تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

ورزش دوچرخه سواری برای سلامتی چه فایده ای دارد

image ورزش دوچرخه سواری برای سلامتی چه فایده ای دارد

دوچرخه سواری و بهبود سلامت دستگاه قلبی و عروقی

دوچرخه‌سواری برای آدم‌هایی که به دنبال تقویت قلب و شش‌های‌‌شان هستند یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها به شمار می‌رود. مطالعات نشان داده‌اند دوچرخه‌سواری منظم احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. هم‌چنین انجام منظم تمرین‌های هوازی روی دوچرخه‌ موجب تقویت شش‌ها می‌شود، و با افزایش اکسیژن مصرفی‌، سطح انرژی‌تان را بالا می‌برد.

بهره‌مندی از قلب و ششِ قوی نه تنها از بروز بیماری‌های خطرناک قلبی و عروقی – نظیر بیماری سرخرگ‌های قلبی، فشارخون بالا، تصلب شرایین، و سندرم متابولیک – جلوگیری می‌کند، بلکه هم‌چنین برای انجام کارهای روزانه، انرژی بیش‌تر برای‌تان فراهم می‌کند. آیا هر وقت از پله بالا می‌روید نفس‌نفس می‌زنید، و از این حالت خسته شده‌اید؟ روزانه کم‌تر از ۲۰ دقیقه دوچرخه‌سواری به شما امکان می‌دهد با کم‌ترین زحمت به بیش‌ترین دستاوردها برسید.

دوچرخه سواری و بهبود سلامت روان

تکفارس آی آر

واژه‌ی ‌ورزش‌ به بسیاری از آدم‌ها حس قربانی شدن می‌دهد و استرس‌زا است. شاید چیزی به اندازه‌ی انجام روزانه‌ی تمرینات تناسب اندام، آن هم بعد از یک روز سخت کاری، خسته‌کننده‌ و دردناک نباشد. پژوهش‌ها نشان داده‌اند ورزش منظم تاثیراتی مثبت بر مغزمان می‌گذارد؛ ولی البته همه‌ی انواع ورزش‌ها نیز تاثیراتی یکسان بر جای نمی‌گذارند.

ثابت شده است دوچرخه‌سواری حس عزت نفس را نیز در افرادی بالا می‌برد که به صورت تخصصی به آن مشغول هستند، و هم‌چنین برای ذهن نیز مانند یک داروی ضدافسردگی عمل می‌کند. اگر روز بدی را تجربه کرده‌اید، کم‌تر چیزی مانند دوچرخه‌سواری می‌تواند به شکلی موثر استرس‌تان را کاهش دهد. زیرا دوچرخه‌سواری باعث ترشح مواد شیمیایی می‌شود که کورتیزول (یکی از هورمون‌های اصلی مربوط به استرس) را تحت کنترل قرار می‌دهند.

هم‌چنین دوچرخه‌سواری راهی خوب است برای پیدا کردن دوستان جدید؛ دلیل این مسئله نه تنها به این خاطر است که دوچرخه‌سواری در فضای خارج از خانه و در محیطی آرام انجام می‌شود، بلکه به این خاطر است که آدم‌هایی که به صورت منظم این کار را انجام می‌دهند، کم‌تر از اضطراب‌های اجتماعی و استرس رنج می‌برند.

افزایش خلاقیت با دوچرخه سواری

شاید در زمان میکل‌آنژ دوچرخه وجود نداشت، ولی اگر وی می‌توانست دوچرخه‌سواری کند قطعا می‌توانست برخی از آثارش را با سرعتی بیش‌تر به پایان برساند. دانشمندان معتقدند تمرین‌های هوازی خلاقیت و مهارت‌های حل مشکل را تقویت می‌کنند و می‌توانند به نویسندگان، موسیقی‌دان‌ها، بازرگانان، مهندسان، یا هر شخصی دیگر که روی پروژه‌ای کار می‌کند، کمک کنند تا بر موانع روانی غلبه کنند و به درستی تصمیم بگیرند.

www.takfars.ir

دوچرخه‌سواری میزان اکسیژن اطراف مغز را افزایش می‌دهد، به سلول‌های عصبی امکان می‌دهد موثرتر عمل کنند، و خلاقیت و الهامات لازم را برای پیدا کردن راه‌های جدید حل مشکلات در اختیارتان بگذارند. پژوهشی به تازگی دریافت تنها ۲۵ دقیقه دوچرخه‌سواری می‌تواند به شما ایده‌های جدید الهام کند و خلاقیت‌تان را پرورش دهد.

بهبود وضعیت خواب با دوچرخه سواری

آدم‌هایی که سبک زندگی ساکن دارند غالبا از مشکلات خواب رنج می‌برند. کمبود فعالیت بدنی یکی از عوامل اصلی در اختلالات خواب نظیر بی‌خوابی است. ولی دوچرخه‌سواری می‌تواند به آدم‌هایی که الگوهای خواب نامنظم دارند، کمک کند خود را با سبک زندگی سالم‌تر هماهنگ کنند.

طبق یافته‌های پژوهشی که در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه استنفورد به عمل آمد، بیماران مبتلا به ‌بی‌خوابی که یک روز در میان به مدت ۳۰ دقیقه دوچرخه‌سواری می‌کردند الگوهای خواب‌شان بهبود یافت، مدت زمان به خواب رفتن‌شان به نصف کاهش یافت، و طول زمان خواب‌شان نیز بیش‌تر شد. با این حال، دوچرخه‌سواری باعث افزایش کوتاه مدت انرژی می‌شود، از این رو اگر می‌خواهید زود بخوابید بهتر است در ساعات پیش از خواب دوچرخه‌سواری نکنید.

دوچرخه سواری چهره‌ی‌تان را جوان‌تر می‌کند

مطالعات اخیر در دانشگاه استنفورد نشان می‌دهند، دوچرخه‌سواری منظم نشانه‌های افزایش سن را کاهش می‌دهد، و هم‌چنین در برابر تاثیرات مخرب تابش فرابنفش از پوست محافظت می‌کند. دوچرخه‌سواری با افزایش گردش خود و اکسیژن در سراسر بدن، مواد مغذی و اکسیژن کافی را به سلول‌های پوست می‌رساند، و از این طریق قدرت آن را در برابر تاثیرات خطرناک تابش فرابنفش بیش‌تر می‌کند. داشتن سلول‌های سالم پوست نه تنها به زیبایی و لطافت آن منجر می‌شود، بلکه هم‌چنین احتمال ایجاد بیماری‌های پوستی را نیز کاهش می‌دهد.

مطالعه‌ای که در دانشگاه راتگرز به عمل آمد، نشان داد تمرین‌های هوازی منظم نظیر دوچرخه‌سواری خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز کاهش می‌دهند. هم‌چنین دوچرخه‌سواری کمک می‌کند سلول‌های پوست سموم را به شکلی موثرتر دفع کنند و میزان تولید کلاژن را نیز در پوست افزایش می‌دهد، و به این ترتیب چین و چروک‌های روی پوست را کاهش می‌دهد.

دوچرخه سواری و بهبود اجابت مزاج

دوچرخه‌سواری هم‌چنین می‌تواند به درمان یبوست کمک کند و احساس نفخ را بعد از غذا خوردن تسکین دهد. فعالیت بدنی طول مدت توقف باقی مانده‌ی غذاها را در روده‌ی بزرگ کاهش می‌دهد؛ بنابراین، میزان جذب آب توسط روده‌ی بزرگ محدود می‌شود، و در نتیجه عمل دفع آسان‌تر و بهتر انجام می‌شود.

هم‌چنین فعالیت‌های هوازی ضربان قلب‌تان را افزایش می‌دهند و سرعت تنفس را نیز بالا می‌برند، و در نتیجه باعث بالا رفتن میزان انقباض و انبساط ماهیچه‌های شکمی و روده می‌شوند.

تک فارس

افزایش طول عمر با دوچرخه سواری

تمرین‌های هوازی منظم نه تنها از خطر بروز عارضه‌هایی خطرناک نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی، چاقی مفرط، دیابت یا حتی سرطان جلوگیری می‌کنند؛ بلکه هم‌چنین کمک می‌کنند ‌بدن به شکلی موثرتر فرایند بازسازی سلول‌ها را انجام دهد، و به این طریق تاثیرات افزایش سن را در بدن کاهش می‌دهند. آدم‌هایی که به شکل منظم تمرین‌های ورزشی هوازی نظیر دو یا دوچرخه‌سواری انجام می‌دهند نسبت به سایر افراد دارای عمری طولانی‌تر و سالم‌تر هستند.

شماری زیاد از ورزشکاران آماتور وجود دارند که حتی در سنین ۷۰ یا ۸۰ سالگی نیز به خوبی به انجام تمرین‌های ورزش ادامه می‌دهند. مطالعه‌ای در دانشگاه کینگز لندن بیش از دو هزار دوقلوی همسان را با یکدیگر مقایسه کرد و دریافت، آن‌هایی که حداقل ۱۱۵ دقیقه در هفته دوچرخه‌سواری می‌کنند نسبت به برادران دوقلوی‌شان که سبک زندگی ساکن دارند، از لحاظ بیولوژیک (زیستی) جوان‌تر هستند.

دوچرخه سواری باهوش‌ترتان می‌کند

دوچرخه‌سواری میزان اکسیژنی را که سلول‌های خونی می‌توانند جابه‌جا کنند، افزایش می‌دهد. افزایش میزان اکسیژن در سلول‌ها به این معنی است که کل بدن می‌تواند سریع‌تر و با بهره‌وری بیش‌تر به انجام کارها بپردازد. طبق یافته‌های پژوهشی در دانشگاه ایلینوی، مهارت‌های ذهنی آدم‌هایی که سبک زندگی ساکن‌شان را رها کردند و به دوچرخه‌سواری پرداختند، تا بیش از ۱۵ درصد افزایش یافته است.

ولی دوچرخه‌سواری نه تنها به مغزتان کمک می‌کند هوشمندانه‌تر فکر کند؛ بلکه هم‌چنین با کمک به تولید و بازتولید گیرنده‌های عصبی از بیماری‌های دژنراتیو نظیر بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند؛ بدون انجام فرایند بازتولید گیرنده‌های عصبی، میزان تحلیل سلول‌های مغزی با افزایش سن به شدت زیاد می‌شود. هم‌چنین دوچرخه‌سواری روند از دست دادن حافظه را کند یا به طور کلی از آن جلوگیری می‌کند، زیرا به مغز کمک می‌کند در هیپوکمپوس (ناحیه‌ای از مغز که مرکز حافظه و یادگیری است) سلول‌های جدید تولید کند.

شاد بودن با دوچرخه سواری

آیا تا به حال اصطلاح ‌سرخوشی دویدن‌ به خوش‌تان خورده است؟ این حالت همان احساس رضایتمندی ناشی از فعالیت طولانی‌مدت هوازی است. در مورد سرخوشی دویدن تصوری غلط رایج شده است که این سرخوشی را ناشی از ترشح اندروفین در بدن می‌داند، ولی مطالعات اخیر به درستی نشان دادند خانواده‌ای از مولکول‌های کوچک (به نام اندوکانابینوئید) مسئول ایجاد حس شادی در دوچرخه‌سوارانی هستند که با مهارت و به صورت منظم به این کار می‌پردازند.

۳۰ دقیقه دوچرخه‌سواری آن چیزی است که برای بهره‌مندی از فواید اندوکانابینوئیدها نیاز دارید؛ و هم‌چنین، به همین دلیل است که آدم‌هایی که با دوچرخه سر کارشان حاضر می‌شوند، معمولا شادترین افراد اداره هستند. به علاوه، دوچرخه‌سواری استرس‌تان را کاهش می دهد، و هم‌زمان احساس شادی و تن‌درستی هیجانی را در شما بالا می‌برد.

کاهش وزن با دوچرخه سواری

T A K F A R S

اگر هیچ‌یک از موارد بالا، تاکنون توانسته‌ است قانع‌تان کند، در انتها بهترین فایده‌ی دوچرخه سواری را برای‌تان بازگو می‌کنیم. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند اکثریتی قابل‌توجه از آدم‌هایی که فعالیت بدنی می‌کنند در کاهش وزن موفق هستند و معمولا تناسب اندام دارند. اضافه‌وزن یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جهان مدرن است. این سبک زندگی ساکن‌ به ما هشدار می‌دهد نه تنها باید فعالیت بدنی را به بخشی از زندگی روزانه‌مان تبدیل کنیم، بلکه باید آن را به عنوان یک وظیفه تلقی نماییم.

ولی رسیدن به تناسب اندام راحت‌تر از آن است که فکر می‌کنید. دوچرخه‌ سواری باعث می‌شود بدون نیاز به تحمل زحمت زیاد و سپری کردن روزها و ماه‌ها در باشگاه‌های ورزشی، به راحتی به وزن دلخواه‌تان دست یابید. انجام دوچرخه‌سواری برای افراد تازه‌کار نیز بسیار راحت است و به آسانی می‌تواند جایی در سبک زندگی‌مان باز کند. فقط کافی است دوچرخه‌ای خوب و مناسب تهیه، و کار را شروع کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر