تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چرا زن ها بعد از به دنیا آمدن بچه بداخلاق میشوند

وقتی نوزادی وارد خانواده ای می شود، بعضی از خانم ها علاوه بر خودشان، همسرشان را هم فراموش میکنند و تمام وقت و انرژی خود را صرف نوزاد میکنند.

او نمی داند چطور به بچه رسیدگی کند؟

همسرتان در این ماه ها، چطور روی اعصابتان رفته؟ شما هم مثل سایر مادرها به خاطر اینکه پدر خانواده نمی داند چه کاری را در خانه باید انجام دهد و در چه زمانی و چطور باید به بچه ها رسیدگی کند کلافه می شوید؟ یکی از این مادرهایی که در این بررسی شرکت کرده گفته است: «از اینکه باید مدام به او بگویم چه کاری را انجام دهد متنفرم! یک مرد به راحتی می تواند از کنار سبد پر از لباس چرخ بگذرد و اگر به او چیزی نگوییم، خودش به فکر انداختن لباس ها در ماشین لباسشویی نیفتد.

پدرها از وظایف پیروری نمیکنند

وقتی مادر می شوید، چاره ای جز اینکه درست در زمان آماده شدن غذای فرزندتان، ظرف هایی که از کابینت بیرون ریخته را سر جایشان بگذارید، لباسش را عوض کنید، او را سرگرم کنید و به برنامه کارهای عصرتان هم فکر کنید ندارید و برای مادران، اینکه یک پدر نمی تواند همزمان چند مسئولیت را به عهده بگیرد و در عین نگهداری از کودک، خانه را هم مرتب نگه دارد، مایه تعجب و البته عصبانیت است. برای مادری که می خواهد کار بیرون و تحصیل را در کنار کار خانه و فرزند پروری داشته باشد، چندکاره بودن یک اجبار است؛ اجباری که پدرها نمیتوانند یا نمی خواهند از آن پیروی کنند. چندکاره نبودن آقایان، باعث شده که وظایف متعددی روی دوش مادرها سنگینی کند و آن ها را خسته و کلافه کند.

تکفارس آی آر

رابطه ای که شکرآب می شود

در اغلب موارد در حالی که مادر مجبور است ساعات خواب کودکش را هم در حال درست کردن غذای او و رسیدگی به کارهای عقب مانده بگذراند، مرد می تواند تمرینات ورزشی اش را انجام دهد یا سرش را با اینترنت بازی گرم کند. همین دلایل به ظاهر بی اهمیت کافی است تا رابطه زن و شوهرها را به ویژه بعد از بچه دار شدن شکرآب کند.

وقت کم می آورید

«در حالی که بسیاری از مادرها خود را موظف به خواندن کتاب های فرزند پروری میکنند، پدرها ترجیح می دهند مثل قبل روزنامه و مجله بخوانند.» این شکایتی است که بسیاری از مادرها مطرح میکنند.کمبود وقت در ماه ها و روزهای ابتدای تولد فرزند، یکی از دلایل اصلی دعواهای زن و شوهری و بروز خشم خانم هاست.

خشمی که تمام این مشکلات به ظاهر کوچک در مادر ایجاد میکند، ممکن است تنها به غرولندهای گاه و بیگاه تبدیل نشود. بعید نیست که یک مادر خشمگین، درست در زمانی که همسرش انتظار ندارد مثل بمب منفجر شود و پدر خانواده را شگفت زده کند.

www.takfars.ir

حال ببینیم چرا تازه مادرها به یک بمب تبدیل می شوند. آنها چه چیزهایی را تحمل میکنند تا در نهایت تیر خلاص هم به خودشان و هم همسرشان میزنند و اوضاع زندگی بهم میریزد. این مادرها از قضاوت شدن یا آشکار شدن ناتوانیشان می ترسند و باعث می شود حرفی از این مشکلات به زبان نیاورند و با همین سکوت، تحمل شرایط سخت و تازه را برای خود دشوارتر کنند. در زیر به مواردی از این رفتارها اشاره می کنیم.

گریه فرزند را ممنوع اعلام میکنند

به محض اینکه فرزندتان لب و لوچه اش را آویزان میکند، سراسیمه به سمتش می دوید و هزار فکر و خیال به سرتان می زند. فکرهایی مانند «آیا گرسنه است؟ آیا آب می خواهد؟ سردش شده است؟ دل درد دارد؟ آیا خوابش می آید؟ و ۶»درست است که نباید اجازه بدهید بچه از فرط گریه کبود شود اما لازم نیست که برای هر گریه یا نق زدنی خودتان را آشفته کنید.

بچه را بغلی کرده اید

بعضی مادر ها مدام بچه شان را بغل می گیرند و لحظه ای او را زمین نمی گذارند. چنین مادرهایی کودکشان را به شدت به خود وابسته میکنند. مادر ها باید بدانند که با این رفتارشان، نمیتوانند فرزندشان را لحظه ای تنها بگذارند تا به کار هایشان مانند پخت غذا و … برسند.

به دیگران اعتمادی ندارید

اینکه خودتان همه کار هایتان را یک تنه انجام دهید، افتخار زیادی ندارد چون فرزندتان را از تماس و ارتباط با دیگران دور نگه می دارید و ممکن است، منزوی بار بیاید. چنین فرزندانی در آینده نمیتوانند به راحتی تغییرات و شرایط جدید را تحمل کنند.

کودک را با معیار کتابها مقایسه میکنید

در دوره بارداری چندین کتاب مراقبت از کودک مطالعه کرده اید تا خودتان را آماده تربیت کودکتان کنید و اکنون هر اتفاقی که می افتد، فورا به سراغ کتاب هایتان می روید اما در کتاب برای حل مشکلتان راه حلی پیدا نمیکنید. توجه کنید که وسواس بیش از حد در تربیت کودک به سلامت روانی خودتان و کودکتان آسیب می زند. هرچند مطالعه کتاب مفید و ضروری به نظر می رسد اما بهتر است گاهی به تجربه و احساسات مادریتان اعتماد کنید.

زمانی که کودک می خوابد، نمی خوابید

تک فارس

بعضی از مادر ها تصور میکنند برای اینکه مادر خوبی باشند، باید شب و روز بالای سر فرزند خود باشند تا نیازهای او را برطرف کنند و توجه ندارند که خودشان هم به خواب و استراحت نیاز دارند. زمانی که کودک می خوابد، بهترین فرصت برای استراحت و انجام کارهای شخصی است. البته بهتر است کودک در معرض دید شما باشد تا به محض بیدار شدن، به سراغش بروید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر