تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

وقتی خوب می خوابید این اتفاقات در بدن شما می افتد

دانشمندان سال‌هاست که روی موضوع خواب و نقش آن در زندگی، تحقیق می‌کنند. در این‌جا به برخی از نتایج این تحقیق‌ها اشاره شده است.

کم‌خوابی باعث می‌شود عملکرد سیستم عصبی بدن با اخلال مواجه شود. این موضوع نه تنها روی حافظه اثر می‌گذارد، بلکه باعث اختلال در یادگیریa هم می‌شود.

ترشح هورمون رشد در خواب بیش‌تر است و هرگونه اختلال در خواب، باعث به هم خوردن نظم این هورمون و در نهایت اختلال رشد بدن می‌شود. به همین دلیل است که در سن رشد، خوابیدن کافی بسیار مهم است.

احتمال آسیب‌زدن به بدن با کاهش خواب رابطه‌ی مستقیم دارد. ورزشکارانی که کم‌تر از هشت ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند ۱/۷برابر بیش‌تر در معرض آسیب مثل زمین خوردن یا افتادن هستند.

کم‌خوابی تأثیری مستقیم روی مغز دارد و به مرور باعث ضعیف‌شدن سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود. با کاهش قدرت دفاعی بدن، احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها بیش‌تر می‌شود.

تکفارس آی آر

تصمیم‌گیری، نشان‌دادن واکنش و بهره‌گیری از قوه‌ی تشخیص برای افرادی که کم‌تر از هفت ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، دشوارتر است.

اختلال در خوابیدن، باعث بی‌نظم‌شدن هورمون‌ها می‌شود که به دنبال آن بیماری‌هایی مثل چاقی بروز خواهد کرد.

بداخلاقی، اختلال در تکلم و حواس‌پرتی، از مهم‌ترین عوارض کم‌خوابی هستند که باعث بر هم خوردن ریتم زندگی آدم‌ها، به ویژه افرادی می‌شود که در حال یادگیری هستند.

گفته می‌شود در افرادی که با نور خورشید بیدار می‌شوند، احتمال ابتلا به بیماری افسردگی کم‌تر از افرادی‌ است که چند ساعت پس از طلوع خورشید بیدار می‌شوند. ملاتونین، هورمونی است که به تنظیم خواب در بدن کمک می‌کند و تا حد زیادی به میزان نور و روشنایی بستگی دارد.

www.takfars.ir

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر