تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

پوستم خشک می شود چکار کنم

ابتدا شما را با پنج عامل موثر در خشکی پوست آشنا کرده، سپس روشهای مقابله با آنها را معرفی می‌کنیم.
زمانی که پوست، رطوبت خود را از دست می‌دهد پوسته‌پوسته می‌شود. این وضعیت نه‌تنها ظاهر نامناسبی به پوست می‌دهد بلکه بسیار آزار‌دهنده است‌ اما به راحتی قابل درمان است. البته برای مقابله با خشکی پوست ابتدا باید عوامل به وجود آورنده آن را شناخت؛ پنج عامل زیر دلایل اصلی خشکی پوست هستند.
۱ -هوای سرد

یکی از متهمان خشکی پوست هوای سرد است. زمانی که بیرون از خانه به سر می‌برید، باد باعث خشکی پوست می‌شود؛ در داخل منزل نیز وسایل گرمایشی رطوبت پوست را از بین می‌برند.
۲ -شست‌و‌شوی زیاد پوست

اگر دست‌هایتان را زیاد می‌شویید بدانید که این کار باعث خشکی پوستتان می‌شود. بسیاری از مردم دست‌هایشان را زیاد می‌شویند؛ غافل از اینکه آب و صابون زیاد به پوست آسیب می‌زند. متخصصان توصیه می‌کنند زمانی که زیاد با آب سروکار دارید حتما از دستکش استفاده کنید؛ مثل زمانی که آشپزی می‌کنید یا ظرف می‌شویید. همچنین فراموش نکنید که دوش یا حمام داغ نیز می‌تواند پوست را خشک کند؛ بنابراین شست‌و‌شو با آب داغ را فراموش کنید حتی در زمستان.
۳ -افزایش سن: کاهش لطافت پوست

زمانی که سن بالا می‌رود، پوست نیاز به مراقبت‌های بیشتری پیدا می‌کند. این افراد باید بیشتر از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنند. سرم‌های مرطوب کننده نیز می‌توانند باعث جوانی و شادابی پوست‌ شوند و رادیکال‌های آزاد را از بین ببرند.
این سرم‌ها همچنین تولید کلاژن و الاستین را که باعث مقاومت و لطافت پوست می‌شوند چند برابر می‌کنند. متخصصان توصیه می‌کنند بعد از ۴۰ سالگی از این سرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید.

۴ -مصرف بعضی از داروها

تکفارس آی آر

بعضی از داورها – داروهایی که برای درمان آکنه مصرف می‌شوند- پوست را خشک می‌کنند. توصیه می‌کنیم افرادی که چنین داروهایی را مصرف می‌کنند همزمان کرم مرطوب‌کننده نیز استفاده کنند تا اثرات داروها کنترل شوند.

۵ -مشکلات پوستی دیگر

اگر با تمام مراقبت‌هایی که انجام می‌دهید همچنان پوستتان خشک است و یا نگران ابتلا به بیمارهای پوستی دیگری مانند اگزما یا پسوریازیس هستید به پزشک مراجعه کنید. داروهای زیادی برای درمان مشکلات پوستی وجود دارند که پزشک با انجام معاینات لازم تجویز می‌کند.

۱۹ -روش برای مقابله با خشکی پوست

پوست‌های خشک را با صابون‌های خیلی ملایم بشویید.

www.takfars.ir

از مرطوب کننده خوب، به ویژه برای قسمت‌هایی که خیلی خشک است استفاده کنید. توصیه می‌شود افرادی که دارای پوست خشک هستند از محصولاتی که رطوبت زیادی دارند استفاده کنند و غذاهایی را که دارای اسیدهای چرب فراوان هستند در برنامه غذایی‌شان بگنجانند. به یاد داشته باشید که شب‌ها از مرطوب کننده‌های قوی‌تری استفاده کنید.

اگر پوستتان خشک است آن را از عواملآسیب‌زای آب و هوایی، به ویژه بادهای تند محافظت کنید.

دست‌ها را پس از صابون‌زدن به خوبی آبکشی کنید. چنانچه ماده قلیایی صابون روی دست‌ها باقی بماند باعث خشکی پوست می‌شود.

اگر پوستتان دچار ترک‌خوردگی یا پوسته‌پوسته شدن می‌شود، از پزشکتان بخواهید یک کرم چرب کننده مناسب برای شما تجویز کند.

سعی کنید در زمستان قبل از خروج از خانه، پوستتان را کاملا بپوشانید و هنگام بیرون رفتن از خانه از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

از کرم‌های مرطوب کننده استاندارد و مناسب پوستتان استفاده کنید.

چنانچه دارای پوست خشکی هستید، حتی‌الامکان از ماساژ پوست خودداری کنید.

از مالیدن مواد آرایشی، به ویژه شیمیایی به‌طور مکرر به صورت خودداری کنید. همچنین حتما پس از آرایش آن را پاک کنید و صورتتان را بشویید.

سرکه سیب را با هشت برابر آب مخلوط کنید و با یک تکه پنبه روی قسمت‌های خشن پوست بمالید و پس از خشک شدن بشویید.

به لب‌هایتان روغن مخصوص لب بمالید.

تک فارس

چنانچه بالای ۴۰ سال هستید، باید افزون بر گنجاندن ویتامین‌های A، B، C و E در برنامه غذایی، برای تغذیه پوستتان از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید و آب کافی بنوشید.

شب‌ها تا حد‌امکان از مصرف هرگونه ماده درمانی یا تقویتی روی صورت خودداری کنید تا پوست استراحت کند و روزنه‌های تنفسی آن باز بماند ولی پوست دست‌هایتان را با گلیسیرین یا روغن بادام شیرین چرب کنید.

اگر حرارت خانه شما بیش از‌اندازه معمولی است، از یک دستگاه رطوبت‌دهنده هوا استفاده کنید. چنانچه از بخاری استفاده می‌کنید یک ظرف آب را روی آن قرار دهید تا بجوشد و بخار در هوا پراکنده شود.

مصرف ماهی را در برنامه غذایی روزانه‌تان افزایش دهید.

تا حد‌امکان برای تمیز کردن پوست صورت خود از شیر پاک‌کن‌های عطری بپرهیزید، زیرا عطرها به سرعت از سطح پوست تبخیر می‌شوند و پوست را خشک‌تر می‌کنند و ممکن است مشکلتان تشدید شود.

اگر مبتلا به خشکی لب هستید آنهارا به‌طور مرتب تر نکنید، زیرا باعث خشکی بیشتر لب‌ها می‌شود.

مراقب باشید پوست دستتان با موادی مانند گچ، آهک، سیمان، خاک و … که می‌توانند به نحوی در ایجاد خشکی پوست مؤثر باشند تماس نداشته باشد

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر