تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا وقتی قرص را نصف می کنیم اثر آن از بین میرود

image آیا وقتی قرص را نصف می کنیم اثر آن از بین میرود

بروشور و جعبه را مطالعه فرمایید

بروشور و جعبه دارو را چک ‌کنید

روی جعبه توضیحی در مورد قابل تقسیم بودن داده اند.اگر واژه های EC یا SR دیدین نباید اونها را تقسیم کرد چون روکش دار هستن.

اگر سر نخی پیدا نکردید باز هم نباید آن را نصف کنید.قرص هایی که علامت EC یه SR یا FCدارن یعنی روکشی دارن به واسطه روکشی که دارن مدت زمانی طول می کشد تا روی سیستم بدن تاثیر بگذارند و یا در جای مشخص باز شوند

تکفارس آی آر

برخی مواقع روکش به این خاطر است که معده را اذیت نکنن و نباید به دو نیم تقسیم شوند چون یا اثرشون از دست میره یا به بدن آسیب می زنن. حتما با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید اگر دکتر تائید کرد قرص را به دو نیم تقسیم کنید.

کپسول

در مورد کپسول که خوب میدونید که نمی شه نصف کرد چون داخل آن پودری است و مواد بیرون می ریزه. کپسولهای نرم هم که خوب نمیشه چون مایع داخل کپسول هست.نصف کردن قرص سبب تغییرات شیمیایی می شود

بعضی داروها اگر بیشتر از چند دقیقه در مجاورت هوا باشند تاثیرشون را از دست می دهند، پس با نصف کردن درواقع اثرشون را از بین می بریم.

نصف کردن قرص در انواع وابسته به دوز ممنوع.

www.takfars.ir

مهمتر از همه این هست که آیا می تونین قرص را با دقت به دو نصفه کاملا مساوی تقسیم کنید؟ این امر خیلی مشکل هست و این برابر نبودن دو نیمه برای داروهای حساس به تنظیم دوز خیلی خیلی مهمه.

به طور کلی

چه قرص هایی را نباید نصف کرد

قرص های روکش دار

قرص های بدون خط

کپسول ها

کپسول های ژله ای

روکش قرص ها به صورت هدفمند انتخاب شده و آسیب یه روکش و شکستن قرص ها بدون خط سبب از بین رفتن اثر دارو و آسیب دستگاه گوارشی می شود.

چه قرص هایی را می توان نصف کرد

قرص های خط دار

تک فارس

این قرص ها را می شود به دو یا چهار قسمت تقسیم کرد. در غیر این صورت شکستن مجاز نیست. خط های روی قرص به تقسیم کردن قرص کمک می کنن فقط و فقط قرص هایی که خط دار هستند را میشه نصف کرد. قرص ها را فقط در هنگام مصرف تقسیم کنید. شکستن قرص قرار گرفتن انها در معرض هوا سبب کاهش ماندگاری و اثر بخشی دارو وگاهی تخریب آن می شود. به منظور راحتی مصرف همزمان همه قرص ها را تقسیم نکنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر