یک فنجان ۲۵۰ گرمی شیرنارگیل حاوی ترکیبات زیر است:

کالری: ۵۵۲

چربی: ۵۷ گرم

پروتئین: ۵ گرم

کربوهیدرات: ۱۳ گرم

فیبر: ۵ گرم

ویتامین س : ۱۱%

فولات: ۱۰%

آهن: ۲۲%

منیزیم: ۲۲%

پتاسیم: ۱۸%

مس: ۳۲%

منگز: ۱۱۰%

سلئیوم: ۲۱%

شیرنارگیل را می توان یک غذای مغذی با کالری زیاد حساب کرد. حدود ۹۳% از کالری شیرنارگیل را چربی ها، از جمله چربی های اشباع شناخته شده نظیر تری گلیسیرید با زنجیره متوسط تشکیل می دهد. همچنین این نوشیدنی منبع خوبی از مواد معدنی و ویتامین های مختلف است.

علاوه بر این محققان بر این باورند که در نوشیدنی شیرنارگیل پروتئین منحصر به فردی است که دارای خواص درمانی می باشد ولی با این حال برای اثبات این حرف تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. شیرنارگیل یک نوشیدنی با کالری بالا و چربی های اشباع زنجیره متوسط است.همچنین علاوه بر این شیرنارگیل حاوی بسیاری مواد مغذی دیگر می باشد.

تاثیر شیرنارگیل بر روی وزن و متابولیسم:

برخی شواهد مبنی بر تاثیر تری گلیسیرید با زنجیره متوسط بر روی کاهش وزن وجود دارد. حدود نیمی از چربی نارگیل را یک اسید چرب با زنجیره متوسط به نام اسید لوریک تشکیل می دهد. همچنین نارگیل حاوی مقدار کمی از اسید کاپریک و اسید کاپریلیک می باشد.

بر خلاف دیگر زنجیره های چربی، زنجیره های متوسط از دستگاه گوارش به کبد در جایی که از آن ها برای تولید انرژی بدن استفاده می شود، منتقل می شود. بنابراین چربی های زنجیره متوسط خیلی کم پیش می آید که به عنوان چربی در بدن ذخیره شود. همچنین تحقیقات بر روی این مسئله نشان می دهد چربی های زنجیره متوسط ممکن است به کاهش اشتها و جذب کالری در بدن کمک کند.

در یک مطالعه کوچک بر روی مردانی که اضافه وزن دارند، محققان به بعضی از آن ها ۲۰ گرم روغن با زنجیره متوسط دادند و متوجه شدند کسانی که از روغن با زنجیره متوسط استفاده کردند ۲۷۲ کالری نسبت به کسانی که از سایر روغن ها استفاده کردند کمتر کالری جذب کردند.

تحیقات نشان داده چربی با زنجیره متوسط موجود در نارگیل می تواند مصرف کالری و سوزاندن چربی در بدن را افزایش دهد.

چند مطالعه کنترل شده بر روی افراد چاق که دارای بیماری های قلبی هستند نشان داده است که مصرف روغن نارگیل باعث کاهش وزن بدن و چربی شکم می شود و همچنین سلامت قلب آن ها نیز بهبود یافته است.

اگر چه هیچ مطالعه ای به طور مستقیم در تاثیر شیر نارگیل بر روی سوخت و ساز بدن انجام نشده است اما تحقیقات زیادی تاثیر روغن نارگیل بر کاهش وزن را نشان می دهد. مهم ترین اثر شیرنارگیل بر کاهش وزن، اسید های چرب موجود در آن است. همچنین این اسید های چرب زنجیره متوسط در نارگیل ممکن است اشتها را کاهش داده و با افزایش متابولیسم در بدن به کاهش چربی های شما کمک کند.

اثرات شیر نارگیل بر کلسترول و سلامت قلب:

از آن جایی که چربی اشباع در شیرنارگیل بالاست مردم ممکن است از مفید بودن آن برای قلب تعجب کنند. تا کنون تحقیقات زیادی برای بررسی دقیق شیر نارگیل انجام نشده است اما یک مطالعه در این باره نشان می دهد که این نوشیدنی ممکن است کلسترول بدن را تنظیم کند.

یک مطالعه بر روی ۶۰ مرد که به مدت ۸ هفته سوپ شیر نارگیل مصرف کرده اند نشان می دهد که کلسترول خون آن ها ۱۸% افزایش داشته است. اگر چه با مصرف شیر نارگیل سطوح کلسترول بدن افزایش داشته است، اما تری گلیسیرید در مقایسه با سایر چربی ها کاهش پیدا کرده است.

اسید های چرب شیر نارگیل ممکن است با کاهش فعالیت های گیرنده باعث افزایش کلسترول در خون شود. بررسی ها در این باره بر روی افراد مشابه نشان می دهد پاسخ کلسترول به اسید لوریک ممکن است در افراد متفاوت باشد.همچنین ممکن است به مقدار رژیم غذایی فرد بستگی داشته باشد.

دریک مطالعه بر روی زنان سالم که به جای ۱۴% از چربی های اشباع نشده از اسید لوریک استفاده کردند حدود ۱۶% افزایش کلسترول نشان داده شده است. در مطالعه ای دیگر این مقدار را به ۴% رساندند که متوجه شدند تاثیر خیلی کمی بر روی کلسترول داشته است.

به طور کلی می توان گفت مصرف نارگیل باعث افزایش کلسترول و تری گلیسیرید می شود.

دیگر مزایا و خواص بالقوه شیرنارگیل:

شیرنارگیل ممکن است باعث کاهش التهاب شود.در مطالعه ای بر روی حیوانات نشان می دهد عصاره نارگیل باعث کاهش التهابات در بدن می شود. همچنین در مطالعه ای دیگر بر روی موش ها نشان می دهد که مصرف شیرنارگیل ۵۴% زخم معده موش را کاهش داده است.

یکی دیگر از خواص نارگیل مبارزه با ویروس ها و باکتری ها است.اسید لوریک موجود در نارگیل باعث از بین رفتن ویروس ها و باکتری ها بوده و در نتیجه باعث کاهش عفونت در بدن می شود که شامل ویروس ها و باکتری ها در دهان شما هم می شود.

عوارض جانبی مصرف نارگیل:

مگر اینکه شما به نارگیل حساسیت داشته باشید که آن هم در مقایسه با گرده درخت و بادام زمینی بسیار نادر می باشد.

در گونه های کنسرو مواد غذایی ماده ای شیمیایی به نام بیسفنول می باشد که می تواند به مواد غذایی شسته شده نفوذ کند و با مشکلات تناسلی و سرطان در ارتباط است.

در این مورد هم خوشبختانه کنسرو های شیرنارگیل با بسته بندی bpa در بازار موجود می باشد که به شما توصیه می کنیم از این نوع محصولات استفاده کنید.

روش استفاده از شیر نارگیل:

گر چه شیرنارگیل بسیار مغذی و دارای کالری زیادی می باشد، اما این را به یاد داشته باشید در هنگام استفاده به دستور العمل استفاده از آن توجه کنید.

ایده هایی برای استفاده از شیرنارگیل در رژیم غذایی:

اگر شما در خانه فقط یک زوج تنها هستید یک قاشق غذا خوری شیر نارگیل به قهوه خود اضافه کنید.

شما می توانید مقدار کمی از آن را به توت یا پاپایا ریز شده اضافه کنید.

اضافه کردن چند قاشق غذا خوری به دسر یا غلات پخته شده.

دستور العمل های سالم استفاده از شیر نارگیل عبارت اند از:

مخلوط کردن با گوشت مرغ و ادویه

پختن با اسفناج و نخود با آبلیمو

مخلوط کردن با آبمیوه های گرمسیری

خوردن با شیر شکلات

معیار های انتخاب بهترین شیرنارگیل عبارت اند از:

انتخاب محصول با ترکیبات آب و نارگیل بدون هیچ مواد نگه دارنده و یا تشکیل دهنده

خرید کنسرو های شیرنارگیل با بسته بندی های bpa

استفاده از شیرنارگیل های کارتنی ( این نوع از شیرنارگیل ها شیرین نشده هستند و چربی و کالری کمتری نسبت به نمونه کنسرو شده دارند. توصیه می شود همیشه از مارک های بدون مواد نگه دارنده استفاده کنید. )

برای خرید شیرنارگیل کم کالری از مدل رقیق آن استفاده کنید که شامل ۲۵۰ کالری در هر فنجان می باشد.

توجه داشته باشید برای داشتن تازه ترین و سالم ترین شیرنارگیل با توجه به دستور العمل ساخت خودتان آن را درست کنید.

پیام خانگی:

شیرنارگیل یک غذای کامل، مغذی و همه کاره می باشد که همیشه در دسترس است و همچنین شما می توانید برای تاثیر بهتر در رژیم غذایی خود به مقدار متوسط از آن استفاده کنید.


همچنین بخوانید: باز نشر : تک فارس
در صورتی که شما نسبت به محتوای این پست، حق کپی رایت دارید اطلاع دهید