تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ آذر

۱۹۳۳م:۲۵ آذرماه ۱۳۲۹ (۱۶دسامبر سال ۱۹۵۰) دکتر مصدق نماینده اول تهران و ده تن از یارانش به عنوان اعضای کمیسیون نفت گزارش خود را به مجلس دادند و پیشنهاد کردند که قرارداد سال ۱۹۳۳ ایران و انگلستان لغو و صنعت نفت ایران ملی و در دست دولت قرار گیرد و درآمد این ثروت ملی صرف عمران، پیشرفت کشور و ارتقاء سطح زندگانی ایرانیان (نه پرداخت حقوق کارمندان و هزینه های جاری دولت) شود.

در پی اعلام این طرح و از روز بعد تشکیل اجتماعات و ایراد نطقها و انتشار مقالات به پشتیبانی از آن آغاز شد. سی ام آذرماه دهها هزارتن و عمدتا جوانان در میدان بهارستان اجتماع و فریاد نفت ما باید ملی گردد سر دادند. این اجتماعات و حمایت ها با وجود مخالفت رزم آرا نخست وزیر وقت با ملی شدن صنعت نفت ادامه یافت و سرانجام رزم آرا جان خودرا برسر این مخالفت گذارد و نفت ملی شد، اما ….

۱۹۶۳م:۱۶دسامبر سال ۱۹۶۳ (آذرماه ۱۳۴۲ ) حسنعلی منصور حزب ایران نوین را تاسیس کرد و جمعی از مقامات وقت به آن پیوستند. وی ازاواسط دهه ۱۳۳۰ و از زمانی که دبیر شورای عالی اقتصاد بود انجمنی از دوستان و همپالکی های خود به وجود آورده بود که در خانه اش در خیابان ایرانشهر تشکیل جلسه می دادند . این انجمن به تدریج دارای اساسنامه شد و پایه حزب ایران نوین قرار گرفت که جای حزب ملیون دکتر اقبال را گرفت و حزب دولت در برابر حزب مردم شد که موسس آن امیر اسدالله علم بود . این دو دستگاه ، هیچکدام ، به صورت حزب واقعی در نیامدند ، تشکیلات وسیع و ایدئولوژی نداشتند ، تنها نامزد انتخاباتی و متقاضی سمت دولتی معرفی می کردند و این و آن را توصیه و سفارش می کردند و ….

۱۳۴۲ش:پس از چندی بررسی پیرامون امکان تاسیس یک روزنامه و یک تلویزیون دولتی سرانجام در ۲۵ آذرماه ۱۳۴۲ (۱۶ دسامبر ۱۹۶۳) دولت پولی در اختیار اداره انتشارات و رادیو (بعدا وزارت اطلاعات و جهانگردی و اینک وزارت ارشاد) قرارداد که در زمینه ایجاد تلویزیون دولتی که قطعی خواهدبود بررسی و مطالعه جدّی کند. در آن زمان در ایران تنها دو فرستنده تلویزیون (غیر دولتی) وجود داشت ـ در تهران و در خوزستان ـ که فرستنده تهران از ۱۳۳۷ آغاز بکار کرده بود. مطالعات برای تاسیس تلویزیون دولتی ادامه داشت که در سال ۱۳۴۴ ناگهان هویدا نخست وزیر وقت به جای وزارت اطلاعات و جهانگردی اجرای تصمیم آذرماه ۱۳۴۲ را بر عهده رضا قطبی (پسر دایی فرح پهلوی) گذارد و عملی شد. تلویزیون دولتی از ۱۳۴۵ آغاز بکار کرد و از ۱۳۵۰ رادیو دولتی به آن ضمیمه شد و سازمان رادیوتلویزیون ملی بوجودآمد و ….

فکر تاسیس یک روزنامه دولتی قبلا کنار گذارده شده بود زیرا که با این فکر مخالفت، و احتمال داده شده بود که مردم ایران که نسبت به گذشته درک بیشتری از مطبوعات دارند، از خرید روزنامه متعلق به دولت خودداری کنند مخصوصا که در تلقی مردم، روزنامه یک کالای غیر دولتی باید باشد. در جلسات بحث پیرامون امکان انتشار یک روزنامه دولتی در تهران گفته شده بود که آسانترین راه نشان دادن مخالفت با دولت، نخریدن (تحریم غیر مستقیم) روزنامه دولتی است و بنابراین انتشار روزنامه دولتی به مصلحت نیست و خارجیان معاند نیز از آن برای اثبات ادعای وجود سانسور در ایران استفاده خواهند کرد که در برخی تعاریف، انتشار روزنامه دولتی نوعی سانسور خوانده شده و دولتهای کمونیستی که روزنامه دولتی دارند از این بابت زیر انتقاد هستند و این روزنامه ها برایشان یک نقطه ضعف شده اند و….

تکفارس آی آر

سی سال پس از این استدلالها و رد پیشنهاد انتشار یک روزنامه دولتی در تهران، دیدیم که سه موسسه دولتی سه روزنامه منتشر کرده اند – همشهری، ایران و جام جم که گفته شده از نظر تیراژ (فروش) میان روزنامه های کشور به ترتیب اول، سوم و دوم هستند، چرا؟!.

۱۳۴۷ش:۲۵ آذرماه ۱۳۴۷ وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که اجرای نظام نوین آموزش و پرورش کشور قطعی شده و با اجرای این نظام تحصیلات عمومی که شامل دو دوره شش ساله است به سه دوره تبدیل خواهد شد: ابتدایی ۵ سال، راهنمایی تحصیلی ۳ سال و متوسطه ۴ سال. قبلا و در سال ۱۳۴۵ هدف و برنامه های این نظام به صورت یک کتابچه برای اصحاب نظر ارسال شده بود تا نظر خودرا به کمیسیون مربوط بفرستند. هادی هدایتی و منوچهر تسلیمی (وزیر مربوط و معاون او) مبتکر نظام تازه آموزش و پرورش کشور بودند. هدف از دوره راهنمایی تحصیلی کشف استعداد نوجوان و شکوفا ساختن آن و هدایتش به دوره متوسطه مربوط بود که قرار بود چندین رشته داشته باشد. در دی ماه ۱۳۴۷ اعلام شد که برای تدریس در دوره راهنمایی، یک دانشسرای دو ساله (فوق دیپلم) تشکیل خواهد شد و …. نگارنده این سایت در همین ماه (دی ماه ۱۳۴۷) تمامی صفحه پنجم روزنامه اطلاعات را اختصاص به بحث درباره نظام تازه آموزش و پرورش داد و بعدا در مقالات متعدد نوشت که یک فوق دیپلم نخواهد توانست هدف های دوره راهنمایی تحصیلی را تامین کند. این دوره به مدرس متخصص و روانشناس نیازدارد.به علاوه در ایران، تاسیس دهها نوع دبیرستان با امکانات موجود عملی نخواهد بود و ….

۱۷۷۰م:لودویگ وان بتهوون موسیقیدان معروف آلمانی ۱۶ دسامبر سال ۱۷۷۰ در بن به دنیا آمد و ۵۷ سال عمر کرد و آثار گرانبهایی از خود به یادگار گذارد. وی تحصیلات موسیقی را در وین تکمیل کرد.

بتهوون علاوه بر ساختن های آهنگهای فراوان و معروف، در نواختن پیانو و ویلن مهارت فراوان داشت، ولی از نظر شخصی مردی بد خلق و خوی توصیف شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ آذر

www.takfars.ir

۱۸۰۹م:ناپلئون بناپارت امپراتور وقت فرانسه در اوج قدرت از همسرش ژوزفین خسته شده بود و کلیسای کاتولیک سدّی در برابر طلاق بود. وی به پاپ متوسل شد تا او فتوای طلاق دهد که پاپ هم مخالفت کرد. ناپلئون برخلاف هنری هشتم نخواست خودش پاپ شود و حکم به طلاق بدهد ـ اقدامی که تا آن زمان سابقه نداشت.

ناپلئون پس از ناامید شدن از پاپ، اعلام کرد که طلاق از آزادی جدا نیست، ازدواج یک قرارداد همانند قراردادهای دیگر است و اجبار در حفظ قرارداد و ادامه زندگانی مشترک ناخواسته ناقض حق انسان است و با این استدلال، ۱۶ دسامبر سال ۱۸۰۹ به سنای فرانسه رفت. مشکل خودرا علنا برای سناتورها بیان کرد و از آنان خواست که برای رهایی او از این قید که نوعی حمایت از اصل آزادی است رای به طلاق ژوزفین دهند. اکثریت سناتورها با این که می دانستند اقدام انان ناقض آموزش های کلیسای کاتولیک است، به استناد اعلامیه حقوق بشر مصوب مجلس انقلاب (فرانسه) رای به طلاق ژوزفین دادند و مصوبه سنا به ژوزفین به عنوان طلاقنامه ابلاغ شد ــ طلاقی که کلیسا هرگز آن را تایید نکرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ آذر

۱۹۱۶م:۱۶ دسامبر سال ۱۹۱۶ گریگوری راسپوتین مرد مقتدر و مرموز روسیه به دست دو تن از اشراف این کشور که گمان برده بودند وی در جهت منافع آلمان گام بر می دارد و مسئول تلفات نیروهای روسیه در جبهه های جنگ است کشته شد و جسدش را به رودخانه افکندند. این دو تن که می دانستند راسپوتین علاقمند به دیدن زنان زیبا است او را به این ترتیب فریب دادند و به قتلگاه کشاندند.

راسپوتین که یک کشیش سیبریایی بود نخست به عنوان درمان سردرد درمان ناپذیر تنها پسر تزار به کاخ او راه یافته بود و بعدا با استفاده از ضعف نفس نیکلای دوم و حمایت همسر تزار، در دربار روسیه صاحب نفود و قدرت وسیع شده بود و امور دولتی را قبضه کرده بود. روس ها به تدریج نسبت به کارهای راسپوتین دچار شک و سوء ظن شده بودند و همین بدگمانی به قتل او انجامید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ آذر

۱۹۴۴م:۱۶ دسامبر سال ۱۹۴۴ به تصمیم هیتلر که در انتظار تکمیل سلاحهای تازه اش از جمله بمب هسته ای بود، سه ارتش آلمانی مرکب از ۲۰ لشکر با تانکهای تازه ساز در جبهه بلژیک در خط «آردنزArdennes» دست به یک ضد حمله شدید زدند تا خود را به«آنتورپ Antwerp» برسانند. این بزرگترین ضدحمله هیتلر در آن سال بود که پایان کار او را نزدیکتر کرد.

برخلاف تصور هیتلر، دو ارتش راست و چپ او پس از آغاز تعرض، بر اثر مقاومت نیروهای متفقین متوقف شدند و ارتش میانی به یک پیشروی عمیق برق آسا نایل آمد، اما پشت سر خودرا خالی گذارد و به همین سبب عنوان این ضد حمله را « بالژ Bulge » به معنای پیشرفتگی گذارده اند.

متفقن با فرستادن چترباز، از پشت به واحدهای این ارتش آسیب فراوان وارد ساختند و نقشه هیتلر که تجربه و اطلاعات کافی نظامی نداشت شکست خورد. اسنادی که بعد از جنگ به دست آمد نشان داد که ژنرالهای هیتلر با این ضد حمله به صورتی که انجام گرفت موافق نبودند.

۲۰۰۳م: ۱۴دسامبر ۲۰۰۳ معلوم شد که «ستروم تورموند» تنها فردی در طول تاریخ که تا پایان صدسالگی سناتور بود و در ژوئن ۲۰۰۳ ، چند ماه پس از بازنشسته شدن از سیاست (سنای آمریکا) درگذشت، دارای یک دختر دورگه ۸۷ ساله به نام «اسی» است. در اروپا و آمریکا داشتن فرزند نامشروع امری عادی است و تعجب تدارد، ولی انتشار این قضیه در مورد سناتور تورموند باعث شگفتی فراوان در جامعه آمریکا شده بود، زیرا که او از مخالفان اختلاط سیاه و سفید و حقوق مدنی سیاهپوستان بود و زمانی نمی خواست حتی نوجوانان سیاهپوست به مدارس سفیدپوستان بروند، حال آن که خود او با یک دختر ۱۶ ساله سیاهپوست معاشرت کرده بود و نتیجه این معاشرت یک دختر دورگه او به نام «اسی» بوده است.

تک فارس

از آنجا که پیروزی های تورموند در طول دهها سال در انتخابات ایالت کارولینای جنوبی به دلیل همین روی خوش نشان ندادن به برابری سیاهان با سفیدها بود «اسی» و مادرش نمی خواستند به تورموند آسیب برسد و سکوت کرده بودند. تورموند هم به نوبه خود هزینه زندگی و تحصیل دخترش را می پرداخت و گهگاه، دور از چشم دیگران با «اسی» ملاقات و اورا نوازش می کرد. سناتور تورموند یک بارهم نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده بود.

تورموند که بعدا با دختری چهل سال جوانتر از خود ازدواج کرده و دارای دو پسر شده بود در وصیتنامه اش اشاره ای به «اسی» نکرده بود.

«اسی» که یک فرهنگی باز نشسته است گفته است هشت دهه به این خاطر که به شهرت پدرش صدمه نخورد سکوت کرد و امروز هم که قضیه را مطرح ساخته با انگیزه گرفتن ارث و «پول» نیست بلکه برای این است که فرزندان و نوه هایش بدانند که پدر بزرگ آنان چه کسی بوده است. وی افزوده بود: فرزندانم دهها سال از من درباره پدرم و این که چه بر سرش آمده می پرسیدند، ریشه خود را می خواستند بدانند، که چون پدرم هنوز در قید حیات و مصدر قدرت بود دندان روی جگر گذاشتم و حقیقت را نگفتم. اینک، هفت ماه پس از فوت پدر، احساس کردم که ادامه سکوت ضرورت ندارد و صدمه ای به او وارد نخواهد شد و لذا حقیقت را آشگار ساختم.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ آذر

۲۰۰۳م:بمب افکن «بی ـ ۲۹ شماره ۸۲ (ساخت کمپانی بوئینگ)» به نام «انولا گی ٍEnola Gay » در موزه اسمیت سونین، در قسمت هواپیماهای تاریخی قرارگرفت، که این موزه در نزدیکی فرودگاه «دالس» در حومه غربی شهر واشنگتن قراردارد. ۱۵ دسامبر ۲۰۰۳ گروهی به این عمل اعتراض کردند و در محوطه موزه و خارج از آن دست به تظاهرات زدند و به علامت خون، رنگ قرمز پاشیدند که اندک خسارتی به هواپیما وارد آمد.

نیروی هوایی آمریکا با این هواپیما که خلبان آن Paul W. Tibbet نام مادرخود «انولا گی» را بر بدنه اش نوشته بود ششم اوت ۱۹۴۵ نخستین بمب اتمی عملیاتی را بر هیروشیمای ژاپن افکند که در دم دهها هزار تن کشته شدند و شهر ویران گردید. جمع تلفات هیروشیما و ناگاساکی که دومین بمب اتمی بر آن افکنده شد بیش از ۲۳۰ هزار کشته گزارش شده است. Paul W. Tibbet خلبان و فرمانده وقت این بمب افکن که بعدا تا درجه سرتیپی بالا رفته بود یکم نوامبر ۲۰۰۷ در نود و دو سالگی درگذشت. وی متولد سال ۱۹۱۵ بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ آذر

-بالاخره پس از تعویق و تاخیرهای متعدد، مجلس بزرگان افغان (لویه جرگه) ۱۴ دسامبر در کابل آغاز بکار کرد. این مجلس که هیات های ناظر اروپایی به انتخاب برخی اعضای آن که مطابق استاندارد نبوده ایراد گرفته بودند از همان لحظه نخست دچار سه دستگی شده بود. جمعی خواهان بازگشت سلطنت بودند، گروهی می خواستند نظام حکومتی افغانستان پارلمانی و دارای نخست وزیر منتخب مجلس باشد و دسته دیگر که کرزایی با آن بود می کوشیدند که رئیس جمهور در انتخابات سراسری برگزیده شود و با اختیارات بسیار و بدون نخست وزیر در راس دولت باشد (رئیس کشور و رئیس دولت) و بالاخره همین دسته که پیشنویس قانون اساسی را تهیه کرده بودند و عمدتا از پشتون ها بودند پیروز شدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ آذر

۱۷۷۴: مهاجران انگلیسی بندر بوستون به نشانه اعتراض به مالیات تازه بر چای وارداتی و این که واردات چای به مهاجر نشین ها باید در انحصار بازرگانان انگلیسی باشد ۳۰۰ صندوق چای را به دریا ریختند که در تاریخ به « بوستون تی پارتی » معروف شده و آغاز انقلاب استقلال آمریکا بشمار می رود.

T A K F A R S

۱۹۵۰: ترومن رئیس جمهوری وقت آمریکا در این کشور برای مبارزه با آن چه که نامش را امپریالیست کمونیست ( شوروی ) گذارد حالت فو ق العاده اعلام کرد.

۱۹۵۱: ترومن «ادگار هوور» رئیس اف بی آی (پلیس امنیت داخلی آمریکا) را مامور کرد تا اسامی آن عده از کارمندان را که وفادار نیستند (متمایل به کمونیسم هستند) به او بدهد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر