تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آبان

۵۷۸م:یکم نوامبر سال ۵۷۸ میلادی دو ژنرال ایرانی باشکست دادن سپاهیان روم شرقی «آمد Aamed (دیار بکر)» از شهرهای آناتولی را پس گرفتند. این دو ژنرال ایرانی، «تام خسرو» و «آذرمان» سپس به پیشروی خود در جهت شمال غربی ادامه دادند. تیبریوس دوم که تازه امپراتور روم شرقی (قسطنطنیه) شده بود وقتی که چنین دید درخواست ترک مخاصمه کرد و حاضر به پرداخت غرامت شد.

ژوستین دوم امپراتور قبلی روم شرقی در پی شکست شدید از ارتش ایران که خسرو انوشیروان با وجود پیری شخصا هدایت نیروها را در آن جنگ بر عهده داشت از فرط اندوه دچار افسردگی مزمن شده و کنار رفته بود.

۱۳۲۰ش:در پایان دهه اول آبان ۱۳۲۰ مجلس و مقامات دولت وقت، با وجود اشغال نظامی ایران، موفق شدند متفقین را قانع کنند که از اصرار به لغو و یا اصلاح قانون نظام وظیفه عمومی ایران منصرف شوند. در برابر این اصرار متفقین، تنها تنی چند از مقامات وقت سر فرود آورده بودند. این چند تن همان هایی که افراد پادگانها را در روز حمله نظامی به وطن مرخص کرده بودند!. متفقین خواسته بودند که ایران به جای خدمت وظیفه و داشتن ارتشی عظیم، برای خود یک سپاه سی هزار نفری استخدامی مرکب از نظامیان حرفه ای به وجود آورد. پس از پیروزی انقلاب نیز برخی گروههای چپگرا که خواب فدرالیزه کردن ایران را دیده بودند اصرار به لغو قانون وظیفه عمومی و انحلال ارتش را داشتند که موفق نشدند.

۱۳۴۵ش:در پی پدید آمدن اختلاف نظر میان ایران و کنسرسیوم نفت که از هفتم آبان ۱۳۴۵ خورشیدی (۲۹ اکتبر ۱۹۶۶)، هشت سال پس از تصویب قرار داد طرفین در پارلمان ایران، آشگار شده بود اول نوامبر این سال (۳ روز بعد) اورل هریمن دیپلمات کارکشته آمریکایی برای رفع اختلاف وارد تهران شد. همزمان سی نماینده هم از جانب شرکتهای عضو کنسرسیوم به همین منظور به تهران وارد شدند.

هریمن که چند سال پیش درگذشت از دهه ۱۹۵۰ بارها برای حل مسئله نفت و مسائل مربوط به روابط ایران و آمریکا وارد تهران شده بود. درجریان اختلاف دکتر مصدق با انگلستان بر سر نفت، وی چندین هفته در تهران اقامت کرده بود. باوجود این، هریمن در کتاب خاطراتش همه حقایق درباره این مسافرتها را بیان نکرده است.

تکفارس آی آر

۱۳۵۰ش:دهم آبان ماه ۱۳۵۰ (۱۹۷۱) در پی اجرای قانون دولتی شدن رادیو ـ تلویزیونهای ایران و قرار گرفتن آنها در یک سازمان واحد و اعتراض این سازمان به نحوه ترجمه و توزیع اخبار سایر کشورها (خارجی) از سوی خبرگزاری پارس (ایرنا)، جلسه عمومی این خبرگزاری با حضور وزیر مربوط تشکیل شده بود تا به این موضوع و همچنین شکایات رسیده درباره تنظیم اخبار به کمیسیون عرایض مجلس شورای ملی (معادل کمیسیون اصل نود فعلی)، و نیز شکایت مشابه به بازرسی شاهنشاهی رسیدگی شود. شاکیان با مضمونی تقریبا مشابه نوشته بودند که وظیفه یک خبرگزاری داخلی نیست که مترجم خبرگزاری های کشورهای دیگر و احتمالا گزارشهای مغرضانه آنها باشد و نظر خاص این خبرگزاری ها را که از سیاست دولت های متبوعشان سرچشمه می گیرد به خورد ایرانیان دهد.

تا آن زمان رادیوها و به ویژه رادیو دولتی ایران، تلویزیون غیر دولتی و روزنامه های صبح (عموما کم تیراژ) اخبار آژانس پارس را نقل می کردند.

شاکیان خواسته بودند که روزنامه ها مستقیما مشترک هر خبرگزاری که بخواهند بشوند و اخبار خارجی را به سلیقه خودشان انتخاب و ترجمه کنند و مسئول کار خود باشند. با این عمل، نه تنها اخبار متنوع خواهند شد و روزنامه های کشور چهره متفاوت به خود خواهند گرفت، بلکه مخاطبان با مطالعه اخبار به سیاست و روش هر روزنامه پی خواهند برد و روزنامه مطابق میل خود را انتخاب و مطالعه خواهند کرد که راه خوبی برای ایجاد رقابت میان روزنامه ها است. وظیفه حرفه ای خبرگزاری ملی و داخلی جمع آوری و توزیع اخبار شهر و کشور و نیز خبرهایی است که نمایندگی هایش از خارج بفرستند و نیز تفسیر وقایع خارجی به قلم و یا از قول مفسران، تحلیلگران و صاحبنظران داخلی تا مردم روشن شوند و نیز آموزش عمومی بینند.

حاضران در جلسه این نظرات را منطقی و حرفه ای تلقی کردند و مورد تایید قرار دادند و قرار شد از آنجا که بار تغذیه رادیو ـ تلویزیونها دارد از دوش خبرگزاری دولتی برداشته می شود، این خبرگزاری به روال حرفه ای بازگردد و تنها به تهیه و توزیع اخبار داخلی و اخبار خارجی ارسالی از نمایندگانش بپردازد، و ترجمه از آژانسها منحصر به گزارشهای مربوط به ایران (اخبار ویژه) و ارسال آنها مستقیما برای برخی مقامات باشد.

پس از رسیدن این خبر و شرح مذاکرات جلسه به گوش ناشران روزنامه ها بسیار کم تیراژ صبح (آن زمان) دست به اعتراض زدند که برای مشترک خبرگزاری خارجی شدن و استخدام مترجم پول ندارند!. جمعی از آنان به نخست وزیر وقت متوسل شدند و تنی چند تهدید به تحصن در مجلس کردند و به این ترتیب حرفه ای ترین تصمیم به حالت تعلیق در آمد که ظاهرا هنوز معلق است و بیم از آن است که خبرگزاری های روزافزون داخلی که از کمک مالی دولت هم برخوردار می شوند آن الگوی نادرست (مترجم گزارش های خبرگزاری های خارجی بودن) را که در هیچ نقطه دیگر از جهان دیده نمی شود بکار بندند.

www.takfars.ir

۱۳۵۷ش:دهم آبان ۱۳۵۷ ( اول نوامبر ۱۹۷۸ ) در اوج انقلاب و پس از آغاز اعتصاب کارکنان نفت و قطع صادرات آن، شاه پسرش را (که در آن زمان ۱۸ ساله بود) با یک پیام شفاهی به دیدار جیمی کارتر رئیس جمهوری امریکا فرستاد. رسانه های آمریکا نوشته بودند که شاه به تجدید انتخاب جرالد فورد کمک مالی کرده بود. شاه با روسای جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه – آیزنهاور، نیکسون و فورد و همکاران آنان از جمله کیسینجر، جورج بوش (پدر) ، رامسفلد و … مناسبات بهتری داشت. دمکراتها بویژه جان اف. کندی و جیمی کارتر اصرار به دمکراتیزه شدن ایران، رعایت کامل قانون اساسی و کاهش مداخلات شاه در امور دولتی را داشتند. روزولت و ترومن هم قبلا تا حدی همین نظر را ابراز داشته بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آبان

۱۷۹۰م:«ادموند بورک Edmund Burke» فیلسوف، نویسنده، خطیب و سیاستمدار «ایرلندی ـ انگلیسی» یکم نوامبر سال ۱۷۹۰ کتاب معروف خود در مخالفت با انقلاب فرانسه را تحت عنوان «بازتاب های انقلاب در فرانسه» منتشر ساخت. وی در این کتاب نوشته است: چون انقلاب فرانسه سازمان یافته نیست و به صورت خودجوش به وجود آمده و سیر اعتراض و تظاهرات خیابانی آن را به پیش می راند، به زودی به خشونت و بی قانونی کشانده می شود و نظم جامعه از میان می رود و همه ساختار و دستاوردهای فرانسویان در طول تاریخ نابود و دست کم یک نسل گم و تلف می شود. بورک که در سومین سال انقلاب فرانسه این نظر را مطرح ساخت نام حکومت انقلاب از پیش سازمان نیافته را «ماب رول» گذارد و پیش بینی کرد که انقلاب فرانسه پس از دوران تخریب، با فاجعه به پایان می رسد و شکست می خورد. این وضعیت و بی نظمی زمینه را برای ظهور یک دیکتاتور، اما نظم برقرار کن آماده می سازد و مردم که از حکومت «ماب» خسته شده اند این دیکتاتور را نجات دهنده خود می پندارند و همانند شمع گرد او جمع می شوند.

بورک که در سال ۱۷۲۹ در دوبلین (ایرلند) به دنیا آمده و بسال ۱۷۹۷ درگذشت و یک محافظه کار بشمار آمده است معتقد بود که احزاب در یک کشور، صرف نظر از ایدئولوژی آنها، عامل ثبات جامعه هستند. در چنین کشوری نه کودتا رخ می دهد و نه انقلابی نظیر انقلاب فرانسه. احزاب با انتقادهای بموقع و اعتراض های مسالمت آمیز خود (نطق و نوشته و اجتماعات برنامه ریزی شده توام با انضباط) مانع وخامت مسائل و گسترش نارضایی ها می شوند و در چنین محیطی مردم با آراء خود در انتخابات، انقلاب آرام به وجود می آورند و مقامات را تثبیت و تغییر می دهند و در چنین جوامعی کودتا و انقلاب بدون کنترل و برنامه به وجود نخواهد آمد و مردم به پیشرفت ادامه می دهند و می توانند با برنامه ریزی، آینده خود و فرزندانشان را بسازند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آبان

۱۸۸۶م:اول نوامبر زادروز دو داستان نگار است که برای تهیه سوژه های خود و لمس حقایق و درک مشکلات و انعکاس آنها به عنوان خبرنگار آزاد (فری لنس) در چند جنگ شرکت کردند.

«استیفن کرین» داستان نگار آمریکایی در سال ۱۸۷۱ و هرمان گریگ نویسنده نروژی در ۱۸۸۶ به دنیا آمدند. هردو هم در آلمان فوت شدند.

داستانهای «کرین» به عنوان شاهکارهای واقعینویسی پذیرفته شده اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آبان

۱۹۲۸م:با هدف تشویق مولفان کتاب، از سال ۱۹۲۸ در آمریکا، یکم نوامبر هر سال (روزی چون امروز) روز مولف تعیین شده و برگزار می شود که به تدریج سایر کشورها هم یک روز سال را به بزرگداشت مولفان و دادن جایزه به آنان اختصاص داده اند. از نیمه قرن ۲۰ به این سوی، بسیاری از کشورها با هدف تسهیل امر تالیف و قراردادن وسائل تحقیق و تالیف؛ وام، معرفی ناشر و کمک به چاپ و توزیع این تالیفات یک مرکز دولتی و یا نیمه دولتی به صورت کانون و انجمن در کشور خود دایر کرده اند که اسما و یا عملا زیر نظر مستقیم رئیس دولت قرار دارد. با این که ایران در زمان خسروانوشیروان (۱۵ قرن پیش) و پس از او سامانیان (۱۱ قرن پیش) دارای چنین مراکزی بود که کتابهای آن دوره در دست است، به نظر می رسد که فعلا فاقد چنین کانونی مهم و لازم باشد.

تک فارس

در قدیم، پادشاهان و امیران مشوّق و متولی امر تحقیق و تالیف بودند و اینک، جز معدودی از کشورها، دولتها طبق قانون و با بودجه کافی و برنامه مدون عهده دار این وظیفه بسیار مهم و اساسی شده اند.

۱۸۳۵م:پروفسور «آدولف فن بایرAdolf Von Baeyer» شیمیدان نامدار آلمانی که همه با نام او آشنا هستند ۳۱ اکتبر سال ۱۸۳۵ به دنیا آمد و ۸۲ سال عمر کرد و برنده جایزه نوبل در شیمی شد.

وی در هر سه رشته ریاضی، فیزیک و شیمی تحصیل کرده بود ولی دکترای خود را در رشیه شیمی گرفته و به موازات تدریس این رشته در دانشگاههای برلین و هایدلبرگ در آزمایشگاه «ککول» به تحقیقات خود ادامه می داد و بسیاری از مواد و ترکیبات شیمیایی را کشف کرد ازجمله اسید باربی توریک ، نیل ها، ترکیبات فنل و …. برپایه کشفیات او داروهای متعدد ساخته شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آبان

۱۹۰۳م:امروز، اول نوامبر، سالگشت درگذشت «تئودور ممسنTheodor Mommsen» از نویسندگان و مورخان بزرگ قرن ۱۹ آلمان است. کتاب او «تاریخ رومیان» جامعترین تالیف در این زمینه است. وی در طول عمر خود ۹۰۰ کتاب، رساله و مقاله نوشت. ممسن که اول نوامبر ۱۹۰۳ درگذشت و برنده جایزه نوبل در ادبیات شد پس از اتمام تحصیلات و به دست آوردن مدرک دکترا در تاریخ، استاد دانشگاه لایپزیک شده بود که بعدا او را به اتهام شرکت فعالانه در انقلابات سال ۱۸۴۸ از کسوت استادی برکنار کردند. ممسن پس از اخراج از کار تدریس که آن را غیر منصفانه می دانست به فرانسه، سویس و ایتالیا رفت و به تحقیق در باره اوضاع دوران باستان پرداخت و در بازگشت به آلمان، ده سال پس از اخراج، بار دیگر استاد درس تاریخ شد و این بار در دانشگاه برلین. وی که یک لیبرال ملی بود به عضویت مجلس آلمان نیز انتخاب شده بود.

ممسن بیش از هر مورخ دیگر موفق به خواندن اسناد تاریخ باستان شده است. بسیاری از رویدادهای تاریخ ایران باستان و آن قسمت که در رابطه با یونان، روم، ارمنستان، سوریه و فلسطین بوده از کتب ممسن ترجمه و نقل شده است. او برای نوشتن تاریخ رومیان ۴۰ سال مطالعه و سند جمع آوری کرده بود. تفسیرهای او بر قانون کیفری و آیین دادرسی روم باستان و طرز حکومت رومیان و سیاست پولی آنان بی نظیر است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آبان

۱۷۵۵م:ساعت ۹ و ۴۰ دقیقه بامداد یکم نوامبر ۱۷۵۵ یک زمین لرزه بسیار شدید و متعاقب آن سونامی و حریق شهر ساحلی لیسبون پایتخت پرتغال را ویران ساخت و یک سوم جمعیت شهر را نابود کرد. جمع کشته شدگان ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تن برآورد شده است. این زمین لرزه تا اسپانیا و مراکش ـ همه جا را تکان داد که جمع تلفات این مناطق ۱۵ هزار تن بود. این زلزله باعث فقر اقتصادی و دگرگونی های سیاسی در پرتغال شد ازجمله سیاست این کشور برای توسعه مستعمرات پایان یافت و ….

۱۷۶۵م:اول نوامبر سال ۱۷۶۵ میلادی قانون تمبر مصوب پارلمان انگلستان که تحمیل مالیات تازه ای از جانب این دولت انگلستان بر مهاجرنشینان انگلیسی در آمریکای شمالی بود به اجرا گذارده شد که مهاجرنشینان مقیم ماساچوست به ویژه ایرلندیها و اسکاتلندیهایشان که سابقه طولانی دشمنی با دولت لندن (اینگلند) را داشتند اعتراض کردند و به دلیل این که بدون حضور نماینده آنان تصویب شده بود تقاضای لغو آن را کردند و به این سان جنبش استقلال طلبی در آمریکای شمالی پا گرفت که در آغاز هم مورد حمایت همه مهاجران نبود. اعتراضی که با اجرای قانون تمبر آغاز شد کمتر از یازده سال بعد، در چهارم ژوئیه سال ۱۷۷۶ منجر به صدور اعلامیه استقلال مهاجرنشینان گردید و فدراسیون آمریکا شمالی به وجود آمد که مدعی است ابر قدرت جهان امروز است و می کوشد که به هر ترتیب، این مقام را برای مدتی دیگر حفظ کند.

دولت لندن از دهها سال پیش از آن، از مهاجرت اسکاتلندیها و ایرلندیها به آمریکای شمالی استقبال کرده بود تا از شر آنان در بریتانیا آسوده خاطر شود؛ غافل از این که آنان در آمریکا هم دست از مخالفت بر نخواهند داشت و هسته اولیه جنبش استقلال خواهی را همین اسکاتلندی ها و مهاجران ایرلندی تبار به وجود آوردند و با استفاده از فرصت تازه (اجرای قانون تمبر) دست به تبلیغ بر ضد دولت لندن زدند و انقلاب وارد مرحله قطعی خود شد.

T A K F A R S

۱۹۲۳م:یکم نوامبر سال ۱۹۲۳یک دادگاه فدرال آمریکا «آلبرت فال» وزیر داخله این کشور را به جرم سوء استفاده از مقام و وارد ساختن زیان مالی به دولت به پنج سال زندان و محرومیت از مشاغل عمومی محکوم کرد.

جرم او فروش و واگذاری اراضی دولتی بدون دادن اعلان مزایده در روزنامه ها بود. در میان خریداران اراضی دولتی، برخی از آشنایان آلبرت فال دیده شده بودند.

۱۹۲۸م:دولت جمهوری ترکیه یکم نوامبر ۱۹۲۸میلادی الفبای این کشور را که تا آن زمان همانند سایر ممالک اسلامی الفبای عربی بود به لاتین تغییر داد تا نه تنها هرچه بیشتر از گذشته اش فاصله بگیرد، بلکه تلفظ واژگان در سراسر کشور یکسان شود و تفاوت لهجه ها کاهش یابد. از آن پس واژه ها به همان گونه که درکوچه و بازار تلفظ می شد ــ نه مطابق ریشه و اصل واژه ــ به لاتین نوشته شد و اندکی تغییر یافت. برای مثال ؛ اسلامبول به صورت استانبول درآمد، بلند «بولنت» و محمد «مهمت» نوشته شد و …. در ایران هم عده ای به رضا شاه اصرار کردند که چنین کند که به نتیجه نرسیدند. بیش از سی درصد واژه های زبان ترکیه ریشه فارسی دارند.

۱۹۶۳م:اول نوامبر سال ۱۹۶۳ چند واحد ارتش در جنوب ویتنام بر ضد دولت «نگو دین دی امNgo Din Diem» که در سال ۱۹۵۵ با برکنار کردن «بائو دای» امپراتور اسمی ویتنام جنوبی رئیس این کشور موقت شده بود دست به کودتا زدند که ضمن این کودتا «دین دی ام» و برادرش کشته شدند و یک شورای نظامی زمام امور را به دست گرفت که ضد کمونیست تر از او بود. دولت آمریکا هفتم نوامبر رژیم تازه را به رسمیت شناخت.

همسر «نگو دین دی ام» که در زمان کودتا در آمریکا بود دولت جان اف کندی رئیس جمهوری وقت امریکا را که خود ۲۲ روز بعد در شهر دالاس ترور شد متهم به حمایت از نقشه کودتا و مرگ شوهرش کرد. در پی این کودتا، جنگ ویتنام و در نتیجه مداخله امریکا در این جنگ گسترش یافت، جنگی که آمریکا در آن شکست خورد و وحدت ویتنام تامین شد.

«نگودین دی ام» یک کاتولیک بود که پیروان این مذهب در ویتنام جنوبی در اقلیت هستند. فرانسویان در طول استعمار ویتنام، مذهب کاتولیک را درآنجا ترویج کرده بودند. نگو دین دیم با حمایت ژنرال آیزنهاور رئیس جمهوری وقت آمریکا بود که موفق شد در ویتنام نظام جمهوری برقرار کند. حال آن که طبق قرارداد ژنو قرار بود تا انجام رفراندم وحدت دو ویتنام، بائو دای رئیس قسمت جنوبی این کشور باشد. نگو دین دیم هنگام مرگ ۵۴ ساله بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آبان

۱۹۹۳م:یکم نوامبر سال ۱۹۹۳ پیمان ایجاد «اتحادیه اروپا» معروف به پیمان Maastrich که در هفتم فوریه ۱۹۹۲ به امضا رسیده بود به اجرا گذارده شد که اینک دارای ۲۷ عضو، چهار میلیون و ۳۲۴ هزار کیلومتر مربع وسعت (نزدیک به سه برابر ایران) و ۵۰۰ میلیون جمعیت با زبان و فرهنگ مختلف است که ۲۳ زبان در مکاتبات و مکالمات اتحادیه رسمیت دارند. مذاکرات مربوط به تاسیس اتحادیه اروپا که جای «جامعه اروپایی» را بگیرد از ۱۹ دسامبر ۱۹۹۱ و همزمان با قطعی شدن فروپاشی شوروی آغاز شده بود ولی به سختی پیشرفت می کرد. شالوده این اتحادیه به نام بازار مشترک اروپا در دهه ۱۹۵۰ در گردهمایی «رم» منتهی به اعلامیه مورّخ ۲۵ مارس ۱۹۵۷ گذارده شده بود و پیش از این اعلامیه، طرح موضوع در مذاکرات سال ۱۹۵۱ پاریس که در ۱۸ آوریل این سال پایان یافته بود.تصویب پیمان فوریه ۱۹۹۲ در کشورهای اروپایی هم چندان آسان نبود. در فرانسه درصد اکثریت تصویب کننده ناچیز بود و در انگلستان به جای رفراندم، پارلمان آن را به تصویب رساند و در دانمارک، اکثریت مردم آن را رد کردند.

اصول این پیمان بر پایه هماهنگی امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیت مشترک کشورهای عضو تنظیم شده است و «یورو» پول واحد کشورهای اروپایی در اجرای همین پیمان به وجود آمده است که باز اکثریت مردم برخی از کشورهای عضو ازجمله سوئد رای به حفظ پول ملی خود دادند. تکلیف قانون اساسی اروپا هم که در بعضی از کشورهای عضو از سوی اکثریت مردم رد شده بود به درستی روشن و قطعی نشده است. علاوه بر تفاوت های فرهنگی میان ملل عضو اتحادیه اروپا، روسیه بزرگترین کشور اروپا در خارج از این اتحادیه قرار دارد و تا چنین باشد نمی توان به آینده این اتحادیه زیاد خوش بین بود، مخصوصا که بیشتر اعضای آن عضو «ناتو» هستند که یک اتحادیه نظامی و گرداننده اصلی آن آمریکا ـ کشوری در قاره دیگر ـ است.

۱۹۹۸م:یکم نوامبر ۱۹۹۸ دادگاه اروپایی حقوق بشر تاسیس شد. تاسیس این دادگاه نشانه ضعف سازمان ملل در کار نظارت بر رعایت اعلامیه جهانی حقوق بشر تلقی شده است. هنگام تاسیس این دادگاه اظهار امیدواری شده بود که سایر مناطق جهان دادگاههای منطقه ای از این دست داشته باشند.

تک فارس www.takfars.ir

۲۰۰۳م:دکتر مهاتیر محمد نخست وزیر فدراسیون مالزیا سی و یکم اکتبر ۲۰۰۳ خود را بازنشسته و قدرت را به معاونش «عبدالله احمد بداوی» تحویل داد. مهاتیر محمد که به صراحت لهجه معروف است در طول ۲۲ سال حکومت بر مالزیا این کشور را به صورت یک قدرت اقتصادی در آورد.

آخرین اظهارات صریح و بدون پرده او دو هفته پیش از بازنشستگی بیان شده بود که در مراسمی رسمی گفته بود: یهودیان کنترل جهان را به دست دارند، و دیگران (اشاره به آمریکا) را وادار می کنند که برایشان جنگ کنند و بمیرند.

این اظهار او سبب شد که مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آراء وی را محکوم سازد و سنای آن کشور مالزیا را از فهرست دریافت کنندگان کمک نظامی از آمریکا حذف کند.

مهاتیر محمد یک ماه پیش از ۷۸ ساله شدن، خود را بازنشسته کرد. عبدالله احمد سال ۱۵ جوانتر از او است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آبان

۲۰۰۳م:سی و یکم اکتبر ۲۰۰۳ «کاماتو هنگو » پیرترین زن وقت درگذشت .وی که یک ژاپنی بود در سپتامبر این سال وارد یکصد و شانزدهمین سال عمر خود شده بود و کهنسالترین زن جهان اعلام شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آبان

۲۰۰۳م:سی و یکم اکتبر ۲۰۰۳ یک فیلمبردار تلویزیون به نام «استیو گریسون» که برای تهیه تصویراز دادرسی یک متهم به قتل وارد محوطه مجتمع قضایی « ون نس » در منطقه لس آنجلس آمریکا شده بود مشاده کرد که یک مرد با سلاح کمری به سوی مردی دیگر تیراندازی می کند و این مرد در پناه درخت می کوشد که گلوله ها به او اصابت نکند و از این صحنه کم سابقه فیلمبرداری کرد. ضارب به تیر اندازی ادامه داد تا طرف مقابل بر زمین افتاد و سپس خونسردانه سلاحش را در جیب گذارد و به راه خود ادامه داد که رهگذران یک مامور پلیس را در آنجا یافتند و او را به دنبال ضارب فرستادند و ضارب که خود را ویلیام ستریلر ۶۰ ساله معرفی کرد دستگیر شد . ویلیام اعتراف کرد که جری کوری وکیل ۵۳ ساله قضایی را تیر زده بود ، زیرا که کوری قسمتی از پولی را که به منظور حل یک اختلاف قضایی به او سپرده بودند تا به وی بدهد بدون دلیل به سود خود برداشته بود و حاضر به پس دادن نبود و قاضی دادگاه هم امروز و فردا می کرد. جری کوری که از چند نقطه بدن مجروح شده بود در بیمارستان بستری شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آبان

۲۰۰۵م:بانو «مورین داود Maureen Dowd» مقاله نویس نیویورک تایمز در مقاله ای که در ۲۹ اکتبر ۲۰۰۵ همزمان در بیشتر روزنامه های آمریکا انتشار یافته بود با لحنی بسیار تند جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا، دیک چنی معاون او و سایر مقامات کاخ سفید را مورد انتقاد قرار داده بود که چرا کینه شخصی را وارد امور ملی کرده بودند. اشاره مورین که تا آن روز ۲۹ سال سابقه روزنامه نگاری داشت به افشاء نام «والری پلیم» کارمند ارشد وقت «سیا» بود که یکی دو تن از همکاران کاخ سفید، ظاهرا برای گرفتن انتقام از شوهر او «جو ویلسون»، وی را لو داده و «رابرت نواک» روزنامه نگار محافظه کار نامش را در شیکاگو تریبیون فاش ساخته بود. ویلسون دیپلمات مستعفی که در زمان اشتغال مامور رسیدگی به شایعه فروش اورانیوم نیژر به صدام حسین بود پس از بررسی این قضیه، این شایعه را تکذیب کرده بود. تکذیب شایعه، اندکی پس از نطق جورج دبلیو بوش در اجلاس مشترک کنگره آمریکا صورت گرفت که ضمن آن اشاره کرده بود که صدام از نیژر اورانیوم خریداری کرده است.

تکفارس

«مورین داود» که سالها حوزه کار او، پوشش اخبار کاخ سفید واشنگتن برای نیویورک تایمر بود و با طرز کار مقر رئیس جمهوری و فعالیت های آنجا آشنایی دارد در مقاله خود رامسفلد را «رامی» و «چنی» را «فردی که خود را مرد نیرومند آمریکا می پندارد» و نزدیکان بوش را «کرونی ها (شاهزادگان ـ تاجداران» خطاب کرده بود. مورین که کاتولیک ایرلندی تبار و متولد شهر واشنگتن است کار روزنامه نگاری را با تهیه اخبار شهری برای «واشنگتن استار» آغاز کرده بود.

شبکه تلویزیونی سی بی اس نیز یکشنبه شب (۳۰ اکتبر ۲۰۰۵) در مجله تلویزیونی «سیکستی مینیتز» خود با «Joe Wilsonجو ویلسون» شوهر والری مصاحبه کرده بود که از این عمل کاخ سفید بسیار خشمگین بود. وی گفت که تا سالها پس از ازدواج خود، او هم نمی دانست که همسرش مامور مخفی سیا است.

در این برنامه گفته شد که در مدرسه جاسوسی «سیا» حتی افراد نام همکلاسهای خود را نباید بدانند و والری پلیم در آنجا «وال ـ پ» شناخته می شد. او از جمله مامورانی بود که در خارج از آمریکا از خاورمیانه تا اروپا، مستقل و بدون وابستگی به سفارت آمریکا فعالیت می کرد که اگر شناخته می شد نمی توانست از مصونیت دیپلماتیک استفاده کند و باید سالها در زندان کشور محل دستگیر شدنش باقی می ماند. والری که از دانشگاه آکسفورد انگلستان فوق لیسانس گرفته است کارشناس پیگیری گسترش سلاحهای کشتار جمعی و اموری از این دست بود که پس از افشای نام او، سمت خود را ازدست داد. وی ۲۰ سال در سیا کارکرده بود که ۱۸ سالش مامور مخفی و عمدتا در خارج از آمریکا بود. والری خود را به همسایگان و بستگان، کارمند شرکت خصوصی معرفی می کرد و کارت یک شرکت را که وجود هم نداشت همراه داشت. او دارای دو پسر دوقلو است.

جو ویلسون شوهر والری روزگاری که یک دیپلمات آمریکا بود، در عراق هم با صدام ملاقات و مذاکره کرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آبان

۲۰۰۵م:ارتش روسیه یکم نوامبر ۲۰۰۵ موشک بین قاره ای بالیستیک «آر. اس ـ۱۲ ام» از کلاس موشک های توپول را آزمایش کرد. این موشک که از هر سد دفاعی ضد موشکی می تواند بگذرد از سکوی ثابت و یا به صورت موبایل (روی کامیون) می تواند پرتاب شود. پراودا ضمن تشریح برتری های این موشک از لحاظ نظامی نوشته است: آزمایش توپول تازه ثابت کرد که این موشک بسیار تازه می تواند کلاهک مرگبار خود را از هرگونه شبکه دفاع موشکی آمریکا عبور دهد و به هدف برساند و به این ترتیب پروژه ۵۰ میلیارد دلاری « ا. بی. ام.» آمریکا را که به منظور خنثی کردن هرگونه حمله موشکی احتمالی طرحریزی شده است نقش برآب ساخته است و این پول را بر باد رفته باید به شمار آورد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آبان

۲۰۰۸م:۶۳ سال و ۸۵ روز پس از بمباران اتمی ژاپن، و به اشغال نظامی آمریکا درآمدن، دفاع از وطن در ژاپن که از آغاز پیدایش شهرت میهنی داشت هنوز برای همه آزاد نیست!. مرور رویدادهای چند سال اخیر نشان می دهد که حتی دیدار از بنای یادبود سربازان مقتول زمان جنگ ـ نظامیانی که به خاطر پیروزی وطنشان، ژاپن، با هواپیما دست به خودکشی زدند ـ باعث تضعیف و سقوط چند مقام برجسته ژاپنی شده بود. آخرین قربانی از این دست؛ ژنرال «توشیو تاموگامیToshio Tamogami» رئیس ستاد نیروی هوایی (دفاع از خود) ژاپن بوده است که ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸ سمت خودرا ازدست داد و برکنار شد زیرا که یک مقاله میهنی نوشته و نظری را مطرح ساخته بود. وی در این مقاله ضمن ردّ متجاوز خواندن ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم، خواسته بود که وطنش دارای ارتشی مشابه کشورهای دیگر شود (ازجمله آلمان و ایتالیا که آنها هم بمانند ژاپن در جنگ شکست خوردند) و افزوده بود: قانون اساسی ژاپن که توسط آمریکایی ها و در دوران اشغال نظامی و برپایه منافع آن دولت تدوین شده است ژاپن را (که دارای دومین مقام در اقتصاد جهان است و با پول خود _ به صورت وام _ مشکل مالی آمریکا را حل می کند) از داشتن یک ارتش کامل محروم کرده است و اینک آن زمان فرارسیده است که این قسمت قانون اصلاح و ارتش ژاپن از صورت (Self – Defense) درآید. وی همچنین نوشته بود: این آمریکا بود که دام نهاد و ژاپن را وارد جنگ با خود کرد و ….

این مقاله برای انتشار نوشته نشده بود برای شرکت در مسابقه گروه «A.P. A» ارسال و برنده ۳ میلیون «Yen» شده بود. عنوان مسابقه این بود: آیا ژاپن یک مهاجم بود؟.

تارو Taro نخست وزیر و هامادا Hamada وزیر دفاع ژاپن از مفاد این مقاله که ژنرال «تاموگامی» آن را به عنوان یک تبعه (ژاپنی) نه مقام دولتی نوشته بود انتقاد و آن را دیدگاهی مغایر سیاست دولت اعلام کرده و«یاسوکازو هاماداYasukazu Hamada» وزیر دفاع ژاپن گفته بود که با این نوشته راهی جز برکنار کردن ژنرال تاموگامی از ریاست ستاد نیروی هوایی نداشت!.

takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آبان

۱۶۰۴: سال ۱۶۰۴: تراژدی «اتلّو» کار شکسپیر برای نخستین بار در کاخ «وایت هال» روی صحنه آمد.

۱۶۰۴: تراژدی «اتلّو» کار شکسپیر برای نخستین بار در کاخ «وایت هال» روی صحنه آمد.

۱۸۹۴: در پاریس اعلام شد که دکتر «روکس» فرانسوی پس از تجربه بسیار، واکسن دیفتری را در آزمایشگاه ساخته است.

۱۹۳۶: میان المان و ایتالیا یک پیمان اتحاد منعقد شد که موسولینی رهبر وقت ایتالیا آن را «محور» عنوان داد. طبق این پیمان ، دو دولت متعهد شده بودند که در مساعی نظامی به یکدیگر کمک کنند.

۱۹۳۹: برای نخستین بار به منظور اصلاح نژاد حیوانات، تلقیح مصنوعی انجام گرفت و سپس عمومی شد. تلقیح مصنوعی نخست روی خرگوش آزمایش شده بود.

۱۹۵۰: دو ملی گرای پورتوریکویی به نام اسکار کولازوOscar Collazo و گرسلیو تروسلاGriselio torresola در ساختمان «بلر هاوس» در شهر واشنگتن قصد کشتن ترومن رئیس جمهوری وقت امریکا را کردند که در این ماجرا یک محافظ ترومن و یکی از دو ملی گرا کشته شدند. ملی گرایان پورتوریکو خواهان استقلال این جزیره هستند که از سال ۱۸۹۸ که اسپانیا در جنگ از آمریکا شکست خورد به تصرف این کشور درآمده است.

۱۹۵۵: یک هواپیمای مسافربر شرکت «یونایتد» آمریکا بر فراز ایالت کلرادو براثر انفجار یک بمب ساعتی که در جامه دان یک مسافر کارگذارده شده بود سرنگون شد و همه سرنشینانش کشته شدند.

۲۰۰۳: دولت فرانسه برای تعمیر کاخ تاریخی ورسای ۱۵۸ میلیون دلار هزینه اختصاص داد. لویی چهاردهم ورسای را که در آن قراردادهای پایان جنگ جهانی اول امضاء شد شاه نشین فرانسه کرده بود.

تک فارس آی آر

محصولات معتبر
محصولات معتبر