تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا یبوست همیشگی نشانه مشکل جدی در سلامتی بدن است

image آیا یبوست همیشگی نشانه مشکل جدی در سلامتی بدن است

از آنجا که حرکات روده‌ای به وسیله اعصاب نیز کنترل می‌شوند در صورت اختلال در اعصاب روده‌ها مواد غذایی درون روده‌ها به طور صحیح حمل نمی‌شوند. در اثر توقف طولانی مدت مواد درون روده‌ها بخش اعظم مدفوع، آب خود را از دست می‌دهد و در نتیجه، گرفتگی روده پیش می‌آید.

دیابت ممکن است یکی از علل یبوست باشد به طوری که اگر برای مدت طولانی کنترل قند خون بد باشد، ممکن است خطر ایجاد اختلالات عصبی را در روده به وجود آورد.

متخصص دیابت با اشاره به اینکه دیابت ممکن است یکی از علل یبوست باشد، گفت: احساس شکم درد، کاهش توانایی در فعالیت‌های مختلف و سردرد از علائم یبوست است و باید در بیمار جدی گرفته شود.

مهریار خسروشاهی در ارتباط با موضوع دیابت و مشکلات گوارشی اظهار داشت: دیابت ممکن است یکی از علل یبوست باشد به طوری که اگر برای مدت طولانی کنترل قند خون بد باشد، ممکن است خطر ایجاد اختلالات عصبی را در روده به وجود آورد.

تکفارس آی آر

متخصص دیابت گفت: اگر چنین مشکلی برای مدت طولانی ادامه یابد مدفوع حاوی خون می‌شود و درد ظاهر شده که گاهی با یبوست و گاهی با اسهال همراه است. بنابراین کسی که چنین مشکلی دارد، بهتر است به پزشک مراجعه کند تا بفهمد آیا چنین وضعی ناشی از اختلال در اعضای بدن است و بتواند آن را درمان کند.

خسروشاهی اضافه کرد: اختلال در کار اعضای بدن ممکن است سر آغاز ایجاد یبوست باشد؛ البته نمی‌توان فقط با مشاهده بعضی علائم گفت که یبوست وجود دارد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان گفت هر که یک‌روز مدفوع دفع نکند دچار یبوست است، افزود: در حالت طبیعی دفع مدفوع هر ۲ الی ۳ بار در هفته کافی است تا در وضعیت عمومی انسان مشکلی به وجود نیاید.

متخصص دیابت ادامه داد: در صورتی که مدفوع پس از سه روز دفع نشود، سفت می‌شود و در آینده مشکلات جدی برای دستگاه گوارش به وجود می‌آورد.

خسروشاهی خاطرنشان کرد: از نظر پزشکی هنگامی می‌توان اظهار داشت که فردی دچار مشکل یبوست است که دارای علائم ناخوشایند شکم پر، نفخ، احساس شکم درد، کاهش توانایی در فعالیت‌های مختلف و سردرد باشد و این علائم باید در بیمار جدی گرفته شود.

www.takfars.ir

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر