تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

همه چیز درباره رفلاکس علل و درمان

یکی از این مشکلات که می تواند فرد را درگیر کند و حدود ۳۰ درصد از افراد جامعه نیز از آن رنج می برند، ریفلاکس یا بازگشت محتویات معده به مری است.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی، فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره به جام جم می گوید: زمانی که غذا وارد معده می شود، دریچه کاردیا که بین مری و معده قرار دارد، بسته خواهد شد تا از برگشت محتویات معده به مری جلوگیری کند، اما برای افرادی که دچار مشکل ریفلاکس هستند یا ممکن است این دریچه باز بماند و مرتب اسید به طرف مری برگردد یا این که دریچه گاهی باز شده و اسید را برگرداند.

به گفته وی، سیستم دفاعی بدن انسان برای جلوگیری از برگشت اسید معده، هم ترشحات بزاق است که تا حدی اسید را خنثی می کند و هم حرکات جلوبرنده مری، بنابراین چنانچه فردی که دچار ریفلاکس است، در این سیستم هم اختلالی داشته باشد و مری نتواند اسید برگشتی را به طرف معده برگرداند، ریفلاکس او تشدید خواهد شد.

شاید بسیاری از افرادی که با این مشکل روبه رو هستند، علائم آن را بدرستی نشناسند و آن را به بیماری های دیگر ارتباط دهند. به همین دلیل بسیاری از کسانی که دچار ریفلاکس هستند به اسم بیماری های قلبی، تنگی نفس یا مشکلات گلو و حلق به پزشکان متعددی مراجعه می کنند تا چاره ای برای این علائم پیدا شود.

دکتر ابراهیمی دریانی با اشاره به علائم بیماری توضیح می دهد: بیماران معمولا از حالاتی مانند سوزش پشت جناغ، درد معده، ترش کردن و احساس تلخی در دهان شکایت دارند. آن طور که مطالعات نشان می دهد بسیاری از این افراد با احساس درد قلبی به پزشک مراجعه می کنند و بارها مشاهده شده که نیمه های شب درد شدیدی در سینه احساس کرده و تحت عنوان بیمار قلبی در بیمارستان بستری می شوند، ولی سرانجام مشخص می شود بیمار هیچ مشکلی در زمینه سلامت قلب ندارد و در واقع باید گفت شایع ترین علت دردهای سینه که ناشی از مشکلات قلبی نباشد، ریفلاکس است.

تکفارس آی آر

به گفته وی، گاهی اوقات برگشت اسید معده به التهاب حلق و حنجره منجر می شود. این افراد صبح ها صدای خشنی خواهند داشت که با گذشت زمان و طی روز این وضع بهبود می یابد. همچنین در شرایطی مشاهده شده که ریفلاکس موجب تشدید آسم می شود. بنابراین چنانچه بیمار مبتلا به آسم دچار ریفلاکس نیز باشد، این مشکل می تواند آسم را مقاوم به درمان کرده یا حتی ممکن است زمینه بروز آسم را تشدید کند.

کسانی که دچار ریفلاکس هستند، معمولا نگران روند بیماری بوده و نمی دانند این مشکل می تواند بدخیم شود یا نه، به همین دلیل خطرناک بودن یا نبودن آن یکی از مهم ترین دغدغه های این افراد است.

دکتر ابراهیمی دریانی با اشاره به این که اگر تحریک اسید معده ادامه داشته باشد، می تواند موجب ورم شدید مری شود که مهم ترین عارضه ریفلاکس به حساب می آید، می گوید: ادامه چنین مشکلی با تنگ کردن مری می تواند موجب گیر کردن غذا در گلو شود، ولی ایجاد سرطان ناشی از ریفلاکس اتفاقی بسیار نادر است، مگر در شرایطی که مخاط مری تغییر می کند که در این حالت، درصدی نیز خطر سرطان وجود دارد. بنابراین برخلاف تصور افراد، ریفلاکس به تنهایی به بروز سرطان منجر نمی شود.

اندوسکوپی یکی از شیوه های تشخیص ریفلاکس است که به کمک آن می توان ورم مری را تشخیص داد، اما به گفته این استاد دانشگاه، گاهی ممکن است هیچ ورمی وجود نداشته باشد و بیمار هم علائم مبهمی داشته باشد یا علائمی که دارد به درمان جواب ندهد؛ در چنین شرایطی می توان از راه دیگری به نام PH متری برای تشخیص ریفلاکس کمک گرفت.

یکی از مهم ترین شیوه های درمانی ریفلاکس تغییر شیوه زندگی است؛ به این معنا که با آموزش های صحیح و رعایت نکاتی می توان از بروز این مشکل پیشگیری یا آن را درمان کرد.

www.takfars.ir

دکتر ابراهیمی دریانی ضمن بیان این مطلب می افزاید: آن طور که ثابت شده است، چربی موجب گشاد شدن این دریچه شده و در نتیجه باید به بیمار آموزش داده شود که از مصرف غذاهای سنگین و چرب خودداری کند. پیاز خام و نوشابه های گازدار نیز از جمله عواملی است که می تواند ریفلاکس را تشدید کند.

وی به افرادی که دچار ریفلاکس هستند، توصیه می کند از خوردن نوشابه های گازدار، پیاز خام، چربی، سس گوجه فرنگی، پرتقال و مرکبات، ترشی و ادویه جات، شکلات، قهوه و استعمال سیگار خودداری کنند.

بسیاری از افراد سیگاری تصور می کنند اگر بعد از غذا سیگار بکشند، غذا بهتر هضم خواهد شد و در نتیجه آن را مفید می دانند. در حالی که به گفته این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد، این تصور بسیار اشتباه بوده و سیگار کشیدن به گشاد شدن دریچه و در نتیجه تشدید ریفلاکس منجر می شود.

یکی دیگر از عادت های غلط ما این است که بعد از غذا چند دقیقه ای دراز می کشیم و فکر می کنیم این کار به هضم بهتر غذا کمک می کند. در صورتی که دکتر ابراهیمی دریانی تاکید می کند: اگر فردی دچار ریفلاکس باشد، نه تنها دراز کشیدن بعد از غذا به هضم آن کمک نمی کند بلکه موجب تشدید این مشکل نیز خواهد شد. بنابراین این افراد حتما باید حدود یک تا سه ساعت میان غذا خوردن و خوابیدن فاصله بیندازند.

به گفته وی، اگر می توانید بهتر است شام را نزدیک غروب (حدود ساعت ۷ و ۸) مصرف کنید و بین غذا و خواب به اندازه کافی فاصله بگذارید. این موضوع بویژه برای کسانی که دچار ریفلاکس هستند بسیار مهم و قابل توجه است، اما در صورتی که این شیوه های درمانی مفید نباشد باید تحت نظر پزشک از داروهای کاهش دهنده اسید معده مانند امپرازول استفاده شود.

نکته مهم در مورد مصرف این داروها برای بیمارانی که دچار ریفلاکس هستند، این است که حتما باید آنها را حدود ۳۰ دقیقه قبل از صبحانه مصرف کنند تا اثر بهتر و بیشتری داشته باشد. البته گاهی نیز ممکن است بیمار از مصرف داروها خسته شده و از روش های جراحی برای درمان ریفلاکس استفاده شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر