تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

قرص تیوریدازین عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

image قرص تیوریدازین عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

موارد مصرف تیوریدازین

در موارد اسکیزوفرنی و سایر حالات جنون،مانیا، برای درمان کوتاه مدت و کمکی تحریک‌پذیری روانی – حرکتی، اضطراب شدید و تحریک پذیری و بی‌قراری در سالمندان، مشکلات شدید رفتاری و ذهنی کودکان تجویز می‌شود.

فارماکوکینتیک تیوریدازین

تیوریدازین از راه خوراکی جذب ناقصی دارد و تحت تأثیر متابولیسم عبور اول کبدی قرار می‌گیرد. در کبد متابولیزه و به متابولیت‌های فعال تبدیل می شود. دفع این دارو عمدتا کلیوی است. پیوند این دارو به پروتئین‌های پلاسما بسیار زیاد است.

تکفارس آی آر

منع مصرف تیوریدازین

این دارو در صورت وجود بیماری قلبی (کمی یا زیادی فشارخون)، ضعف شدید CNS، کوما، سندرم مادرزادی QT طولانی، سابقه آریتمی قلبی و نقایص مادرزادی ژنتیکی که سبب کاهش فعالیت ایزوآنزیم P4502D6شود، نباید مصرف شود.

عوارض جانبی تیوریدازین

‌کاهش فشارخون رتینوپاتی رنگدانه‌ای (کاهش دید اجسام) با مقادیر زیاد و در مصرف طولانی مدت،‌ناتوانی جنسی بخصوص اختلال در انزال، عوارض خارج هرمی، خواب‌آلودگی، رنگ پریدگی، دیسکنزی تأخیری، کابوس شبانه، بی خوابی و افسردگی از عواض جانبی این دارو هستند.

تداخلات دارویی تیوریدازین

www.takfars.ir

مصرف همزمان این دارو با داروهای آنزیم مبدل آنژیوتانسین و سایر داروهای ضد فشارخون موجب کاهش شدید فشارخون وضعیتی‌ می‌گردد. اثرات کاهنده فشارخون این دارو در مصرف همزمان با داروهای هوشبر، مسددهای کانال کلسیم و ضد درد‌های اوپیوئیدی افزایش می‌یابد. آنتی اسیدها جذب این دارو را کاهش می‌دهند. مصرف همزمان تیوریدازین با داروهای ضد افسردگی سه‌حلقه‌ای و سایر داروهای دارای خواص آنتی موسکارینی موجب افزایش اثرات ضدموسکارینی این دارو می‌گردد. این دارو با کم‌کردن آستانه تشنج ، با اثرات داروهای ضد صرع مقابله می‌کند. مصرف همزمان دارو با ترفنادین و آستمیزول خطر بروز آریتمی بطنی را افزایش می‌دهد. مصرف این دارو همراه با پروپرانولول و سایر داروهای ضد آریتمی خطر بروز آریتمی را افزایش می‌دهد. مصرف توام لیتیم و متوکلوپرامید با این دارو موجب افزایش خطر بروز عوارض خارج هرمی می‌گردد. بروز سندرم آنسفالوپاتیک در تعدادی از بیماران که همزمان لیتیم وداروهای ضد پسیکوز دریافت‌کرده‌اند ، گزارش شده است. اثرات ضد پارکینسون لوودوپا در صورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است مهار شود. مصرف همزمان داروهای کاهنده فشارخون با این دارو ممکن است سبب کاهش شدید فشارخون شود. مصرف همزمان این دارو با داروهای ضد تیروئید ممکن است خطر بروز آگرانولوسیتوز را افزایش دهد.

هشدار ها تیوریدازین

این دارو در موارد زیر باید با احتیاط فراوان مصرف شود:

الکلسیم حاد، دیسکرازی خونی، اسیب شدید مغزی، تصلب عروق مغزی، کاهش ذخیره قلبی مانند بی‌کفایتی دریچه میترال، بی کفایتی عروق مغزی، فئوکروموسیتوم، بی کفایتی کلیه، سندرم Reye، عیب کار کبد، سابقه حساسیت به هر یک از فنوتیازین‌ها.

بررسی حرکت غیرطبیعی و مشاهده دقیق علائم اولیه دیسکینزی، در طول درمان به طور منظم ، بویژه در سالخوردگان و بیمارانی که مقادیر زیاد دارو دریافت میکنند، توصیه می‌شود.

اندازه‌گیری غلظت پتاسیم سرم قبل از شروع درمان و در طول درمان توصیه می شود.

توصیه های دارویی تیوریدازین

در صورت مصرف طولانی مدت این دارو، معاینات چشم‌پزشکی باید انجام شود.

در طول مصرف این دارو ، بیمار باید به اندازه کافی مایعات دریافت کند.

افزایش مقدار مصرف دارو باید به تدریج و حداقل هفته‌ای یکبار انجام شود.

تک فارس

تجویز مقادیرزیاد این دارو باید برای مدت کوتاهی انجام شود ودر صورتیکه بعد از ۳ ماه با این مقدار مصرف بهبودی حاصل نشد باید مقدار مصرف را کاهش داد.

از آنجا که این دارو دارای متابولیت فعال می‌باشد، در ابتدا مقدار مصرف روزانه بصورت منقسم و بعد از مدتی یکبار در روز تجویز می‌گردد.

دوره درمان با این دارو باید کامل شود. این دارو نباید بیش از مقدارتجویز شده مصرف شود.

برای حصول اثرات درمانی، مطلوب ممکن است چند هفته زمان مورد نیاز باشد.

در صورتی که یک نوبت مصرف دارو فراموش شود، اگر رژیم درمان ی بصورت یک نوبت مصرف در روز باشد، به محض به یاد آوردن در همان روز، نوبت فراموش شده باید مصرف شود. درغیر اینصورت، از مصرف نوبت فراموش شده باید خودداری شود. اگر رژیم درمانی بصورت چند نوبت در روز باشد،‌به محض به یادآوردن طی یک ساعت ، آن نوبت باید مصرف شود. در غیر این صورت از مصرف نوبت فراموش شده یا دوبرابر کردن مقدار مصرف بعدی باید خودداری گردد.

قبل از قطع مصرف دارو، باید به پزشک مراجعه شود. قطع تدریجی مصرف دارو ممکن است ضروری باشد.

از مصرف فرآورده‌های حاوی الکل و سایر داروهای مضعف CNS با این دارو باید خودداری گردد.

در صورت نیاز به هرگونه عمل جراحی یا درمان اورژانس، پزشک باید از مصرف این دارو آگاه گردد.

هنگام رانندگی یا کار با ماشین‌آلاتی که نیاز به هوشیاری دارند، باید احتیاط نمود.

هنگام برخاستن ناگهانی از حالت خوابیده یا نشسته ، باید احتیاط نمود.

T A K F A R S

هنگام ورزش، در هوای گرم یاهنگام حمام آب گرم، به علت احتمال بروز شوک حرارتی باید احتیاط نمود.

این دارو ممکن است سبب بروز خشکی دهان شود. در صورت تداوم خشکی به مدت بیش از دو هفته ، باید به پزشک مراجعه نمود.

احتمال بروز حساسیت به نور با مصرف این دارو وجود دارد. استفاده از عینک و لباس محافظت کننده ممکن است ضروری باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر