تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

نوشیدنی های مفید و خوشمزه برای فشارخون بالا

image نوشیدنی های مفید و خوشمزه برای فشارخون بالا

شیر بدون چربی یا کم چرب

محصولات لبنی کم چرب مانند شیر و ماست یکی از اجزای مهم رژیم غذایی دش (DASH) هستند. رژیم غذایی دش که به معنی رویکردهای تغذیه ای برای درمان فشار خون بالا است، روی مصرف غذاهای گیاهی و لبنیات کم چرب تمرکز دارد.

در یک مطالعه روی ۲۶۹۴ بزرگسال، مشاهده شد که افزایش مصرف شیر کم چرب با کاهش فشار خون مرتبط است. محققان این تحقیق اعلام کردند که نمی توانند به طور دقیق مشخص کنند که کدام ترکیبات موجود در لبنیات مسؤول این ارتباط هستند. با این حال، حدس می زنند که فسفر و کلسیم در این رابطه نقش داشته باشند.

متخصصان بهداشت معمولا توصیه می کنند که روزانه ۲ تا سه سروینگ محصولات لبنی کم چرب مصرف کنید. شما می توانید لبنیات کم چرب را همراه با وعده های غذایی خود بخورید یا آن ها را به غلات و اسموتی بیفزایید.

تکفارس آی آر

آب چغندر

چغندر نه تنها حاوی مجموعه ای از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفید است، بلکه می تواند به کاهش فشار خون هم کمک کند. این سبزی پرخاصیت ترکیبی به نام نتیرات دارد که فشار خون را تحت تاثیر قرار می دهد. در یک مطالعه، محققان متوجه شدند که آب چغندر خام و پخته سطح فشار خون را بهبود می بخشد، اما آب چغندر خام تاثیر بیشتری روی آن دارد.

آب گوجه فرنگی

شواهد حاکی از آن است که از آب گوجه فرنگی هم می توان به عنوان بهترین نوشیدنی برای کاهش فشار خون نام برد. محققان ژاپنی تاثیر آب گوجه فرنگی را روی شرکت کنندگان مبتلا به عوامل خطر بیماری قلبی بررسی کردند و متوجه شدند که نوشیدن یک لیوان آب گوجه فرنگی در طول روز می تواند فشار خون و کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد.

آب انار

www.takfars.ir

آب انار سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین C، فولات (ویتامین B9) و پتاسیم است که همگی برای سلامت قلب مفید هستند. تحقیقات نشان داده اند که مصرف منظم این نوشیدنی خوش طعم می تواند فشار خون را به طرز چشمگیری کاهش دهد. اگر تصمیم دارید آب انار یا سایر آبمیوه های مفید را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، از محصولات ۱۰۰ درصد طبیعی که به آن ها شکر اضافه نشده باشد استفاده کنید.

آب توت

اگر به دنبال بهترین نوشیدنی برای کاهش فشار خون هستید، می توانید انواع توت را انتخاب کنید. توت ها، به ویژه بلوبری، خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و می توانند هم فشار خون و هم کلسترول بد را کاهش دهند. با این حال، در مورد نقش آن ها در پیشگیری و کنترل بیماری قلبی باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

چای

وقتی از فشار خون بالا صحبت به میان می آید، انواع مختلف چای تاثیر یکسانی روی آن ندارند. محققان تاثیر چای سیاه و چای سبز را روی فشار خون مقایسه کردند و به این نتیجه رسیدند که مصرف طولانی مدت هر ۲ نوع چای باعث کاهش فشار خون می شود، اما تاثیر چای سبز بیشتر است.

چای هیبیسکوس یا چای ترش هم یکی از نوشیدنی های پایین آورنده فشار خون است. در یک مطالعه، شرکت کنندگان به ۲ گروه تقسیم شدند: گروه ی مداخله که به مدت یک ماه هر روز صبح ۲ لیوان چای ترش نوشیدند و گروه ی کنترل که از این چای استفاده نکردند. در پایان تحقیق مشخص شد که نوشیدن چای ترش با کاهش فشار خون همراه است.

چای هیبیسکوس حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، از جمله آنتوسیانین، است. به گفته ی محققان، آنتی اکسیدان ها به عروق خونی کمک می کنند تا در برابر آسیب هایی که باعث باریک شدن آن ها می شوند، مقاومت کنند.

نوشیدنی های مضر برای فشار خون بالا

همان طور که بعضی از نوشیدنی ها به کاهش فشار خون کمک می کنند، چند نوشیدنی هم وجود دارند که ممکن است مقدار آن را افزایش دهند. اگر از پرفشاری خون رنج می برید، از نوشیدنی های زیر استفاده نکنید یا مصرف آن ها را به حداقل برسانید

نوشابه های گازدار؛ بیشتر نوشابه ها سرشار از قند هستند و به همین دلیل خطر ابتلا به بیماری های قلبی و فشار خون بالا را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند.

تک فارس

نوشیدنی های شیرین؛ سایر نوشیدنی های شیرین هم مثل نوشابه مقدار زیادی قند دارند. از این رو، توصیه می شود تا حد امکان از مصرف این نوشیدنی ها بپرهیزید تا از تاثیر منفی آن ها بر فشار خون خود جلوگیری کنید.

نوشیدنی های انرژی زا؛ این نوع نوشیدنی ها مقدار زیادی کافئین و قند وارد بدن می کنند. تحقیقات نشان داده اند که نوشیدنی های انرژی زا می توانند به میزان قابل توجهی سطح فشار خون را افزایش دهند.

تاثیر قهوه و الکل روی فشار خون

image نوشیدنی های مفید و خوشمزه برای فشارخون بالا

قهوه

تاثیر قهوه بر فشار خون همواره یکی از موضوعات بحث برانگیز جامعه ی علمی بوده است. بعضی از محققان می گویند که کافئین به طور موقت فشار خون را افزایش می دهد و افراد دارای فشار خون بالا باید با احتیاط از آن استفاده کنند؛ اما از سوی دیگر، تعدادی از مطالعات نشان داده اند که این تاثیر چشمگیر نیست و بیماران مبتلا به پرفشار خون می توانند با خیال راحت قهوه بنوشند. اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید، از پزشک خود بپرسید که آیا لازم است از مصرف نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید یا خیر.

الکل

همانند قهوه، تاثیر الکل هم روی فشار خون پیچیده است. در گذشته تصور می شد که نوشیدن الکل در حد اعتدال مضر نیست، اما تحقیقات جدید نشان داده اند که این ادعا نادرست است و حتی مصرف مقادیر کم الکل هم می تواند برای سلامت قلب خطرآفرین باشد. از سوی دیگر، مشخص شده است که افرادی که الکل مصرف می کنند ممکن است همیشه از داروهای خود طبق دستور پزشک استفاده نکنند. به علاوه، الکل اثربخشی داروهای کاهنده ی فشار خون را مختل می کند.

چند نکته ی مهم برای کنترل فشار خون

شما می توانید با اقدامات زیر فشار خون تان را کاهش دهید و از سلامت قلب خود حمایت کنید

T A K F A R S

مصرف سدیم (نمک) را محدود کنید؛ زیاده روی در مصرف سدیم از طریق خوردن غذاهای فرآوری شده، تنقلات شور یا هر منبع دیگری می تواند سطح فشار خون را افزایش دهد. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که روزانه بیش از ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم مصرف نکنید.

از یک رژیم غذایی سالم و مغذی پیروی کنید؛ افزایش مصرف میوه، سبزی و غلات کامل به تامین فیبر مورد نیاز بدن و کنترل فشار خون کمک می کند.

به طور منظم ورزش کنید؛ فعالیت بدنی باعث تقویت قلب می شود و رسیدن به وزن مناسب یا حفظ آن را آسان تر می کند. چاقی یکی از مهم ترین عوامل خطر فشار خون بالا است. سعی کنید در طول هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط انجام دهید (مانند پیاده روی سریع، دویدن و دوچرخه سواری).

اگر سیگار می کشید، برای ترک آن اقدام کنید؛ در حال حاضر، محققان در حال بررسی رابطه ی بین سیگار و فشار خون بالا هستند. با این حال، مشخص شده است که با هر بار سیگار کشیدن، فشار خون به طور موقت افزایش می یابد. همچنین شواهد نشان می دهد که سیگار باعث باریک شدن عروق خونی می شود و خطر حمله ی قلبی و سکته ی مغزی را افزایش می دهد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر