image, غذاهای مفید برای جلوگیری از شدت یافتن سردرد میگرنی

مواد غذایی مختلفی نیز وجود دارد که دارای قدرت تسکین دهندگی سردردهای میگرنی هستند. در این مقاله با چند ماده غذایی آشنا می‌شوید که می‌تواند سردرد حاصل از میگرن را بهبود ببخشد و شرایط موجود را کنترل نماید.

سبزیجاتی با برگ سبز:

یکی از نصیحت‌هایی که همیشه در مورد سلامتی و رژیم غذایی سالم تکرار می‌شود، مصرف سبزیجاتی با برگ سبز تیره است. اسفناج، کلم پیچ ، منداب، برگ چغندر و کاهو تنها چند نمونه از سبزی‌هایی است که با کاهش بروز طیف گسترده‌ای از بیماری‌های مزمن همچون میگرن مرتبط است. اسفناج سرشار از ویتامین B2 و B6 و نیز اسیدهای چرب امگاه ۳ است و می‌تواند میگرن را کمتر کند. ویتامین B2 (که به ریبوفلاوین مشهور است) در کاهش سردردهای مکرر، شدت و طول آن بسیار مفید و موثر است. زمانی که به دنبال سبزیجات عالی هستید به یاد داشته باشید که سبز و تیره بودن آن نشان دهنده ارزش تغذیه‌ایی بالاست.

سالاد بادام، جو، کنگر فرنگی ، منداب:

زمان آماده سازی:۱۵ دقیقه

زمان کلی:۴۰ دقیقه

برای ۴ نفر

مواد لازم برای تهیه این سالاد:

سه چهارم پیمانه جو

چهار قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر

یک عدد پیاز کوچک بر ش خورده

یک بسته کنگر فرنگی

دو حبه سیر خرد شده

سه چهارم قاشق چایخوری نمک دریایی

یک سوم پیمانه آب پرتغال

یک قاشق چایخوری پوست پرتغال رنده شده

یک چهارم قاشق چایخوری فلفل

دو پیمانه منداب

یک سوم پیمانه برگ زردآلوی خشک

یک چهارم پیمانه بادام

طرز تهیه:

سه پیمانه آب را در یک ماهیتابه بریزید و اجازه دهید بر روی حرارت متوسط بجوشد. جو را به مدت سی دقیقه در آن بپزید. سپس آبکشی نمایید و زیر آب سرد بشویید. به یک کاسه بزرگ انتقال دهید. دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را در یک ظرف بزرگ بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. پیاز را به مدت ۵ دقیقه تفت دهید. سپس کنگر فرنگی، سیر، یک دوم قاشق چایخوری نمک را به آن اضافه کنید. به مدت ۱۰ دقیقه بپزید. آب پرتغال، پوست پرتغال ، فلفل و باقی مانده نمک را در یک کاسه بزرگ ترکیب نمایید. سپس دو قاشق غذاخوری روغن باقی مانده را روی آن بریزید و خوب ترکیب کنید. ترکیب کنگر فرنگی، منداب و زردآلو را به جو اضافه کنید. این مواد را به ۴ بشقاب انتقال دهید و روی آن بادام بریزید.

آجیل‌ها و دانه‌ها:

دفعه بعد که دچار سردردهای میگرنی شدید، کمی آجیل بخورید. شواهد نشان می‌دهد افرادی که از سردردهای میگرنی رنج می‌برند منیزیم پایینی نسبت به سایر افراد دارند. مطالعه انجام شده نشان می‌دهد حملات میگرنی معمولا تا ۴۱ درصد با مصرف مکمل‌های منیزیمی کاهش پیدا می‌کند. شما می‌توانید از بادام، دانه کنجد، تخم آفتابگردان،کاشو، بادام زمینی و گردو استفاده کنید که سرشار از منیزم هستند.

گوشت قرمز:

متخصصان پیشنهاد می‌کنند از مصرف برخی از گوشت‌ها همچون گوشت فرآوری شده و پرنمک خودداری شود. اما مصرف گوشت قرمز سالم و طبیعی می‌تواند راه حل مناسبی برای درمان سردردهای میگرنی باشد. گوشت قرمز سرشار از CoQ10 و ویتامین B2 است. هر دوی این مواد می‌توانند جلوی شروع میگرن را بگیرند.

استیک مزه دار شده با برگ چغندر:

زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

زمان کلی :۳۰ دقیقه+ زمان مزه دار شدن

برای چهار نفر

مواد لازم:

۴۵۳ گرم گوشت قرمز

سه حبه سیر خرد شده

یک قاشق چایخوری آویشن تازه

دو قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک

دو قاشق غذاخوری+ یک قاشق چایخوری روغن زیتون فوق بکر

یک هشتم قاشق چایخوری نمک

یک هشتم قاشق چایخوری فلفل

ده پیمانه برگ چغندر

یک قاشق غذاخوری شکر

دو قاشق چایخوری پوست لیمو

دو پیمانه کوسکوس پخته شده

طرز تهیه:

گوشت مخصوص استیک، سیر، آویشن، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و سه قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک را در یک ظرف ترکیب کنید. به مدت یک الی ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید تا مزه دار شود.

ظرف مخصوص منقل را با یک قاشق چایخوری روغن زیتون بپوشانید. گوشت را از یخچال خارج کنید و مواد اضافی را دور بیندازید. سپس بر روی منقل بپزید. باقی مانده روغن را در یک ماهیتابه بزرگ بر روی حرارت متوسط گرم کنید. برگ چغندر را به مدت دو دقیقه بپزید. یک قاشق غذاخوری سرکه و شکر را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. از روی حرارت بردارید و پوست لیموی رنده شده را به آن اضافه کنید. استیک و مواد آماده شده را با هم سرو کنید.

گیاه سایبان:

سایبان گیاهی از خانواده آفتابگردان‌هاست.مطالعات مختلف انجام شده نشان می‌دهد که این گیاه در درمان سردردهای میگرنی بسیار مفید و موثر است. در یک مطالعه، محققان آمریکایی و آلمانی، به افرادی که از سردردهای میگرنی رنج می‌بردند ۷۵ میلی گرم از این گیاه را دادند. بعد از ۴ ماه، محققان دریافتند که گیاه سایبان تا ۴۸ درصد باعث کاهش سردردهای میگرنی شده است. این گیاه باید با احتیاط مصرف شود زیرا ممکن است به کبد اسیب وارد کند.

تخم مرغ:

تخم مرغ یکی از مواد مورد علاقه بسیاری از افراد برای صبحانه است. این ماده می‌تواند سردرد را کاهش دهد. ویتامین B موجود در آن نقش بسیار مهمی در کاهش سردرد و پیشگیری از سردردهای میگرنی دارد. مصرف ۲۰۰ الی ۴۰۰ میلی گرم از ریبوفلاوین (ویتامین B2 ) می‌تواند در کاهش سردردهای مکرر مفید باشد. دو عدد تخم مرغ بزرگ حاوی ۲۴ درصد از نیاز روزانه بدن به ریبوفلاوین است.

تخم مرغ و سس زردچوبه-گوجه فرنگی:

زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه

زمان کلی:۲۵ دقیقه

برای ۴ نفر

مواد لازم:

دو قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر

پیازچه

یک حبه سیر خرد شده

یک قاشق غذاخوری زردچوبه

گوجه فرنگی

یک دوم قاشق چایخوری نمک دریایی

هشت عدد تخم مرغ

یک چهارم قاشق چایخوری فلفل

دو قاشق غذاخوری پنیر فتا

نان تست

یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را در یک ماهیتابه بزرگ حرارت دهید. سیر،پیازچه، زردچوبه را با هم ترکیب کنید. گوجه فرنگی را به آن اضافه نمایید و به مدت ۵ دقیقه هم بزنید. یک چهارم قاشق چایخوری نمک به آن اضافه نمایید. تخم مرغ، فلفل و باقی مانده نمک را در یک کاسه ترکیب کنید. باقی مانده روغن را در یک ماهیتابه بزرگ ترکیب کنید. تخم مرغ را در آن به مدت ۴ دقیقه بپزید.تخم مرغ و ترکیب گوجه فرنگی را در ۴ بشقاب بریزید و روی آن پنیر فتا بپاشید. با نان تست سرو کنید.

غلات کامل:

یکی از ساده‌ترین درمان‌ها برای سردردهای میگرنی استفاده از غلات کامل است. کاهش قند خون می‌تواند یکی از محرک‌های اصلی سردرد باشد. برای جلوگیری از ایجاد سردردهای میگرنی ناشی از کاهش قند خون،کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر ( همچون گندم سیاه، جو،بلغور، جوی دوسر؛ نان سبوس دار، کینوا و فارو) بخورید. به دنبال محصولاتی باشید که حاوی غلات کامل هستند.

ماهی آب سرد:

مطالعه ای که بر روی افراد مبتلا به سردردهای مزمن انجام شده است نشان می دهد که افزایش مصرف امگا ۳ به همراه کاهش در مصرف امگا۶ می‌تواند سردرد کمتری ایجاد کند. برای افزایش مصرف امگا ۳ می‌توانید از ماهی آب‌های سرد همچون سالمون، ساردین و شاه ماهی استفاده کنید.

سالمون به همراه مارچوبه:

زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه

زمان کلی:۳۰ دقیقه

برای ۴ نفر

مواد لازم:

۴۵۳ گرم مارچوبه

دو و یک دوم قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر

سه هشتم قاشق چایخوری نمک

یک چهارم قاشق چایخوری فلفل

دو قاشق غذاخوری ترب کوهی

دو قاشق غذاخوری پیازچه خرد شده

یک دوم پیمانه خرده‌های نان سبوس دار

۱۷۰ گرم ماهی سالمون بدون استخوان

قاچ لیمو

طرز تهیه:

فر را با دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت از قبل گرم کنید. سینی فر را با اسپری اشپزی بپوشانید. مارچوبه را داخل ظرف بچینید. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک چهارم قاشق چایخوری نمک و یک هشتم از فلفل را روی آن بریزید. با هم ترکیب کنید و روی پانکو بریزید. ترب کوهی، پیازچه،پوست لیمو و باقی مانده روغن را ترکیب کنید. سالمون را در سینی فر بگذارید وباقی مانده نمک و فلفل را روی آن بریزید. روی ماهی خود ترکیب پانکو را بریزید. سپس به مدت ۱۲ الی ۱۵ دقیقه در فر بپزید. مارچوبه را نیز به مدت ۱۰ الی ۱۲ دقیقه بپزید. ماهی و مارچوبه را به همراه قاچ لیمو سرو کنید.


همچنین بخوانید: باز نشر : تک فارس
در صورتی که شما نسبت به محتوای این پست، حق کپی رایت دارید اطلاع دهید