تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور کولرهای آبی و گازی را تبستان سرویس کنیم

image چطور کولرهای آبی و گازی را تبستان سرویس کنیم

سرویس‌کردن کولرهای آبی

اولین اقدام برای سرویس کردن کولرهای آبی، یک اقدام ایمنی است. شما باید جریان برق کولر را به‌طور کامل قطع کنید. اقدام اصلی بعدی، تعویض پوشال‌هاست. پوشال‌ها بهترین محل برای رشد باکتری‌ها هستند و چون هوا از میان آنها رد شده و وارد خانه می‌شود ممکن است باعث بیماری‌های پوستی و تنفسی شوند. در مرحله بعد باید کف کولر را تمیز کنید و تمامی خاک‌ها و آشغال‌های آن را بشویید، فقط حواستان باشد که آب به موتورکولر برخورد نکند. در مرحله بعد خاک‌های روی موتور و پمپ آب را با یک دستمال تمیز کنید و پس از آن به روغنکاری پمپ و یاتاقان‌های موتور بپردازید. یاتاقان‌ها ۲ قسمت دایره‌ای شکل هستند که یکی از آنها به موتور وصل است و باعث چرخیدن تسمه می‌شود و تسمه، یاتاقان دیگر را می‌چرخاند و باعث به جریان درآمدن هوا می‌شود. پس از روغنکاری باید بررسی کنید که تسمه سالم باشد. سالم بودن تسمه در مصرف انرژی تأثیر زیادی دارد؛ یعنی اگر از یک تسمه سالم و مناسب اندازه کولر استفاده کنید در مصرف برق به شکل قابل‌توجهی در طول تابستان صرفه‌جویی می‌شود. اقدام بعدی تنظیم شناور کولر است. شناور، وظیفه تنظیم آب موجود درون کولر را دارد. درصورت خرابی شناور ممکن است کولر بدون آب کار کند و در نهایت موتور یا پمپ آن بسوزد. با بالا و پایین کردن دسته شناور به‌راحتی می‌توانید این قطعه را تنظیم کنید. همچنین نگاهی به سوراخ‌های لوله‌های آب بالای پوشال‌ها بیندازید و درصورت گرفتگی راه آب را باز کنید. در آخر، پوشال‌ها را خیس کرده و سپس آن را روشن کنید.

سرویس‌کردن کولرهای گازی

سرویس‌کردن کولرهای گازی کاری نسبتا تخصصی محسوب می‌شود و مثل کولرهای آبی اینگونه نیست که پوشال‌ها را آب بزنید و کف آن را تمیز کنید. اگر کولر گازی‌تان نیاز به تعمیر و سرویس اساسی دارد بهتر است برای انجام این کار با یک تعمیرکار تماس بگیرید. اما خودتان هم می‌توانید برخی از مشکلات ساده را برطرف کنید. مراحل سرویس‌کردن کولر گازی به‌ترتیب زیر است:

تکفارس آی آر

۱- تمیز کردن فیلتر هوا

۲- تمیز کردن شبکه پنجره‌ای و بدنه داخلی دستگاه

۳- تمیز کردن مبدل‌های حرارتی

۴- آزمایش نشت مخزن گاز با استفاده از کف صابون

۵- شارژ مجدد گاز مخزن

www.takfars.ir

نخستین اقدامی که در سرویس‌کردن کولر گازی باید انجام دهید تمیز کردن فیلترهواست. قبل از هر کاری از قطع بودن برق این سیستم سرمایشی اطمینان حاصل کنید. پاکسازی فیلتر هوا در کارایی بهتر کولر گازی نقش مهمی دارد و در خنک کردن بیشتر اسپیلت هم بی‌تاثیر نخواهد بود. در حقیقت همین کار ساده باعث می‌شود که مصرف برق شما کاهش چشمگیری یابد. برای تمیز کردن فیلتر هوای کولر گازی باید شبکه پنجره‌ای جلویی آن را باز کنید. تقریبا در تمام اسپیلت‌ها، این شبکه به یک شکل باز می‌شود. شبکه پنجره‌ای در بخش پیشین دارای ۲ قفل است. با ۲ دست آن را به سمت بالا هل دهید تا شبکه پنجره‌ای باز شود. در ابتدا خود شبکه پنجره‌ای را زیر شیر آب کاملا بشویید و کثیفی‌های روی آن را تمیز کنید. در مرحله بعد سراغ خود فیلتر بروید و آن را خیلی آرام از جای خود دربیاورید و زیر شیر آب بشویید. فقط حواستان باشد که به فیلتر آسیبی نرسد. پس از اطمینان از خشک‌شدن فیلتر، آن را سر جای خود بازگردانید. البته می‌توانید در زمان خشک شدن فیلتر، بخش‌های داخلی اسپیلت را گردگیری کنید. تمیز کردن مبدل‌های حرارتی را هم فراموش نکنید. داخل این مبدل‌ها گاز جریان دارد و باعث سرد یا گرم‌شدن هوای تولیدی در اسپیلت می‌شوند. هنگام تمیز کردن مبدل‌ها، قسمت‌های حساس مثل برد کولر گازی را با یک تکه پلاستیک بپوشانید. پس از تمیز‌کردن فیلتر هوا، دریچه را سر جای خود قرار داده و به سمت پایین هل دهید. به این ترتیب و پس از انجام این مراحل، کولر شما باید به خوبی کار کند. اگر کولر به خوبی کار نکرد و سردی هوای آن به قدر کافی نبود، به سراغ مخزن گاز کولر بروید. مخزن گاز به‌خودی خود تخلیه نمی‌شود اما ممکن است قسمتی از لوله یا مخزن نشتی داشته باشد. این نشتی معمولا پس از سال‌ها استفاده اتفاق می‌افتد. خیلی راحت با آزمایش کف صابون می‌توانید محل نشتی را مشخص کنید. به این ترتیب که کف صابون را روی تمام بدنه مخزن بریزید، هرجا که حباب تشکیل شد محل نشتی، آنجا خواهد بود. اگر مشکل از نشتی بود باید با تعمیرکار تماس بگیرید تا گاز کولر شما را دوباره شارژ و محل نشتی را تعمیر کند. اگر مشکل باز هم برطرف نشد، به احتمال زیاد بُرد دستگاه سوخته است و باید تعویض شود. یادتان باشد درزگیری مناسب اطراف کولر، قرار نداشتن درمعرض تابش مستقیم خورشید، سرویس به‌موقع و تمیز‌کردن فیلترهای هوا و رادیاتور، تأثیر به‌سزایی در کاهش مصرف برق دارد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر