تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

نه فرمان جادویی برای داشتن زندگی مشترک خوب با همسر

فرمان ۱- کارها را زمان بندی کنید

لابد تا الان فهمیده اید که قول و قرارهای ازدواج برای انجام کارها پایه و اساس درستی ندارد. اولا که خودتان نمی دانستید چه چیزی در انتظارتان است؛ ثانیا اینقدر درگیر روابط عاطفی و خانوادگی شده اید که آن نامه های امضاشده پذیرش مسئولیت را از یاد برده اید. پس حالا بنشینید یک لیست درست و درمان از کارهای خانه بنویسید و به نسبت عادلانه و معقول- که لزوما هم مساوی نیست- بین خودتان تقسیمش کنید.

از آنجا که ممکن است آقایان مهارتشان در برخی کارها کمتر باشد، خوب است خانم خانه دستشان را بازتر بگذرد تا آنچه در آن توانایی بیشتری دارند یا حتی ترجیحش می دهند را بردارند تا بعدا جای گله و بهانه ای نماند. بهتر است در مورد کارهای متفرقه و غیرثابت هم پیش بینی داشته باشید که وقتی یکباره اتفاق افتاد، هر کس دیگری را مقصر نداند.

مثلا درباره کارهای تاسیساتی که لااقل یکی دو بار در سال پیش می آید، فکری بکنید. اگر خانم هستید، از این جور کارها نترسید و گول جعبه ابزار و قیافه جدی مردها را وقت انجامشان نخورید.

اولا که در بسیاری موارد خودشان هم زنگ میزنند یک تاسیسات چی بیاید کار را ردیف کند (که خوب شما هم دستتان معیوب نیست و می توانید تلفن بزنید)، ثانیا بعضی کارها از جمله عوض کردن واشر و مغزی شیر و درزکشی کردن کاشی ها کار یک دقیقه است. باور کنید مهارت دست شما بیشتر از آقایان هم هست! در عین حال، اینکه «می توانید»، معنایش این نیست که تمام مسئولیت ها را شخصا برعهده بگیرید.

تکفارس آی آر

فرمان ۲- حواستان را جمع کنید، مقاوم باشید

مردها معمولا انجام کار را تا بتوانند به بعد موکول میکنند. هم به نظر خیلی هاشان، کارهای خانه بی اهمیت است و سریع انجام می شود، هم بعضی شان از ته دل می دانند اگر کمی تعلل کنند، خانم خانه کاسه صبرش لبریز می شود و خودش کار را تمام میکند. پس خانم ها! مقاومت کنید.

حرص نخورید و بگذارید همسر عزیز هم هر چقدر می خواهد ماجرا را به تعویق بیندازد. به مرور دستش می آید که کارها وقت گیرتر از این حرف ها هستند و نباید بیندازندش به لحظات آخر شب، دوم اینکه می فهمند اگر کارشان را انجام ندهند، خودشان هم به دردسر می افتند.

اگر شب نوبت پخت و پزشان ببیند کسی یک لقمه نان دستش نمی دهد، خودش حساب کار دستش می آید.

یا وقتی ببیند لباس مورد علاقه اش همچنان در ماشین در انتظار و چشم به راه است مجبور می شود بلند شود و کلیدش را فشار دهد. اما اگر خانم ها تسلیم شوند، قافیه را باخته اند؛ یا باید برای بازگرداندن آب به راه اصلی اش انرژی و اعصاب خردی زیادی را صرف کنند یا بی خیال شوند و مسئولیت همه کارها در خانه را ناخواسته بپذیرند.

www.takfars.ir

فرمان ۳- در کار هم دخالت نکنید

چه کسی خوشش می آید یک نفر مرتب بیاید بالای سرش و بکن و نکن را بیندازد؟ حالا که وظایف هر کدامتان معلوم است، بی زحمت سرتان به کار خودتان باشد و مرتب به کار هم سرک نکشید. بکن و نکن ها مربوط به زمان نوشتن لیست بود. اگر لیستی برای تهیه غذا آماده کرده اید، پس می دانید چیزی که عادتتان می شود، خیلی غافلگیرانه یا «آز زیر کار در رو»یی نیست. مشخص است که آقا نباید هر شب نوبتش را تخم مرغ آب پز بدهد به خوردتان یا از بیرون غذا بگیرد. و مرتب به آشپزخانه نروید و سراغ کارهایی که باید انجام شود را نگیرید.

فقط منتظر باشید هر کسی طبق برنامه کارهایش را انجام دهد. حالا اگر آقا دلش می خواهد دو تکه لباس را در طول ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه اتو کند، به خودش مربوط است. شما سرتان به کار خودتان باشد.

فرمان ۴- کار امروز را به فردا نیفکنید

اگر هرشب قبل خواب نیم ساعت وقت بگذارید، فردتان روز روشن تری خواهدبود. این نیم ساعت، با همه نیم ساعت های جهان فرق میکند و زمانی است شگفت انگیز در خانه. در این نیم ساعت پایانی لیوان های کثیف را بشویید. لباس کف اطلاق و کتاب ها و مجلات و ریخت و پاش ها را جمع کنید.

حتی دستی هم به جاهای گردگرفته بکشید. ظرف های چیده شده توی آب چکان را در جای مخصوصش بگذارید و خرت و پرت های روی گاز را جمع کنید. به مرور زمانی که برای این کارهای خرده ریز می گذارید، کمتر هم می شود اما حتی اگر نیم ساعت هم باشد، در عوض فردا صبح که بیدار شوید، با یک خانه دسته گل مواجه می شوید.

هیچ چیزی که به پایتان بگیرد و سکندری بخورید روی زمین نیست، هیچ کثیفی چشمتان را نمی آزارد و در کل صحبتان به هم ریخته و درهم و برهم نیست. ضمن اینکه وقت برگشت به خانه هم نگرانی تمیزکاری و مرتب کردن ندارید و اگر یکهو تصمیم به دعوت میهمان گرفته باشید، از آبرویتان نمی ترسید. این تایم آخر شب در گذر زمان، از شما آدم مرتب تری هم خواهدساخت.

فرمان ۵- سر ماه خرید کنید

یکی از دغدغه های همیشگی منزل، انجام خریدهای ضروری است. وقتی در خانه چیزی کم داشته باشید، کارتان به طرز مسخره و بیهوده ای زیاد می شود و جر و بحث هاتان فزونی می گیرد. خانم خانه یکدفعه می بیند کیسه زباله ندارد و از آقا که لم داده جلوی تلویزیون، می خواهد دوباره لباس بپوشد و راهی سوپر محل شود.

مهم نیست که مغازه چقدر دور یا نزدیک باشد؛ مهم این است که آقا حوصله تکان خوردن از جایش را ندارد و هی تعلل میکند و در نتیجه بساط دعوا به راه می افتد. بنابراین هر ماه یک پنج شنبه را وقت اساسی بگذارید و بروید مایحتاج ماه خانه را تهیه کنید.

تک فارس

بدنیست که حتی خرید دو ماه را انجام دهید و فقط گوشت و مرغ را ماهانه بخرید. از خرید تا جا به جا کردن و نصب(!) اقلام تهیه شده در مکان مخصوص خود، نهایتان یک نصفه روز وقت صرف خواهدشد. در عوض در طول ماه خیالتان راحت است که همه چیز در دسترستان است و کمتر مجبور می شوید جای گرمتان را برای خرید یک شیشه رب ترک کنید.

فرمان ۶- غذاهای آماده داشته باشید

خیلی هم سختگیر نباشید. حالا اگر هرکدامتان گاهی دل و دماغ پخت و پز نداشت ،چه ایرادی دارد؟ سخت نگیرید. درعوض برای اینکه مسئولیت کم حوصلگی یک طرفه به گردن دیگری نیفتد، مقداری غذای آماده و نیمه آماده داشته باشید. هیچ خانه ای از داشتن چند عدد قوطی تن ماهی، کنسرو بادمجان، بسته ناگت یا کباب لقمه ضرر نکرده.

حالا گیریم که ناگت و کباب لقمه آماده چندان هم غذاهای سالمی نباشند. اما یکی دو بار خوردنشان در ماه که آدم را نمی کشد! بعد هم راحتی اعصاب و روانتان مهم تر است یا اوضاع شکمی؟ به این غذاها که به خصوص موقع سررسیدن میهمان ناخوانده به کمک صاحبان خانه می آیند، تاحدی احترام بگذارید!

فرمان ۷- یک بار مصرف ها را امتحان کنید

چه ایرادی دارد وقتی مهمان غیرجدی و «ندار» دارید، از ظروف یک بار مصرف استفاده کنید؟ سفره یک بار مصرف، بشقاب یک بار مصرف، پیاله و کاسه یک بار مصرف زندگی را به کامتان شیرین خواهدکرد. از نوع دوستدار طبیعتش هم استفاده کنید که نه وجدان درد داشته باشید نه نگرانی بابت سلامت.

ضمنا طرح و رنگ های زیبایی هم دارند که مایه خجالت نشوند. به خصوص شما آقایان که نوبت کاریتان است، مقابل تعارف ها و ملاحظات بی دلیل خانم مقاومت کنید. اینطوری مهمانی به کامتان شیرین تر خواهدبود، چون بعدش مجبور نیستید یکی دو ساعت را پای ظرفشویی و خشک و مرتب کردن  ظرف ها بگذارید.

مهمان ها هم علی القاعده باید به خاطر روی باز شما آمده باشند، نه ظروف چینی و کریستالتان. البته درباره اقوام همسر برای پیشگیری از دلخوری ها، بی خیال این ظروف شوید، به صواب نزدیکتر است!

فرمان ۸- ساعت ها را تنظیم کنید

طبیعی است که زن و شوهرهای شاغل نتوانند وقت خیلی زیادی را با هم بگذرانند. یک سوم شبانه روز خواب، یک سوم دیگرش کار، رفت و آمد و… این مشاغل علی رغم همه محاسنشان گاهی دشمنی نرمی با نهاد خانواده دارند. هر چند به طرزی موزمارانه این وجه خودشان را نشان نمی دهند و خیلی زیرپوستی شما کبوترهای عاشق را ا زهم دور میکنند.

T A K F A R S

برای مقابله با این جنگ خانمان برانداز خوب است هرکاری که می توانید بکنید تا زمان های با هم بودنتان را افزایش دهید. یکی از راه های خوب این است که مسیر رفت و برگشتتان به خانه را با هم باشید. در صورت امکان مسیرهای مشترک را پیدا کنید و تا جایی از مسیر با هم بروید. حتی اگر قرار است مجبور شوید، نیم ساعت زودتر از خانه یا نیم ساعت دیرتر از محل کار بزنید بیرون ایرادی ندارد.

درعوض نیم تا یک ساعت صبح ها و عصرها را با هم خواهید بود. حتی اگر اهل حرف زدن نباشید، همین که گرمای حضور در کنار هم را تجربه میکنید خودش غنیمت است. چه بسا در راه برگشت یکهویی شور و عشقتان گل کرد و چهار قدمی با هم پیاده روی کردید، عصرانه یا شامی به بدن زدید یا ساعتی را در پارکی سینمایی جای گذراندید.

فرمان ۹- برنامه های مشترک بگذارید

معمولا زن و مردهای شاغل وقتی به خانه بر می گردند، دیگر دل و دماغ و حوصله ای برایشان باقی نمانده. دلشان می خواهد فقط دراز بکشند و استراحت کنند. اگر تقسیم کار صورت نگرفته باشد که دیگر ارتباطشان بالکل قطع می شود؛ زن بعد از کار بیرون فقط مشغول رسیدگی به امور خانه است و حرص خوردن از دست آقا اما شما غیر از تقسیم کار، بهتر است برنامه های مشترکی تعریف کنید که بهتان لذت با هم بودن را یادآوری کند.

علاقمندی های مشترک را پیدا کنید و براساس شان هر شب ساعتی را به انجام این فعالیت های دونفره اختصاص دهید. فیلم ببینید، بازی کنید یا حتی درباره اتفاقات طول روز حرف بزنید و طرف مقابلتان را هم تشویق به حرف زدن کنید. نگذارید کار شما را از هم دور کند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر