تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ تیر

۱۸۴۱م:آقاخان محلاتی (فرقه اسماعیلیه) که در زمان محمدشاه قاجار دست به چند اقدام مسلحانه ناموفق زده بود یازدهم ژوئیه سال ۱۸۴۱ میلادی پس از عبور از کویر لوت از طریق قائن رهسپار افغانستان و از آنجا عازم هند شد.

آقا خان، نخست در کرمان بپاخاسته بود که شکست خورد و فیروز میرزا حاکم کرمان وی را به تهران فرستاد، ولی محمدشاه او را بخشید. آقا خان پس از ترک تهران ، با کسان خود در منطقه «شهر بابک» به ایستادگی مسلحانه دست زد ، ولی از نیروهای دولتی شکست خورد و به فارس عقب نشینی کرد و از آنجا دوباره به منطقه کرمان رفت و به ایستادگی دست زد که باز شکست خورد و چون خانعلی خان فرمانده نیروهای دولتی از او دست بردار نیود , در راور کرمان تصمیم به خارج شدن از ایران گرفت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ تیر

۱۳۶۰ش:۱۷ تیر ماه سال ۱۳۶۰ خورشیدی مجلس شورای اسلامی به ریاست هاشمی رفسنجانی تصویب کرد: در مواردی که احتمال وارد شدن آسیب به استقلال و حاکمیت وطن وجود داشته باشد، احزاب و گروهها حق تماس و ارتباط با دولتهای دیگر و سفارتخانه هایشان را نخواهند داشت.

۲۰۰۵م:بسیاری از روزنامه های آمریکا در شماره های هفتم ژوئیه جاری (۲۰۰۵ ) در صفحات اول خود با چاپ عکس، از بازداشت «سیروس کار» ایرانی ۴۴ ساله تبعه آمریکا در عراق خبر داده و نوشته بودند: سیروس که در کودکی با خانواده اش به آمریکا آمده و بعدا تبعه آمریکا شده اخیرا به اتکاء استقرار نیروهای نظامی آمریکا در عراق درصدد تهیه یک فیلم مستند از آثار تاریخی ایران در عراق از جمله در بابل و مدائن، محل ایراد نطق تاریخی کوروش بزرگ در شهر بابل و محل صدور اعلامیه او به نام حقوق بشر، میدانهای جنگ ایرانیان با اسکندر و رومیان، محل بر دار کشیده شدن بابک خرمدین و … بر می آید و با فیلمبردار و وسائل لازم به عراق می رود ولی در هفدهم ماه مه که در بغداد با فیلمبردار خود با تاکسی عازم اقامتگاهش بود هنگام بازرسی تاکسی بازداشت می شود و بدون این که به او اتهامی وارد شود در بازداشتگاه نظامی آمریکا در عراق باقی می ماند.

تکفارس آی آر

علت بازداشت سیروس و فیلمبردارش این بوده است که از داخل صندوق عقب تاکسی تعدادی «تایمر ماشین لباسشویی» که از آنها در بمب های دست ساز هم می شود استفاده کرد به دست آمده و با این که راننده تاکسی گفته است که تایمرها را برای تعمیرگاه دوستش حمل می کرده و ارتباط به دو مسافر او ندارد و دو مسافر از وجود تایمر ها بی خبر بوده و بی گناه هستند، سیروس و فیلمبردار او بازداشت می شوند. ظاهرا سیروس صرفا به دلیل این که محل تولد او در گذرنامه و کارتهای شناسایی اش «ایران» درج شده به زندان می افتد و ادامه بازداشت او صدای اعتراض انجمن های دفاع از حقوق و آزادی های مدنی را بلند می کند و حتی بر ضد دولت آمریکا به دادگاه دادخواست می دهند. انتشار این گزارش ها ادامه یافت تا این که دهم ژوئیه ۲۰۰۵ خبر رسید که سیروس از زندان نظامیان آمریکا در عراق آزاد شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ تیر

۲۰۰۵م:«شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور» شنبه نهم ژوئیه ۲۰۰۵ (۱۸ تیر ماه ۱۳۸۴ خورشیدی) تشکیل جلسه داده بود. در این جلسه که خاتمی رئیس جمهور نیز در آن حضور داشت ضمن تعریف و تمجید فراوان از «فکر تاسیس این شورا» و میهندوستی ایرانیان در هر نقطه از جهان که ساکن باشند وعده شد که تلاشهای لازم برای تسهیل ارائه خدمات ایرانیان خارج از کشور به وطن و زادگاه نیاکان بعمل آید.

این اقدام اگر بمانند سایر کارها و سازمانها در تارهای عنکبوتی «بوروکراسی وطن» و برخی تنگ نظری ها اسیر نشود، در اصل گامی موثر و مفید خواهد بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ تیر

www.takfars.ir

۱۹۷۰م:ویتنامی هایی که در نیمه دوم دهه ۱۹۷۰ با قایق پارویی خود را به آب اقیانوس زدند و وطن را ترک کردند و یا از پشت بام سفارت آمریکا در سایگون با هلی کوپتر گریختند و سالها آوارگی را با همه سختی هایش تحمل کردند، هم اکنون دارند قاطعانه و با تمامی وجود خود به پیشرفت وطن، صنعتی شدن آن و بکار انداختن پولهایشان در آنجا ـ پولهایی که در غربت با دست خالی و زحمت زیاد به دست آورده اند ـ خدمت می کنند، زیرا که به آنان تامین کامل و آزادی عمل داده شده است و دغدغه رفت و آمد در فرودگاه را ندارند که اگر برای یکی از آنان مشکل فرودگاهی (نظیر آن چه که برای برخی از ایرانیان خارج کشور رخ می دهد، حتی ایرانیانی که برای وطن خدمت می کنند) به وجود می آمد و کوچکترین نگرانی از سرمایه گذاریشان احساس می شد، همه را مایوس و نگران می کرد و همکاری قطع می شد. می دانیم که «کائوکی» نخست وزیر ویتنام جنوبی سابق که شخصا با هواپیمای نظامی ویت کنگ ها را بمباران می کرد و می کشت که اینک قدرت را به دست دارند، بدون ترس و دغدغه به وطن بازگشت و ….

۱۹۲۰م:امروز زادروز یول براینر Yul Brynner بازیگر آمریکایی فیلم سینمایی است که ۱۱ ژوئیه سال ۱۹۲۰ در ساخالین (منطقه ولادی وستوک) روسیه به دنیا آمد و دهم اکتبر سال ۱۹۸۵ در شهر نیویورک براثر سرطان ریه ناشی از دود کردن سیگار درگذشت. هر سال دوبار، یک بار به مناسبت زادروز او و باردیگر در سالگرد فوت وی، روزنامه ها گزارشهایی در مضار دود سیگار منتشر می سازند. «یول» که ۶۵ سال عمر کرد در آخرین سال عمر و پس از این که اعلام شد سرطان او نتیجه دود کردن سیگار بوده است به مبارزه سختی بر ضد استعمال سیگار دست زد.

توجه سینماروها از سال ۱۹۵۶ به او ،از طریق فیلمهایش جلب شده بود. وی در دهها فیلم سینمایی پر فروش شرکت کرد و برنده جایزه شد. او در بازیهایش کوشیده بود که قاطعیت در کارها را ندا دهد و به همین دلیل در نظر سینما روها یک نماد قاطعیت و اراده بشمار می رفت. عادت داشت که سر خود را از ته بتراشد و با چشمان نافذ خود به مخاطب خیره شود. دهها سال، هرکس را با این قیافه « یول براینر » خطاب می کردند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ تیر

۱۸۹۹م:یاز دهم ژوئن زادروز « ای. بی. وایت E.B.White » روزنامه نگار و مولف آمریکایی است که در ۱۸۹۹ به دنیا آمد و ۸۶ سال عمر کرد. شهرت او که سالها سردبیر « نیو یورکر» بود به خاطر سه کار مهم اوست:

۱ـ ستون روزانه اش در روزنامه ها تحت عنوان « Talk of the Town» که بر ضد زیاده خواهی شرکتهای بزرگ و عدم صداقت سیاسیون بود.

۲ ـ تالیف کتاب برای کودکان و نوجوانان ؛ با این زمینه و برداشت که کودک و نوجوان فردی میهندوست ، سالم و قانونمند ، به دور از عادات زیان آور ، مودب و بانزاکت که به حقوق دیگران احترام گذارد پرورش یابد.

۳ ـ ساده نویسی انگلیسی . وی روشی خاص در نوشتن وگفتن زبان انگلیسی به وجود آورده است که به « ستایل وایت » معروف شده و به کسانی که بخواهند زبان انگلیسی یاد بگیرند خواندن کتابهای وایت که برای کودکان نوشته شده است توصیه می شود. او گفته است که هدفش آسان ساختن نوشتن برای همگان بوده و نیز یکنواخت کردن زبان انگلیسی که زبانی است بی قاعده . به گفته « وایت »، این زبان را ناسیونالیسم انگلیسی ها پس از ترویج زبان فرانسه توسط ویلیام فاتح و جانشینانش در جزایر انگلستان خلق کرد تا هویت ملی حفظ شود. ناسیونالیستهای انگلیسی در آن زمان، این زبان را از مخلوط کردن زبانهای فرانسه ، انگلیسی قدیم ( از خانواده زبان آلمانی که پارسی هم یکی از این زبانها است ) و لاتین رایج در کلیسا ساختند و این زبان که چند قرن جز میان روستاییان ـ آن هم در منازل و گفتگوهای خودمانی بکار نمی رفت اینک زبان جهانی شده است و به صورت مثالی بارز از نیروی شگرف ناسیونالیسم مورد استناد قرار می گیرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ تیر

۲۰۰۵م:هشتم ژوئیه ۲۰۰۵ «کلود سیمونClaude Simon» داستان نگار فرانسوی در ۹۲ سالگی درگذشت. وی در سال ۱۹۸۵ برنده جایزه ادبی نوبل شده بود. سیمون با این که در انگلستان هم تحصیل کرده بود به زبان مادری داستان می نوشت و عقیده داشت که «داستان» را اگر بخواهند بر دل نشیند جز به زبان مادری نمی توان نوشت و ترجمه داستان از زبانی دیگر تاثیر و لطف آن چنانی نخواهد داشت.

تک فارس

سیمون که داوطلبانه در جنگ داخلی اسپانیا و جنگ جهانی دوم شرکت کرده و در جبهه موز به اسارت آلمانی ها درآمده بود گفته است: باید درک نویسنده از وضعیت و شرایط زندگی مردم که حقیقت محض است در نوشتن داستان بکار رود و هنر نویسندگی، خلق آثار در رابطه با شرایط و محیط زندگی انسان و انعکاس برخورد انسان (افراد داستان) با این شرایط است، زیرا که شرایط زندگی و وضعیت روز، اخلاقیات و رفتار بشر را تغییر می دهد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ تیر

۱۳۴۵ش:در این روز در سال ۱۳۴۵ خورشیدی سناتور عباس مسعودی ناشر وقت روزنامه اطلاعات در جمع تنی چند از دبیران میزهای این روزنامه گفت که بالاخره با تعهد شخصی و ریش گرو گذاشتن نزد شاه اجازه گرفته است غلام صالحیار سردبیر روزنامه شود که از یکی دو ماه قبل عملا این سمت را بر عهده داشت ولی ساواک مخالفت می کرد و می گفت چون صالحیار در جوانی کمونیست بوده، مانند کمونیستهای دیگر این عقیده را از دست نداده و تا ابدیت کمونیست است! و استدلال می کرد که یک کمونیست اگر با هفتاد آب هم شستشو داده شود باز کمونیست است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ تیر

۲۰۰۵م:بانو جودیت میلر (جودی) خبرنگار نیویورک تایمز چون حاضر نشد منابع یک خبر خود را به گراند ژوری دادگاه فدرال آمریکا بگوید هفتم ژوئیه ۲۰۰۵ بازداشت شد.

بانو میلر که قبلا در روزنامه نگاری برنده جایزه پولیتزر شده بود حاضر نشده است منابع خبر خود که نام یک جاسوسه سیا (والری پلیم) را به او گفته بودند به هیات منصفه دادگاه فدرال (ژوری بزرگ) بگوید و قاضی دادگاه مجبور شد که برای مدتی که از چهار ماه بیشتر نخواهد بود وی را به بازداشتگاه بفرستد ولی در این مدت هر لحظه که نام منابع خود را بگوید آزاد خواهد شد.

جودی گفته است که به خاطر روزنامه گاری آزاد، حاضر است که تا آخر عمر در بازداشت بسر برد و لذا منابع خبر خود را فاش نخواهد ساخت. وی افزوده است: اگر روزنامه نگار نتواند برای منبع خبر، مورد اعتماد باشد کار روزنامه نگاری مختل و روزنامه ها تبدیل به بولتن و آگهی های چسانده شده بر دیوار خواهند شد و مردم به وبلاگ ها روی خواهند آورد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ تیر

۲۰۰۵م:سریعترین عکسهای چهار بمب گذاری هفتم ژوئیه ۲۰۰۵ لندن که چند دقیقه پس از وقوع، از شبکه های تلویزیونی پخش، بر ادیشن اینترنتی روزنامه ها اضافه شد و در وبلاگهای خبری قرار گرفت توسط افرادی گرفته شده بود که در صحنه حضور داشتند و با سلفون خود عکسها را گرفته و به مراکز خبری ارسال داشته و دستمزد کلان گرفته بودند. در این بمب گذاری ها که همزمان با تشکیل نشست سران «گروه ـ۷» به علاوه روسیه، چین، هند، برزیل، مکزیک و جمهوری آفریقای جنوبی در اسکاتلند صورت گرفته بود و گفته شده است که کار القاعده بود بیش از ۵۰ تن کشته و ۷۰۰ نفر مجروح شدند. سه انفجار از این چهار انفجار در «سب وی» لندن و انفجار چهارم در یک اتوبوس دو طبقه روی داد و در اروپا و آمریکا ایجاد ترس و نگرانی کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ تیر

T A K F A R S

۶۸م:نهم ژوئیه سال ۶۸ میلادی "نرون" امپراتور وقت روم پس از ۱۴ سال حکومت با زدن رگهای گردنش خودکشی کرد تا محکوم به مرگ با ضربات چوب در ملاء عام نشود.

سنای روم همان روز وی را از ریاست امپراتوری خلع و مقرر داشته بود که در جلسه بعدی سنا، به اتهامات مختلف او از جمله توطئه آتش زدن شهر رم با هدف احیاء آن و گذاردن نام خویش بر شهر (نرو پولیس)، تعیین مقامات دولتی در جلسات خوشگذرانی و از میان بستگان و دوستان شخصی خود، رنجاندن سران سرزمین های تابعه به گونه ای که حمل گندم به روم را ممنوع کرده بودند و بالاخره حرکات شرم آور از جمله نواختن ساز، خواندن آواز و رقصیدن در حال مستی در انظار، محاکمه شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ تیر

۱۴۰۵م:۱۱ ژوئیه سال ۱۴۰۵ «ژنگ هه» از درباریان چین با چند کشتی برای رسیدن به مناطق دور دست غرب چین، خاک این کشور را ترک کرد. وی در این تلاش از راه دریا به مالاکا، جاوه، سوماترا، هند، ایران و مناطق اطرف خلیج فارس و شبه جزیره عربستان در آسیا، و مصر، و سواحل شرقی و موزامبیک در آفریقا رسید.

ژنگ هه مسلمان و در اصل از مردم آسیای میانه بود. پدر وی به دربار امپراتور چین راه یافته و نام پسرش را که محمود بود و به کسوت خواجگان دربار درآمده بود به «ژنگ هه» تغییر داد. خاطرات ژنگ هه از سفرهای دریایی اش جالب و خواندنی است.

۱۸۰۴م:ماندنی ترین «دوئل» در طول تاریخ، ۱۱ ژوئیه سال ۱۸۰۴ میان "آرن بر Aaron Burr" معاون رئیس جمهور وقت آمریکا و الکساندر هامیلتون وزیر خزانه داری وقت این کشور در «ویهاکن weehawken» ایالت نیوجرزی ــ نه چندان دور از شهر نیویورک ــ روی داد که به کشته شدن هامیلتون انجامید. هردو ۴۹ ساله و از رزمندگان انقلاب استقلال آمریکا بودند و هامیلتون از پدران موسس این کشور بشمار می رود. دوئل (تیراندازی به یکدیگر از فاصله نزدیک با حضور شاهد به منظور دفاع از حیثیت) مدتها در غرب مرسوم بود. این دو سیاستمدار درعین حال دولتمرد ـ عقاید سیاسی مختلف داشتند و هامیلتون فدرالیست (هوادار وجود یک قدرت مرکزی در آمریکا ) و «بر» هوادار توزیع قدرت در ایالات (کنفدراسیون) بود. در جریان مبارزات انتخاباتی نیویورک، هامیلتون برضد «بر» سخن گفته بود و به رای دهندگان اخطار کرده بود که اگر بار دیگر آراء خود را به سود «بر» به صندوقها بیاندازند و او فرصت تازه به دست آورد اتحادیه ما (ایالت متحده) را فرو خواهد پاشاند و این مطلب در روزنامه ها به چاپ رسید و «بر» از هامیلتون خواست که در ملاء عام حرف خود را پس بگیرد و عذرخواهی کند و چون پاسخ هامیلتون او را قانع نساخت، دوئل کردند و هامیلتون که در جوانی افسر و درجریان جنگهای انقلاب آجودان جورج واشنگتن بود و به تیراندازی خود با سلاح کمری اطمینان داشت گلوله خورد و روز بعد درگذشت. وی نخستین وزیر خزانه داری آمریکا بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ تیر

۱۹۱۳م:دولت رومانی یازدهم ژوئیه سال ۱۹۱۳ – در اثنای جنگ بالکان – به دولت بلغارستان اعلان جنگ داد و متعاقب آن خاک این کشور را مورد حمله قرار داد. در آن زمان بلغارستان و چند کشور دیگر بالکان از جمله یونان با عثمانی در حال جنگ بودند.

۱۹۲۱م:آن قسمت از مغولستان که به مغولستان خارجی معروف بود یازدهم ژوئیه سال ۱۹۲۱ از چین جدا شد و به نام جمهوری خلق مغولستان اعلام استقلال کرد و این روز، روز ملی مغولستان است. نظام حکومتی مغولستان تا دهه ۱۹۹۰ کمونیستی بود و از سوی شوروی حمایت می شد.

۱۹۳۳م:در این روز در سال ۱۹۳۳ قوه مقننه ایالات متحده آمریکا با وضع یک قانون، برای نخستین بار حداقل دستمزد در این کشور را تعیین کرد که هر چند وقت یک بار تغییر می کند. میزان نخستین «حداقل دستمزد» در آن روز «۳۳ سنت برای هر ساعت کار» تعیین شد که پس از ۶۹ سال به ۵ دلار و ۷۵ سنت رسید، یعنی که ۱۷ برابر شد.

تک فارس www.takfars.ir

۲۰۰۴م:دهم ژوئیه ۲۰۰۴ اتهامات وارده سنای آمریکا به سازمانهای اطلاعاتی این کشور و در راس آنها « سیا » در صدر اخبار رسانه های این کشور قرار داشت و بیشتر مقالات و تفسیرها در این باره و گزارش ۵۱۱ صفحه ای سنا بود.برخی از روزنامه ها تمامی قسمت بالای صفحه اول خود را به آن اختصاص داده بودند.

دو سوم سناتور ها شب پیش از آن گفته بودند که گزارش نادرست « سیا » مبنی بر وجود اسلحه کشتار جمعی در عراق و همکاری این دولت با القاعده و از این رهگذر تهدید امنیت آمریکا باعث شد که به جورج بوش اختیار جنگ با عراق را بدهند. این سناتورها گفتند که فریب گزارش «سیا » را خوردند که رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه دولت او به آن اکیدا استناد کرده بودند و اینک ضرورت دارد که تحقیق شود که آیا سازمانهای اطلاعاتی تحت نفوذ منابع دولتی چنین گزارشهایی نداده باشند و از آنجا که تا انتخابات، کمتر از چهار ماه باقی است و تحقیقات از رئیس جمهوری و برخی اعضای کابینه او ممکن است در تغییر نتیجه انتخابات موثر افتد، این کار به بعد از انتخابات موکول خواهد شد!.

۱۷۹۶: طبق قرار «جی»، انگلستان منطقه دیترویت را به آمریکا داد که اینک گوشه ای از ایالت میشیگان و محل استقرار کارخانه های اتومبیل سازی آمریکاست.

۱۸۴۸: Leon Bloy نویسنده فرانسوی به دنیا آمد و ۷۱ سال عمر کرد.

۱۹۸۹: لورنس اولیویر Laurence Olivier بازیگر معروف فیلمهای سینمایی درگذشت.

۱۹۸۷: سازمان ملل اعلام کرد که در این روز، جمعیت جهان از پنج میلیارد نفر تجاوز کرد.

۱۹۹۵: صربهای بوسنی شهر ۳۷ هزار نفری مسلمان نشین سربرنیتسا (به معنای معدن نقره) را تصرف و گروهی (به قولی هزاران تن) از ساکنان شهر را کشتند. یک چهارم جمعیت شهر، صرب و مابقی از مسلمانان بوسنی بودند. مقتولان عمدتا از پسران و مردان مسلمان منطقه بودند.

۱۹۹۵: دولت آمریکا روابط خود را با جمهوری ویتنام به حالت عادی درآورد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر