تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

هارد اکسترنال تا چند سال قابل استفاده است

image هارد اکسترنال تا چند سال قابل استفاده است

دیسک سخت خارجی (External Hard Disk) یا به طور خلاصه هارد اکسترنال، نوعی دستگاه ذخیره سازی اطلاعات است که به صورت خارجی به دستگاه های مختلف متصل می شود.

این دستگاه می تواند برای ذخیره سازی انواع فایل ها، از جمله عکس ها، فیلم ها، موسیقی، اسناد و غیره استفاده شود و به همین دلیل، در دهه های اخیر با توجه به نیاز بیشتر به ذخیره و جابه جایی اطلاعات، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

در حقیقت می توان هارد اکسترنال را نوعی هارد دیسک، مانند هارد داخلی کامپیوتر دانست که دارای پوشش مستقل و پورت های متفاوتی است. با توجه به اینکه در بسیاری موارد کاربران داده های ارزشمند خود را در آن ها نگهداری می کنند، که موضوعی مانند دوام و طول عمر برای آن ها اهمیت پیدا می کند.

هارد دیسک های اکسترنال در دو نوع اصلی وجود دارند

تکفارس آی آر

هارد دیسک مکانیکی (HDD): این نوع هارد دیسک ها از یک دیسک چرخشی مغناطیسی استفاده می کنند. هارد دیسک های مکانیکی معمولا ظرفیت بیشتری نسبت به هارد دیسک های SSD دارند، اما سرعت آن ها پایین تر است و در برابر ضربه آسیب پذیرترند.

هارد دیسک حالت جامد (SSD): این نوع هارد دیسک ها از حافظه ی فلش استفاده می کنند. هارد دیسک های SSD سرعت بیشتری نسبت به هارد دیسک های مکانیکی دارند و در برابر ضربه هم مقاوم تر هستند، اما معمولا ظرفیت کمتر و قیمت بالاتری دارند.

در هارد دیسک، خواندن و نوشتن اطلاعات به وسیله ی یک بازوی مکانیکی انجام می شود که هد (Head) نام دارد. هد با جابه جا شدن سریع روی دیسک، اطلاعات درخواستی کاربر را پیدا می کند و می خواند یا می نویسد. در حقیقت می توان گفت که عمر یک هارد دیسک تا حد زیادی به هد آن بستگی دارد و در صورت ضربه به هد، ممکن است آسیب های جبران ناپذیری برای اطلاعات هارد پیش بیاید.

در یک SSD اما عمل ذخیره و خواندن اطلاعات توسط تغییر بیت های سلول های تراشه ی دستگاه بین صفر و یک انجام می شود به همین دلیل چرخه های نوشتن و پاک کردن بیشترین تأثیر را در طول عمر این نوع دستگاه های ذخیره سازی اطلاعات دارند. چیزی که تحت عنوان چرخه ی ریختن برنامه/پاک کردن (Program/Erase) یا به اختصار P/E شناخته می شود.

عوامل مؤثر بر عمر هارد اکسترنال

www.takfars.ir

طول عمر هارد اکسترنال به طور متوسط، بین ۳ تا ۵ سال تخمین زده می شود اما عوامل بسیار دیگری هم می توانند این زمان را کاهش یا افزایش دهند.

نوع هارد دیسک

هارد دیسک های مکانیکی (HDD) نسبت به هارد دیسک های حالت جامد (SSD) عمر کوتاه تری دارند. این به دلیل وجود قطعات متحرک در هارد دیسک های مکانیکی است که در معرض سایش و فرسودگی بیشتری هستند.

پیکربندی

دوام یک هارد اکسترنال مانند هر گجت دیگری، در اثر وارد شدن ضربه مانند افتادن از ارتفاع آسیب جدی می بیند و بنابراین ساختار بدنه تأثیر زیادی بر طول عمر آن ها دارد.

در مورد هارد دیسک های مکانیکی (HDD)، پیکربندی در دو زمینه ی اصلی یعنی مقاومت آن در برابر شوک، ضربه و آب و همچنین خنک سازی اهمیت پیدا می کند. قطعات متحرک هارد دیسک به شدت در برابر عوامل خارجی مثل ضربه و شوک آسیب پذیرند و بنابراین بدنه ی مقاوم می تواند از قطعات داخلی در برابر این تنش ها محافظت کند.

سازندگان با دریافت درجه بندی های مختلف گواهینامه های IP میزان مقاومت هارد دیسک در برابر شوک، ضربه و آب را مشخص می کنند. بنابراین با توجه به نیاز، این یکی از مهم ترین موضوعاتی است که باید به آن توجه داشت. در بسیاری از ساختارهای سیلیکونی برای ایجاد مقاومت در برابر ضربه استفاده شده است و در برخی مدل ها هم بدنه ی مقاوم فلزی از قطعات داخلی حفاظت می کند.

طبیعی است که هرچقدر مقاومت بدنه بالاتر باشد، قیمت آن هم بیشتر است بنابراین باید به یک جمع بندی از قیمت مناسب و مقاومت بالا رسید. اگر هارد دیسک را تنها برای گاهی استفاده و در جای ثابتی نیاز دارید و احتمال قرارگیری آن در کنار مایعات هم کم است، احتمالا مقاومت معمولی در برابر ضربه برای دستگاه کفایت می کند اما اگر مانند عکاسان و خبرنگاران از جمله افرادی هستید که هارد دیسک را برای جابه جایی حجم زیادی از داده ها استفاده می کنید، قطعا باید مدل هایی با مقاومت بالاتر تهیه کنید.

بدنه مستقیما بر شیوه ی خنک سازی دستگاه هم اثر می گذارد. تهویه یا سازوکار مناسب انتقال گرما باعث خنک سازی کافی هارد و جلوگیری از داغ شدن آن است. بنابراین باید به دنبال مدل هایی با فناوری مناسب خنک سازی باشید. در برخی مدل ها بدنه ی دستگاه فلزی است که به رسانش سریع گرمای تولید شدن در داخل هارد کمک می کند و البته قیمت بالاتری هم دارند.

حتی در مدل های با بدنه ی پلاستیکی با قیمت پایین تر باید به جنس پلاستیک استفاده شده توجه داشت و اینکه آیا طراحی بدنه می تواند به خوبی گرما را از داخل به بیرون انتقال دهد یا خیر؟ برای نمونه پلاستیک ABS و پلی کربنات رسانای مناسب برای گرمای ایجاد شده در داخل هارد محسوب می شوند. اما بدنه ی پارچه ای با توجه به اینکه عایق گرماست، توصیه نمی شود.

تک فارس

این موارد درباره ی SSD هم صدق می کند، علاوه بر اینکه باید توجه کافی به مقاومت در برابر رطوبت هم داشت. رطوبت زیاد می تواند باعث خوردگی قطعات الکترونیکی شود و در بخش هایی از دستگاه قارچ و کپک ایجاد کند که به نوبه ی خود باعث اختلال در اتصالات الکترونیکی خواهد شد و طول عمر هارد اکسترنال را کاهش خواهد داد.

در مجموع می توان گفت که مواد به کار رفته در بدنه، ضخامت پوسته ی آن، روکش ضد ضربه و ضد آب و همچنین ساختار خنک کنندگی مناسب از جمله مواردی است که در زمینه ی طول عمر هارد اکسترنال باید به آن ها توجه داشت.

برند

طبق تجربه ی مصرف کنندگان در سال های طولانی، محصولات برخی برندها کیفیت بهتری نسبت به دیگر شرکت های حاضر در بازار دارند. هرچند این احتمال هم وجود دارد که یک استارت اپ محصولات باکیفیتی در زمینه ی هارد اکسترنال تولید و بتواند مشتریان را راضی کند.

برندهای معتبر معمولا از قطعات و مواد با کیفیت بالاتری استفاده می کنند و فرآیندهای تولید دقیق تری دارند که در نهایت این عوامل می توانند به افزایش طول عمر هارد اکسترنال کمک کنند.

در یک مطالعه توسط شرکت سیگیت (Seagate) مشخص شد که هاردهای اکسترنال برندهای معتبر مانند وسترن دیجیتال (Western Digital)، سیگیت و توشیبا (Toshiba)، نسبت به هارد دیسک های اکسترنال برندهای ناشناخته، دو برابر بیشتر عمر می کنند. این مطالعه همچنین نشان داد که قطعاتی مانند پلاترها و هدها در برندهای معتبر، از مواد کیفیت تر تهیه می شوند و دقت بالاتری دارند. در یک مطالعه ی دیگر توسط شرکت بلک بلیز (Backblaze) هم مشخص شد که هارد دیسک های اکسترنال وسترن دیجیتال بادوام ترند.

بنابراین روشن است که برندهای شناخته شده که سال ها آزمون خود را در زمینه ی تولید هارد دیسک اکسترنال پس داده اند می توانند محصولاتی بادوام تولید کنند و با سرمایه گذاری روی آن ها، اطمینان خاطر بیشتری از پایداری اطلاعات خواهید داشت.

image هارد اکسترنال تا چند سال قابل استفاده است

ظرفیت

اثر ظرفیت بر طول عمر هارد اکسترنال را شاید بتوان کمی بحث برانگیزتر دانست. برخی معتقدند که ظرفیت هارد اکسترنال تأثیری بر طول عمر آن ندارد، در حالی که برخی دیگر بر این باورند که ظرفیت های بالاتر عمر کوتاه تری دارند.

T A K F A R S

در یک مطالعه ی انجام شده توسط شرکت سیگیت، مشخص شده است که هارد دیسک های اکسترنال با ظرفیت های بالاتر، عمر کوتاه تری دارند. در اصل این به این علت است که هارد دیسک های اکسترنال با ظرفیت های بالاتر، بیشتر در معرض استفاده ی سنگین قرار می گیرند و این امر می تواند به نوبه ی خود باعث کاهش طول عمر آن ها شود. در مقابل مطالعه ی انجام شده توسط بلک بلیز نشان داده است که هارد دیسک های اکسترنال با ظرفیت های مختلف، عمر مشابهی دارند.

بدین ترتیب نمی توان با قاطعیت گفت که ظرفیت بالاتر طول عمر هارد اکسترنال را کاهش می دهد اما باید به این نکته هم توجه داشت که با افزایش ظرفیت، چه میزان امکان استفاده ی بیشتر از دستگاه وجود دارد.

شرایط محیطی

پیداست که شرایط محیطی می تواند تأثیر زیادی بر طول عمر و دوام هارد دیسک داشته باشد. دو عامل مهم در این زمینه دما و رطوبت هستند که باید به میزان مقاومت هارد در برابر ان ها توجه داشت.

دما

هارد دیسک ها در دماهای بالا یا پایین کارایی خود را از دست می دهند. در دمای بالا، دیسک ها ممکن است به سرعت گرم شوند که می تواند باعث خرابط قطعات و اتصالات شود. در دمای پایین هم ممکن است به کندی کار کنند و این موضوع به افزایش زمان دسترسی به داده ها منجر می شود.

رطوبت

روشن است که رطوبت به آسانی می تواند باعث خوردگی قطعات داخلی هارد دیسک شود. علاوه بر این با ایجاد قارچ و کپک می تواند به هارد دیسک آسیب برساند. همچنین در شرایط رطوبت اتصال کوتاه برقی بخش های الکترونیکی می تواند موجب مشکلات جدی برای دستگاه شود.

میدان مغناطیسی

علاوه بر دما و رطوبت باید به جلوگیری از هارد اکسترنال در نزدیکی میدان های مغناطیسی قوی هم توجه داشت. قرارگیری طولانی مدت در نزدیکی آهنربا و در معرض میدان مغناطیسی می تواند آسیب جدی به هارد دیسک وارد سازد.

تک فارس www.takfars.ir

شیوه ی استفاده

استفاده ی زیاد و پیوسته از هارد دیسک اکسترنال می تواند عمر آن را کوتاه کند. در مقابل مراقبت کافی از هارد مثلا دور نگه داشتن آن از ضربه و شوک و قرارگیری در محیطی خشک و خنک طول عمر آن را افزایش می دهد.

نشانه های خراب شدن هارد اکسترنال

از برخی نشانه ها می توان به خراب شدن هارد اکسترنال پی برد. در این زمینه برخی ظاهری و برخی داخلی هستند و باید توسط نرم افزار مورد بررسی قرار بگیرند.

صدای ناگهانی از هارد

اگر صدای ناگهانی و غیرعادی از هارد اکسترنال خود شنیدید، می تواند نشانه ی خرابی آن باشد. این صدا ممکن است در اثر خرابی قطعات داخلی هارد اکسترنال، مانند موتور یا هد ایجاد شده باشد.

کندی عملکرد هارد اکسترنال

اگر هارد اکسترنال در خواندن یا نوشتن داده ها خیلی کند عمل می کند، ممکن است از خراب شدن آن حکایت داشته باشد. اما ممکن است فقط ایرادی موقتی و نرم افزاری باشد.

شناسایی نکردن هارد توسط کامپیوتر

اگر کامپیوتر شما هارد اکسترنال را شناسایی نمی کند، در برخی موارد به این معنی است که هارد دچار مشکلی شده است. مشکل می تواند ناشی از خرابی پورت USB کامپیوتر، خرابی کابل اتصال هارد اکسترنال یا خرابی خود هارد اکسترنال باشد.

تکفارس

دسترسی نداشتن به داده ها

اگر نمی توانید به داده های ذخیره شده در هارد اکسترنال خود دسترسی پیدا کنید، احتمالا آسیبی به هارد رسیده است. برای بررسی دقیق تر می توانید از یک نرم افزار تخصصی بازیابی فایل ها و خواندن داده های معیوب مانند Recuva یا Disk Drill کمک بگیرید.

با این حال اگر تخصصی در زمینه ی استفاده از این نوع نرم افزارها و بررسی دقیق سخت افزار ندارید، با دیدن هر یک از نشانه های بالا، باید بلافاصله استفاده از هارد اکسترنال را متوقف کنید و آن را به یک متخصص تعمیر هارد اکسترنال نشان دهید.

راهکارهای افزایش طول عمر هارد اکسترنال

هارد اکسترنال به میزان فضایی که در اختیار کاربر قرار می دهد، می تواند قیمت بالایی داشته باشد. بنابراین حالا که از عوامل اثرگذار بر طول عمر هارد اکسترنال اطلاع دارید، با استفاده از روش هایی می توانید از خراب شدن آن پیشگیری و تا سال ها از داده هایتان به طور ایمن نگهداری کنید.

از هارد اکسترنال خود پیوسته و سنگین استفاده نکنید

یکی از بهترین راه ها برای افزایش طول عمر هارد اکسترنال، استفاده ی کوتاه مدت و پرهیز از به کارگیری آن برای کارهای سنگین است. وقتی هارد اکسترنال را به طور مداوم استفاده می کنید، قطعات آن تحت فشار بیشتری قرار می گیرند و این امر می تواند طول عمر آن ها را کاهش دهد.

اما اگر به استفاده ی طولانی مدت از هارد اکسترنال نیاز دارید، سعی کنید آن را به طور منظم خاموش کنید تا قطعات آن خنک شوند. همچنین، از استفاده از هارد اکسترنال در محیط های گرم و مرطوب خودداری کنید.

از هارد در برابر ضربه و شوک محافظت کنید

هارد دیسک های اکسترنال مکانیکی قطعات متحرکی دارند که در برابر ضربه و شوک آسیب پذیرند. بنابراین، مهم است که از آن در برابر مواردی مانند ضربه ی ناگهانی، افتادن و شوک محافظت کنید.

takfars.ir

هنگام استفاده از هارد، آن را با احتیاط حمل کنید و از قرار دادن آن در جایی که احتمال افتادن چیزی روی آن هست خودداری کنید. همچنین تا جای ممکن سعی کنید از هارد اکسترنال در خودرو یا سایر وسایل نقلیه استفاده نکنید چون با تکان های مداوم وسایل نقلیه، لرزش های ناخواسته به هارد و هد آن هم منتقل می شود و به آن آسیب می زند.

هارد را در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید

آب و رطوبت می توانند به آسانی به هارد دیسک اکسترنال آسیب بزنند. بنابراین باید آن را در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید و در جایی که احتمال رسیدن رطوبت به آن یا ریختن آب و نوشیدنی روی آن وجود دارد، به کار نبرید. شاید عادت داشته باشید یک فنجان قهوه هنگام کار با رایانه کنار دستتان باشد. در این صورت باید تا جای ممکن هارد از آن فاصله داشته باشد.

دمای ایدئال برای نگهداری هارد اکسترنال هم بین ۱۰ تا ۳۰ درجه ی سانتی گراد است. اگر هم هارد دیسک در معرض دمای غیرعادی یا آب و رطوبت قرار گرفت، بلافاصله آن را از دستگاه جدا کنید. هرچند برخی از هارد دیسک های اکسترنال مقاومت خوبی در برابر آب و رطوبت دارند اما باز هم هرچقدر این موارد درنظر گرفته شود، طول عمر هارد افزایش می یابد.

هارد را به طور منظم برای یافتن مشکلات اسکن کنید

هارد دیسک های اکسترنال می توانند با گذشت زمان دچار مشکلات نرم افزاری شوند. اسکن منظم هارد اکسترنال اما به شما در شناسایی و رفع مشکلات احتمالی کمک کند.

برای اسکن هارد اکسترنال خود، می توانید از نرم افزارهای مختلفی مانند استفاده کنید که برخی از رایج ترین آن ها عبارتند از: CrystalDiskInfo و HDDScan و SeaTools. همچنین استفاده از نرم افزارهای ضد ویروس برای محافظت از هارد دیسک توصیه می شود.

image هارد اکسترنال تا چند سال قابل استفاده است

از هارد اکسترنال خود نسخه ی پشتیبان تهیه کنید

مهم ترین راه برای محافظت از داده ها، تهیه ی نسخه ی پشتیبان از آن هاست. نسخه ی پشتیبان گرفتن از داده ها به شما کمک می کند تا در صورت خرابی هارد اکسترنال، آن ها را از دست ندهید.

تک فارس آی آر

برای تهیه ی نسخه ی پشتیبان از داده های خود، می توانید از روش های مختلفی مانند یک هارد اکسترنال دیگر، فضای ذخیره سازی ابری یا هارد دیسک داخلی رایانه استفاده کنید. داشتن یک فضای ابری مطمئن یا دو هارد دیسک اکسترنال تضمین می کند که داده ها تا مدت زیادی به خوبی حفظ می شوند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر