تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

گزارش تصویری و دیدنی از روستایی با خانه های زیرزمینی

image گزارش تصویری و دیدنی از روستایی با خانه های زیرزمینی

روستای حادج در تونس دقیقا روستایی است که در زیر زمین ساخته شده و ساکنانش همچنان در آن زندگی می کنند.

در جنوب غربی شهر تونس و درست در جایی که کشور آفریقایی تونس قرار گرفته است، روستایی بسیار کهن و قدیمی وجود دارد که ساکنان آن، خانه‌ های خود را از دیرباز در زیر زمین می ساخته اند و این روند را همچنان هم ادامه می دهند. خانه ‌هایی که در این بخش از تونس ساخته می شوند در واقع به جای این که شبیه به خانه باشند، بی تعارف شبیه به غار یا اقامتگاه هایی در یک مسیر زیرزمینی هستند. شاید در تصور کردن این خانه ها دچار خفقان شوید اما باورکنید یا نه، روستای حادج در تونس با سیستم مهندسی خانه هایش برای گردشگران بسیاری از سراسر جهان جذاب هستند. اگر به عکس های این روستا دقت کنید، زمین های اطراف کاملا بدون مشکل به نظر می رسند و کاملا محیطی مطمئن به نظر می رسند.

دقیقا به همین خاطر است که این سوال پیش می آید که چرا این خانه ها در زیر زمین ساخته می شده اند؟ جواب این سوال بسیار ساده است. به خاطر شرایط آب و هوایی این منطقه، نیکان و اجداد روستاییان این ناحیه برای در امان ماندن از شدت گرما در فصل تابستان و برودت هوا در فصل زمستان، به این نتیجه رسیده بودند که بهتر است که خانه های خود را در زیر زمین بسازند. این مدل از خانه سازی برای اهالی این روستا جواب داده و به همین خاطر، نسل به نسل خانه های این روستا به همین شکل حفظ شدند و هم اکنون هم ساکنین وفادارشان را در خود دارند.

image گزارش تصویری و دیدنی از روستایی با خانه های زیرزمینی

تکفارس آی آر

image گزارش تصویری و دیدنی از روستایی با خانه های زیرزمینی

اگر بخواهیم از لحاظ شکل و تکنیک معماری خانه‌ های روستای حادج در تونس را مورد بررسی قرار دهیم؛ به گفته ی کارشناسان معماری شکل ساخت خانه های این روستا از نظرشان بسیار شگفت انگیز است. برای این که این شگفتی را شما هم ساده تر درک کنید راهنمایی می کنیم. در نگاه اول در برخورد از نزدیک یا حتی از ورای عکس های این روستا آیا حس نمی کنید که دارید به یکی از میادین مبارزه و یا حتی آمفی تئاترها در دوره ی روم باستان نگاه می کنید؟

در رابطه با این تشبیه جالب است بدانید که در سال ۱۹۷۷ میلادی بخشی از فیلم مشهور جنگ ستارگان به کارگردانی جورج لوکاس را نیز در اطراف همین روستای تونسی فیلم ‌برداری کردند و از همان زمان این منطقه به خاطر پتانسیل هایش و همچنین شباهت هایش به محیط های باستانی و بکر، در نزد گردشگران شناخته شد و مورد اقبال قرار گرفت. به گزارش یکی از رسانه های خارجی بسیار معتبر که برای تهیه ی گزارش و مستندی اختصاصی به روستای حادج در تونس رفته بودند، با این که هنوز هم حیات در این روستا با سبک و شیوه ی معماری خاصش جریان دارد اما اکثر خانه های آن ویران شده اند و رو به تخریب و نابودی صد در صد هستند. البته فقط تخریب و ویرانی باعث کوچ مردم این روستا نشده است بلکه با وجود گردشگر پذیر بودن روستای حادج اما، فقر این مردم به عنوان مهم ترین عاملی شناخته شده است که سبب شده تا مردم روستای حادج در تونس از این روستا به شهرهای بزرگ تر و محیط های جدیدتری کوچ کنند.

به همین خاطر، در حال حاضر متاسفانه تنها چند خانواده در این روستای منحصر به ‌فرد از لحاظ تاریخی و معماری باقی مانده ‌اند. اهالی باقی مانده در این روستا به خبرنگارهایی که به محل زندگی آنان رفته بودند و در جواب این که چرا آن ها خانه ی خود را تا به حال ترک نکرده اند گفته ‌اند که؛ روح آن ها و فرزندانشان با این خانه‌ ها یکی شده است و آن ها جای دیگری برای رفتن نه ندارند و نه دلشان می خواهد که داشته باشند. صرفا جهت اطلاعتان باید این را بدانید که در حال حاضر، تنها راه درآمد مردم این روستا استفاده از منابع و گردشگران و کشاورزی کردن از نوع کاشت زیتون تامین می شود.

نکته. منظور از روستای زیر زمینی و خانه هایی که زیر زمین درست شده اند این است که تمامی خانه های این روستا، به صورت حفره حفره به نظر می رسند و اطرافشان در نیم فصل اول سال کاملا سبز رنگ است.

www.takfars.ir

image گزارش تصویری و دیدنی از روستایی با خانه های زیرزمینی

تونس

همانطور که گفتیم، شهری که روستای حادج در تونس در نزدیکی آن قرار گرفته است؛ تونس نام دارد. مردم کشور تونس بسیار خون گرم و مهربان هستند و به دو زبان تونسی و فرانسوی صحبت می کنند. اماکن تاریخی دیدنی در این شهر بسیار زیاد است و به همین خاطر، تونس به عنوان نگین آفریقا در دنیا معروف شده است. پایتخت این کشور نیز تونس نام دارد.

قدمت تونس تقریبا به دوران پیش از تولد حضرت مسیح بر می گردد. داستان از این قرار است که مردمانی از سمت مشرق در ۸ هزار سال پیش به سمت این سرزمین آفریقایی کوچ کردند که البته شناخته شده ترین آنها قومی به نام کاپسی ها بودند. با انجتم کاوش های باستان شناسانه ای که بر روی فسیل های باقی مانده از آنها انجام شده است، کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که مردم این قوم تا هزاره ی پنجم پیش از میلاد مسیح در جنوب تونس زندگی می کرده اند.

در سده ی نوزدهم نیز فرانسه و انگلیس به صورت مشترک شروع به دخالت در امور این کشور نمودند. فرانسه برابر پیمان باردو که در سال ۱۸۸۱ میلادی بسته شد، تونس را مستعمره ی خود کرد. با آغاز جنگ جهانی دوم هم، ارتش آلمان برای تقویت پایگاه متحدین در شمال آفریقا و در تونس نیروهای خود را پیاده کرد.

image گزارش تصویری و دیدنی از روستایی با خانه های زیرزمینی

در سال ۱۹۴۳ میلادی نیروهای ارتش آلمان از تونس عقب ‌نشینی کردند و تونس در نهایت به کنترل متفقین در آمد. کشور تونس طی پیمان پاریس که در سال ۱۹۵۶ میلادی امضا شد، استقلال خود را به دست آورد. تونس در ۱۹۵۶ از فرانسه استقلال پیدا کرد و حبیب بورقیبه اولین رئیس‌ جمهور و حاکم مطلق این کشور بود که به دنبال یک دوره ی اعتراضات محدود و خیابانی مردم پس از ۳۱ سال استبداد و حکومت با مشت آهنین، در سال ۱۹۸۷ به دست زین ‌العابدین بن علی، افسر عالی رتبه ی پلیس نیز سرنگون شد.

بن علی نیز پس از ۲۳ سال حکومت تک بعدی در شرایطی مشابه، در نیمه ی ژانویه ۲۰۱۱ که برابر است با ۲۴ دی ۱۳۸۹ سرنگون شد و به عربستان سعودی گریخت. نام این اعتراضات خیابانی مردم به انقلاب گل یاسمن شهرت یافت. کشور تونس از لحاظ جغرافیایی در شمال قاره ی آفریقا و در جنوب غربی دریای مدیترانه قرار گرفته است. پایتخت این کشور شهر تونس نیز است. مساحت این کشور ۱۶۳۶۱۰ کیلومترمربع بوده و طبق آمار سرشماری که در سال ۲۰۱۶ میلادی انجام شده حدود ۱۱،۳۰۴،۴۸۲ نفر بوده است. جزیره های مهم این کشور عبارتند از: زمبره، قرقنه و جربه.

image گزارش تصویری و دیدنی از روستایی با خانه های زیرزمینی

با توجه به شرایط جغرافیایی که تونس دارد آب و هوای این کشور گرم و خشک است و بیشتر نقاط آن را بیابان در بر گرفته است. البته کرانه های شمالی آن به دلیل آب ها، نسبتا حاصلخیز و پوشیده از جنگل است. تونس همچنین دارای چند دریاچه ی فصلی زمستانی است که در تابستان خشک و پوشیده از نمک هستند. این کشور با توجه به تاثیر مطلوب دریای مدیترانه و ارتفاع کوه های شمالی از آب و هوای معتدل دریایی برخوردار می باشد و خوش آب و هواترین کشور در شمال آفریقا می باشد. آب و هوای تونس در نوروز زیاد سرد نیست و بهترین گزینه برای گذراندن اوقات فراغت در کنار سواحل زیبای تونس و خوابیدن بر روی ماسه های داغ اطراف این ساحل می باشد و دارای آب و هوای معتدل می باشد و معمولا زمستان های بارانی را به دنبال دارد و میزان بارش سالانه در حدود ۴۴۸ میلی متر است و معمولا زمستان های بارانی را به دنبال دارد.

تک فارس

image گزارش تصویری و دیدنی از روستایی با خانه های زیرزمینی

اگر به تونس سفر کردید این نکات را حتما در نظر داشته باشید که در کشور تونس حتما از آب معدنی جهت نوشیدن استفاده کنید. امنیت بر قرار است اما، بیشتر از چیزی که فکرش را می کنید باید مراقب خود و اموالتان باشید. همچنین، تا جایی که امکان دارد دسته جمعی به گشت و گذار در تونس مشغول باشید. برای دسترسی به تونس می توانید با خرید بلیط هواپیمای این کشور به راحتی به آن دسترسی داشته پیدا کنید. مسیری که برای رسیدن به تونس طی می کنید ابتدا از فرودگاه امام خمینی تهران به سمت فرودگاه بین المللی دوحه می روید و از آنجا به طور مستقیم به سمت تونس پرواز خواهید داشت.

محصولات معتبر
محصولات معتبر