تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مهر

۴۸۰پیش ازمیلاد:امروز ، ۲۹ سپتامبر ، سالروز جنگ دریایی سالامیس است که در سال ۴۸۰ پیش از میلاد میان ایران و اتحادیه یونانیان روی داد و ایران در آن موفق نشد . نیروی زمینی یونانیان در برابر ارتش ایران توان مقاومت نداشت و همه امید ژنرالهای یونانی به جنگ دریایی بوشد . مورخان تعداد کشتی های ایران را ۴۰۰ تا ۷۰۰ نوشته اند ، ولی بیشتر این کشتی ها به دست عنصر ایرانی هدایت نمی شد . این کشتی ها متعلق به وابستگان به ایران از جمله فینیقیه ، مصر و ایونی ها بودند که نسبت به ایران تا پای جان وفاداری نداشتند و فرماندهی یونانیان این را می دانست .

در آن زمان با این که آبراه دریای سرخ به رود نیل به تصمیم داریوش بزرگ ساخته شده بود ، ولی انتقال کشتی از خلیج پارس به مدیترانه از طریق آن آبراه هنوز چندان متداول نشده بود. زیراکه ، ناویان خلیج پارس با اوضاع مدیترانه آشنا نبودند . بنابراین ، فرماندهی ارتش ایران تصمیم گرفته بود که در لشکر کشی سال ۴۸۰ پیش از میلاد به یونان از کشتی های ایالات خارجی ایران استفاده کند و این کشتی ها ضمن حمل تدارکات و ملزومات نیروی زمینی ، وظیفه حمله و دفاع هم داشتند.

بامداد ۲۹ سپتامبر به خشایارشا اطلاع رسید که یونانیان که از آتن به جزیره سالامیس فرار کرده بودند قصد رفتن به منطقه « کرنت » و مقاومت از آنجا را دارند که یک فریب جنگی بود. خشایارشا به کشتی های مصری نیروی خود دستور داد که در باریکه میان دو قسمت جزیره، راه را بر آنان ببندند که این کشتی ها با حمله متقابل غیر منتظره یونانیان رو به رو شدند و چون این باریکه عرض کمی داشت و جای مانور نبود برای نجات خود با بی نظمی دست به عقب نشینی زدند. کشتی های ایونی

( مناطق یونانی نشین غرب آسیای صغیر و جزایر مجاور ـ ترکیه امروز ) نیروی ایران هم که علاقه مندی بیشتری به همنژادهای یونانی خود داشتند تا به ایران اقدام موثر نکردند ، و از کشتی های فینیقی هم در برابر سیصد کشتی سه ردیف پاروزن یونانی کاری ساخته نشد و ….

باوجود این، اگرهمه نیروی زمینی ایران که آتن را در تصرف داشت در یونان مانده بود ، اتنی ها یارای بازگشت به ساحل را نداشتند . در آن روز بعضی مشاوران به خشایارشا گفتند که اگر سریعا به وطن باز نگردد ممکن است کشتی های یونانی پل متحرک ( قایق و زنجیر ) را که میان اسیا و اروپا زده است از میان بردارند و در اروپا سرگردان شود که وی بی درنگ با دو سوم نیروهایش به اسیا باز گشت که یک اشتباه نظامی دیگر بود.

تکفارس آی آر

جنگ سالامیس درس بزرگی است برای قدرتهای بزرگ که در صدد استیلاء بر کشورهای کوچکتر برمی آیند. ولی ، تا این لحظه همه از آن استفاده نکرده اند از جمله فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا در قرن ۱۶ ، که ناوگان انگلستان را حقیر شمرد، آما از آن شکست خورد و دوران برتری اسپانیا پایان یافت و نوبت به انگلستان رسید.جنگ سالامیس و جنگ ماراتن که ۱۳ سپتامبر سال ۴۹۰ پیش از میلاد روی داد اهمیت ویژه نیروی دریایی به ثبوت رساند .

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مهر

۱۱۵پیش از میلاد:در پی برافتادن جانشینان اسکندر در شرق مدیترانه به دست ایران و در غرب آن توسط امپراتوری نوپای روم، فرهاد دوم شاه وقت ایران از دودمان اشکانی پس از عقد معاهده دوستی با چین، ۲۹ سپتامبرسال ۱۱۵ پیش از میلاد به دولت روم پیام فرستاد که قلمرو ایران همان قلمرو هخامنشیان ( پیش از حمله اسکندر ) و پایتخت ان شهر تیسفون (کنار دجله) خواهد بود که اخیرا ساخته شده است و این قلمرو باید از تعرض مصون باشد تا میان دو کشور که اینک همسایه شده اند صلح پایدار بماند. فرهاد دوم به رومیان پیشنهاد کرد که بهتر است اختلاف نظرهایی که پیش خواهد آمد از راه مذاکره و داوری حل شود تا جنگ و خونریزی.

۱۲۹۰م:طبق روایات متعدد، خواجوی کرمانی ۲۹ سپتامبر سال ۱۲۹۰ میلادی، هفت سال پس از وفات مولوی، صوفی وشاعر بزرگ پارسی گو، به دنیا آمده است . آن زمان اوج ادبیات فارسی بود.

۱۳۲۰ش:۹ تن از کمونیستهای قدیمی ایران هفتم مهر ۱۳۲۰ تاسیس حزب توده را اعلام داشتند. هیات موسس عبارت بودند از :سلیمان میرزا اسکندری ، ایرج اسکندری ، رضا روستا ، دکتر مرتضی یزدی ، محمد یزدی ، بزرگ علوی ، عبدالحسین نوشین ، دکتر محمد بهرامی ، علی امیر خیزی و…. هدف این حزب که خود را مارکسیست _ لنینیست معرفی کرده بود ترویج و برقراری سوسیالیسم ، حذف کامل استثمار و استعمار در هر شکل آن ، دمکراسی توده ای ( شورایی _ ساویت ) ، آزادی گروهی و تامین رفاه همگانی و رفع نگرانی انسانها و … اعلام شده بود.

www.takfars.ir

کمونیستهای ایران در زمان سلطنت رضا شاه هم تلاش کرده بودند که تشکیل حزب دهند که سرکوب شده بودند . ریشه سوسیالیسم از ایران است و مزدک که او را پدر سوسیالیسم می دانند در قرن پنجم میلادی از ایران برخاست . در اواخر دوران قاجارها هم جنبش های کمونیستی زودگذر در ایران مشاهده شده بود.

تیراندازی به شاه در ۱۵ بهمن ۱۳۲۷ خورشیدی در دانشگاه تهران بهانه غیر قانونی کردن حزب توده قرار گرفت. ولی این حزب در دوران حکومت دکتر مصدق با استفاده از فضای آزاد کشور دست به فعالیت – اسما نیمه علنی – زد و اعضای فراوان به دست آورد که باعث وحشت غرب شد که با شوروی در جنگ سرد بود و ایران در خط اول جبهه قرار داشت.

حزب توده در پی براندازی ۲۸ مرداد۱۳۳۲ ، و یک سال بعد از آن کشف شبکه نظامی اش ، شدیدا سرکوب شد و این سرکوبی تا سال ۱۳۵۷ کاهش نیافت . سران این حزب که درخارج از کشور به حالت تبعید زندگی می کردند و پیامهایشان را با رادیویی که داشتند برای ایرانیان می فرستادند در انقلاب ۱۳۵۷ فعالانه شرکت کردند و پس از پیروزی انقلاب فعالیت علنی خود را در ایران از سرگرفتند. فعالیت تازه بیش از سه سال طول نکشید و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مهر

۱۹۳۱م:انیتا اکبرگAnita Ekberg بازیگر سوئدی فیلمهای سینمائی ۲۹ سپتامبر سال ۱۹۳۱ به دنیا آمد و در بیش از ۵۰ فیلم سینمایی ایفای نقش کرد. معروفترین فیلمی که انیتا در آن بازی کرده است فیلم " جنگ و صلح " است. وی در سال ۱۹۵۰ به عنوان " دختر زیبای سوئد " انتخاب شد و انتشار عکسهای او در نشریات سبب گردید که از او برای بازی در فیلم های سینما یی در اروپا و هالیوود امریکا دعوت بعمل آید. پیش از آن وی – به اظها خودش – در اندیشه فعالیت در دنیای سینما نبود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مهر

۲۰۰۳م:"الیا کازان " مدیر قدیمی تولید فیلم سینمائی که از نیمه عمر نویسنده و داستان نگار هم شده بود ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۳ در ۹۴ سالگی در خانه اش در نیویورک در گذشت. وی زاده استانبول بود که با خانواده یونانی تبارش به آمریکا مهاجرت کرده بود. او گاهی هم ،در فیلمهایش نقش ایفاء می کرد. نقطه تاریکی که از کارنامه او زدوده نشد لو دادن ۱۷ تن از دست اندرکاران فیلم های سینمایی هالیوود به عنوان کمونیست بود. الیا کازان در سال ۱۹۳۴ فعالیتی کوتاه درحزب کمونیست آمریکا داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مهر

۱۹۹۶م:امروز سالروز فوت « شوساکو اندو » داستان نگار پرکار ژاپنی است که ۲۹ سپتامبر ۱۹۹۶ در ۷۳ سالگی در گذشت و ۲۱ اثر خوب از خود برجای گذارد. وی در اتو بیوگرافی اش نوشته است که در عمر نویسندگی اش کوشید که در قالب داستان به مردم اندرز دهد که اشتباه نکنند زیرا که معتقد است « اشتباه نکردن » بزرگترین هنر و پیروزی بشر است، ولی مردم اواخر عمر پی به اشتباهات خود می برند و هرلحظه از خود می پرسند که چرا چنین کرده بودم و چنان نکرده بودم . مردم قربانی اشتباهات خود هستند زیرا برای دوری جستن از اشتباه ، آموزش ندیده اند. مردم در اثنای اشتباه کردن نمی دانند که دارند خطا می کنند. هدف دیگر در داستانها یم این بود که بگویم هر ملت با فرهنگ خود زندگی می کند و بنابراین تا فرهنگها یکسان نشوند که چند نسل طول خواهد کشید، نمی شود یک قاعده واحد را حاکم بر آنان ساخت. برای مثال : عملی که در یک فرهنگ گناه است ممکن است در فرهنگ دیگر گناه نباشد و اگر باشد به آن شدت نباشد و همین طور سایر جنبه های زندگانی. شوساکو در اتو بیوگرافی اش از این که در داستانهایش کوشیده که مردها را از مکر زنان برحذر دارد به دفاع پرداخته و نوشته است که با همه احترامی که به زنان دارد ، آنان را عناصر پیچیده ای یافته است و …. بسیاری از داستانهای شوساکو به انگلیسی و اسپانیائی ترجمه شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مهر

تک فارس

۱۹۰۲م:امروز همچنین سالروز درگذشت نویسنده و مبارز اجتماعی فرانسه « امیل زولا » است که ۲۹ سپتامبر ۱۹۰۲ در ۶۲ سالگی در گذشت. نوشته های او زمینه انتقادی از وضعیت روز دارد . کتابهای معروفش « مستها ( الکلی ها ) » و « جرمینال » هستند . « متهم می کنم » عنوان یکی از نوشته های او در دفاع از افسری به نام دریفوس بود که بدون ارتکاب جرم به مجازات محکوم شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مهر

۱۹۱۳م:«رودلف دیزل » مهندس آلمانی و مخترع موتورهای احتراقی دیزل ۲۹ سپتامبر ۱۹۱۳ در ۵۵ سالگی در گذشت. مرگ وی که در دریای مانش صورت گرفت مشکوک اعلام شده و برخی نوشته اند که خودکشی بوده است. وی عازم انگلستان بود که در گذشت

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مهر

۱۹۰۱م:دکتر «انریکو فرمی» که به پدر بمب اتمی شهرت دارد در این روز در سال ۱۹۰۱ در ایتالیا به دنیا آمد و تا سال ۱۹۳۸ در دانشگاه رم تدریس کرد و در اینجا بود که به پیشرفتهایی درزمینه شناخت و نیروی مواد متشکله هسته اتم نائل و به شکافتن اورانیوم موفق و به اورانیوم ۲۳۸ و ۲۳۵ وحتی پلوتونیوم ( ماده اصلی بمبهای اتمی و هیدرژنی ) پی برد و برنده جایزه سال ۱۹۳۸ نوبل در فیزیک شد و چون ازسیاست های موسولینی و ضدیت نسبی او با یهودیان راضی نبود پس از دریافت جایزه نوبل ، از استکهلم به آمریکا مهاجرت کرد . در اینجا بعد از مدتی تدریس در دانشگاه کلمبیا و ترغیب چند فیزیکدان اتمی آلمانی و دانمارکی و … به آمریکا از کلمبیا به دانشگاه شیکاگو انتقال یافت و در این دانشگاه نخستین کوره اتمی ( رآکتور ) جهان را ساخت که روز دوم دسامبر ۱۹۴۲ آن را بکار انداختند. با بکار افتادن این رآکتور ، تیم دکتر فرمی جریان را به سازمانهای دفاعی آمریکا اعلام کردند و یاد آور شدند که دانشمندان آلمان هم در کشور سرگرم چنین کاری هستند و اینشتن که او هم از آلمان به آمریکا مهاجرت کرده بود مستقیما نامه به روزولت نوشت و با یک اعتبار دو میلیارد دلاری طرح «منهتن» به اجرا گذارده شد و در سال ۱۹۴۵ نخستین بمب را ساخت که دومین آن بر هیروشیما فرو افکنده شد. دکتر فرمی ۹ سال پس از تولید بمب اتمی براثر ابتلاء به سرطان در ۲۸ نوامبر سال ۱۹۵۴ در ۵۳ سالگی در گذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مهر

۱۲۸۸ش:سید ضیاء طباطبایی یزدی روزنامه خود «شرق» را طبق نوشته خود او، با هدف خدمت به وطن و اصلاح اوضاع و ترقی ایران، در این روز در سال ۱۲۸۸ (۹۹ سال پیش) در تهران منتشر ساخت. گوشه ای از هزینه این روزنامه را زرتشتیان ـ عمدتا زرتشتیان یزد ـ که در آرزوی پیشرفت میهن بودند، و پس از دریافت این تعهد از ناشر که جز برای وطن قلم بکار نخواهد برد برعهده گرفته بودند. «شرق» به دو زبان فارسی و فرانسه منتشر می شد. در آن زمان، ناشران و اعضای تحریریه نشریات ایران با اصول و قواعد ژورنالیسم و گرامر و سبک نگارش آن آشنایی کامل نداشتند و بعضا تصور می کردند که روزنامه ابزاری برای بد و بیراه گفتن است و چون "شرق" سیدضیاء از این راه برفت بیش از یک سال عمر نکرد. سیدضیاء تقریبا بلافاصله پس از توقیف «شرق» ، روزنامه «برق» را به جای آن و با همان روش منتشر ساخت.

۹۴ سال پس از انتشار "شرق" از شهریور ماه ۱۳۸۲ روزنامه تازه ای تحت عنوان "شرق" در تهران کار انتشار خود را آغاز کرد که از بررسی محتوای آن در نخستین ماه انتشارش چنین بر می آمد که حرفه ای تر از همه روزنامه هایی بود که از نیمه سال ۱۳۵۸ – پس از مصادره شدن اطلاعات و کیهان – در ایران انتشار یافته بودند. رئیس شورای سردبیری " شرق" تازه مهندس محمد عطریانفر و سردبیر اجرایی آن محمد قوچانی بود و سازمان مالی – تجاری روزنامه بمانند روزنامه های جهان صنعتی در دست شرکت حرفه ای دیگری بود و لذا تحریریه آن بدون دغدغه از مسائل مالی و آگهی ها با خیالی آسوده بکار خود سرگرم بود. این کار تا آن زمان در ایران پس از انقلاب سابقه نداشت.

مهندس عطریانفر از فروردین ۱۳۷۲ تا تابستان ۱۳۸۲ سردبیر کل روزنامه همشهری بود و پیشرفت این روزنامه دولتی نتیجه و نمونه تلاش و روش و ابتکار او بوده است و در سمت ریاست شورای سردبیری (سردبیری کل) شرق همان تجربه را با همان مهارت پیاده کرد. باید دانست که هنگام انتشار همشهری کسی باور نمی کرد که مردم روزنامه متعلق به شهرداری را بخرند و بخوانند زیرا که کمتر دیده شده که مردم از شهرداری محل خود رضایت کامل داشته باشند تا از روزنامه اش استقبال کنند. بنابراین رونق همشهری نوعی شق القمر بود مخصوصا که این روزنامه از انتشار اخبار جنایی (تیراژ ساز) هم پیش از رسیدن به مرحله صدور حکم اجتناب می کرد زیرا تشریح و بازتاب ضعف های جامعه را (که در رویدادهای جنایی نهفته است) رسالت یک روزنامه دولتی نمی دانست. یکی از کارهای مهندس عطریانفر در همشهری بکار گرفتن گروهی از روزنامه نگاران حرفه ای بود که پس از مصادره دو روزنامه قدیمی کار خود را از دست داده بودند و در سالهای ۱۳۷۱ و ۱۳۷۲ چنین عملی در جوی که وجود داشت کار آسانی نبود. ولی مهندس عطریانفر به اصالت عمل توجه داشت تا سابقه افراد. امروز را نگاه می کرد نه دیروز را. به عبارت دیگر به توان و کارایی فرد و این که چه محصولی به دست خواهد داد توجه داشت. جامعه روزنامه نگاری ایران "همشهری" را هنر مهندس عطریانفر می داند. بارها به او گفته شده بود که چرا برای روزنامه دیگران این همه تلاش می کند و این بود پاسخ او : دیگران کاشتند و ما خوردیم و ما می کاریم تا دیگران بخورند. هموطن هستیم تکلیف و وظیفه ما است.

باری، روزنامه شرق به سردبیری کل عطریانفر هم دیری نپایید و به سرنوشت شرق سید ضیاء دچار شد.

T A K F A R S

مهندس محمد عطریانفر در زمانی که رئیس شورای سردبیری روزنامه «شرق» بود که این روزنامه عمر نسبتا کوتاه خودرا از شهریور ۱۳۸۲آغاز کرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مهر

۱۷۸۹م:۲۹ سپتامبر سال ۱۷۸۹ ارتش ایالات متحده که اینک در گوشه و کنار جهان استقرار یافته، در دریای دوردست ازجمله مدیترانه و خلیج فارس برای خود ناوگان تشکیل داده، عراق را در اشغال خود دارد و در افغانستان عملا وظیفه پلیس این کشوررا به دست گرفته است با ۷۰۰ سرباز تشکیل شد و مقرر گردید که از محل صرفه جویی های دولت، ظرف ده سال یک کشتی جنگی هم برای آن ساخته شود. هزینه ساخت این کشتی که هنوز وجود دارد و قادر به دریا پیمایی است برابر نیمی از کل درآمد یک سال ایالات متحده شد. این توپدار که «کانستیتوشن = قانون اساسی» نام دارد در بندر بوستون متوقف است.

آمریکا قانون وظیفه عمومی ندارد و افراد ارتش آن نظامی پیمانی و حقوق بگیر هستند. این کشور در قرن ۲۰ دارای قانون «سلکتیو سرویس» شد که به موجب آن جوانان پسر نام نویسی می کنند که در صورت نیاز کشور (در جریان جنگها و نظایر آن و کمبود نظامی استخدامی که می تواند تبعه آمریکا هم نباشد)، بر حسب میزان ضرورت، شماری از آنان موقتا به زیر پرچم احضار می شوند. بعلاوه، هر ایالت عضو فدراسیون دارای گارد ملی از آن خود است که افراد این گارد به عنوان نظامیان ذخیره ارتش فدرال محسوب می شوند که رئیس جمهور هرزمان که ضرورت اقتضا کند می تواند برخی و یا همه آنان را «نیروی فدرال= نیروی همه کشور» اعلام و فعال کند و به هر نقطه ای که بخواهد بفرستد. برخی از شهرهای قدیمی تر آمریکا نیز دارای میلیشیای محلی هستند که درصورت نیاز برای کمک به پلیس شهر احضار می شوند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مهر

۱۹۶۲م:شورای انقلاب الجزایر ۲۹ سپتامبر ۱۹۶۲ احمد بن بلا را بریاست این شورا (دولت موقت) انتخاب کرد و بن بلا در نطقی گفت که الجزایر یک جمهوری سوسیالیستی خواهد بود. سایر اعضای شورا ماموریت یافتند برای توجیه اظهارات بن بلا به میان مردم بروند و بگویند که ما مسلمان هستیم و دین اسلام ضمن منع ربا، احتکار، اجحاف و استثمار (چهار رکن کاپیتالیسم)؛ مالکیت را هم محدود و مشروط ساخته، فئودالیسم (نظام ارباب و رعیتی) را مردود دانسته ، خواهان عدالت است؛ و سوسیالیسم یعنی همین. بعدا بر همین پایه، معمر قذافی نوعی سوسیالیسم اسلامی را در لیبی به اجرا گذارد. قبل از الجزایر و لیبی، در شبه قاره هند و نیز اندونزی و همچنین سوریه، لبنان و عراق "سوسیالیسم اسلامی" مطرح شده بود و ….

انقلاب استقلال الجزایر طولانی و خونین بود. الجزایر واقع در شمال آفریقا دهها سال مستعمره فرانسه بود ولی فرانسویان در آن سرزمین ، هیچگاه آرامش کامل نداشتند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مهر

۲۰۰۳م:۲۹ سپتامر ۲۰۰۳ در آمریکا فاش شد که آژانس اطلاعات دفاعی این کشور به این نتیجه رسیده است که بیشتر اطلاعاتی که از سوی ناراضیان فراری (تبعیدی) عراق درباره سلاحهای کشتار جمعی صدام حسین داده شده بود؛ ساختگی و فاقد ارزش بوده است و این اطلاعات عمدتا از طریق کنگره ملی عراق و احمد چلبی رئیس آن در اختیار سازمانهای ذیربط آمریکا قرار داده می شد. طبق این افشائیه که در آن زمان در صدر اخبار برخی رسانه های آمریکا از جمله نیویورک تایمز قرار گرفته بود، دولت آمریکا بابت دریافت این اطلاعات عمدتا ساختگی پول گزاف پرداخت کرده بود. برای مثال: به سه تن که چنین اطلاعاتی را داده بودند یک میلیون دلار داده شده بود!. این پول طبق قانون "عراق لیبریشن اکت" مصوب ۱۹۹۸ پرداخت شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مهر

تک فارس www.takfars.ir

۲۰۰۴م:« چوئه ـ سو هوم » معاون وزارت امورخارجه جمهوری دمکراتیک خلق کره (شمالی) درجلسه ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۴ مجمع عمومی سازمان ملل جزئیات دست یافتن این کشور به اسلحه اتمی را اعلام کرد و گفت که دولت متبوع او راه دیگری جز مسلح شدن به سلاح هسته ای نداشت زیرا نگران حمله اتمی ناگهانی آمریکا بود که سیاست قدیمی خود مبنی بر حذف کره شمالی را همچنان دنبال می کند. مسلح شدن به سلاح اتمی صرفا برای دفاع از خود و پیشگیری از حمله اتمی آمریکا و نیز یک جنگ اتمی در آسیای شرقی بوده است. با وجود این، ما (کره شمالی) آماده ایم این سلاحها را در صورتی که آمریکا سیاست خود را تغییر دهد و صادقانه آماده همزیستی شود از کار بیندازیم. ما قبلا هم اشاره کرده بودیم که از سوخت مصرف شده، پلوتونیوم به دست آورده ایم.

در همین زمینه، «لی کوان یو» که به پدر سنگاپور شهرت دارد و یک چینی تبار است در مصاحبه با «چارلی رز» که دوشنبه شب از تلویزیون عمومی آمریکا پخش شد گفت که کره شمالی اسلحه اتمی خود را بکار نخواهد برد ولی این احتمال وجود دارد که دست به فروش سلاح اتمی بزند و باعث رواج این تجارت در جهان شود. وی ضمن اشاره به برنامه اتمی ایران گفت: در جایی که پاکستانی ها بمب اتمی دارند، چرا ایرانیان نداشته باشند. مروری بر روانشناسی ایرانیان نشان می دهد که وقتی کاری را شروع کنند، رها ساختنش برایشان دشوار است و آن را تا به آخر دنبال خواهند کرد. وی در عین حال گفت که چین، چینی که به ظرفیت های وسیع دست یافته، به هیچوجه اجازه نخواهد داد که کره شمالی از میان برود و در مرز «رودخانه یالو» همسایه دیگری داشته باشد.

۲۰۰۴م:جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا که یک مرکزبین المللی برای نظارت بر انتخابات تاسیس کرده است در آستانه انتخابات نوامبر ۲۰۰۴ این کشور چنین اظهار نظر کرد:

مسائل اخذ آراء در فلوریدا که در سال ۲۰۰۰ آشگار، و وارد تاریخ آمریکا و تاریخ عمومی دمکراسی شده و همچنان باقی خواهد ماند و نسلهای بعدی پی به ضعف ما (آمریکا) در زمینه تمرین دمکراسی خواهد برد و تاریخ " پاک شدنی" نیست. با وجود این سابقه ناگوار، با این که بیش از یک ماه و چند روز به انتخابات سال ۲۰۰۴ باقی نمانده است نمی توان اطمینان داشت که در این ایالت انتخابات منصفانه برگذار شود.

این تردید کارتر در مقاله ای به قلم او در واشنگتن پست (سپتامبر ۲۰۰۴) انعکاس یافته بود. وی در این مقاله نوشته بود که با این وضعیت، انتخابات فلوریدا مطابق استاندارد جهانی نخواهد بود. وی اشاره کرده بود که مسئول فعلی انتخابات فلوریدا همان روشی را در پیش گرفته است که مسئول قبلی در سال ۲۰۰۰ داشت یعنی اختلال در شمارش آراء و در نتیجه پیروزی جورج بوش شد.

ضعف های دولت جورج بوش و مسائلی که در طول هشت سال زمامداری او بوجود آمده است؛ موضوع رای گیری و شمارش آراء در ایالت فلوریدا در نوامبر ۲۰۰۰ را که باعث تاخیر طولایی اعلام نتایج شده و کار به دیوان عالی آمریکا کشانده شده بود در طول سال ۲۰۰۸ موضوع روز رسانه ها کرده بود. هنوز درباره روش رای دادن الکترونیک و حذف رای کاغذی تردید ادامه دارد و عقیده بر این است که آراء در صورت الکترونیک بودن، به صورت کاغذی هم انجام شود تا در صورت تردید و شکایت، آراء کاغذی شمرده شود و این نوع رای گیری معتبر باشد بویژه که دشوار است سالمندان بتوانند کلیدهای دستگاه را هنگام رای دادن بخوبی تشخیص دهند و بزنند. به علاوه اشتباه کامپیوری، دستکاری و هک.

۱۸۲۹: پلیس انگلستان به نام " اسکاتلندیارد " آغاز بکار کرد.

۱۹۰۱: "لئون زولگوش" قاتل "ویلیام مک کینلی" بیست و پنجمین رئیس جمهوری امریکا اعدام شد .

۱۹۰۵: دولت ژاپن از بیم به وخامت گراییدن اوضاع اقتصادی آن کشور پیشنهاد روسیه به صلح را پذیرفت. دو دولت از ۱۹۰۴ در جنگ بودند و در این جنگ پیروزی با ژاپنی ها بود.

۱۹۳۳: پلیس کوبا راهپیمایی مسالمت آمیز کمونیستهای این کشور را به خاک و خون کشید ، که ضمن آن شش کمونیست کشته و صدها تن کشته و یا دستگیر شدند.

تکفارس

۱۹۴۳: کتاب هیتلر تحت عنوان ماموریت من Mein Kampf در آمریکا به انگلیسی ترجمه و انتشار یافت.

۱۹۴۳: در جریان جنگ جهانی دوم ، ایتالیا با متفقین قرارداد آتش بس امضا کرد.

۱۹۴۴: ارتش سرخ در تعقیب ارتش آلمان که یوگوسلاوی را در اشغال داشت وارد این کشور شد.

۱۹۴۹: دولت شوروی قرارداد دوستی خود با یوگوسلاوی را لغو کرد ، زیرا که تیتو رهبر وقت یوگوسلاوی راه دیگری در پیش گرفته بود.

۱۹۵۳: مائو تصمیم به اتمی کردن چین به عنوان سلاحی بازدارنده از تجاوز گرفت و بلافاصله سازمان اتمی چین تاسیس و آغاز بکار کرد و طولی نکشید که چین هم دارای دندان اتمی شد.

۱۹۵۴: آمریکا کار ارسال کمک برای برای ویتنام جنوبی را از طریق فرانسه آغاز کرد.

۲۰۰۴: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ارسال لایحه لغو مقررات انتخاب فرمانداران با آراء عمومی به « دوما » ارسال داشت و نیز صدور فرمان تاسیس مرکزی برای محافظت از حقوق روسها و روس زبانها در جمهوری های سابق شوروی صادر کرد که تفسیر بر تمرکز مجدد امور در مسکو و آغاز سختگیری نسبت به جمهوری های بالتیک شده است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر