تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور از دعوای زن و شوهری با هم جلوگیری کنیم

تنفس کنید

قدرت خودکنترلى را دست کم نگیرید. به زمانى که شروع به عصبانى شدن مى کنید فکر کنید، آیا به این علت است که کسی شما را در ترافیک معطل کرده یا همسرتان لباسهاى زیر کثیفش را براى پنجمین بار در این هفته روى زمین رها کرده ؟! فشارخون شما افزایش مى یابد، شما احساس مى کنید عضلات شما شروع به تنش مى کند و صداى شما بالا می رود. همه چیز در بدن شما شروع به دفاع کردن از شما مى کند و شما به همسرتان درباره رابطه نفرت انگیز تان مشاجره میکنید. شما فکر میکنید که اگر عصبانى هستید، نباید اجازه بدهید که در درونتان بماند، درسته؟!اشتباه است!

در اوج عصبانیت ، شما باید یک گام به عقب برگردید و نفس عمیق بکشید، خود را از موقعیت یا بطور فیزیکى و یا ذهنى دور کنید، هنگامیکه که از عصبانیت داغ کرده اید ممکن است کلماتى بگویید که بعداً افسوس بخورید. به خودتان زمان بدهید تا کمى آرام شوید. چند ساعتى بعد ؛ارزیابى وضعیت و در نظر داشتن آن عاقلانه ترین راه براى رسیدگى به وضعیت است.

مراقب کلماتت باش

کلمات مضرترین سلاح هستند.همانطور که در قسمت اول اشاره کردیم ، در لحظاتى که حسابى داغ کرده ایم ممکن است حرفى بزنیم که بعداً افسوس بخوریم، در زندگی مشترک حتی ممکن است، یک همسر در وسط دعوا همسرش را به طلاق تهدید کند، وقتى شما حرفى می زنید نمى توانید آنرا پس بگیرید، علاوه بر این همسر شما ممکن است همیشه حرفاى آزاردهنده شما را به یاد بیاورد که این ممکن است به اعتماد و امنیت رابطه شما و همسرتان زیان و آسیب بزند. رضایت آنى به یک عمر درد نمى ارزد.

تکفارس آی آر

آسیب را جبران کنید

اگر زوجى در اواسط یک دعواى تمام نشدنى قرار دارند ، اگر آنرا ادامه بدهند به گردابى غرق شونده، فرو خواهند رفت. لازم است برای جبران آسیب تلاشی انجام شود.

تلاش براى تعمیر زمانى لازم است که یکى از زوجین متوجه درگیرى و دعواى مخرب شود و انرا به سمت دعواى سالم هدایت کند.

معذرت خواهى یکى از این تلاش هاى تعمیرى متداول است. تلاش هاى خلاقانه ای هم وجود دارد مانند استفاده از طنز ظریف، تسلیم خواسته یا آرزوى یکدیگر شدن، توقف موقت بحث و تعیین زمان براى برگشت و ادامه بحث زمانیکه هر دو آرام شدند.

با هم سازش کنید

www.takfars.ir

زمانیکه دوج ها با هم دعوا مى کنند، به ندرت درباره موضوعى که ناراحتشان کرده صحبت مى کنند، چیزى که زیر این نقاب دعوا پنهان شده هسته اصلى و موضوع دعواست.

همسری ممکن است در خیلى مواقع احساس بى حرمتى کند، مثل زمانى که بدون اطلاع او تصمیم گیرى هاى مالى انجام مى شود و یا زمانى که که اکثر کارهاى اصلى خانه بر روى شانه یک همسر قرار مى گیرد ، مسئله پول یا کار نیست، مسئله احترام است.

در واقع باید بفهمید، چه چیز واقعا شما را آزار مى دهد؟)! روانشناس خانواده در این مورد می تواند به شما کمک کند تا احساسات و افکار ناراحت کننده یکدیگر را پیدا کنید)

پس از شناسایی مسئله اصلى ، بهم زمان بدهید تا با هم سازش کنید. یک راه حل اینست که یک سبد کنار اتاق براى لباس هاى کثیف قرار دهید، جلسات ماهانه براى بودجه خانه داشته باشید، یا کارهاى منزل را به هر نفر اختصاص دهید.

ترمیم کنید

دعوا مى تواند بطور ذهنى و هیجانى تخیله کننده باشد. ممکن است شما در ساعات و یا روزهاى پس از درگیرى هاى شدید، حساس شوید. این مهمه که بتوانید درگیرى را ترمیم کنید.

هیچ چیز بطور خودکار به حالت عادى بر نمى گردد. یک دوره تنظیم مجدد به دنبال آن است. مشغول فعالیت هاى آرام شوید. به پیاده روى بروید، حمام اب گرم بگیرید، و یا کارى که ذهن شما را شفاف و احساسات شما را تنظیم مى کند، انجام دهید. مطمئن بشوید که همسرتان متوجه شده که شما دیگر عصبانى نیستید، اما به مقدارى زمان نیاز دارید.

دعوا و درگیرى با همسرتان شوخى و سرگرمى نیست، به یاد داشتن این پنج راهنمایى به هر دوى شما یاد خواهد داد که چطور کمتر و یا منصفانه بر سر اختلافات دعوا کنید .

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر