تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

راه حل خلاصی از بی خوابی و بدخوابی های شبانه

image راه حل خلاصی از بی خوابی و بدخوابی های شبانه

پاکسازی بدن از سموم بین ساعات ۱۰ شب تا ۴ صبح انجام می‌شود، پس بدن باید در این فاصله زمانی در خواب کامل باشد.

به طور کلی، تاریکی، آرامش، دمای ثابت و مطبوع، برخورداری از اتاق خواب و دست آخر خوابیدن و بیدار شدن سر ساعات معمول پنج قاعده اصلی برای خوابیدن محسوب می‌شود.

در ادامه به موثرترین راه‌حل‌ها برای خداحافظی با بی‌خوابی اشاره می‌کنیم:

ورزش کردن می‌تواند در بهبود بی‌خوابی شما موثر واقع شود. اگر بدن شما از نظر فیزیکی و جسمی خسته شود، ‌شروع خواب راحت‌تری خواهید داشت. بهترین زمان برای ورزش کردن ساعات اولیه روز است.

تکفارس آی آر

باید اصول بهداشتی را به درستی رعایت کنید، شام‌تان سبک باشد؛ از انجام فعالیت‌های مهیج ورزشی و فکری از ساعت ۵ بعد از ظهر به بعد اجتناب کنید. نباید به خاطر یک شب ِ بدون ِخواب دغدغه داشته باشید و مدام با خودتان فکر کنید که این لحظه یا یک لحظۀ دیگر خوابم می‌برد، این فکر و خیال‌ها خود عاملی می‌شود برای بی‌خوابی.

اختصاص دادن تختخواب فقط برای خوابیدن و اجتناب از انجام کارهای دیگر مانند تماشای تلویزیون در رختخواب یا خوردن چیزی در آنجا می‌تواند مفید باشد.

اگر در نیم ساعت اول به رختخواب رفتن، خواب‌تان نبرد، بهتر است که از جایتان بلند شوید، از اتاق خارج شوید، تلویزیون تماشا کنید، کتاب بخوانید، یک فعالیت آرامش بخش انجام دهید و هر زمانی که مجدداً احساس خواب آلودگی کردید، به رختخواب بروید.

از چرت زدن طی روز خودداری کنید.

رختخواب یا تخت خود را فقط برای خوابیدن و نه چیز دیگر استفاده کنید. در جای خواب خود مطالعه نکنید، تلویزیون تماشا نکنید و غذا نخورید، هیچ کاری به جز خوابیدن مجاز نیست.

www.takfars.ir

اگر شما راجع به مسائل مختلف زندگی‌تان نگران هستید، قبل از رفتن به رختخواب، کارهای خود را در یک دفتر بنویسید. این کار باعث کاهش نگرانی شما خواهد شد.

ساعت هشدار دهنده بیداری را بیرون اتاق قرار دهید زیرا وجود ساعت در اتاق در شما اضطراب ایجاد میکند که چه زمانی باید بیدار شوید.

اگر نور شما را اذیت می‌کند، پرده‌هایی ضخیم‌تر برای اتاق خود انتخاب کنید یا در هنگام خواب از چشم بند استفاده کنید. اگر با نور کم احساس راحتی می‌کنید، پرده‌ها را اندکی کنار بزنید یا از چراغ خواب استفاده کنید.

اگر نمی‌توانید به آسانی به خواب بروید، دو ساعت پیش از رفتن به رختخواب از غذاهایی استفاده کنید که کربوهیدارت نسبتاً بالا دارند.

اگر مرتب از خواب بیدار می‌شوید، در هنگام خواب یک تکه نان همراه کمی عسل یا یک کاسه حبوبات بخورید.

هنگامی که می‌خواهید خود را برای خوابیدن آماده کنید یک لیوان شیر گرم بنوشید.

نارنگی مسکن اعصاب است، اگر می‌خواهید شب راحت بخوابید چند تکه نارنگی بخورید.

متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند که غذاهای مرطوب می‌تواند آب بدن را تامین و در نهایت منجر به خواب با کیفیت‌تری شود. به اعتقاد آنها افرادی با مزاج گرم با گنجاندن کاهو، جو و بادام خام به برنامه غذایی‌شان می‌توانند میزان رطوبت مورد نیاز بدن خود را تامین و به درمان بی‌خوابی کمک کنند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر