تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور دکوراسیون و چیدمان منزل خود را شیک کنید

image چطور دکوراسیون و چیدمان منزل خود را شیک کنید

استفاده از فرش کوچک یک اشتباه رایج در دکوراسیون

خوشبختانه ما ایرانی‌ها به استفاده از فرش‌های بزرگ عادت داریم و ترجیح می‌دهیم بیشتر سطح زمین را با فرش‌های زیبا و باارزش بپوشانیم. اما باز هم ممکن است شرایطی پیش آید که مجبور شویم از فرش‌های کوچک استفاده کنیم و این کار یک اشتباه رایج در دکوراسیون منزل است چون در این حالت فضای اتاق تقسیم شده و ناهماهنگ به نظر خواهد رسید. همیشه سعی کنید ابعاد فرش را از بزرگ‌ترین مبلمان خود نیز بزرگ‌تر در نظر بگیرید مثلا اگر شما یک کاناپه استاندارد دو متری در اتاق نشیمن خود دارید باید از فرشی استفاده کنید که حداقل یکی از ابعاد آن بزرگ‌تر از دو و نیم متر باشد تا فرش شما از هر طرف ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر به بیرون مبلمان امتداد داشته باشد. برای اتاق خواب نیز از فرشی استفاده کنید که حداقل ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر از ابعاد تخت شما بزرگ‌تر باشد. فرشی که زیر میز ناهارخوری شما قرار می‌گیرد نیز حداقل باید ۸۰ سانتی‌متر از اطراف آن امتداد داشته باشد.

image چطور دکوراسیون و چیدمان منزل خود را شیک کنید

مانع شدن از ورود نور طبیعی به اتاق

تکفارس آی آر

استفاده از پرده‌های ضخیم و قرار دادن مبل‌های بزرگ و مرتفع جلوی پنجره چند اشتباه رایج در دکوراسیون منزل است چون مانع از ورود نور طبیعی به داخل می‌شود و فضای اتاق دلگیر و افسرده کننده خواهد شد. اگر شما از نعمت پنجره‌های بزرگ و روشن در خانه خود بهره مند هستید قدر آن را بدانید و سعی کنید دکوراسیون منزل را طوری طراحی کنید که از این نور حداکثر استفاده را ببرید. کارشناسان توصیه می‌کنند از پرده‌های حریر نازک و زیره‌های سفید استفاده کنید تا هم نور گرم و دلپذیر بیرون به داخل بتابد و هم اشعه‌های مضر آن فیلتر شود و داخل منزل از بیرون دید نداشته باشد. در این صورت نیازی به استفاده از کرکره هم نیست. اگر پنجره‌های اتاق شما کوچک است از قرار دادن هر چیزی جلوی پنجره که ارتفاع زیادی دارد و نور را بلوکه می‌کند خودداری کنید تا فضای اتاق حداکثر نور را دریافت کند.

آویزان کردن تابلوها به روش غلط

این که بخواهید گردن خود را به بالا خم کنید تا یک تابلوی آویزان شده از دیوار را ببینید کار جالبی نیست. تابلوها زمانی درست روی دیوار نصب شده‌اند که با چرخاندن چشم‌ها بتوان همه آن‌ها را مشاهده کرد. برای جلوگیری از این اشتباه رایج در دکوراسیون سعی کنید از این ترفند استفاده کنید، قسمتی از دیوار را که در میدان دید قرار دارد با خطوط افقی به چهار قسمت تقسیم کنید و تابلوها را در قسمت دوم از بالا آویزان کنید. به ابعاد تابلوها هم توجه کنید، اگر یک تابلوی کوچک را به تنهایی روی یک دیوار نصب کنید حالتی معلق و نازیبا خواهد داشت. برای جلوگیری از این اشتباه رایج در دکوراسیون این قانون را مد نظر داشته باشید، تابلوهایی که بالای تخت یا مبل نصب می‌شوند حداقل باید دوسوم فضای بالای آن را پر کنند تا متعادل به نظر برسند. البته این به معنای آن نیست که شما همیشه به تابلوهای بزرگ نیاز دارید، چون می‌توانید از چندین تابلوی کوچک کنار هم به جای یک تابلوی بزرگ استفاده کنید.

image چطور دکوراسیون و چیدمان منزل خود را شیک کنید

پوشاندن دیوارها با مبلمان یک اشتباه رایج در دکوراسیون

www.takfars.ir

این اشتباهی است که در بیشتر خانه‌های ایرانی مشاهده می‌شوند و همه ما سعی می‌کنیم مبلمان را دور تا دور خانه و در کنار دیوار بچینیم. با این کار تصور می‌شود که فضای اتاق در قسمت وسط آن باز خواهد شد اما در حقیقت فضایی که در دسترس شما خواهد بود کوچک‌تر و محدودتر به نظر خواهد رسید و از طرف دیگر زیبایی و گران قیمت بودن مبلمان شما نیز به چشم نخواهد آمد. برای جلوگیری از این اشتباه رایج در دکوراسیون سعی کنید تعدادی از مبل‌ها را با فاصله نسبت به دیوار بچینید و یک فضای مناسب برای مکالمه و ارتباط فراهم کنید، فراموش نکنید که با فاصله گرفتن مبلمان از دیوارها ارزش و قیمت آن‌ها بیشتر به نظر خواهد رسید.

استفاده بیش از حد از دیوارهای سفید

حتما شما هم شنیده‌اید که رنگ‌های روشن فضا را بزرگ نشان می‌دهند و رنگ های تیره اثر عکس دارند. این گفته باعث شده است که بیشتر افراد فقط از رنگ سفید برای رنگ کرن دیوارهای منزل خود استفاده کنند تا اتاق‌هایی بزرگ‌تر و دلبازتر داشته باشند. این کار بیشتر مواقع موثر است اما اگر اتاق شما نور طبیعی کمی دریافت می‌کند دیوارهای سفید فقط فضا را تخت و خسته کننده خواهند کرد نه روشن و دلباز. کارشناسان توصیه می‌کنند برای ایجاد عمق و زیبایی بیشتر در فضا فقط محدود به رنگ سفید نباشید و از رنگ‌های دیگر مثل خاکستری، آبی آسمانی، استخوانی و دیگر رنگ‌های روشن و ملایم خنثی هم استفاده کنید.

استفاده از لامپ‌هایی که بیش از حد پرنور هستند

روشن‌تر بودن همیشه به معنای بهتر بودن فضا نیست و وقتی این روشنایی از حدی عبور کند فضا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به جای احساس راحت و دنج بودن در اتاق، احساس سرما و کسالت خواهید کرد. پس سعی کنید از لامپ‌هایی متناسب با ابعاد فضا و کاری که در آن محل انجام می‌دهید استفاده کنید. برای فضاهای شخصی مثل اتاق خواب و حمام یک لامپ با شدت نور ۴۰ تا ۶۰ وات (و معادل آن برای لامپ‌های LED) بهترین گزینه است. برای فضاهایی که در آن‌ها کارهای دقیقی انجام می‌دهید مثل اتاق کار و … نیز شدت نور ۶۰ تا ۷۵ مناسب است. از نورهایی استفاده کنید که حالت سه بعدی و اتسمفری دارند اما نور آن‌ها نیز به اندازه کافی روشن است.

استفاده بیش از حد از کوسن روی مبل‌ها

داشتن چند کوسن روی مبل‌ها زیبایی و راحتی خاصی به آن‌ها می‌دهد اما زیاده روی در استفاده از کوسن‌ها می‌تواند اثر معکوس داشته باشد و نه تنها راحتی و زیبایی مبلمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه اتاق نشیمن شما را به هم ریخته و نامرتب خواهد کرد. حتما برای استفاده از کوسن روی مبلمان قوانین آن را رعایت کنید. دو کوسن در هر دو انتهای هر مبل کافی است و آن را شیک و راحت نشان می‌دهد، برای تنوع می‌توانید این دو کوسن را در اندازه‌های و رنگ‌های متفاوت انتخاب کنید اما استفاده از کوسن‌های هم اندازه و هم شکل نیز موردی ندارد.

image چطور دکوراسیون و چیدمان منزل خود را شیک کنید

قرار دادن مبل‌ها در مسیر رفت و آمد

قرار دادن مبل‌ها جلوی پنجره یا جلوی تلویزیون وسوسه کننده است اما این به معنای آن است که شما هنگام ورود به اتاق پشت مبل خود را خواهید دید که چندان جالب و خوشامد گویانه نخواهد بود و این کار یک اشتباه رایج در دکوراسیون منزل محسوب می‌شود. مبلمان منزل باید در محلی قرار بگیرند که مسیر رفت و آمد نباشند و جهت آن‌ها رو به ورودی اتاق باشد، اگر یک دیوار بزرگ در منزل خود دارید این دیوار بهترین محل برای این است که مبل بزرگ شما جلوی آن قرار بگیرد. البته در نظر داشته باشید که صندلی‌ها چون حجم زیادی ندارند می‌توانند به هر جهتی قرار بگیرند و اگر پشت آن‌ها رو به ورودی باشد مشکلی پیش نخواهد آمد.

تک فارس

آویزان کردن پرده‌ها پایین‌تر از محل مناسب

آویزان کردن پرده درست کمی بالاتر از لبه بالایی پنجره و یا مابین این فاصله و سقف در گذشته کاری عادی و رایج محسوب می‌شد اما کارشناسان دکوراسیون معتقدند این کار یک اشتباه در طراحی داخلی است و باعث می‌شود پنجره‌ها کوچک‌تر به نظر برسند. سعی کنید پرده‌ها را تا حد ممکن نزدیک به سقف نصب کنید تا پنجره‌های کوچک اتاق شما بزرگ‌تر دیده شوند. عرض پرده را از هر طرف پنجره ۸ سانتی‌متر عریض‌تر بگیرید، با این کار وقتی پرده‌ها را کنار می‌زنید می‌توانید تمام سطح پنجره را ببینید. عرض پارچه پرده حداقل باید دو تا سه برابر عرض پنجره باشد تا چین‌های آن به خوبی بایستند و زیبایی اتاق را کامل کنند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر