تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

شپش چطور در سر به وجود می آید و درمان آن

image شپش چطور در سر به وجود می آید و درمان آن

اگر به شپشی برخوردید، می‌توانید با همان شانه آن را از روی مو بردارید. در واقع تنها نشانه هجوم شپش‌ ها مشاهده‌ کردن شپش‌های بالغ یا نابالغ روی سر است. وجود تخم شپش به تنهایی دلیل بر حمله شپش نمی‌شود. در بسیاری از افراد شپش‌ها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند و ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا سر شروع به خارش کند.

جالب است بدانید شپش‌ها می‌توانند تا ۶ ساعت زیر آب دوام بیاورند. پس حمام‌کردن یا نکردن دلیل بر ابتلای به آن نمی‌شود. خبر خوب اینکه شپش‌ها بیماری‌ها را از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌کنند.

نه پرواز می‌کنند و نه می‌پرند.

در حقیقت ۳ نوع شپش وجود دارد که هر سه آنها علائم تقریبا مشابهی را ایجاد می‌کنند اما هر یک در قسمت متفاوتی از بدن لانه گزینی می‌کنند. شپش سر که روی سر، گردن و گوش‌ها زندگی می‌کند، شپش بدن که از روی لباس یا تختخواب روی بدن منتقل می‌شود و شپش ناحیه تناسلی که روی موهای زائد و پوست ناحیه تناسلی زندگی می‌کند. شپش سر موجودی ۶ پا است که به پوست سر و گردن می‌چسبد و از خون انسان تغذیه می‌کند. سایز شپش به اندازه یک دانه کنجد است که با کمی دقت می‌توانید آنها را ببینید. رنگ شپش می‌تواند سفید، قهوه‌ای یا خاکستری تیره باشد. تخم شپش معمولا گرد یا بیضی شکل است و شپش‌ها آنها را روی ساقه مو در نزدیکی پوست سر می‌چسبانند.

تکفارس آی آر

برای مشخص‌شدن تخم شپش می‌توانید بعد از حمام موی‌تان را شانه بزنید و موهای روی شانه را بررسی کنید. شپش درمیان کودکان در مدارس و مهدکودک‌ها رایج‌تر است زیرا بچه‌ها با یکدیگر ارتباط نزدیک‌تری دارند و ممکن است از شانه‌ها و گل سرهای یکدیگر استفاده کنند. بزرگسالانی که در خانه با کودکان زندگی می‌کنند هم در خطر بیشتری قرار دارند. وقتی موهای سرتان با موهای سر فرد مبتلا تماس پیدا می‌کند شپش می‌تواند از روی موی او به موی شما بخزد. البته شپش‌ها می‌توانند برای مدت کوتاهی روی لباس یا وسایل شخصی هم زنده بمانند اما به‌یاد داشته باشید شپش‌ها نه می‌توانند پرواز کنند و نه بپرند.

چیزی پوست سرتان را قلقلک می‌دهد؟.

شایع‌ترین علامت شپش، خارش است. اگرچه شپش بیماری خاصی ایجاد نمی‌کند اما گزش آن باعث ایجاد حساسیت روی پوست می‌شود. ممکن است بلافاصله پس از ابتلا دچار خارش نشوید. به‌خصوص اگر هجوم شپش‌ها خفیف باشد. ممکن است حتی تا ۶ هفته بعد از ابتلا هم هیچ نشانه‌ای نداشته باشید. علاوه بر خارش شدید، شپش‌ها می‌توانند باعث ایجاد حس قلقلک روی سر یا بدن شوند طوری که احساس می‌کنید چیزی درحال راه رفتن روی پوست‌تان است. به‌دنبال خاراندن پوست ممکن است زخم‌هایی هم روی آن ایجاد شود. زخم‌های حاصل از خارش جای گزش شپش می‌توانند توسط باکتری‌های روی پوست عفونی شوند.

اگرچه این موضوع خیلی رایج نیست اما اگر پوست سرتان قرمز، ملتهب و دردناک شده است یا غدد لنفاوی‌تان حساس شده‌اند در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. اینها از علائم عفونت‌های پوستی هستند. حتی گاهی‌اوقات افراد مبتلا نمی‌توانند به راحتی بخوابند. علاوه ‌براین، شپش‌ها می‌توانند باعث ایجاد برآمدگی‌های قرمز رنگ روی سر، گردن، شانه‌ها و ناحیه تناسلی شوند. تکه‌های سفید رنگ چسبیده به مو نیز تخم‌های شپش هستند و به سختی می‌توان با استفاده از شانه آنها را از روی مو جدا کرد.

دفع شپش با شپش کش.

www.takfars.ir

هرقدر هم بهداشت را رعایت کنید ممکن است به شپش مبتلا شوید. در این صورت بهترین راه برای درمان استفاده از داروها و روش‌هایی است که متخصص پوست برای‌تان تجویز کرده است. البته برای این کار داروهایی هم وجود دارند که برای تهیه آنها نیازی به نسخه پزشک وجود ندارد از جمله شامپوهای پایرترین یا پرمترین. از دیگر داروهای مخصوص درمان شپش می‌توان به مالاتیون (که باید به پوست سر و موها مالیده شود و بعد شسته شود)، لوسیون بنزیل الکل (که باید برای ۱۰ دقیقه روی سر و مو باقی بماند و بعد شسته شود) و شامپوی لیندان اشاره کرد.

برخی از این داروها از عصاره گل داوودی یا ترکیبات مشابه آن تولید شده‌اند و بی‌خطر محسوب می‌شوند اما ممکن است برای کودکان مناسب نباشند. این محصولات شپش‌ها را می‌کشند اما تخم‌های آنها را از‌بین نمی‌برند. قبل از استفاده حتما دستور مصرف‌شان را با دقت بخوانید. ممکن است ۹ تا ۱۰ روز بعد احتیاج به مرحله دوم درمان پیدا کنید. اگر این درمان ۲ مرحله‌ای برای‌تان کارساز نبود وقت آن رسیده به پزشک متخصص مراجعه کنید تا داروهای قوی‌تری برای‌تان تجویز کند.

هیچ‌وقت از کش سر، سنجاق، مقنعه و روسری دیگران استفاده نکنید.

ابتلا به شپش مسری است، بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به آنها باید یکسری نکات را رعایت کنید. هیچ‌وقت وسایل شخصی خود ازجمله شانه سر، سنجاق، کش، تل، کلاه، مقنعه و روسری خود را با افراد دیگر تقسیم نکنید. لباس‌ها و ملحفه‌های‌تان را هم مرتب عوض کنید و شست‌وشو دهید. اگر یک نفر در خانه‌تان مبتلا به شپش شده حتما همه مبل‌ها، صندلی‌ها و زمین را جاروبرقی بکشید و برای ۲ هفته روی آنها را با کاور پلاستیکی بپوشانید.

اگر می‌خواهید نگرانی‌تان رفع شود به پزشک مراجعه کنید؛ پزشک، پوست سر شما را با استفاده از نور مخصوصی بررسی می‌کند. با این لامپ می‌توان به آسانی شپش‌ها را شناسایی کرد. علاوه‌بر این باید تمامی لباس‌هایی که در ۴۸ ساعت گذشته از آن استفاده کرده‌اید و ملحفه‌ها و حوله‌ها را با استفاده از شوینده‌های مخصوص شپش و آب داغ شست‌وشو دهید. اگر هم کودک‌تان عادت دارد با عروسک‌هایش بخوابد آنها را هم برای ۲۰ دقیقه در خشک کن با دمای بالا بیندازید. برای درمان شپش‌تان خجالت نکشید. ارزش این همه خارش و سختی را ندارد.

مایونز، سرکه و شانه مخصوص مصریان باستان.

برخی‌ معتقدند مایونز، سرکه سفید و عصاره درخت چای می‌توانند به صورت طبیعی شپش‌ها را از بین ببرند. گفته می‌شود اگر مایونز روی مو مالیده شود و یک شب تا صبح روی آن با کلاه کیسه‌ای مخصوص سر پوشیده شود شپش‌ها را خفه می‌کند. درمورد سرکه نیز اعتقاد بر این است که ماده چسبنده تخم‌ها را حل می‌کند و آنها را از روی مو جدا می‌سازد. اگرچه تاثیر این روش‌ها به طور علمی ثابت نشده است اما متخصصان معتقدند امتحان کردن آنها ضرری به بدن نمی‌رساند. با این حال بهتر است به عنوان اولین راه چاره به کار برده نشوند. علاوه بر اینها می‌توان از شانه مخصوص شپش استفاده کرد.

این شانه دارای دندانه‌های بسیار ریزی است که شپش‌ها و حتی تخم‌های آن را از روی مو جدا می‌سازد. درواقع اولین بار مصریان باستان از آن استفاده می‌کردند و آثاری از این شانه‌ها در مقبره‌های‌شان پیدا شده است. تنها نکته منفی وقت گیر بودن کار با آن است چراکه باید با دقت تک‌تک شپش‌ها و تخم‌های‌شان را از روی مو جدا کرد. بهتر است بلافاصله پس از استفاده از شامپوهای ضد‌شپش از این شانه استفاده کرد تا تمامی آثار شپش از روی مو پاک شوند.

آموزش تصویری خلاص شدن از شپش های موی سر

image شپش چطور در سر به وجود می آید و درمان آن

تک فارس

ممکن است بدون استفاده از مواد شیمیایی قوی بتوانید از شر شپش به طور طبیعی خلاص شوید .

image شپش چطور در سر به وجود می آید و درمان آن

شانه زدن درست را امتحان کنید .

شانه‌ مخصوص پاک‌سازی شپش با دندانه‌های ریز بر روی موی خیس و لیز شپش‌ها را از داخل مو بیرون کند . این روش اگر به مدت چند هفته استفاده شود می‌تواند شپش و تخم‌های آنها را از بین ببرد . بعد از ۲ هفته شپش‌ها از بین می‌روند اما باید ۲ هفته دیگر این کار را تکرار کنید .

طرز استفاده :

یک عدد شانه مخصوص از بین بردن شپش خریداری کنید . از داروخانه یا به‌صورت آنلاین قابل‌خرید است .

موها را خیس کنید و مقداری نرم‌کننده مو بزنید .

هر قسمت از مو را باید ۲ بار شانه بکشید و هفته‌ای ۳ یا ۴ روز این کار را انجام دهید .

از نور مستقیم روی جایی که شانه می‌کنید استفاده کنید تا بهتر ببینید . حتی استفاده از ذره‌بین نیز مفید است .

مو را به دسته‌های ۲-۵ تا ۳-۵ سانتی‌متری تقسیم کرده و از پوست سر تا انتهای آن را شانه بکشید .

T A K F A R S

با دستمال یا آب داغ بعد از هر بار شانه کردن شانه را تمیز کنید .

هر قسمتی که شانه می‌کنید را با سنجاق ببندید تا بدانید کدام قسمت را شانه کرده‌اید و نقطه‌ای را جا نیندازید .

image شپش چطور در سر به وجود می آید و درمان آن

از عصاره‌های گیاهی استفاده کنید .

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد عصاره‌های گیاهی می‌توانند شپش را بکشند ، تخم‌های آن‌ها را از بین ببرند و همچنین خارش سر را کم کنند . این روش توسط FDA تائید نشد است .

عصاره‌ها با تأثیر زیاد :

درخت چای

رازیانه

کانانگا

عصاره‌های تأثیرگذار دیگر :

تک فارس www.takfars.ir

زنجبیل

اسطوخودوس

یاس

نرولی ( Neroli )

طرز استفاده :

۲۰ قطره از عصاره گیاهی را که انتخاب کرده‌اید با ۲ قاشق غذاخوری روغن گیاهی مخلوط‌کنید .

مخلوط را روی موهای خود زده و با کلاه حمام یا نایلون موهای خود را بپوشانید سپس دور آن حوله بپیچید .

یک ساعت صبر کنید سپس با شامپو بشورید .

شپش را در هنگام خواب از بین ببرید .

بسیاری از مواد خانگی هستند که می‌توانند شپش را از بین ببرند . هر شب‌هنگام خواب از این مواد روی سر خود استفاده کنید .

تکفارس

موادی که می‌توانید استفاده کنید :

سس مایونز

روغن‌زیتون

وازلین

طرز استفاده :

سر خود را با یکی از مواد گفته شدن بپوشانید .

کلاه حمام یا با نایلون روی مو را بپوشانید .

برای جلوگیری از نشت می‌توانید با حوله سر خود را ببندید .

صبح روز بعد موهای خود را تا زمانی که تمیز شوند شستشو دهید .

image شپش چطور در سر به وجود می آید و درمان آن

takfars.ir

موهای خود را با آب و سرکه آبکشی نمایید .

بعد از ؛ از بین بردن شپش و تخم آن‌ها با مخلوطی از ۵۰% آب و ۵۰% سرکه می‌توانید مرده آن‌ها و تخم‌ها را حل کرده و از موهای خود خارج سازید .

مخلوط را به‌آرامی روی موها بمالید و سپس شستشو دهید .

مخلوطی از سرکه و روغن‌زیتون نیز می‌تواند مؤثر باشد .

از محصولات قابل اشتعال استفاده نکنید .

فرقی نمی‌کند که کدام درمان طبیعی را انتخاب می‌کنید فقط باید حواستان باشد که از مواد قابل اشتعال مانند بنزین استفاده نکنید زیرا می‌توانند برای سلامتی شما خطرناک باشند و با مشتعل شدن آسیب‌های جبران‌ناپذیری به شما وارد کنند .

image شپش چطور در سر به وجود می آید و درمان آن

وسایل خانه را تمیز کنید .

با توجه به اینکه اصولاً شپش‌ها بیشتر ۱ روز دوری از پوست ؛ زنده نمی‌مانند اما بهتر است احتیاط را رعایت کنید و وسایل خانه را تمیز کنید .

کارهای زیر را انجام دهید :

تک فارس آی آر

رخت خواب ، دستشویی حیوانات خانگی و لباس‌ها را با آب داغ و صابون شستشو دهید . آب باید حداقل ۵۵ درجه سانتی‌گراد باشد . وسایل گفته‌شده را با گرمای زیاد خشک‌کنید .

لوازم مراقبتی مو مانند : شانه ، برش و دیگر وسایل را در آب داغ و صابون شستشو دهید . این وسایل را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب با حداقل دمای ۵۵ درجه خیس کنید .

وسایلی که قابل شستشو و تمیز کردن نیستند را در یک پلاستیک گذاشته و در آن را بندید . به مدت ۲ هفته بگذارید در جایی بماند تا شپش‌ها و تخم‌ها بدون هوا بمانند .

خانه و مبلمان را جاروبرقی بکشید .

image شپش چطور در سر به وجود می آید و درمان آن

دقیق بازرسی کنید .

بعد از درمان به مدت چند هفته موهای خود را به ‌خوبی بررسی کنید تا عاری از شپش و تخم باشد . این کار به جلوگیری از پخش شدن شپش می‌شود . به‌وسیله زره بین و فلاش موبایل به ‌خوبی موها و وسایل خانه را بررسی کنید .

تخم‌های شپش ۷ تا ۱۱ روز بعد از گذاشته شدن به شپش تبدیل می‌شوند بنابراین تا ۲ هفته پس از درمان پوست خود را خوبی بررسی کنید .

image شپش چطور در سر به وجود می آید و درمان آن

شپش از کجا می‌آید ؟

TakFars

مدرسه و محل نگهداری بچه‌ها عموماً منابع اصلی شپش هستند البته در هر مکان دیگری نیز می‌توانند باشند . اگر میدانید که از شما یا بچه شما شپش را از کجا گرفته است حتماً به آن مرکز اطلاع دهید تا اقدامات لازم را انجام دهند و شپش گسترش پیدا نکند .

image شپش چطور در سر به وجود می آید و درمان آن

وسایل شخصی خود را جدا کنید .

تا جایی که می‌توانید وسایل شخصی خود را از دیگران جدا کنید و بافاصله از آن‌ها قرار دهید . این کار برای جلوگیری از انتقال شپش لازم است .

کت ، کلاه و دیگر لباس‌های خود را جدا از بقیه افراد قرار دهید .

فقط از لوازم شخصی خودتان استفاده کنید .

خیلی مهم است که وسایل شخصی خود را با دیگران مشترک استفاده نکنید . این کار می‌تواند به جلوگیری از انتشار شپش کمک کند .

شانه ، برش ، مسواک ، کلاه و روسری خود را فقط خودتان استفاده کنید .

وسایل ورزش مانند کلاه ورزشی و هدبند نیز باید فقط توسط خودتان مصرف شود .

به پزشک مراجعه کنید .

تک فارس

اگر روش‌های گفته‌شده در درمان شپش بی‌تأثیر بودند به پزشک مراجعه کنید . ممکن است شما برای درمان شپش به دارو نیاز داشته باشید .

خارش مداوم سر می‌تواند باعث ایجاد عفونت بشود .

شپش ممکن است مانند دیگر مشکلات مثل : شوره ، باقی ماندن چیزی روی مو ، بافت مرده مو روی ساقه مو ، چسبندگی و بودن حشرات ریز به نظر بی آید .

نکات مهم

روغن نارگیل نیز می‌تواند مؤثر باشد . در هنگام خواب روغن نارگیل را به سر خود زده و آن را بپوشانید و صبح آبکشی نمایید .

حواستان در هنگام استفاده از پلاستیک روی سر بچه باشد زیرا ممکن است باعث خفگی شود .

شپش ها روی اجسام بی‌جان زنده نمی‌مانند زیرا برای زنده ماندن نیاز به خون‌دارند .

شپش سر انگل کوچکی است که در مو و پوست سر زندگی می‌کند و از خون تغذیه می‌کند، و یک مشکل شایع در میان کودکان است. شما ممکن است در اثر تماس داشتن با فرد آلوده از طریق بازی، در مدرسه و هنگام ورزش، با پوشیدن لباس کسی که به این انگل مبتلا است، استفاده از وسایل شخصی او مانند برس و شانه که آلوده هستند، و دراز کشیدن بر روی ملحفه‌ای که فرد آلوده قبلا روی آن دراز کشیده‌است، به شپش آلوده شوید. دو مورد از شایع‌ترین علائم آلودگی به شپش خارش سر و وجود برجستگی‌های قرمز در پوست سر است. در این نوشتار به ۲۶ درمان شپش سر برای از بین بردن شپش سر در خانه پرداخته می شود.

برترین درمان های خانگی برای از بین بردن شپش سر

سیر

www.takfars.ir

image شپش چطور در سر به وجود می آید و درمان آن

هشت تا ده حبه سیر را له کنید. خمیر حاصل از له کردن را با دو تا سه قاشق چایخوری آب آهک مخلوط کنید. ترکیب به‌دست آمده را به طور کامل روی پوست سر بمالید. اجازه بدهید به مدت یک ساعت و نیم بماند و سپس سرتان را به طور کامل با آب گرم شستشو دهید.

روش دیگر این است که می‌توانید با ترکیب آب سیر تازه و کمی روغن پخت و پز، عصاره‌ی لیمو، چای سبز و کمی شامپو و نرم‌کننده خمیر سفتی تهیه کنید. موهای‌تان به طور کامل با خمیر بپوشانید و سرتان را با یک حوله یا کلاه دوش به مدت حدود یک و نیم ساعت پوشش بدهید. سپس موهای تان را با شامپوی همیشگی بشویید. این روش درمان شپش سر را به صورت هفتگی به مدت یک تا دو ماه تکرار کنید.

روغن بچه

image شپش چطور در سر به وجود می آید و درمان آن

کمی روغن بچه روی موهای‌تان بریزید و موهای‌تان را به آرامی شانه کنید، به طوری که شپش‌ها از روی موهای‌تان کنده شوند و بریزند.

سپس موهای‌تان را با آب گرم و مواد شوینده شستشو دهید.

قبل از خواب، کمی سرکه سفید روی موهای‌تان بمالید و سرتان را با یک کلاه دوش یا حوله پوشش دهید. اجازه بدهید به مدت یک شب بماند.

صبح که شد، موهای‌تان را با شامپوی همیشگی‌تان شستشو دهید و بعد کمی نرم‌کننده روی موهای‌تان استعمال کنید.

این فرآیند را به مدت حداقل سه تا چهار روز برای به‌دست آوردن نتایج مثبت تکرار کنید.

T A K F A R S

روغن زیتون

image شپش چطور در سر به وجود می آید و درمان آن

قبل از رفتن به رختخواب، هر نوع روغن زیتون را که دوست دارید به میزان فراوان روی موهای‌تان بمالید. یک کلاه دوش یا حوله روی سرتان ببندید که روغن در تمام طول شب روی موهای‌تان بماند. صبح، موهای‌تان را شانه کنید تا شپش‌ها از روی موهای‌تان زدوده شوند و بعد آن را با یک شامپوی گیاهی حاوی روغن درخت چای بشویید.

یکی دیگر از گزینه‌ها این است که یک دوم فنجان روغن زیتون را با یک و نیم فنجان نرم‌کننده ترکیب کنید و کمی صابون مایع به آن اضافه کنید. ترکیب به‌دست آمده را روی موهای خود بمالید و اجازه بدهید به مدت یک ساعت بماند. سپس، موهای‌تان را با آب شستشو دهید و نرم‌کننده استفاده کنید. موهای‌تان را به طور کامل شانه کنید تا شپش‌های مرده از روی موهای‌تان زدوده شود. این درمان را پس از گذشت یک هفته تکرار کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

نمک

image شپش چطور در سر به وجود می آید و درمان آن

یک چهارم فنجان نمک و یک چهارم فنجان سرکه را به طور کامل مخلوط کنید.

به آرامی محلول را روی موهای‌تان اسپری کنید به طوری که کمی مرطوب شوند. موهای‌تان را با یک کلاه دوش بپوشانید و اجازه بدهید به مدت حدود دو ساعت بماند.

موهای‌تان را شستشو دهید و سپس نرم‌کننده استفاده کنید.

این روش درمان شپش سر را هر سه روز یک بار تکرار کنید تا به نتایج مثبتی برسید.

تک فارس www.takfars.ir

وازلین

image شپش چطور در سر به وجود می آید و درمان آن

قبل از رفتن به رختخواب یک لایه‌ی ضخیم از وازلین را روی پوست سرتان بمالید.

سر خود را با یک کلاه دوش یا حوله محکم پوشش دهید. اجازه بدهید به مدت یک شب بماند.

صبح، از روغن بچه برای زدودن وازلین از روی سرتان استفاده کنید.

موهای خود را به طور کامل شانه کنید تا شپش‌ها کاملا زدوده شوند.

این روش درمان شپش سر را به مدت چند شب پشت سر هم تکرار کنید.

۶ روغن نارگیل

image شپش چطور در سر به وجود می آید و درمان آن

ابتدا، مو را به طور کامل با سرکه سیب آبکشی کنید و اجازه بدهید خشک شود.

Tak Fars

سپس به طور کامل مو و پوست سر را به روغن نارگیل آغشته کنید. سرتان را با یک کلاه دوش یا حوله بپوشانید و اجازه بدهید به مدت شش تا هشت ساعت یا یک شب تا صبح بماند.

هنگام صبح، موهای‌تان را شانه کنید و سپس مثل همیشه شامپو بزنید.

این درمان شپش سر را هر روز به مدت یک هفته برای ریشه کن کردن شپش تکرار کنید. برای این‌که این درمان موثرتر واقع شود، قبل از استعمال آن چند قطره روغن معطر رازیانه به روغن نارگیل اضافه کنید.

سرکه سفید

image شپش چطور در سر به وجود می آید و درمان آن

سرکه سفید را با مقدار مساوی از آب رقیق کنید.

مو و پوست سرتان را به محلول به‌دست آمده آغشته کنید و سپس یک حوله را به مدت حدود یک یا دو ساعت دور موی‌تان بپیچید.

سپس یک شانه را در سرکه سفید فرو کنید و موهای‌تان را هر بار با تمرکز بر یک بخش کوچک از مو‌های‌تان شانه کنید.

شما همچنین می‌توانید موهای خود را با سرکه سفید قبل و بعد از شامپو زدن بشویید.

روغن کنجد

تکفارس آی آر

image شپش چطور در سر به وجود می آید و درمان آن

یک چهارم فنجان روغن دانه‌ی کنجد، یک هشتم فنجان روغن چریش، یک قاشق چایخوری روغن درخت چای، نصف قاشق چایخوری اکالیپتوس و روغن معطر رزماری و در حدود ۱۰ قطره روغن معطر اسطوخودوس را با هم ترکیب کنید.

موهای‌تان را با سرکه سیب آبکشی کنید و اجازه بدهید تا خشک شوند.

روغن به‌دست آمده را روی مو و پوست سرتان بمالید، و با یک کلاه دوش یا حوله آنها را پوشش دهید و اجازه بدهید یک شب تا صبح بماند.

صبح، موهای‌تان را برای زدودن شپش‌های مرده خوب و کامل شانه کنید. سپس مثل همیشه شامپو بزنید.

این روش درمان شپش سر را هر روز و به مدت یک یا دو هفته تکرار کنید.

سس مایونز

image شپش چطور در سر به وجود می آید و درمان آن

سس مایونز پرچرب را به میزان فراوان روی پوست سرتان بمالید.

موها را با یک کلاه دوش یا حوله بپوشانید و اجازه بدهید در حدود هشت ساعت یا یک شب تا صبح بماند.

تک فارس

صبح، موهای‌تان را شامپو کنید و پس از آن آنها را خوب شانه بزنید تا تمام شپش‌های باقی‌مانده از روی‌شان زدوده شوند.

این روش درمان شپش سر را هر روز به مدت یک هفته تکرار کنید.

شانه کردن و کندن دانه دانه‌ی شپش‌ها

شانه کردن اصل طلایی برای از بین بردن شپش سر است. چرا که شما باید این کار را تقریبا همراه با تمام روش های دیگر درمان شپش سر انجام دهید. شما باید مو را بخش به بخش با یک شانه‌ی مخصوص (شما می‌توانید این شانه را از داروخانه خریداری کنید) به منظور برداشتن شپش سر و رشک شانه بزنید.

چند سال پیش آلبانو کروشی ساعت‌ها زمان صرف کرد و تمام شپش سر را با دست از روی سر بچه‌هایش برداشت. این روزها اسلحه‌ی او یک شانه‌ی فلزی با دندانه‌های نزدیک به هم است. او می‌گوید: استفاده از شانه روشی بسیار سریع‌تر و پاکیزه‌تر است. او پس از شانه کردن موی سر فرزندان‌اش، از نور چراغ قوه برای پیدا کردن و برداشتن باقی شپش‌ها استفاده می‌کند.

او می‌گوید: مهم نیست که کدام محصول را برای کشتن شپش سر استفاده می‌کنید، به هر روی شانه کردن موها یک نکته‌ی کلیدی است. او تاکید کرد که شما نمی‌توانید از شپش سر خلاص شوید مگر اینکه تمام تخم‌های آن را بردارید.

استفاده از سشوار

در یک مطالعه ثابت شده‌است که جریان هوای گرم در کشتن تخم شپش‌ها بسیار موثر است، اما در ریشه‌کن کردن شپش‌های زنده تاثیر چندانی ندارد. در این مطالعه سشوارهای کلاهک‌دار تقریبا ۸۹٪ از تخم شپش‌ها را کشت اما فقط ۱۰٪ از شپش‌های زنده را کشت، در حالی که سشوارهای جدید با جریان هوای مستقیم و داغ تقریبا ۹۸٪ از تخم‌ها و ۵۵٪ شپش‌ها را از بین برد. از این رو از سشوار بر روی موی تازه شسته شده استفاده کنید تا شانس خود را برای ریشه‌کن کردن این حشرات ریز افزایش دهید.

اما پس از استفاده از یک داروی شیمیایی برای نابود کردن شپش‌ها، هرگز از سشوار استفاده نکنید. برخی از این محصولات ممکن است حاوی مواد قابل اشتعال باشند.

روغن درخت چای

www.takfars.ir

image شپش چطور در سر به وجود می آید و درمان آن

یک قاشق چایخوری روغن درخت چای، یک اونس شامپوی نرمال و سه قاشق غذاخوری روغن زیتون یا نارگیل را با هم مخلوط کنید.

ترکیب حاصل را به آرامی در سراسر مو بمالید و سرتان را با یک کلاه دوش یا حوله پوشش دهید. اجازه بدهید ترکیب به مدت نیم ساعت روی سرتان بماند و بعد به طور کامل با آب گرم شستشو دهید.

در نهایت، موهای‌تان را در حالی که هنوز مرطوب هستند شانه کنید تا شپش‌های مرده از روی موهای‌تان زدوده شوند.

توجه: روغن درخت چای را مستقیما روی پوست سر استعمال نکنید.

لوسیون بنزیل الکل ۵٪

این لوسیون تجویزی (با نام تجاری Ulesfia) در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شده‌است. این محصول با حمله به دستگاه تنفسی شپش، باعث بروز اختناق در شپش‌ها می‌شود (شپش‌ها را نمی‌کشد).

حداقل دو دوره‌ی درمانی مورد نیاز است. در دو آزمایش بالینی، ۷۵٪ و ۷۶.۲٪ از شرکت‌کنندگان، ۱۴ روز پس از دوره‌ی دوم درمان، دیگر شپش نداشتند. اوسفیا را می‌توان برای بیماران ۶ ماهه و بالاتر تجویز کرد. این محصول می‌تواند باعث تحریک چشم و پوست شود.

موهای خشک و پوست سر را به این لوسیون آغشته کنید، ۱۰ دقیقه صبر کنید و موهای‌تان را در سینک آبکشی کنید. پس از آن می‌توانید موها را شامپو کنید، و با استفاده از شانه می‌توانید تخم شپش و شپش‌های مرده را از روی تارهای مو جدا کنید.

روش سلفون

T A K F A R S

این تکنیک با وجود نامی که دارد، شامل هیچ نوع پوشش پلاستیکی نمی‌شود. آن‌چه که در این تکنیک دخیل است استفاده از یک محصول غیر سمی روی مو‌های خشک (تمیز کننده‌ی ملایم پوست با نام تجاری Cetaphil)، شانه کردن موها و بعد سشوار کردن آنها است. این روش درمان شپش سر را ۳ بار در فواصل یک هفته‌ای تکرار کنید.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۴ در ژورنال پیاتریکس (Pediatrics) منتشر شد پروتوکول کشتار شپش را توصیف کرد و برخی از پزشکان آن را توصیه می‌کنند.

در دو آزمایشی که انجام شد، به طور متوسط ۹۶٪ بیماران در پایان دوره، درمان شدند و ۹۴٪ از آنها در طی یک دوره‌ی نظارت ۶ ماهه بدون شپش بودند. برای انجام این روش درمانی مطابق با دستورالعمل زیر پیش بروید:

هر برنامه‌ی درمان شپش سر با این روش دارای سه مرحله است:

لوسیون مرطوب را در سراسر پوست سر بمالید.

با شانه کردن لوسیون اضافی را از موهای‌تان بردارید.

برای خشک کردن موهای فرزندتان از سشوار استفاده کنید. این امر سبب می‌شود که لوسیون روی پوست سر خشک شود و هر گونه شپش را در لایه‌ی روی پوست سر که ماننده سلفون شده پوشش می‌دهد. لوسیون خشک باید روی مو و پوست سر به مدت دست کم ۸ ساعت باقی بماند. معمولا والدین اجازه می‌دهند که لوسیون تا دفعه‌ی بعدی که کودک روز بعد حمام می‌کند، بماند.

مایع ظرفشویی

مایع ظرفشویی شپش را نمی‌کشد. اما به حذف موادی که مادرها برای خفه کردن شپش سر استفاده می‌کنند از جمله روغن سالاد، سس مایونز، ژل مو، و یا وازلین کمک می‌کند.

گفته می‌شود که مایع ظرفشویی می‌تواند چسبندگی و چربی باقی مانده از سایر روش‌های درمان شپش سر را خوب پاک می‌کند. برخی از مایعات ظرفشویی به تجزیه‌ی مواد چسبناکی که سبب شده تخم شپش به موها بچسبد کمک می‌کند.

تک فارس www.takfars.ir

غوطه‌ور کردن موها در آب

شما می‌توانید با غوطه‌ور کردن مو در آب داخل وان، شپش‌ها را غرق کنید، . اما این احتمال وجود دارد که این روش تاثیر چندانی نداشته باشد. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهند که شپش‌ها می‌توانند به مدت چندین ساعت کاملا در آب باشند و زنده بمانند. مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در ایالات متحده گزارش کرده‌اند که حتی آب حاوی کلر داخل استخر نمی‌تواند شپش‌ها را بکشد.

ژل حالت‌دهنده‌ی مو

image شپش چطور در سر به وجود می آید و درمان آن

تحقیقات زیادی وجود ندارد که نشان می‌دهد که استفاده از ژل حالت‌دهنده مثل وازلین شپش را از بین می‌برد، اگر چه مانند روغن زیتون، بسیاری از مادران روی تاثیر آن اطمینان دارند. احتمالا چسبناک بودن آن شپش‌ها را با مسدود کردن سوراخ‌های تنفسی‌شان خفه می‌کند.

یک مطالعه نشان داد که ژل مو بهتر از سایر داروهای خانگی شپش را از بین می‌برد. با این حال، انجمن ملی شپش هشدار می‌دهد که ژل مو ممکن است تاثیری روی شپش‌ها نگذارد و در عین حال پاک کردنش از روی موها نیز کار دشواری است. (شستن ژل حالت‌دهنده‌ی مو را راحت‌تر است.)

به هر حال در صورتی که می‌خواهید این روش را انجام بدهید مطابق با دستورالعمل زیر پیش بروید:

مو و پوست سر را به ژل حالت‌دهنده مو آغشته کنید، با یک کلاه دوش یک شب تا صبح سر را پوشش دهید و صبح روز بعد بشویید. با استفاده از شانه شپش‌ها را از روی موهای‌تان جدا کنید. یک هفته بعد این روش درمانی را تکرار کنید.

رسیدگی به خانه

سال‌ها پیش، زمانی که بچه‌های آلبانو کروشی شپش داشتند، او فکر کرد که خانه‌اش هم آلوده شده و شروع به تمیز کردن خانه کرد تا جایی که حتی پرد‌ه‌ها را هم باز کرد. تا جایی که من متوجه شدم، این مشکل ارتباطی با محیط ندارد و بهتر است تمرکزمان روی تمیز کردن سر باشد. دلیل این موضوع این است که شپش سر تنها می‌تواند یک یا دو روز دور از پوست سر زندگی کند و در واقع این حشره نمی‌تواند بپرد یا پرواز کند. علاوه بر این، تخم آنها به تارهای مو می‌چسبد. بنابراین نیازی نیز که کل خانه را پاکسازی کنید.

تک فارس آی آر

برای جلوگیری از آلودگی مجدد، مواردی را شستشو دهید که با سر اعضای خانواده که شپش دارند در تماس نزدیک است. ملحفه، کلاه، روسری و حوله را با آب گرم بشویید و در محیط گرم خشک کنید. شانه‌ها و برس‌ها را در آب بسیار گرم و در ترکیب با مایع شستشو خیس کنید. همه‌ی طبقات خانه، بالش، مبلمان و صندلی‌های ماشین را جارو بکشید. اقلام غیر قابل شستشو را (برای مثال عروسک‌های مورد علاقه‌ی کودک) در یک کیسه‌ی مهر و موم شده به مدت دو هفته بگذارید.

پیشگیری

شپش‌ها به همان اندازه که حمله به یک سر کثیف را دوست دارند، حمله به موهایی به شدت تمیز را هم دوست دارند، بنابراین شستشوی مکرر هیچ تضمینی برای جلوگیری از آلوده شدن نیست.

بهترین توصیه برای جلوگیری از گرفتن شپش، ممانعت از تماس سر به سر است. بنابراین خزیدن آنها را از یک سر به سر دیگر آسان نکنید. موهای بلند را سفت دم اسبی ببندید یا ببافید.

نکات دیگر: شانه‌ها، برس‌ها، گیره‌ها، کلاه‌ها، روسری و بالش را به طور مشترک استفاده نکنید. آلبانو کروشی پیشنهاد می‌کند که دو قطره روغن معطر مانند روغن درخت چای را به محصولات مراقبت از خودتان اضافه کنید تا شپش سر را از بین ببرید.

لوزباستر

این دستگاه مانند یک جارو برقی است که یک دهانه‌ی برس‌مانند دارد. لوزرباستر هوای گرم را به سمت ریشه‌ی مو‌ها و پوست سر با شدت اعمال می‌کند تا شپش‌ها و تخم‌های آنها خشک شوند. در پژوهشی که در سال ۲۰۰۶ صورت گرفت، لوزباستر، ۹۸ درصد از تخم شپش‌ها و ۸۰ درصد از شپش‌های زنده را کشت.

درمان شپش سر با استفاده از لوزباستر فقط از طریق اپراتورهای دارای گواهی‌نامه در دسترس است. استفاده از این دستگاه نسبتا بدون خطر و سریع است. درمان معمول تنها ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

پیرترین

پیرِترین، ماده‌ی فعال موجود در Rid و محصولات مشابهی که بدون نسخه به فروش می‌رسند، از گل‌های داودی که دارای ترکیب طبیعی حشره‌کش به نام پیرترین است، گرفته می‌شود. پیرِترین به سیستم‌های عصبی شپش‌های زنده حمله می‌کند اما همیشه تاثیرگذار نیست زیرا برخی از شپش‌ها نسبت به آن مقاوم هستند.

تکفارس

این محصول را روی موهای خشک استعمال کنید، ۱۰ دقیقه صبر کنید، آب را اضافه کنید تا کف کند و در نهایت شستشو دهید. برای برداشتن شپش‌ها باید موها را شانه بزنید. استعمال دوباره‌ی این محصول ۷ تا ۱۰ روز بعد برای کشتن هر شپش زنده‌ی باقی‌مانده‌ای توصیه می‌شود. حواس‌تان به واکنش‌های آلرژیک احتمالی باشد.

لوسیون پرمترین ۱٪

پرمترین، ماده‌ی فعال موجود در محصولات بدون نسخه مانند نیکس، یک نسخه‌ی مصنوعی پیرترین است. پرمترین به همان شیوه‌ی پیرترین به شپش‌های زنده حمله می‌کنند، هرچند گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر این‌که شپش‌ها به این دارو مقاوم هستند. بروز واکنش‌های آلرژیک در اثر استفاده از این محصول ممکن است.

روی موهای مرطوب و شامپو شده (از نرم‌کننده نباید استفاده کنید)، به میزان فراوانی لوسیون بزنید. اجازه بدهید به مدت ۱۰ دقیقه بماند، سپس موها را آبکشی کنید و با استفاده از شانه شپش‌ها را از روی تارهای مو بردارید. اگر ۷ روز یا بیش‌تر پس از درمان اولیه هنوز شپشی زنده مانده بود، می‌توانید این روش درمان شپش سر را تکرار کنید.

اسپینوساد

این لوسیون تجویزی (نام تجاری ناتروبا) حاوی اسپینوساد است، نوعی حشره‌کش طبیعی که از باکتری‌های موجود در خاک گرفته شده‌است. این محصول در ژانویه‌ی ۲۰۱۱ برای بیماران ۴ ساله و بالاتر تأیید شد. در دو آزمایش بالینی، ۸۴.۶٪ و ۸۶.۷٪ بیماران ۱۴ روز پس از درمان بدون شپش بودند، در مقابل ۹.۴۴٪ و ۹.۴۲٪ از افراد بدون شپش که با استفاده پرمترین درمان شده بودند.

مایع را روی موهای خشک از ریشه‌ها تا انتهای آنها پخش کنید. اجازه بدهید به مدت ۱۰ دقیقه بماند، سپس موها را با آب شستشو دهید و با استفاده از شانه شپش‌ها را از روی موها جدا کنید. عوارض جانبی شایع که در اثر استفاده از این محصول رخ می‌دهند عبارتند از تحریک چشم و پوست.

ایفرمکتین

در ماه فوریه‌ی ۲۰۱۲، لوسیون ایفرمکتین ۰.۵٪ (نام تجاری Sklice) از باکتری‌های موجود در خاک گرفته می‌شود. این محصول شپش را فلج می‌کند و شپش‌ها و تخم‌شان را می‌کشد و می‌تواند برای بچه‌های بالاتر از ۶ ماهه مورد استفاده قرار گیرد. در آزمایشات بالینی، تقریبا سه چهارم بیماران بعد از یک بار استفاده از این محصول (بدون شانه کردن) دو هفته بعد از درمان شپشی نداشتند. کم‌تر از ۱٪ سوژه‌ها عوارض جانبی مانند تحریک چشم و پوست را تجربه کردند.

لوسیون را روی مو و پوست خشک سر بمالید. پس از ۱۰ دقیقه شستشو دهید.

لوسیون مالاتیون ۰.۵٪

این حشره‌کش (نام تجاری اووید) شپش‌ها زنده و مقداری از تخم آنها را می‌کشد. اما این محصول قابل اشتعال است و می‌تواند باعث سوختگی‌های خفیف و درجه‌ی دو شود. طبق گزارش CDC، این محصول برای کودکان زیر ۶ سال مناسب نیست.

باید این محصول را روی موهای خشک استعمال کنید، اجازه بدهید به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت بماند و در معرض هوا خشک شود. هرگز از سشوار استفاده نکنید و موها یا لوسیون را در معرض منابع گرمایی قرار ندهید. قبل از شانه زدن موها، آنها را در یک سینک شامپو و آبکشی کنید و برای شستشوی آن زیر دوش نروید. بعد از هفت تا نه روز، اگر برخی از شپش‌ها زنده باقی ماندند، دوباره این روش درمان شپش سر را تکرار کنید.

شامپو لیندن ۱٪

این ماده که به عصب حمله می‌کند، شپش‌ها و تخم آنها را می‌کشد. اما مشکوک به سرطان‌زا بودن در انسان است. استفاده‌ی بیش از حد یا سوء استفاده از شامپو لیندان (با نام تجاری Kwell و Thionex) می‌تواند سبب بروز عوارض جانبی جدی، از جمله تشنج و مرگ شود. بنا به گزارش سازمان غذا و دارو، این محصول حتی زمانی که مطابق با دستور دقیق استفاده می‌شود، در برخی از افراد ممکن است تشنج ایجاد کند.

این محصول دیگر توسط آکادمی پزشکی اطفال امریکا برای کشتن شپش سر توصیه نمی‌شود و مصرف آن برای کودکان، سالمندان یا هر کسی که کم‌تر از ۴۹ کیلوگرم وزن دارد توصیه نمی‌شود. این محصول فقط برای کسانی است که نتوانسته‌اند شپش سر را از بین ببرند یا نمی‌توانند سایر روش‌های درمانی را تحمل کنند. فقط در هنگام استفاده از این محصول حتما مطابق با نظر پزشک پیش بروید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر