تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

بهترین راه برای شستشوی تشک تخت

image بهترین راه برای شستشوی تشک تخت

روی هر تشک دستورالعمل و نکات مربوط به شست وشو درج شده است؛ بنابراین توجه به دستورالعمل تشک اولین پاسخ به سوال چگونه تشک خوشخواب را بشوییم؟ به شمار می رود. این دستورالعمل با توجه به جنس رویی تشک و مواد داخلی کالای خواب و برای افزایش طول عمر آن درج می شود. رعایت کردن این نکات منجر به حفظ کیفیت تشک بدون آسیب به بافت آن می شود.

در هنگام خرید کالای پارچه ای مثل تشک، روتختی و رومیزی غذاخوری که احتمال آلوده شده بیشتری دارند، حتما از پارچه هایی با قابلیت شست وشوی راحت استفاده کنید. در این صورت آلودگی های حاصل از ریختن غذا روی روتختی و رومیزی به راحتی تمیز می شوند.

جدا کردن روکش و محافظ تشک؛ اولین کار برای شستن تشک تخت

معمولا تشک ها با استفاده از لایه ای محافظ و یک رویه ساده پوشیده می شوند. شست وشوی رویه و محافظ تشک تخت به راحتی در ماشین لباسشویی انجام می شود؛ ازاین رو در صورت استفاده از رویه تشک، زمان و سختی کمتری را برای تمیز کردن تخت صرف می کنید. برای شستن راحت محافظ تشک از آب گرم و شوینده مخصوص استفاده کنید؛ سپس رطوبت رویه تشک را در دمای بالا به طورکامل از بین ببرید.

تکفارس آی آر

به طورکلی شستن ملحفه های روتختی با سرعت و راحتی بیشتری انجام می شود. این وسایل از تشک در برابر آلودگی محافظت می کنند. علاوه بر این، رویه تشک و سایر ملزومات روتختی باکیفیت، حس خوبی را نیز در هنگام خواب برای فرد ایجاد می کنند. به همین دلیل خرید انواع روتختی جدید و محافظ تشک برای افزایش کیفیت خواب موثر هستند.

پاک کردن و گندزدایی تخت؛ با جاروبرقی تشک را کاملا تمیز کنید

در این مرحله و قبل از استفاده از هرگونه شوینده، تشک را با جاروبرقی به طورکامل تمیز کنید. مکش جاروبرقی نه تنها لایه رویی تشک، بلکه تا قسمت میانی آن را نیز تمیز می کند. خرده نان، بیسکویت، گردوغبار و هر گونه آلودگی دیگری به وسیله جاروبرقی از روی تشک برداشته می شود. روش از بین بردن لکه های قدیمی را در مراحل بعد توضیح خواهیم داد.

در صورت استفاده از محافظ تشک، این مرحله سریع تر انجام می شود؛ چراکه بخش عظیمی از آلودگی روی لایه رویی و محافظ رخت خواب باقی می ماند. ازاین رو در هنگام خرید تشک تخت، پارچه محافظ نیز تهیه کنید.

تمیز کردن لکه های تخت؛ یکی از مراحل شستن تخت

www.takfars.ir

در مرحله تمیز کردن لکه های تخت زمان رسیدگی به آلودگی های عمیق تر تشک است. در این مرحله توجه به نکات و دستورالعمل شستن تشک از اهمیت بالایی برخوردار است. هرگز از مواد شوینده قوی برای شستن تشک استفاده نکنید؛ مواد شوینده نامناسب انسجام و بافت تشک را به طورکل از بین می برد.

استفاده از آب در هنگام شستن تشک فوم دار، آسیب بالایی به این کالای خواب وارد می کند. زیرا نفوذ مقدار اندکی رطوبت به فوم، بافت این تشک را از بین می برد. در ادامه محلول های موثر و خانگی برای از بین بردن لکه های تخت را معرفی می کنیم.

استفاده از شوینده های مخصوص برای تمیز کردن تشک

برای شستن تخت از شوینده های قوی استفاده نکنید؛ در صورت استفاده از مواد تمیزکننده صنعتی حتما از محلول رقیق شده استفاده کنید تا کف حاصل از این مواد به راحتی از روی تشک پاک شود. شامپو فرش یکی از مواد کاربردی برای پاکسازی تخت است. این ماده شوینده حتما قبل از استفاده باید با آب داغ ترکیب شود تا محلول رقیقی به دست بیاید. در مرحله بعد ماده شوینده را با استفاده از اسفنج روی لکه بمالید؛ مراقب میزان خیس شدن تخت باشید؛ تشک خیس به سختی خشک می شود و بوی نامطبوعی نیز در محیط ایجاد می کند.

جوش شیرین؛ محلولی با اثربخشی فراوان در تمیز کردن تشک

جوش شیرین یکی از مواد رایجی است که برای تمیز کردن تخت استفاده می شود. ترکیب این ماده با مواد دیگری مثل مایع ظرفشویی باعث رفع انواع لکه های عمیق روی تشک می شود. برای مثال لکه زرد بر اثر عرق و ادرار روی تشک تخت ایجاد می شود که ظاهر بسیار ناخوشایندی را برای رخت خواب به همراه دارد. این لکه به راحتی و با محلول جوش شیرین پاک خواهد شد.

یکی از ترکیبات مناسب برای از بین بردن لکه زرد روی تشک تخت، استفاده از محلول هیدروژن پراکسید، مایع ظرفشویی و جوش شیرین است. محلول حاصل را درون افشانه بریزید و روی لکه بیفشانید؛ سپس با دستمال نم دار لکه را پاک کنید تا کمرنگ شود. اگر لکه قدیمی و پررنگ بود، این کار را چند مرتبه و تا تمیز شدن کامل رخت خواب تکرار کنید.

هنگام استفاده از محلول و دستمال مرطوب برای از بین بردن لکه ادرار، مواظب خیس شدن بیش از حد تشک باشید؛ چراکه رطوبت در بافت منسجم رخت خواب به سختی خشک می شود و محل مناسبی برای رشد قارچ و باکتری به وجود می آورد. در آخر حتما از جاروبرقی برای پاکسازی پرزهای باقی مانده از دستمال یا هرگونه آلودگی دیگر استفاده کنید.

استفاده از بخارشوی؛ مرحله مهم تمیز کردن تشک تخت

چگونه تشک خوشخواب را بشوییم؟ سوال بسیاری از افرادی است که قصد نظافت عمقی تشک خود را دارند. پاسخ این سوال، استفاده از بخارشوی است. از بخار داغ بخارشوی برای پاکسازی نهایی تشک تخت و تمیز کردن همه بخش های آن استفاده کنید. با این حال هنگام استفاده از این وسیله مواظب رطوبت ایجاد شده باشید؛ رطوبت در بافت تشک محل مناسبی برای رشد باکتری ها را ایجاد می کند. بخار آب برای ضدعفونی کردن و از بین بردن آلودگی های باقی مانده استفاده می شود؛ بااین حال نباید رطوبت بالایی را روی سطح تشک برای رشد باکتری های مولد بو ایجاد کند.

تک فارس

خشک کردن تشک؛ مرحله ای مهم برای جلوگیری از رشد قارچ و باکتری

پس از اینکه متوجه شدید چگونه تشک تخت را بشوییم نوبت به خشک کردن آن می رسد. حتما تشک را در هوای آزاد یا با استفاده از فن خشک کنید. باقی ماندن رطوبت در تشک باعث ایجاد بستری مناسب برای رشد قارچ و باکتری می شود. همچنین احتمال ایجاد حساسیت نیز بر اثر رطوبت و رشد باکتری های مولد بو و آلودگی وجود دارد. ازاین رو قبل برگرداندن روتختی و محافظ رخت خواب از خشک شدن کامل تشک مطمئن شوید.

تکرار مراحل شست وشو برای روی دیگر تشک

بسیاری از افرادی که سوال چگونه تشک تخت را بشوییم را از خود می پرسند، درخصوص اهمیت شستن دو طرف تشک نیز باید آگاه باشند. پیشنهاد می شود بعد از تمیز کردن روی اصلی، تشک را برگردانید تا سمت دیگر این کالای خواب را نیز تمیز کنید. همه مراحلی که توضیح دادیم، باید برای روی دیگر تشک نیز اجرا شود. حتی اگر فقط از یک سمت تشک استفاده می کنید، سمت دیگر آن را با جاروبرقی تمیز کنید. در این صورت حشرات ریز و موذی از بافت تشک خارج می شوند و از ایجاد حساسیت های پوستی و تنفسی جلوگیری خواهد شد.

علاوه بر سوی دیگر تشک، چارچوب های تخت را نیز نباید فراموش کرد. معمولا گردوغبار و آلودگی بسیاری در این قسمت های تخت جمع می شود؛ بنابراین با یک دستمال و جاروبرقی آلودگی های اطراف چارچوب را تمیز کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر