تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

خوراکی های کمتر مفید در رژیم غذایی روزانه

image خوراکی های کمتر مفید در رژیم غذایی روزانه

هنگامی که غذا های بسیار فراوری شده بخش اصلی رژیم غذایی شما را تشکیل می دهند، این مساله پیامد های بسیار منفی را برای سلامت تان به همراه خواهد داشت.

در این مطلب به مواد غذایی اشاره می کنیم که کاهش مصرف آن ها یا حذف شان از رژیم غذایی ضروری به نظر می رسد.

نان سفید

نان سفید با نوعی آرد نان تهیه می شود که از گندم به دست می آید. در حین فرآوری برای تولید این نان سبوس و جوانه گندم از آن حذف می شوند. بر خلاف نان سفید نانی که با استفاده از گندم کامل طبخ شده باشد، معمولا تیره تر و متراکم تر خواهد بود، زیرا حاوی مواد مغذی و فیبر بیشتری است. این دو جنبه برای هضم غذا عالی هستند و به بدن شما مواد مغذی مورد نیاز را می دهند. نان سفید طعم ملایم خوبی دارد، اما فقط از لایه آندوسپرم دانه گندم ساخته شده است و ارزش غذایی کمتری دارد. در عوض، نان غلات کامل را انتخاب کنید که سرشار از مواد مغذی ضروری است.

تکفارس آی آر

چیپس

یکی از دلایلی که خوردن زیاد چیپس می تواند مضر باشد این است که منبع متعادلی از کالری را فراهم نمی کند. مقدار روغن و کربوهیدرات های ساده موجود در چیپس باعث ایجاد کالری متراکم در آن می شود، به همین ترتیب چیپس ها سرشار از مواد مغذی مفید مانند ویتامین ها نیستند. چیپس هایی که حاوی هیچ گونه مواد نگهدارنده نیستند، گزینه خوبی برای یک لذت خوشمزه هر از گاهی هستند، اما خوردن چیزی جز چیپس در یک وعده غذایی بدن شما را با نقصان ویتامین، پروتئین و فیبر مواجه می کند.

مرغ سوخاری

مرغ یک پروتئین بدون چربی خوشمزه است، اما آرد سوخاری روی مرغ سرخ شده شامل حجم زیادی آرد سفید، روغن و نمک است. این سه ماده در حد اعتدال خوب هستند، اما مصرف زیاده از حد مرغ سوخاری می تواند باعث چاقی و ایجاد عوارض قلبی و عروقی شود. در نتیجه انتخاب مرغ کبابی می تواند به شما در کاهش مواد ناسالم مرغ سرخ شده یا سوخاری کمک کند.

گوشت های فرآوری شده

www.takfars.ir

به طور کلی، گوشت های فرآوری شده دارای مواد مغذی کمی هستند که در صورت مصرف بیش از حد، با پیامد های پزشکی منفی مرتبط است. فرآوری گوشت گاهی شامل افزودن نیترات ها و نیتریت ها می شود که در صورت مصرف خارج از حد اعتدال، خطر ابتلا به سرطان در افراد را افزایش می دهد. همچنین، سدیم در گوشت فرآوری شده در سطوح قابل توجهی بالا است. در صورت امکان، گوشت تازه را بپزید و بخورید.

غلات قندی

از جمله متداول ترین غلات قندی می توان به آب نبات اشاره کرد، غلات قندی اغلب کربوهیدرات ها و قند های ساده زیادی دارند، از سوی دیگر نیز پروتئین، فیبر و ویتامین کمتری دارند. به عنوان یک گزینه صبحانه، غلات قندی نیز می تواند منجر به افت قند خون شود که باعث می شود بلافاصله پس از خوردن این نوع غلات احساس گرسنگی کنید. انتخاب غلات کم قند که حاوی پروتئین و فیبر بیشتری است و همچنین شیر گیاهی یا لبنیات می تواند به شما کمک کند مدت طولانی تری احساس سیری کنید و انرژی بیشتری داشته باشید.

مارگارین

از زمانی که چربی های اشباع موجود در کره به عنوان یکی از مضرات منفی برای سلامتی ما در نظر گرفته شد، مارگارین جایگزین کره شد. با این حال، مضرات مارگارین در مقایسه با کره متفاوت است، در برخی از کشورها، در زمان تولید مارگارین از چربی های دارای ترانس مضر استفاده می کنند که به راحتی توسط بدن هضم نمی شوند و در بسیاری از موارد نیز مارگارین ها دارای مقدار مشابهی از چربی اشباع شده فرآوری شده هستند. اگر واقعاً می خواهید کره را از رژیم غذایی خود حذف کنید، برچسب روی مارگارین ها را بخوانید یا روغن کمتر فرآوری شده مانند روغن زیتون را انتخاب کنید.

خوراکی های یخ زده

همه خوراکی های یخ زده یکسان ساخته نمی شوند؛ برای مثال سبزیجات منجمد شده و مرغ پخته شده، گاهی اوقات دارای مواد نگهدارنده کم هستند. اگر به غذایی نیاز دارید که طبخ آن راحت باشد، خوراکی های یخ زده عالی هستند. با این حال، اگر نگران رژیم غذایی خود هستید، بررسی کنید که در محصولات غذایی یخ زده ای که استفاده می کنید تا چه اندازه مواد نگهدارنده یا رنگ استفاده شده است.

کیک و دونات

کیک، دونات و سایر محصولات پخته شده می توانند خوشمزه باشند. اما آن ها همچنین می توانند مملو از کربوهیدرات های ساده و چربی های اشباع شده باشند. به علاوه، فیبر، پروتئین یا ویتامین بسیار کمی دارند. با این حال، اگر کیک و شیرینی دوست دارید بهتر است خودتان آن را بپزید، تهیه خوراکی هایی که مواد مغذی بیشتری به شما می دهند، در خانه آسان است، شما می توانید تعیین کنید با چه مقداری آرد گندم کامل جایگزین شده باشد، چه چربی غیراشباع جایگزین کره شود یا می توانید با اضافه کردن میوه ها یا کدو سبز رنده شده محتوای ویتامین آن را افزایش دهید.

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر