تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آشنایی با گیاه شاتوت و نحوه کاشت و نگهداری آن

image آشنایی با گیاه شاتوت و نحوه کاشت و نگهداری آن

گلها تک جنس هستند یعنی یا نر هستند و یا ماده اما درختان توت میتوانند یک پایه باشند یعنی هر دو جنس گل بر روی یک گیاه وجود داشته باشد و یا دو پایه باشند یعنی یک درخت یا حاوی گلهای نر باشد و یا گلهای ماده تولید کند و گاهی که میوه درختان مطلوب نیست کاشت درختان نر می تواند وضعیت میوه دهی را بهتر سازد .میوه شاه توت بافتی نرم دارد و امکان انتقال آن در مسافتهای طولانی نیست به همین دلیل در فصل رسیدن میوه ، در بازارهای محلی عرضه می شود . بعد از کاشت یک نهال شاتوت ۳-۲ سال طول میکشد تا به میوه دهی برسد و با توجه به شرایط محیطی که در اختیار گیاه قرار میگیرد در حدود ۱۵ سال طول می کشد که به حداکثر باروری برسد.

شاه توت با نام علمی Morus nigra به خانواده Moraceae تعلق دارد و بومی نواحی جنوب غربی آسیا است نام انگلیسی این گیاه black mulberry و blackberry است.

شاه توت درختی خزانپذیر است که تا حدود ۱۲ متر می تواند ارتفاع بیابد . برگها ۲۰-۱۰ سانتیمتر طول و ۱۰-۶ سانتیمتر عرض دارند شاخسار پر رشد هستند و میوه های قرمز تیره این گیاه دلیل کاشت و نگهداری از آن می باشد . گلهای شاه توت با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه از حدود اواسط بهار ظاهر می شوند .

توجه : شاه توت در اثر اصلاح نژاد انواع مختلفی دارد برخی انواع آن نمونه هایی کوتاه قامت با رشدی اهسته و کند هستند که بیشتر جنبه زینتی در فضای سبز دارند و گلدهی و میوه دهی چندانی ندارند .

تکفارس آی آر

شرایط محیطی

آبیاری: وجود رطوبت کافی در خاک به رشد و میوه دهی بهتر این گیاه کمک میکند البته به شرطی که اب در اطراف ریشه ها ماندگار نباشد و به بیان دیگر زهکش خاک محل کاشت نیز خوب و مناسب باشد. بخصوص در ۳-۲ سال اولیه کاشت نهال این گیاه انجام عمل منظم و مرتب و کافی آبیاری به گسترش سیستم ریشه این گیاه بسیار کمک میکند . اگرچه نهال این درخت نیاز به توجه در برطرف سازی نیاز رطوبتی دارد اما با بالغ شدن درخت و گسترده شدن سیستم ریشه ها معمولا نیازی به ابیاری این درخت نیست مگر آنکه با تابستانهایی بسیار گرم و خشک مواجه شویم.

دما : به نظر می رسد که شاه توت در میان سایر انواع توت کمترین تحمل را نسبت به سرما دارد و حداکثر سرما برای این گیاه حدود ۱۲- اعلام شده است البته لازم به تاکید است که میزان تحمل سرما توسط این گیاه به نوع پایه و رقم این گیاه و سایر شرایط محیطی نیز بستگی دارد اما به شکل میانگین باید حدود ۱۲- را در نظر گرفت. در رابطه با حد تحمل گرمایی این گیاه به دمای خاصی اشاره نشده است اما با توجه به مناطقی که در انان می روید به نظر می رسد که با تابستانهایی که دمای آنان در برخی از روزها حداکثر تا حدود ۴۰ درجه می‌رسد مشکلی نداشته باشند.

نور: اگرچه درخت شاه توت در مناطق نیمه سایه نیز میتوانند به رشد و زندگی خود ادامه دهند اما وجود نور کافی به میوه دهی و سلامت گیاه کمک میکند همچنین به هیچ عنوان نباید درخت را در جایی که سایه است بکاریم چون در اینصورت از میزان میوه دهی و کیفیت میوه ها بسیار کاسته می شود. اگر تمایل دارید که چندین درخت را در کنار هم بکارید بهتر است حداقل فاصله ۵ متر را بین درختان رعایت کنید تا شاخسار آنان کمترین سایه را بر روی هم ایجاد کنند.

خاک : اگرچه شاه توت در مورد خاک سختگیر نیست اما خاک لوم با زهکش مناسب به رشد و طولانی شدن عمر آن بسیار کمک میکند . خاکهای کم عمق بخصوص اگر گچی یا شنی باشند برای این درخت توصیه نمی شوند. درختان شاه توت نیاز چندانی به برنامه های کوددهی ندارد اما در صورت تمایل به کاربرد کودهای شیمیایی می توان از فرمولهای ۱۰-۱۰-۱۰ و یا ۲۰-۲۰-۲۰ سالی یک مرتبه و با غلظتی که کارخانه سازنده برای درختان میوه توصیه کرده است ، مورد استفاده قرار داد اما بیش از سالی یک مربته برای این گیاه چنان توصیه نمی شود.

www.takfars.ir

تکثیر: کاشت بذر یکی از راه های تکثیر است که البته در بیشتر مواقع برای تهیه پایه استفاده می شود چون احتمال دارد درختان حاصل از بذر شبیه گیاه مادری نباشند و تفاوتهایی بین آنان مشاهده شود . اگر به بذرها حدود ۳-۲ ماه سرمادهی مرطوب داده شود میزان جوانه زنی آنان افزایش می یابد. بذرها را بهتر است بلافاصله بعد از این تیمار کاشت . حتی اگر این تیمار انجام نمی شود می بایست بذرهایی که در تابستان جمع آوری شده اند سریعا کاشت زیرا بذرهای کهنه این گیاه جوانه زنی خوبی ندارند . اگر بذرهایی که در تابستان رسیده اند جمع آوری و نسبت به کاشت آنان بلافاصله در مکانی همانند شاسی سرد (مکانی همانند گلخانه ای کوچک بدون وسیله حرارتی) اقدام شود احتمال جوانه زنی در بهار وجود دارد در غیر اینصورت احتمال دارد که جوانه زنی تا ۱۲ ماه طول بکشد.

استفاه از قلمه راه دیگر تکثیر است که از چوب نیمه رسیده ساقه های جدید حاصل رشد سال جاری به طول ۱۰-۷ سانتمیتر که در ناحیه پایین خود قطعه ای از چوب قدیمی تر دارد استفاده می شود این نوع قلمه ، اصطلاحا قلمه پاشنه دار نامیده می شود یعنی قلمه اصلی حاصل رویش امسال است اما در قسمت پایین قطعه ای از چوب پارسال را نیز دارد. در تیر/مرداد می توان نسبت به گرفتن قلمه اقدام کرد و در مکانی نسبتا سایه که از تابش مستقیم افتاب به دور است، آنان را در مخلوطی همانند شن +خاک برگ کاشت کرد . از چوبهای بالغ و رسیده این یعنی ساقه های یک ساله (حاصل از رشد سال قبل گیاه) نیز می توان قلمه هایی به طول ۳۰-۲۵ سانتیمتر نیز گرفت که این نوع نیز بهتر است در قسمت پایین خود قطعه ای از چوب دو ساله داشته باشند. این نوع قلمه را می توان در اواسط زمستان تهیه کرد و تقریبا اکثر قسمت آن در زیر محیط کاشت قرار میگیرد. در رابطه با طول قلمه های شاه توت به این نکته باید اشاره کرد که برخی از پرورش دهندگان طول قلمه را در حدود ۹۰-۶۰ سانتیمتر در نظر می گیرند اما بدون در نظر گرفتن میزان و اندازه طول قلمه شاه توت، اصولا قرار داشتن قطعه از چوب قدیمی تر در انتهای قلمه شانس ریشه زایی و موفقیت در امر تکثیر این گیاه را افزایش می دهد . در صورتی که طول قلمه ۹۰-۶۰ سانتیمتر باشد حداقل حدود ۲۰-۱۵ سانتیمتر آن در داخل محیط کاشت قرار میگیرد. ریشه های این گیاه نسبتا شکننده است پس در زمان انتقال نهال آن دقت کنید تا به آنان اسیب وارد نشود.

پیوند روش دیگر تکثیر این گیاه است. بسته به آب و هوای منطقه پیوند را می توان در بهار و یا تابستان اجرا کرد. در پیوند بهاره پیوندکها را از ساقه های حاصل از سال قبل (ساقه یکساله ) تهیه میکنند و برای پیوند تابستانه از ساقه های جدید و حاصل از رشد سال جاری تهیه میکنند. هنگامی که ساقه را انتخاب کردند معمولا حدود ۶۰ سانتیمتر از آن پایین تر می روند و از جوانه های آن قسمت جهت تهیه پیوندک استفاده میکنند . پیوند T یکی از روشهایی است که برای این گیاه مورد استفاده قرار میگیرد که در تصویر نحوه آنرا مشاهده میکنید. روش دیگر انجام پیوند برای این درخت پیوند اسکنه است که به جای یک جوانه کوچک قطعه ای ساقه کوچک حاوی چند جوانه مورد استفاده قرار میگیرد و معمولا در زمانی که هنوز فعالیت گیاه در بهار شروع نشده است این عمل انجام میگیرد. برای پایه درخت شاه توت می توان از شاه توت روییده از بذر یا تکثیر شده توسط قلمه و همچنین پایه توت سفید استفاده کرد.

هرس: زمان هرس این گیاه در زمستان و هنگام خواب گیاه است در غیر اینصورت و قطع شاخسار گیاه زمانی که در فعالیت باشد امکان از دست دهی شیره گیاهی از قسمتهای برش یافته وجود دارد . هرس نیز تقریبا محدود به شاخسار شکسته آسیب دیده و یا قطع شاخساری است که رشد انان مزاحم شاخسار اصلی گیاه است و یا مرکز درخت را بسیار شلوغ کرده اند . در غیر اینصورت نیاز چندانی به عمل هرس ندارد.

image آشنایی با گیاه شاتوت و نحوه کاشت و نگهداری آن

بذرهای شاه توت

image آشنایی با گیاه شاتوت و نحوه کاشت و نگهداری آن

میوه نارس شاه توت

image آشنایی با گیاه شاتوت و نحوه کاشت و نگهداری آن

برگ توت سفید

تک فارس

image آشنایی با گیاه شاتوت و نحوه کاشت و نگهداری آن

برگ شاه توت

image آشنایی با گیاه شاتوت و نحوه کاشت و نگهداری آن

image آشنایی با گیاه شاتوت و نحوه کاشت و نگهداری آن

در تصویر زیر نحوه پیوند T را مشاهده میکنید

image آشنایی با گیاه شاتوت و نحوه کاشت و نگهداری آن

در تصاویر زیر نحوه پیوند اسکنه را مشاهده میکنید.

image آشنایی با گیاه شاتوت و نحوه کاشت و نگهداری آن

نحوه اماده سازی پایه

image آشنایی با گیاه شاتوت و نحوه کاشت و نگهداری آن

T A K F A R S

image آشنایی با گیاه شاتوت و نحوه کاشت و نگهداری آن

قرار دهی پیوندک در شکاف پایه

image آشنایی با گیاه شاتوت و نحوه کاشت و نگهداری آن

image آشنایی با گیاه شاتوت و نحوه کاشت و نگهداری آن

محصولات معتبر
محصولات معتبر