تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

بهترین توصیه برای کنترل قند خون به طور طبیعی

image بهترین توصیه برای کنترل قند خون به طور طبیعی

استراتژی های زیر به شما کمک می کنند که با کنترل قند خون از بروز این عوارض جلوگیری کنید

شب زود بخوابید

به گفته ی کارشناسان، زود خوابیدن اولین قدمی است که می توانید برای کنترل سطح قند خون تان بردارید. محققان توصیه می کنند که بزرگسالان هفت تا ۹ ساعت در شب بخوابند. اگر مدت زمان خواب شما از این مقدار کمتر باشد، بدن تان برای استفاده از هورمون انسولین دچار مشکل می شود که این می تواند به افزایش قند خون در روز بعد منجر شود.

هنگامی که از کنترل قند خون صحبت به میان می آید، خواب به استراحت پانکراس که تولیدکننده ی انسولین است کمک می کند. چرا که در طول روز دائما در حال غذا خوردن هستید و پانکراس مجبور است به طور پیوسته انسولین ترشح کند تا سطح قند خون در محدوده ی طبیعی حفظ شود.

تکفارس آی آر

داشتن یک روتین شبانه ی مناسب باعث بهبود کیفیت خواب می شود و به شما کمک می کند که هر شب به اندازه ی کافی بخوابید. برای اینکه خواب خوبی داشته باشید سعی کنید در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید یا از خواب بیدار شوید. علاوه بر این، توصیه می شود قبل از خواب از وسایل الکترونیکی مثل لپ تاپ یا موبایل استفاده نکنید.

سعی کنید بلافاصله قبل از خواب غذا نخورید

بیماران مبتلا به دیابت که با گلوکومتر (دستگاه ی تست قند خون) قند خون شان اندازه گیری می کنند، می دانند که بعد از صرف غذا باید انتظار افزایش قند خون را داشته باشند. بنابراین، تعجب آور نیست که غذا خوردن بلافاصله قبل از خواب می تواند سطح قند خون را در طول شب افزایش دهد.

متخصصان می گویند اگر خیلی نزدیک به زمان خواب غذا بخورید، پانکراس خود را مجبور به اضافه کاری می کنید. چنانچه قند خون در طول شب افزایش پیدا کند، احتمالا صبح روز بعد هم سطح آن بالاتر از حد طبیعی است. این اتفاق می تواند برای هر شخصی رخ دهد، اما معمولا مبتلایان به دیابت را درگیر می کند. با گذشت زمان، این می تواند به پانکراس شما آسیب بیشتری وارد کند و روی کنترل قند خون تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل، کارشناسان توصیه می کنند که بلافاصله قبل از خواب غذا نخورید و چند ساعت فاصله بین آخرین وعده ی غذایی خود و زمان خواب در نظر بگیرید.

از مصرف شیرینی جات بعد از شام خودداری کنید

www.takfars.ir

علاوه بر فاصله ی بین آخرین وعده ی غذایی و خواب، باید به آنچه که در پایان روز می خورید هم توجه کنید. بهتر است آخرین وعده ی غذایی شما به اندازه ی کافی حاوی فیبر، پروتئین و چربی سالم باشد تا سطح قند خون در طول شب به خوبی کنترل شود. علاوه بر این، از نظر متخصصان ضروری است از خوردن شیرینی بلافاصله قبل از خواب بپرهیزید. هنگامی که دیروقت شیرینی مصرف می کنید، وقت کافی برای فعالیت بدنی ندارید و این باعث افزایش قند خون می شود.

کمی ورزش کنید

بسیاری از افراد ترجیح می دهند که صبح ها ورزش کنند، اما حتی چند دقیقه فعالیت هوازی مانند پیاده روی یا دویدن آهسته در ساعت های پایانی شب می تواند مفید باشد، چرا که فعالیت بدنی به کاهش قند خون کمک می کند.

محققان با انجام یک مطالعه به این نتیجه رسیدند که حتی پیاده روی با شدت کم می تواند قند خون شما را بعد از غذا خوردن به میزان قابل توجهی کاهش دهد. فقط به خاطر داشته باشید که همه ی ورزش ها تاثیر یکسانی روی قند خون ندارند. به عنوان مثال، وزنه برداری ممکن است روی آن اثر معکوس داشته باشد. بنابراین، لازم است از انجام این وزرش بلافاصله قبل از خواب خودداری کنید یا آن را همراه با فعالیت های هوازی انجام دهید تا سطح قند خون کاهش یابد. اگر به دیابت مبتلا هستید، بهتر است قبل از شروع هر نوع فعالیت یا ورزش جدید با پزشک خود مشورت کنید.

دندان های خود را مسواک بزنید

همه ی مردم باید صبح و شب دندان های خود را مسواک بزنند، اما بر اساس تحقیقات، حفظ سلامت دهان و دندان برای بیماران مبتلا به دیابت اهمیت بیشتری دارد. چرا که بیماری لثه هم یکی از عوارض دیابت است و هم یکی از عوامل افزایش دهنده ی قند خون به شمار می رود.

وقتی قند خون بالاتر از محدوده ی طبیعی است، ترشح بزاق کاهش و قند موجود در آن افزایش می یابد. درنتیجه، احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماری لثه بیشتر می شود. برای پیشگیری از بروز این مشکل، به طور منظم دندان های خود را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و هر شب قبل از خواب از نخ دندان استفاده کنید. همچنین توصیه می شود در صورت مشاهده ی علائم احتمالی بیماری لثه مانند تورم یا قرمزی لثه، لق شدن دندان یا خشکی دهان فورا به دندانپزشک مراجعه کنید و به او بگویید که دیابت دارید.

با یک روتین شبانه ی خوب استرس تان را کنترل کنید

تحقیقات نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین استرس و سطح قند خون وجود دارد. چون وقتی استرس دارید، بدن شما وارد حالت جنگ یا گریز می شود و درنتیجه سطح هورمون کورتیزول افزایش می یابد. این هورمون کبد و عضلات را وادار می کند تا قند اضافی در جریان خون آزاد کنند که این امر باعث بالا رفتن سطح قند خون می شود. بنابراین، همان ط ور که مدیریت استرس در صبح مهم است، در شب هم اهمیت زیادی دارد.

شما در طول شب می توانید با انجام مدیتیشن و یوگا، خواندن کتاب یا گوش دادن به موسیقی آرامش بخش به کاهش استرس خود کمک کنید. علاوه بر این، تلاش کنید هم در ساعت های ابتدایی روز و هم در طول شب از عواملی که باعث تحریک شما می شوند و سطح کورتیزول را افزایش می دهند، دوری کنید. برای این کار احتمالا لازم است زمان استفاده از وسایل الکترونیکی را به حداقل برسانید یا سطح سروصدا را در خانه کاهش دهید.

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر