنیم

خبر خوب این است که اگر میزان نمکی که به وعده های غذایی خود اضافه می کنیم را به آرامی در طی چند هفته کم کنیم، جوانه های چشایی ما می توانند با این تغییر سازگار شوند، بنابراین ادراک ما می تواند با نیاز به نمک کمتر سازگار شود.

یکی دیگر از راه های ساده برای کاهش مصرف نمک این است که فقط به قسمت بیرونی غذا نمک اضافه کنید. این کار به حل شدن نمک کمک می کند و به جوانه های چشایی سریع تر پاسخ می دهد، به این معنی که از نمک کمتر، نمک قوی تری دریافت می کنیم. اضافه کردن بعضی از سبزیجات یا گیاهان به غذا، راهی برای افزایش طعم غذا بدون استفاده از مقادیر زیاد نمک است.

www.takfars.ir

بنابراین ۷۵ درصد دیگر نمکی که می خوریم از کجا می آید؟ پاسخ غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده است که از نمک برای ماندگاری بیشتر غذاها استفاده می کنند. اما فقط غذاهای با طعم شور مانند چیپس و غذاهای خوش طعم مانند گوشت های فرآوری شده نیستند که در مصرف نمک اضافی نقش دارند. محصولات شیرین قابل نگهداری مانند کیک و کلوچه می توانند مقادیر زیادی نمک در خود داشته باشند حتی اگر طعم شوری نداشته باشند.

در زمان خواندن برچسب ها، به یاد داشته باشید که سدیم روی برچسب مواد غذایی تنها بخشی از نمک است. ۵ گرم نمک یا کمتر که WHO توصیه می کند معادل ۲۰۰۰ میلی گرم سدیم است.

در سال های اخیر، نمک خوراکی ساده با چندین نوع نمک دیگر در بازار ملحق شده است: نمک دریایی، نمک صورتی، نمک هیمالیا، نمک سلتیک و نمک سیاه. این محصولات اغلب ادعا می کنند که بر اساس مواد معدنی اضافی، فواید سلامتی زیادی دارند اما در نهایت، آنها سرشار از سدیم هستند و در صورت مصرف بیش از حد، نتایج مشابهی مانند نمک خوراکی برای سلامتی شما ایجاد می کنند.

نکته اصلی این است که هر کاهش کوچکی در مصرف نمک می تواند به کاهش خطراتی که برای سلامتی شما دارد، کمک کند و اگر بیش از میزان توصیه شده نمک می خورید، هرگز برای کم کردن مقدار آن دیر نیست.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر