تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

علت خسته بودن در تمام ساعات شبانه روز و راه حل

image علت خسته بودن در تمام ساعات شبانه روز و راه حل

چنین حالتی می تواند دلایلی همچون کمبود برخی از ویتامین ها، بیماری، آلودگی هوا و یا عوامل دیگری را داشته باشد، با این حال در مورد افرادی که در معرض هیچ کدام از این عوامل قرار ندارند اما مدام احساس خستگی می کنند، بهتر است هرچه سریع تر برای این اختلال به وجود آمده چاره ای بیاندیشند.

در غیر این صورت مابقی زندگی خود را نیز تحت تاثیر این جریان قرار داده و امکان دارد به بسیاری از خواسته های شان دست پیدا نکنند. کاملا درست است که در مورد هر فردی راهکارهای برطرف کردن این معضل با دیگری متفاوت است با این حال با مطالعه ۹ راهکار علمی موجود در این متن اگرچه ممکن است مشکل احساس خستگی به طور کامل برطرف نشود اما لااقل تا حدی بهبود پیدا خواهد کرد.

به خودتان بگویید که خسته نیستید

بر اساس مطالعات انجام شده در مجله روانشناسی تجربی هر چقدر به خودتان بگویید که احساس خستگی می کنید، خسته تر هم خواهید شد.

تکفارس آی آر

در مطالعه ای که در آن ۱۶۴ نفر شرکت کردند، نشان داده شد که افرادی که حتی شب قبل خوب نخوابیده بودند و این موضوع را به خود تلقین نمی کردند در قیاس با سایرین کارآیی شناختی و توجهی بیشتری را نشان دادند.

زنگ ساعت را دایم برای خواب بیشتر تنظیم نکنید

دکتر چاد رواَف استادیار روانپزشکی در مرکز خواب دانشگاه استنفورد در مصاحبه ای به هافینگتن پُست می گوید: یکی از رایج ترین اشتباهاتی که بیمارانی که با بی خوابی مواجه هستند انجام می دهند این است که صبح ها خودشان را وادار می کنند که برای ۸ ساعت خواب توصیه شده در تخت بمانند.

هوس خود برای خوردن مواد بسیار حجیم را نادیده بگیرید

FitnessMagazine.com در این باره این یادداشت را گذاشته ممکن است گاهی هوس زیادی برای خوردن یک ساندویچ بیکن، تخم مرغ، و یا یک کیک خوشمزه را داشته باشید، سعی کنید که بر این هوس فائق آیید.

www.takfars.ir

برای هضم خوراکی های پرچرب باید انرژی زیادی مصرف کنید که این کار سبب خستگی بیشتر شما خواهد شد. همچنین خوردن مواد شیرین و کربوهیدرات ها سبب بالا رفتن قند خون و سطح انرژی می شود. بنابراین بهترین روش این است که کربوهیدرات و پروتئین را با هم در رژیم غذایی خود داشته باشید مثلا ترکیبی از میوه و بلغور جو دوسر می تواند بسیار مفید باشد.

فعالیت های جسمی و فکری را جایگزین هم کنید

دکتر مثیو ادلوند در این باره می گوید زمانی که پشت میز کار خود می نشینید و کار می کنید، تنفسی هم در آن بگیرید. از جای تان بلند شوید و قدمی بزنید و بدن تان را کمی بکشید. یا زمانی که روی کاناپه نشسته و تلویزیون تماشا می کنید بعد از گذشتن اندکی زمان از جا برخاسته و کار دیگری انجام دهید.

اینکه فعالیت ذهنی و جسمی را با هم ترکیب کنید و هر دو را با هم داشته باشید، سبب افزایش آگاهی تان خواهد شد.

در هنگام صبح کافئین مصرف کنید

تیموثی روهرز از مرکز پژوهش های اختلالات خواب بیمارستان هنری فورد دیترویت در مصاحبه ای با Nutrition Action Health Letter می گوید: افرادی که نمی توانند شب ها خوب بخوابند و از کمبود خواب رنج می برند بهتر است صبح ها، کافئین مصرف کنند تا سر حال شوند.

تحریک موقتی گیرنده های مغزی با ماده شیمیایی به نام آدنوزین انجام می پذیرد که نوعی آرامبخش طبیعی به شمار می آید. با دور نگاه داشتن این ماده، سطح آگاهی شما افزایش پیدا می کند.

البته افرادی که عمدتا عادت به نوشیدن کافئین دارند در صورت سپری کردن شبی که خوب نخوابیده اند، میزان بیشتری از آن را می نوشند.

بعد از ناهار قهوه ننوشید

اگر مشکل خواب دارید بهتر است بعد از صرف ناهار از نوشیدن قهوه پرهیز کنید چرا که عمدتا اثر کافئین بین ۸ تا ۱۰ ساعت باقی خواهد ماند. اگر بعد از ناهار قهوه میل کنید، اثر خود را تا حدود ۸ یا ۱۰ شب در بدن شما نگه خواهد داشت و به بی خوابی تان دامن خواهد زد.

تک فارس

از منزل بیرون بروید

فعالیت کنید حتی اگر تنها کمی قدم زدن در خارج از منزل باشد. دکتر جفری دورمر از مرکز فیوژن اسلیپ آتلانتا در این باره می گوید: تحرک می تواند باعث تحریک مغز و بالا رفتن سطح هوشیاری تان شود. همچنین نور خورشید می تواند با اشعه خود و به طور طبیعی آگاهی و هوشیاری شما را تحت تاثیر قرار دهد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ماده ای به نام ملاتونین را تولید می کند. این هورمون باعث از بین رفتن احساس خواب آلودگی در شما خواهد شد.

اگر در حین رانندگی خواب تان گرفت در گوشه ای چرت بزنید

زمانی که خسته هستید بیش از آنکه خودتان تصورش را کنید در پشت فرمان اتومبیل تان ناکارآمد هستید. بر اساس یافته های بخش امنیت ترافیک بزرگراه ها، رانندگان خواب آلوده بیش از ۱۰۰-۰۰۰ برابر در معرض تصادفات قرار می گیرند. از این میان ۴۰-۰۰۰ مصدومیت و ۱-۵۵۰ مورد مرگ هم پیش می آید. تازه این آمار می تواند بسیار کمتر از میزان واقعی این حوادث باشد.

یکی از متخصصین خواب به نام دکتر جویس والسلبن می گوید اگر در حین رانندگی خواب تان گرفت حتما ماشین را کنار زده و چرت بزنید. بیشتر افراد حدود ساعت های یک تا دو بامداد احساس خواب آلودگی می کنند اما در میان افرادی که با کمبود خواب مواجه هستند این میزان ممکن است بازه زمانی بیشتری هم داشته باشد.

از انجام ورزش های سنگین پرهیز کنید

کاملا مسلم است که فعالیت جسمی می تواند به خواب بهتر بیانجامد. اما بر اساس آمار و نتایج بدست آمده از FitnessMagazine.com اگر فردی در طول شب گذشته خوب نخوابیده باشد و روز بعد از آن فعالیت های جسمی زیادی انجام دهد با این کار آسیب بیشتری به وضیعت کمبود خواب خود وارد خواهد آورد.

دکتر شوان یانگ اشتد استادیار دانشگاه کالیفرنیای جنوبی هم در این باره می گوید: زمانی که بی خوابی دارید بهتر است که زمان تمرین های ورزشی خود را اندکی کاهش دهید.

T A K F A R S

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر