تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ تیر

۷۵۵م: ۲۰روزطول کشید تا خبر قتل ابومسلم خراسانی از بغداد به توس (خراسان) برسد و خشم خراسانی ها را باعث آید [منظور خراسان بزرگتر است که اینک بیشتر اراضی آن در افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان واقع شده اند]. ابومسلم خراسانی ۵ ژوئن سال ۷۵۵ میلادی در بین النهرین (عراق امروز) به تحریک منصور خلیفه عباسی ترور شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ تیر

۱۲۸۷ش:در پی محاصره سفارت انگلستان در تهران برای جلوگیری از پناهنده شدن سیاستمداران مخالف محمدعلیشاه، اصحاب نشریات و … به آنجا توسط نیروی قزاق به فرماندهی افسران روس، که از دوم تیر ماه سال ۱۲۸۷ (روز گلوله باران شدن مجلس با توپ) آغاز شده و ادامه یافته بود، سفارت انگلستان اخطار شدیدالحنی به دولت وقت ایران تسلیم کرد که مورخان درتالیفات خود آن را «گستاخانه» توصیف کرده اند.

۱۳۳۰ش:۱۳دولت انگلستان چهارم تیرماه ۱۳۳۰ و چند روز پس از انجام خلع ید از آن دولت در صنایع نفت ایران، دستور انتقال اتباع و مهندسان خود را از آبادان به بصره صادر و ناو جنگی «موریسش» را روانه آبهای ایران کرد که این اقدام، احساسات ملی ایرانیان را چنان برانگیخت که گروهی از خلبانان نیروی هوائی داوطلب حمله انتحاری (کامیکازی) به این ناو شدند. در همین روز به شناورهای نیروی دریایی فرمان آماده باش کامل داده شد، چند آتشبار ساحلی به خوزستان منتقل و برای تقویت روحیه مردم، واحدهای ارتش در تهران و شهرهای دیگر در خیابانها رژه رفتند و تجهیزات و آمادگی خود را نشان دادند و قرار شد که اگر تهدید جدی شود، ثبت نام از داوطلبان برای جنگ آغاز و سربازان احتیاط (منقضی خدمت) تا سه دوره به زیر پرچم احضار شوند.

۱۳۳۱ش:استقبال بی سابقه تهرانی ها از دکتر مصدق نخست وزیر وقت که اوایل تیرماه ۱۳۳۱ (جون ۱۹۵۲) از سفر اروپا به وطن بازگشته بود وی را مصمم ساخت که به اتکای این حمایت وسیع مردمی، در خارج ساختن امور از دست شاه و محدود کردن اختیارات او در حد یک رئیس تشریفاتی کشور (سلطنت – مشابه پادشاهان اروپایی) تسریع کند و از چهارم تیرماه (۲۴ جون ۱۹۵۲) دست بکار شد که مقاومت شاه را در پی داشت.

تکفارس آی آر

این کشمکش بود که در اواخر تیرماه، منجر به روی کار آمدن چند روزه قوام السلطنه و رویداد خونین سی ام تیر (جولای ۱۹۵۲) و شکست شاه و هوادارانش و تثبیت قدرت دکتر مصدق (مردم و دمکراسی) شد.

۱۳۸۴ش:چهارم تیرماه ۱۳۸۴ نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهور ایران انتشار یافت و اعلام شد که محمود احمدی نژاد شهردار تهران با ۱۷ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۲۸۲ رای (۶۲ درصد کل آراء) برنده انتخابات شده است. کل آراء ریخته شده به صندوقها، ۲۷ میلیون و ۹۵۹ هزار اعلام شده بود. این نخستین انتخابات ریاست جمهوری در ایران بود که به دور دوم راه یافته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ تیر

۱۹۱۱م:۲۴ ژوئن زادروز «ارنستو ساباتو» نویسنده بزرگ آرژانتینی است که در سال ۱۹۱۱ در حومه بوئنوس آیرس به دنیا آمد. وی از دانشگاههای آرژانتین و سوربن فرانسه در رشته فیزیک دکترا گرفت ولی از اواخر دهه ۱۹۴۰ از ادامه کار فیزیک زده شد و به دنیای نویسندگی روی آورد و در مصاحبه ای اعلام داشت که دریافته است که می تواند با قلم، بیش از آزمایشگاه فیزیک به بشر امروز خدمت کند ـ بشر امروز بیش از هرچیز نیاز به راهنمایی و پند و اندرز دارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ تیر

www.takfars.ir

۱۹۴۷‏م: امیل سیدل نخستین سوسیالیستی که شهردار یک شهر بزرگ در آمریکا شد ۲۴ ژوئن ۱۹۴۷ در ۸۳ سالگی درگذشت. وی هنگام تحصیل در آلمان، سوسیالیست شده بود و دربازگشت به وطن به حزب سوسیالیست ایالات متحده آمریکا پیوسته بود.

سیدل در انتخابات سال ۱۹۱۲ که از سوی حزب سوسیالیست نامزد معاونت ریاست جمهوری آمریکا شده بود ۸۹۱ هزار رای به دست آورد که با جمعیت آن روز ایالات متحده، رقم بزرگی بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ تیر

۱۹۸۱م:کمپانی کامپیوتری مایکرو سافت آمریکا که نرم افزارهای متعدد و معروف برای پیشبرد تکنولوژی کامپیوتر ساخته است ۲۵ ژوئن سال ۱۹۸۱ در شهر «ردموند» Redmond ایالت واشنگتن مستقر شد. گردانندگان این کمپانی معروف در آن روز همان هایی بودند که عکس در سال ۱۹۷۵ از آنان برداشته شده است. «بیل گیتز» رئیس این کمپانی (که میلیاردر شماره یکم درجهان بشمار آمده است)، در این عکس – آخرین نفر سمت چپ (در ردیف پایین) است. مایکروسافت چهارم آوریل ۱۹۷۵ در شهر آلبوکرکی ایالت نیو مکزیکو تاسیس شده است. این کمپانی در آغاز کار بسیار کوچک و فعالیت آن محدود بود که در سال ۲۰۰۵ فروش آن به ۴۳ میلیارد و در سال ۲۰۰۷ به ۵۱ میلیارد دلار رسیده بود. در این سال (۲۰۰۷) شمار کارکنان کمپانی مایکروسافت ۸۹ هزار و پانصد تن بود و در ۱۰۵ کشور شعبه داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ تیر

۵پیش ازمیلاد:استرابو Strabo دانشمند یونانی متولد در amasia واقع در آسیای صغیر (آناتولی – ترکیه آسیا) ۲۵ ژوئن سال پنج سال پیش از میلاد، کار نوشتن تالیف بزرگ و معروف خود را در ۱۷ کتاب تحت عنوان geography به پایان رسانید. این روز را خود او به دست داده که با تطبیق تقویم ها معلوم شده ۲۵ ژوئن سال پنجم پیش از میلاد بوده است. استرابو "جغرافیا" را یک علم خواند و آن را به جغرافیای انسانی، طبیعی و اقتصادی تقسیم کرد. با این که پیش از او هم تلاشهایی برای تدوین جغرافیا به عمل آمده بود، روال بر این است که «استرابو» را پدر دانش «جغرافیا» بخوانند و اصلاحاتی را که به کار برده به همان گونه به کاربرند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ تیر

۱۹۰۷م:۲۵ ژوئن زادروز پروفسور هانس جنسن Hans D. Jensen فیزیکدان معروف آلمانی است که در سال ۱۹۰۷ در هامبورگ به دنیا آمد و در سال ۱۹۶۳ برنده جایزه نوبل شد.

کارها و پژوهشهای او عمدتا در فیزیک اتمی است و در این رشته فرضیه های متعدد دارد که به خاطر یکی از آنها برنده جایزه نوبل شد. او در جریان جنگ جهانی دوم در دانشگاههای آلمان فیزیک اتمی تدریس می کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ تیر

تک فارس

۱۰۸۰م:۲۵ ژوئن سال ۱۰۸۰ کاردینالها با برگذار کردن نشستی در رم، پاپ گریگوری را از این سمت برکنار کردند و روحانی مسیحی دیگری را برجایش نشاندند که پاپ کلمنت سوم خوانده شد. عمل کاردینالها دمکراتیک و با توجه به آراء اکثریت صورت گرفته بود و جای اعتراض باقی نمی گذاشت.

۱۸۷۶م:۲۵ ژوئن سال ۱۸۷۶ واحد هفتم سوار آمریکا به فرماندهی ژنرال جورج کاستر که در جنگ های داخلی این کشور از خود دلاوری نشان داده بود در کنار رودخانه «لیتل بیگهورن» در داکوتای جنوبی توسط بومیان این کشور (عمدتا نیروهای دو قبیله سرخپوست «سو» و شیان) محاصره و نابود شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ تیر

۱۹۵۰م:جنگ شبه جزیره کره ۲۵ ژوئن سال ۱۹۵۰ با عبور واحدهای چند لشکر کره شمالی (جمهوری دمکراتیک خلق کره) از مدار ۳۸ آغاز شد که تا ۲۷ ژوئیه سال ۱۹۵۳ ادامه داشت. شبه جزیره کره در سال ۱۹۴۵ که ژاپن تسلیم شد و جنگ جهانی دوم پایان یافت، در مدار ۳۸ عرض جغرافیایی موقتا به دو قسمت جنوبی و شمالی تقسیم شده که بعدا با انجام انتخابات به صورت یک کشور درآیند. ولی بعدا در جنوب شبه جزیره که تحت حمایت آمریکا بود «دولت» تشکیل شد. شمالی ها هم در منطقه خود به عاملیت حزب کمونیست یک دولت دیگر تشکیل دادند. با این وضعیت چون دیگر سخن از انتخابات و تامین وحدت به این طریق (روش دمکراتیک) نبود، شمالی ها تصمیم گرفتند که برای حل مسئله، راه نظامی در پیش گیرند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ تیر

۱۹۶۱م: ۲۵ژوئن سال ۱۹۶۱، و چند روز پس از این که انگلستان به کویت استقلال داد، دولت عراق رسما و با صدور اعلامیه مدعی مالکیت آن شد و اعلام داشت که کویت پیش از این که انگلستان آن را تحت الحمایه خود کند گوشه از عراق بوده است. در پی این ادعا، ژنرال عبدالکریم قاسم رئیس دولت وقت عراق تصمیم گرفت که کویت را با فرستادن نیروی نظامی تصرف کند و واحدهای نظامی این کشور را برای این کار آماده ساخت که انگلستان اعلام داشت که از استقلال کویت حمایت می کند و نیرو به این کشور فرستاد و به هدفی که داشت رسید. این اقدام انگلستان باعث نشد که عراق از داعیه خود دست بردارد. در سال ۱۹۹۰ صدام حسین بر همین پایه به کویت نیرو فرستاد و آنجا را متصرف و یک ایالت عراق خواند.

۲۰۰۴م:۲۳ و ۲۴ ژوئن ۲۰۰۴ مقابل سینماها و کتابفروشی های آمریکا دو صف طولانی به چشم می خورد ؛ یکی برای خرید کتاب بیل کلینتون رئیس جمهور سابق و سنتریست است و دیگری تماشای فیلم « فارنهایت ناین ـ ایلون» کار «مایکل مور ». روزنامه ها که عکس این دو صف را چاپ کرده بودند نوشته بودند که مردم با این صفوف خواسته بودند که عدم رضایت خود را از دولت حاضر نشان دهند. در این زمینه، استدلال روزنامه ها این است که مردم در مصاحبه ها و گزارشهای رسانه ها از محتوای کتاب کلینتون آگاه شده بودند و لزومی به تشکیل صف نبود و سر فرصت هم می توانستند این کتاب را تهیه کنند . آنان می خواستند با تشکیل این صفوف به این طریق عدم رضایت خود را از وضعیت موجود نشان دهند و بگویند که یک رئیس جمهور ملایم و میانه رو ( سنتریست ) می خواهند. همین بیان غیر مستقیم خواست خود، سبب شد که «جان کری» نامزد حزب دمکرات موضع خود را به « میانه » تغییر دهد و نشان دهد که اگر انتخاب شود راه کلینتون را خواهد رفت، نه راه جان اف. کندی چپگرا را.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ تیر

۲۰۰۴م:عکس و گزارش عروسی ۶۰ میلیون دلاری دختر یک ثروتمند هندی در روزنامه ها در تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۰۴ صدای انتقاد همه را بلند کرده بود. لاکشمی میتال ثروتمند هندی برای شرکت در عروسی دختر ۲۳ ساله اش ۱۵۰۰ تن را به فرانسه دعوت کرد تا به مدت شش روز در ورسای و قصور مجلل پذیرایی کند.وی با این عمل، ولخرجی لوئی شانزدهم که منجر به انقلاب فرانسه شد زنده کرد. حا ل آن که هزینه عروسی هیچ شاهزاده ای از ۳۵ میلیون دلار بیشتر نشده است. این پول را ثروتمند کشوری هزینه کرده است که بیش از هفتصد میلیون فقیر دارد. ممکن است که این گزارش بار دیگر آتش مبارزه فقیر و غنی را روشن سازد و این بحث قدیمی را که چرا و به چه دلیل برخی ثروتمند می شوند زنده کند. می دانیم که انتشار خبر پرداخت مهریه ۲۰ میلیون تومانی همسر یک ثروتمند ایرانی در ۱۳۵۷ باعث خشم مردم و تشدید انقلاب شد. عکس بالا، این عروس و داماد هندی را نشان می دهد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ تیر

T A K F A R S

۲۰۰۵م:۲۳ ژوئن ۲۰۰۵ دو مجلس کنگره آمریکا با توجه به گسترش کشتار در عراق و افزایش تلفات آمریکاییان و هزینه جنگ و از سرگیری ناآرامی های افغانستان، رامسفلد وزیر دفاع وقت، ژنرال پیس رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و ژنرال ابی زید فرمانده وقت نیروهای آمریکا در خاور میانه را احضار کرده بودند تا از آنان توضیح بخواهند.

در جلسه سنا پس از این که «چنی» معاون رئیس جمهوری و رامسفلد متهم به گفتن دروغ در قبال مسئله عراق شدند، سناتور ادوارد کندی خطاب به رامسفلد گفت: با این وضعیت بهتر است که استعفا بدهی. چنی و رامسفلد قبلا گفته بودند که مقاومت در عراق رو به پایان است و آخرین روزهای عمر خود را می گذراند.

۲۰۰۵م:گزارش ۲۳ ژوئن ۲۰۰۵ که دولت چین برای خریدن شرکت بزرگ نفتی آمریکایی «یونوکال» پیشنهاد داده و حاضر شده بود برای خرید این شرکت ۲۰ میلیارد دلار بپردازد که سه میلیارد بیش از مبلغ پیشنهادی دیگران است، کنگره آمریکا را بر ضد توسعه قدرت چین به صف آرایی برانگیخته و باردیگر موضوع وضع عوارض گمرکی ۵/۲۷ در صدی بر کالای ساخت چین را به میان آورده بود. در برابر این صف آرایی، گرین سپن رئیس وقت شورای پول آمریکا بپاخاسته و مخالفت می کرد و می گفت: بالابردن تعرفه گمرکی محصولات چین، عده بسیار کمی (کارخانه دارها) را در آمریکا راضی ولی توده مردم (مصرف کنندگان) را ناراضی می کند زیرا که کالای ارزان چینی است که توده آمریکایی را در برابر گرانی سایر اجناس ساکت نگهداشته است.

۲۰۰۵م:۲۵ ژوئن ۲۰۰۵ و یک هفته مانده به سالگشت ساقط شدن یک ارباس شرکت هواپیمایی ملی ایران در آسمان خلیج فارس توسط رزمناو آمریکایی «وینسنسVincennes» که در سوم ژوئیه ۱۹۸۸ در جریان جنگ عراق و ایران اتفاق افتاد، نیروی دریایی آمریکا این ناو ۲۰ ساله را از رده خارج و بازنشسته کرد. بر اثر ساقط شدن ارباس ایران (پرواز ۶۵۵) که عازم امارات بود ۲۹۰ تن جان باختند. بعدا دولت آمریکا پذیرفت که خونبها بدهد ولی به مراتب کمتر از مبلغ استاندارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ تیر

۱۷۹۸: کنگره آمریکا با تصویب یک قانون به رئیس جمهوری این کشور اختیار داد که خارجیان ساکن آمریکا را که خطرناک تشخیص داده می شوند اخراج کند.

۱۹۴۱: روزولت رئیس جمهوری وقت آمریکا طی بخشنامه شماره ۸۸۰۲ تبعیض را منع کرد.

۱۹۵۱: شبکه تلویزیونی سی . بی . اس. برای نخستین بار برنامه رنگی از نیویورک پخش کرد.

۱۹۵۰: در این روز به وقت خاور دور با ورود نیروهای کره شمالی به کره جنوبی ، جنگ کره آغاز شد ( تفصیل آن در ۲۶ ژوئن آمده است ).

۱۹۷۵: موزامبیک که قرنها مستعمره پرتغال بود درپی یک مبارزه خونین که سالها طول کشید استقلال خود را به دست آورد.

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۸۱: دیوان عالی آمریکا رای داد که تنها پسران این کشور مشمول مقررات سربازگیری هستند و زنان تنها اگر مایل به استخدام در نیروهای مسلح باشند می توانند داوطلب شوند و اجبار در کار نیست . در آمریکا نظام وظیفه اجباری وجود ندارد ، ولی در ایام جنگ و نیاز این کشور ، گروهی از جوانان برای این منظور احضار می شوند.

۱۹۹۶: یک ساختمان هشت طبقه از مجتمع مسکونی «خبر» Khobar در شرق کشور سعودی که ساکنانش عمدتا افراد نیروی هوایی آمریکا بودند بر اثر انفجار یک کامیون حامل سوخت ویران شد که در این رویداد ۱۹ امریکایی و یک تبعه سعودی کشته و ۳۷۲ تن مجروح شدند.

۲۰۰۳: دیوان عالی آمریکا رای داد که می شود در کتابخانه های عمومی روی دستگاهای رایانه فیلتر گذاشت تا بعضی سایت ها ( منظور نامناسب ) مشاهده نشوند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر