تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

افشای راز های پشت پرده سریال حریم سلطان

image افشای راز های پشت پرده سریال حریم سلطان

سریال براساس زندگی شاه سلیمان اول ساخته شده که طولانی‌ترین پادشاهی را در میان پادشاهان امپراتوری عثمانی داشت. شاه سلیمان در ۲۶ سالگی به تاج و تخت رسید و آرزویش ساختن امپراتوری بزرگ‌تر از آنچه اسکندر کبیر به آن رسیده بود و شکست‌ناپذیر ساختن امپراتوری عثمانی بود. او در طول ۴۶ سال پادشاهی شهرت خود را به عنوان یک جنگجوی قادر و فرمانروایی قدرتمند به گوش شرق و غرب رسانده بود.

«حریم سلطان» با عنوان انگلیسی «قرن باشکوه» سریال تاریخی محصول ترکیه است که ابتدا از شبکه شوتی‌وی پخش می‌شد و بعدا (از فصل دوم) راهی شبکه استار تی‌وی شد.

سریال «حریم سلطان» که سه فصل آن تولید شده است این دوره تاریخی را به تصویر می‌کشد و البته زندگی خصوصی سلیمان و مسائل پشت پرده حرمسرای او را نیز فراموش نمی‌کند. بخش قابل توجهی از این سریال خیالی است به ویژه بخش‌هایی که مربوط به زندگی خصوصی سلیمان در حرمسرایش می‌شود.

سریال به زندگی سیاسی سلیمان هم می‌پردازد؛ او در جریان پادشاهی خود یک وزیر فاسد را از کار برکنار می‌کند، حکمرانی قانون را در امپراتوری خود رواج می‌دهد، با دیپلمات‌های خارجی دیدار می‌کند و حتی کمپین‌های نظامی به راه می‌اندازد.

تکفارس آی آر

سریال که در ترکیه با استقبال گسترده‌ای روبرو شده در کشورهای مختلفی از جمله افغانستان، آلبانی، آذربایجان، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کرواسی، چک، مصر، فرانسه، یونان، مجارستان، قزاقستان، کوزوو، لبنان، مقدونیه، مونته نگرو، مراکش، قبرس، رومانی، روسیه، صربستان، اسلواکی، امارات متحده عربی و اوکراین روی آنتن رفته و از شبکه فارسی زبان GEM هم پخش شده است.

با این حال پخش سریال بدون حواشی نبود. گروهی از مخاطبان فیلم به اعتراض‌های تقریبا گسترده‌ای دست زدند. این عده معتقد بودند تصویر سلطان در این سریال «نامحترمانه»، «غیرواقعی» است.

شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه (RTUK) نیز مدعی شد بیش از ۷۰ هزار نامه شکایت آمیز علیه سریال دریافت کرده است و از شبکه استار خواست بطور عمومی به دلیل تصویر اشتباهی که از «زندگی خصوصی یک شخصیت تاریخی» ارائه کرده، عذرخواهی کند.

حتی اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز سریال را به عنوان «تلاشی برای نمایش منفی بافانه تاریخ» محکوم کرد.

کار مهمی که سریال «حریم سلطان» از نظر تاریخی موفق به انجام آن شده است، آشتی دادن مردم بالکان با ترکیه است. بالکانی‌ها از دوران امپراتوری عثمانی خاطره خوشی نداشتند، اما پخش این سریال موجب شده متوجه شباهت‌های بسیاری در زندگی خود و اهالی ترکیه شوند و این روزها بازار سفر بالکانی‌ها به استانبول بسیار داغ است.

www.takfars.ir

محصولات معتبر
محصولات معتبر