تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور به بهترین شکل مراقب سگ خانگی خود باشیم

معمولا سگهای کوچک که در منزل زندگی میکنند از این نعمت برخوردارند چون رختخواب آنها جزعی از دکوراسیون منزل بحساب می آید.

اما سگهایی که در خارج از منزل زندگی میکنند فقط لانه دارند و کمتر مکان مناسبی برای آنها فراهم می شود در صورتی که تمام سگها در هر جثه و نژادی که باشند برای سلامتی جسمی و روحی به رختخوابی نرم و گرم نیازمند هستند.

شرایط رختخواب مناسب برای سگها

رختخواب سگ باید مناسب با جثۀ سگ باشد. قبل از خرید و انتخاب رختخواب باید بدن سگ را اندازه بگیرید. بهتر است این اندازه گیری در حالت خوابیدۀ سگ و ترجیحا با پاهای کشیده شده باشد و سپس دور تا دور ۵/۱۲ سانتیمتر با عددی که درازای بدن سگ را نشان می دهد فاصله داشته باشد.

رختخوابی که برای سگ انتخواب می شود باید از جنسی قابل شستشو باشد تا صاحب بتواند به راحتی زمانی که رختخواب آلوده شد آن را بشوید، همچنین بهتر است رختخواب سگ از موادی ضد بو، ضد آب و ضد خش باشد.

تکفارس آی آر

برای انتخاب رختخواب مناسب توله، توجه به جثه و جنس موی سگ بسیار مهم است. شما می توانید برای تولۀ خود رختخوابی به ابعادی که سگ در آینده پیدا میکند تهیه کنید. بیاد داشته باشید جثۀ سگ شما در سن ۷ ماهگی تقریبا کامل می شود.

بنظر من بهترین روش برای خرید رختخواب این است که در سن تولگی رختخوابی ارزان قیمت و مناسب با جثۀ تولگی سگ خریداری شود. در این سن معمولا توله دراز می کشد و بهتر است رختخواب خریداری شده بزرگتر از حالت کشیدۀ توله باشد. در این سن سگ به علت بازیگوشی و یادنگرفتن آموزشهای تربیتی رفتاری خرابکارانه دارند. و بعد از ۷ ماهگی رختخوابی بزرگ و مناسب برای سگ تهیه کنید در این سن معمولا سگها به صورت گرد می خوابند.

برای انتخاب رختخواب مناسب توجه به پوشش بدنی سگ از اهمیت زیادی برخوردار است.

سگهایی که پوشش بدنشان پشمی و موهای بلندی دارند زود احساس گرما میکنند و اگر دقت کرده باشید این گروه از سگها در زمان خواب از رختخواب خارج می شوند و بر روی زمین می خوابند، این رفتار به علت گرم بودن تختخواب است، برای این سگها باید رختخوابی بزرگ با لبه های کوتاه و از جنس پارچه های نخی که گرمای کمتری را به خود میگیرد استفاده کنیم.

سگهایی که موهای کوتاه دارند و یا از جثۀ کوچکی برخوردار هستند نیاز به رختخوابی با لبه های بلند و حتی سقف دار نیاز دارند تا در آن احساس امنیت بیشتری داشته باشند و همچنین جنس این رختخواب باید از پارچه های پشمی و یا پولیشی باشد.

www.takfars.ir

رختخوابی که برای سگهای بزرگ خریداری می شود باید از مقاومت و ضخامت بیشتری برخوردار باشد تا سگ نتواند به سادگی آنرا خراب کند و باید داخل آن با موادی پر شود که وزن زیاد سگ باعث پایین رفتن و کوبیدگی سطح بستر نشود، همچنین باید قابل حمل و شستشو نیز باشد و مقاوم در برابر لکه و ترجیحا پوشش ضد بو و ضد آب داشته باشد تا زمانی که سگ با بدن خیس وارد آن شد رطوبت در رختخواب نفوذ پیدا نکند.

سگهایی مانند گریت دین، دوبرمن، باکسر و … دارای موهای کوتاهی هستند و در صورت نداشتن بستر مناسب، در نواحی مفصل زانو، آرنج و کلا مناطقی که با زمین برخورد دارد و بین زمین و بدن سگ در زمان خواب اصطکاک ایجاد می شود، سبب ریزش مو و به مرور باعث ضخامت پوست (پینه و میخچه) می شود.

سگهای بزرگی که معمولا در خارج از منزل زندگی میکنند، به علت خوابیدن در مکانهای سرد و گاهی مرطوب، دچار درد و ورم مفاصل می شود، که با تهیۀ یک بستر مناسب می توان از این مشکلات جلوگیری کرد.

برای این گروه از سگها رختخواب باید در محلی دور از نور شدید و باد و باران باشد. همچنین باید بستر از سطح زمین بالا تر باشد و یا خود تخت از جنس فلز و یا پلاستیک فشرده باشد تا هم آب به آن نفوذ نکند و هم به راحتی توسط سگ تخریب نشود.

اگر سگ شما در زمان خواب خروپف میکند بهتر است بالشی در رختخوابش قرار دهید. زیرا با قرار گرفتن سر برروی بلندی مجاری تنفسی باز می شوند و تنفس سگ بهتر صورت می گیرد و حیوان کمتر خروپف میکند.

▪▪

برای مراقبت از اعضای مختلف بدن سگ خانگی از چه روش هایی باید کمک بگیریم چه توصیه هایی به ما در این زمینه کمک خواهند کرد سگ ها چه مراقبت هایی نیاز دارند در ادامه این مطلب نحوه تمیزکردن بینی ،گوش ،چشم و دندان سگ و حمام بردن این حیوان در خانه را به شما آموزش خواهیم داد .

چشم ها :

ترشحات و قی چشم ها را میتوان به راحتی با یک پنبه مرطوب تمیز کرد.

برای هر چشم از ۱ پنبه جداگانه استفاده کنید.

تک فارس

پنبه را از داخل به سمت بیرون بکشید.

اجازه ندهید که ترشحات خشک شده گوشه چشم باقی بماند. چشم ها باید به طور مرتب تمیز شوند.

اگر در چشم ها قرمزی ، ترشح شدید و … میبینید حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

بینی :

با یک پنبه مرطوب قسمت بالا و پایین بینی را تمیز کنید.

حواستان به پسمانده های غذا و یا گل چسبیده به روی بینی باشد. اگر اجازه خشک شدن به آن ها بدهید، زمینه زخم شدن پوست بینی را فراهم آورده اید.

با مقداری وازلین این غذاهای خشک شده یا گل را از روی بینی پاک کنید. با احتیاط کامل این کار را انجام دهید زیرا رفلکس سگ به هنگام درد امری عادیست !!!

گوش ها :

وجود چمن( یا هر جسم خارجی دیگر ) در گوش ، چرک ، بوی نا خوشایند ، التهاب ، نقطه های سیاه و …. را کنترل کنید.

برای تمیز کردن داخل گوش را با پنبه ای که بوسیله مقدار بسیار کمی الکل مرطوب شده است از داخل به سمت بیرون بکشید. دلیل اینکه الکل را انخاب کردیم ای است که به خوبی گوش را تمیز کرده و به سرعت میپرد. ( دقت کنید که گوش را نمیشوییم فقط آن را پاک میکنیم)

T A K F A R S

برای هر گوش ۱ پنبه جدا گانه مصرف کنید.

به قسمت داخلی گوش نزدیک نشوید.

گوش سگهایی که گوش های بلند و یا پر مو دارند باید به طور مرتب کنترل شود.

موهای داخل گوش را کوتاه نکنید زیرا اگر موهای خرد شده به داخل گوش راه پیدا کنند ممکن است موجب عفونت و تورم شوند.

اگر نمیتوانید خودتان گوش سگ را تمیز کنید جهت این کار حتما او را نزذ داپزشک ببرید.

دندان ها :

وقتی که سن سگ بالا میرود روی دندانهایش لکه های زرد رنگ به وجود میایدکه موجب بیماری های لثه شده و قطور شدن جرم باعث باز شدن محیط اطراف دندان در لثه شده و نتیجه لق شدن دندان است.

در مواردی که دندان ها جرم گرفته باشد دکتر دامپزشک میتواند به شما کمک کند ، اما قبل از این ها با مسواک زدن مرتب میتوانید سلامت دندان سگ خود را ضمانت کنید.

خمیر دندان های مخصوص سگ به راحتی در بازار یافت میشوند. خمیر دندان هایی که ما استفاده میکنیم در دهان کف کرده و اگر توسط سگ بلعیده شود موجب مشکلات معده و تهوع سگ میشود. این خمیر دندان ها در طمع های مختلف مثل گوشت ، مرغ ، وانیل ، نعنا و ….. عرضه میشود که شما طبق ترجیح سگتان میتوانید برایش تهیه کنید.

میتوانید از مسواک نرم کودکان و یا مسواک های مخصوص سگ استفاده کنید.

تک فارس www.takfars.ir

اگر سگتان نمیتواند با مسواک کنار بیاید ( در سنین پایین و قبل از عادت دادنش به این موضوع ) میتوانید از انگشتتان یا از مسواک هایی که به انگشت وصل می شوند استفاده کنید.

در هفته ۵-۳ بار مسواک زدن سلامت دندان های سگتان را حفظ میکند

اگر در دهان سگتان بوی نا خوشایند ، خون ریزی لثه ، بی رنگی لثه و …. مشاهده کردید به دامپزشک خود مراجعه کنید.

حمام کردن سگ :

قبل از حمام کردن سگ موهایش را شانه کرده و گره ها را باز کنید. زیرا گره های مو زیر آب سفت شده و شامپو هم در باز کردن آنها نقشی ندارد.

قبل از استفاده از شامپو کل بدنش را به جز سر خیس کنید. بدلیل اینکه سگی که سرش خیس شود همان لحظه شروع به تکان دادن خود میکند.

برای جلو گیری از نفوذ آب و شامپو ، با کمک دستتان گوشها ، چشمها و دهان را ببندید.

بعد از اتمام حمام آب اضافی بدنش را بوسیله حوله بگیرید و سپس اگر سگتان از صدای سشوار نمیترسد او را با درجه پایین و فاصله نسبتا زیاد سشوار بکشید ( دقت داشته باشید سشوار را به بدن سگ نزدیک نکنید )

در آخر یک بار دیگر او را برس بکشید.

توجه: شستشوی زیاد سگ باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست او می شود.

تکفارس

▪▪

حضور یک سگ در خانه نیازمند مراقبت های مختلفی است این حیوان خانگی نیازمند توجه و تربیت است بازی با این حیوان وی را با شما بیشتر همراه میکند او دوست و یار همیشگی شما خواهد شد سعی کنید به این حیوان بیشتر توجه کنید و با وی راحت باشید .

ورود یک سگ به خانه برای اولین بار , اتفاقی هیجان انگیز و خاطره ای به یاد ماندنی برای افراد آن خانه است. آماده کردن خانه برای آوردن سگ جدید کار بسیار حساس و مهمی است به خصوص اگر آن سگ قبلا شرایط زندگی سختی داشته باشد . در این قسمت نکات و راهنماهای مفیدی جهت آسان تر کردن ورود و آشنایی دوست کوچولوی جدید شما فراهم شده است .

به سگتان فضا بدهید

توله سگ ها به زندگی زیر دست انسانها عادت ندارند و برخوردهای خشونت آمیز با آنها برای اولین بار , ممکن است برایشان بسیار وحشت آور باشد.

یک فضای اختصاصی برای سگتان فراهم کنید که او بتواند هم به آب و غذا دسترسی داشته باشد و هم محل خواب و راحتی او باشد. توله سگ ها عادت دارند در یک جای کوچک زندگی کنند بنابراین ممکن است آنها مفهوم رفتن به مکانی دیگر برای آب خوردن را درک نکنند.

همچنین توله سگ ها از مکان های باز می ترسند. پس از آنکه مدتی را در مکان امن خود سپری کردند حالا وقت آن رسیده که با محوطه ی خانه آشنا شوند. یادتان باشد سگ کوچولوی شما تا به حال راه پله ندیده است پس در بسیاری موارد برای بالا یا پایین رفتن از پله ها به شما احتیاج دارد.

هیولاهای خانگی

راههای مختلفی وجود دارد برای اینکه دوست کوچولوی جدید شما از شرایط محیط خانه کمتر بترسد. به خاطر داشته باشید جاروبرقی می تواند یک هیولای وحشتناک برای سگ شما باشد. سگ ها تا به حال جاروبرقی و دیگر وسایل خانگی که تولید صدا میکنند و ترسناک هستند ندیده اند.

سگ شما به زمان احتیاج دارد تا با صداهای جدید و فضای درون خانه خود را هماهنگ کند و ممکن است در این مدت از خیلی از وسایل نا آشنا بترسد. برای اینکه این مدت بدون استرس سپری شود محیط آرام و ساکتی فراهم کنید. محل امنی برای او آماده کنید تا هروقت از چیزی ترسید به آنجا برود.

takfars.ir

بچه ها باید آموزش داده شوند که سگ را تنها بگذارند تا او کاملا احساس راحتی کند و این ممکن است روزها و حتی هفته ها طول بکشد.

مراقبت از سگ : نکات مهم

سگتان به شما عشق بدون قید و شرط مادام العمر , وفاداری و دوستی می دهد. در قبالش از شما غذا , آب , پناهگاه امن , مراقبت های دامپزشکی و همراهی می خواهد. این ۱۰ نکته را رعایت کنید و از رابطه ی دوستانه ی بین خود و سگتان لذت ببرید.

۱- قلاده ای متصل به یک کارت کوچک شامل نام شما , آدرس و شماره تلفنتان به گردن سگ خود ببندید. ودر اولین فرصت به فکر کاشت میکروچیپ باشید. اهمیتی ندارد که شما تا چه اندازه مراقب هستید چون همیشه این امکان وجود دارد که سگ شما گم شود. در این صورت یک کارت شناسایی , شانس برگشتن سگ شما به خانه را افزایش می دهد.

۲- از قوانین برای هویت دادن به سگ خود و همچنین واکسیناسیون در مقابل هاری استفاده کنید. اطلاعات بیشتر در این مورد را از دامپزشک خود بخواهید.

۳- از این قانون ساده پیروی کنید : اطمینان مطلق وجود ندارد. حتی یک سگ با وجود داشتن هویت قانونی و کارت شناسایی نباید اجازه داشته باشد بیرون از خانه یا حفاظ باغ برود. بهتر است سگ شما همیشه تحت نظرتان باشد.

۴- برای سگ خود محل زندگی مناسبی تهیه کنید. یک حفاظ دور حیاط یا باغ و یک پناهگاه کوچک برای سگ های نگهبان مناسب است اگرچه سگ ها هرگز نباید برای مدت طولانی تنها بیرون گذاشته شوند. سگ ها نیاز به همراهی انسانها دارند و بهتر است اکثر اوقات داخل خانه و در کنار خانواده باشند.

۵- سگ خود را به طور مرتب برای اطمینان از سلامتی اش نزد دامپزشک ببرید. اگر هنوز برای سگتان دامپزشک انتخاب نکرده اید هرچه سریع تر با کسب اطلاعات لازم به این کار اقدام کنید.

۶- سگ خود را عقیم کنید.سگ هایی که تحت این عمل جراحی رایج قرار می گیرند عمر طولانی تری خواهند داشت , سالم تر خواهند بود و همچنین عادات غلط کمتری خواهند داشت ( مثل گازگرفتن , دویدن و دور شدن)

با عقیم کردن سگ , شما از ازدیاد جمعیت سگ ها نیز پیشگیری میکنید.

تک فارس آی آر

۷- برای سگ خود یک رژیم غذایی متعادل و مغذی تهیه کنید که شامل دسترسی مداوم به آب تمیز باشد. از دامپزشک خود در مورد اینکه چه زمان هایی و چه مقدار به سگ خود غذا دهید مشورت بخواهید.

۸- به سگ خود تمرینات ورزشی کافی بدهید تا همیشه تناسب اندام داشته باشد. ( اما او را خسته نکنید )اغلب کسانی که سگ دارند معتقدند راه بردن سگ دوبار در روز کافی است. اگر در این زمینه سوالی دارید که چه میزان ورزشی برای سگ شما مناسب است با دامپزشک خود مشورت کنید.

۹- با سگ همراه و مورد اعتماد خود وفادار و صبور باشید.اطمینان حاصل کنید که انتظارات شما از سگتان منطقی باشد و به یاد داشته باشید که اکثر مشکلات رفتاری سگ ها قابل اصلاح هستند. اگر با رفتارهای سگ خود مشکل دارید با دامپزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

اکثر سگ ها وقتی می بینند رفتارهای طبیعی و غریزی آنها برای انسانها قابل قبول نیست و توسط آنها تنبیه می شوند به یک موجود افسرده و غمگین تبدیل می گردند. برای پیشگیری ار این اتفاق سگ خود را در کلاسهای تربیت سگ شرکت دهید. یک کلاس تربیت سگ خوب به سگ شما کمک میکند تا رفتارهایش اصلاح گردد و به یک موجود با ارزش در خانواده تبدیل شود.

چه شما بخواهید به سگتان آموزش دهید و چه نخواهید , دوست کوچک شما دایما در حال یادگیری است و این واقعیت نه فقط برای توله سگ ها , بلکه برای سگ های بزرگتر نیز صدق میکند.اگر شما قوانین خود را به سگتان آموزش ندهید او قوانین خود را خلق میکند.

تربیت سگ ها به صاحبان آنها این امکان را می دهد که رفتار سگشان را تحت کنترل درآورند و این یک رابطه ی دوستانه بین شما و سگتان را نتیجه می دهد. می توانید مطمین باشید که سگ شما با رغبت و خوشحالی دستورالعمل های شما را اجرا خواهد کرد.

این مساله خیلی مهم است که در تربیت سگ خود از تکنیک ها و روش های خشن استفاده نکنید بلکه با تشویق های مثبت مثل غذا دادن , توجه کردن و بازی کردن , رفتارهای مناسب را در سگ تقویت کنید. روش های تربیت سگ نباید شامل فریاد کشیدن , فشار دادن گلو , کتک زدن , کشیدن قلاده و سایر اعمالی باشد که سگ را دچار وحشت کند یا درد بکشد.

بهترین سن برای تربیت سگ کدام است؟

اگرچه زمانی که سگ ها هنوز توله هستند بهترین زمان برای تربیت کردن و اجتماعی کردن آنهاست اما سگ های بزرگتر هم میتوانند چیزهای جدیدی یاد بگیرند. در حقیقت سگ ها در هر سنی میتوانند آموزش داده شوند.

−آیا سگ شما توسط یک دامپزشک معاینه شده است تا مطمین شوید که سالم است , انگل ندارد و واکسن هایش به موقع تزریق شده؟

TakFars

−قبل از کلاس به سگ خود غذای زیاد ندهید چون بسیاری از مربی ها بر رفتارهای غذایی تاکید میکنند و سعی

میکنند که رفتارهای مثبت را در آنها تقویت کنند.

یک راه حل سریع برای از بین بردن بوی بد سگ

گام ۱ : سگتان را بیرون منزل بگذارید.

برای اینکه سگتان بوی بد را با خود به خانه نیاورد او را بیرون بگذارید.

گام ۲ : این محلول را تهیه کنید :

۴ ⁄ ۱ آب اکسیژنه ۳% , ۴ ⁄ ۱ فنجان جوش شیرین , ۱ قاشق صابون مایع

این محول را به صورت درست شده و مخلوط نگهداری نکنید چون اگر در بطری باقی بماند خطر منفجرشدن

دارد. اگر تمام این مواد را در اختیار ندارید از سرکه ی رقیق شده با آب استفاده کنید.

گام ۳ : بشویید و آبکشی کنید.

تک فارس

این محلول را روی بدن سگ خود بمالید اما نگذارید زیاد روی بدنش بماند ( آب اکسیژنه موهای بدنش را سفید

میکند). کاملا او را آبکشی کنید.

گام ۴ : شامپو بزنید.

سپس سگتان را با شامپوی مخصوص حیوانات بشویید و کاملا آبکشی کنید. حالا سگتان بوی خوبی می دهد.

آیا شما به سگ خود قلاده می بندید؟

دلایل بسیاری وجود دارد که توجیه کند چرا در بیرون منزل به سگ قلاده می بندند. خیلی از مردم فکر میکنند که سگها باید بیرون منزل زندگی کنند درحالیکه سگ خود را می بندند تا فرار نکند و باغچه را خراب نکند. و یا ممکن است سگ چثه اش بسیار بزرگ شده باشد و یا مشکلات رفتاری پیدا کرده باشد که نگهداری آن در منزل دشوار باشد , درنتیجه سگ را در حیاط می گذارند و یا احتمالا سگ بیرون نگهداشته می شود تا از خانه مراقبت کند.

آشنایی با خطرات قلاده بستن

انجمن حمایت از حیوانات در اعتراض به قلاده بستن طولانی مدت سگ ها قوانینی را به تصویب رسانده اند. چرا؟ اولا مردم روز به روز بیشتر درک میکنند که بستن و محدود کردن سگ ها برای آنها خطرناک است. سگ ها به عنوان حیوانات شکارچی , هزاران سال تلاش کردند تا ارتباطی قوی با خانواده ی انسانی برقرار کنند. به عبارت دیگر یک سگ خوشحال و مهربان وقتی مداوم بسته شود و ایزوله گردد اغلب ناراحت , نگران و عصبی می شود. درواقع تحقیقات نشان داده است سگ هایی که بسته می شوند بیشتر احتمال گازگرفتن دارند تا سگ هایی که باز هستند. به علاوه , سگ هایی که نزدیک به نرده ها بسته می شوند ممکن است به قصد پریدن از روی نرده , غیرعمد خود را حلق آویز کنند. همچنین سگ هایی که بسته هستند مورد حمله ی حیوانات و انسانهای بی رحم قرار می گیرند.

قلاده را از سگ خود باز کنید.

دومین دلیل این است که اکثر صاحبان سگ عادت کرده اند برای حل مشکلی که با سگشان پیدا کرده اند در وهله ی اول او را بیرون منزل ببندند. اگر شما به دنبال جایگزینی برای قلاده و طناب هستید این پیشنهادها را در نظر بگیرید:

www.takfars.ir

دور تا دور سگتان به فاصله ی مناسب حفاظ نصب کنید. و یا از قلاده ای با زنجیر بسیار بلند استفاده کنید تا سگتان بتواند محوطه ی اطراف را دسترسی داشته باشد.

اگر حفاظ دارید و سگ شما می تواند از روی آن بپرد , نرده هایی با زاویه ی ۴۵ درجه به طرف داخل بالای آن نصب کنید.

اگر سگ شما با پنجه هایش خاک زیر حفاظ را کنار می زند تا فرار کند می توانید سنگ های بزرگی در زیر نرده ها قرار دهید تا نتواند آنها را جا به جا کند.

اگر دو پیشنهاد قبلی برای جلوگیری از فرار سگ شما موثر واقع نشد می توانید از نرده های مجهز به شوک الکتریکی استفاده کنید , این بهترین گزینه نیست اما آزادی بیشتری به سگتان می دهد. البته در صورتی از این وسیله استفاده کنید که حفاظ دیگری برای جلوگیری از حمله ی حیوانات دیگر و آزار انسانها به سگتان داشته باشید.

اگر سگ شما خاک باغچه و یا هر محل دیگری که شما نمیخواهید خراب شود را با پنجه هایش میکند می توانید از حفاظ های پلاستیکی و یا هر مانع مشابه دیگری دور باغچه تان استفاده کنید. و یا می توانید برای سگ خود یک محل بازی درست کنید , در آنجا شن و ماسه بریزید و انواع اسباب بازی های مورد علاقه ی سگتان را در زیر شن ها قایم کنید و سگتان را در هنگام بازی در آنجا تشویق کنید.

اگر تا به حال سگتان را عقیم نکرده اید حتما برای انجام این کار اقدام کنید. سگی که عقیم شده است کمتر تمایل به بیرون رفتن و فرار کردن دارد و بیشتر دوست دارد در خانه بماند. این یک روش مطمین است که مزایای زیادی برای سلامتی و رفتار سگتان در بر دارد. برای اطلاعات بیشتر از دامپزشک خود کمک بخواهید.

به یاد داشته باشید که مشکلات رفتاری مثل پارس کردن , گاز گرفتن و کندن زمین اغلب نتیجه ی بی حوصلگی و بی تحرکی است. با تهیه ی اسباب بازی های مناسب , تمرین های پرتحرک و تشویق های مثبت شما می توانید رفتارهای آزار دهنده ی سگتان را تغییر دهید و به جایش رفتار مورد قبول در داخل منزل را به او یاد دهید. به علاوه سگی که در داخل خانه است به نسبت سگی که در حیاط به قلاده بسته شده است بیشتر در مقابل مهاجمان و دفاع از شما عکس العمل نشان می دهد

رای سگتان پناهگاه مناسبی تهیه کنید

سگ ها علاوه بر ایمن بودن در مقابل خطرات , به پناهگاهی جهت محافظت از عناصر خارجی نیاز دارند. سگ هایی که بیرون نگهداشته می شوند , در زمستان در مقابل سرمای آزاردهنده و در تابستان در مقابل گرمای سوزاننده قرار می گیرند. برای محافظت از سگتان در برابر آب و هوای خشن , برایش یک خانه درست کنید.

اگرچه برخی حیوانات با موهای خیلی بلند یا خیلی کوتاه حتی اگر بیرون منزلتان برایشان خانه درست کنید در برابر تغییرات دمایی شدید دوام نمی آورند. همچنین یادتان باشد اگر بیش از یک سگ دارید باید برای هرکدام یک پناهگاه درست کنید.

T A K F A R S

برای تهیه ی یک خانه ی مناسب برای سگتان این پیشنهادها را در نظر بگیرید :

خانه ی سگتان باید به قدری بزرگ باشد که او بتواند بایستد و به راحتی بچرخد و به قدری کوچک باشد که گرمای بدن سگ به خودش برگردد.

سقف خانه باید شیب دار باشد تا آب باران از روی آن به پایین بریزد.

گر خانه ی سگ شما از چوب درست شده باشد باید حداقل ۲ اینچ بالای سطح زمین قرار داده شود تا کف آن پوسیده نشود.

در خانه باید به قدری بزرگ باشد که سگتان به راحتی وارد آن شود.

در طول ماههای زمستان , برای حفاظت از سگتان در برابر بادهای سرد , در خانه باید توسط یک صفحه پلاستیکی قابل انعطاف ( مثل یک پادری که گوشه های تیز و برنده نداشته باشد ) پوشیده شود , یک تکه موکت هم در مواقع ضروری می تواند کارساز باشد اما موکت خیس می شود و یخ می زند.

جای خواب تمیز و خشک از کاه , حصیر و یا برگ های سرو برایش تهیه کنید. جای خواب سگتان را باید هر هفته عوض کنید تا از سفت شدن و کثیف شدن آن جلوگیری کنید.

در ماههای گرم سال سگ شما باید در جای سایه باشد (زیر سایه ی درخت و یا زیر سایه بان). خانه ی سگ در مجاورت مستقیم آفتاب خیلی گرم می شود و سگ شما در داخل آن احساس راحتی نمیکند.

هر وقت سگتان را بیرون نگه می دارید مطمین شوید آب تمیز در ظرف لبه دار و یا در یک تشت بزرگ همیشه در اختیارش قرار دارد. همچنین حواستان باشد که آب در ماههای سرد سال یخ می زند.

نکاتی در مورد رفتار سگ ها

تک فارس www.takfars.ir

سگ شما برایتان دوست و همراه خوبی خواهد بود اما هر از چند گاهی ممکن است با رفتارهایش شما را عصبانی کند. مثل کثیف کردن فرش و موکت و یا خیس کردن کفش هایتان با آب دهانش. با اینکه سگ ها به آسانی در وهله ی اول عشق و دوستی را به صاحبانشان هدید می دهند اما یاد گرفتن قوانین زندگی با انسانها برای آنها به همین سادگی نیست.

شاید پاپی کوچولوی شما هنوز مفهوم آموزش در خانه را به طور کامل درک نکرده است و یا ممکن است برایش قابل توجیه نباشد که چرا پریدن از روی نرده ها ممنوع است.هرگونه مشکلی که شما با سگتان دارید , ما در اینجا اطلاعاتی را برای کمک به شما آورده ایم.

نکات زیر صاحبان سگ را راهنمایی میکند تا مشکل پیش آمده را به آسانی حل کنند.

اجازه ندهید که رابطه ی دوستانه ی بین شما و دوست وفادارتان خراب شود. با کمی تلاش و صبر و استفاده از نکاتی که در اینجا آورده شده است می توانید مشکلات رفتاری سگتان را حل کنید و او را در جایی که تعلق دارد ( در کنار خودتان ) حفظ کنید.

کنه زدایی : چگونه کنه ها را پیدا کنیم و آنها را از بین ببریم؟

اگر شما زمانی را در بیروون و جایی که کنه ها وجود دارند می گذرانید انجام چک آپ روزانه برای کنه زدایی برای سگتان و حتی خودتان ضروری است.

اگر کنه ای را بر روی بدن سگتان دیدید هول نکنید , این مراحل ساده و سریع را برای از بین بردن آن انجام دهید.

گام ۱ : ابزار خود را بیاورید.

یک جفت دستکش , پنس , بتادین و الکل آماده کنید.

گام ۲ : دنبال کنه ها بگردید.

Tak Fars

اگر روی پوست سگتان احساس برآمدگی یا ورم میکنید , با دقت ببینید که آیا در آن ناحیه کنه ای به پوستش چسبیده یا نه. کنه ها میتوانند سیاه , قهوه ای یا کرم رنگ باشند و هشت پا دارند. آنها میتوانند خیلی ریز باشند (حتی به کوچکی یک سر سوزن ) پس با دقت نگاه کنید.

گام ۳ : کنه را بردارید.

شما باید برای برداشتن کنه حتما دستکش به دست داشته باشید تا از تماس دست جلوگیری کنید. ( کنه ها میتوانند بیماری را انتقال دهند ). تا جایی که می توانید پنس را به بدن سگتان نزدیک کنید و به آرامی کنه را بردارید , مراقب باشید از پوست سگتان نیشگون نگیرید! دستتان را مستقیم رو به بالا بکشید , مطمین شوید که کنه را کاملا برداشته اید چون اگر چیزی باقی بماند باعث عفونت می شود.

گام ۴ : سیفون را بکشید.

برای اینکه از شر کنه کاملا خلاص شوید آن را داخل توالت بیندازید و سیفون را بکشید.

گام ۵ : هوای بیمارتان را اشته باشید.

پوست سگ را با بتادین تمیز کنید و به پنس استفاده شده الکل بزنید. دستتان را هم بشویید! سگتان را به خاطر شجاعتش در جنگ مقابل کنه ها تیمار کنید.

در نهایت :

تا مدتی مراقب باشید که جایی که کنه روی پوست سگتان نشسته بود عفونت نکند , اگر پوست حیوان قرمز شد و یا عفونت کرد حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

همچنین به نشانه های بیماری هایی که کنه عامل آنهاست در مورد سگتان توجه کنید , برخی از این نشانه ها شامل ورم مفاصل و یا لنگش است که سه یا چهار روز طول می کشد. تنبلی در حرکت , تب , خستگی , کمبود اشتها و نشانه های عصبی از دیگر علائم بیماری است.

تکفارس آی آر

سگ ها را پشت وانت آزاد نگذارید

اینطور به نظر می رسد که سگ هایی که پشت وانت در حال حرکت هستند از وضعیت خود لذت می برند. بینی آنها هوا را استشمام میکند و گوش هایشان در باد تکان میخورند , به نظر می رسد از سفر خیلی لذت می برند و همراه با صاحبشان به مکان های مختلف می روند. اما آنها ایمن نیستند. شما با قرار دادن سگتان در پشت وانت خطراتی را هم برای سگتان و هم برای اتومبیل های دیگر ایجاد میکنید.

اگر ماشین شما روی دست انداز بیفتد و یا ناگهانی ترمز کنید و یاجهت خود را برای جلوگیری از برخورد با مانعی ناگهان تغییر دهید , سگ شما به سادگی از وانت به بیرون پرتاب می شود. این امکان وجود دارد که سگتان کشته یا مجروح شود , و یا حتی اگر اینطور نشود تصادف کردن سگ شما با وسیله ی نقلیه ی دیگری موجب صدمه زدن به او می گردد. همچنین رانندگان دیگر ممکن است برای برخورد نکردن با سگ شما ناگهان تغییر جهت دهند و حادثه ی دیگری به وجود بیاید.

اگر شما مجبورید سگتان را با وانت انتقال دهید او را داخل باکس مخصوص حمل سگ قرار دهید و یا او را با خود در جلوی وانت بگذارید. اگر وانت شما چهار در است سگتان را در قسمت عقبی که از شیشه ی جلو فاصله دارد بگذارید. اینکه سگتان را در پشت وانت با زنجیر ببندید اصلا فکر مناسبی نیست ; در واقع , نمونه های زیادی بوده که سگ هایی که با طناب یا زنجیر در پشت وانت بسته شده بودند به بیرون پرتاب شده اند و همان زنجیر باعث حاق آویز شدن یا روی زمین کشیده شدن آنها شده است.

پیشگیری های امنیتی دیگری نیز در مورد حمل حیوان با اتومبیل (صرف نظر از نوع اتومبیل ) وجود دارد. اگر به مسافرت طولانی می روید به قلاده ی سگ خود یک کارت شناسایی متصل کنید که شامل اطلاعاتی از قبیل آدرس منزلتان و آدرس مقصد مورد نظرتان باشد. هرگز سگتان را داخل اتومبیل تنها نگذارید. در یک روز گرم دمای هوا در کمتر از چند دقیقه می تواند به ۴۸ درجه سانتی گراد برسد حتی اگر قسمتی از پنجره ی ماشین باز باشد.

سفر شما همراه با سگتان می تواند بسیار لذت بخش باشد اگر نکات ایمنی را برای سگ خود رعایت کنید تا او صحیح و سالم با شما به مقصد برسد.

کیت کمک های اولیه برای سگ شما

هر کس که سگی در خانه دارد بهتر است همیشه جعبه ی کمک های اولیه برای او را در دسترس داشته باشد.

کتاب کمک های اولیه سگ

شماره تلفن دامپزشک سگتان

تک فارس

برگه ی تاییدیه ی واکسن ها و سوابق پزشکی مهم سگ

دماسنج مخصوص ( درجه حرارت بدن سگ نباید از ˚۳۹.۴ بالاتر و از ˚۳۷.۷ پایین تر رود.)

باند استریل

نوار چسب

هیدروژن پروکساید ( بتادین )

الکل

کرم آنتی بیوتیک

Epsom salts

پنس

وازلین

www.takfars.ir

محلول , پودر یا اسپری ضد عفونی کننده

قلاده ی پلاستیکی

باکس حمل برای سگ های کوچک

پنبه

آتل و زبان بندTongue depressor

حوله

پوزا بند یا باند برای جلوگیری از گازگزفتن

چراغ قوه

قیچی

انبردست سرباریک

T A K F A R S

کیسه یخ

آب نمک

مواد قندی یا یک شربت شیرین

دستکش لاتکس

محلول شستشو دهنده ی گوش

ناخن گیر

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر