تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ خرداد

دوم (ذوالاکتاف) از دودمان ساسانیان که ۱۷ ساله شده بود از آخرین روز بهار سال ۳۲۶ میلادی (۲۱ ژوئن = ۳۱ خرداد) ، خود به عنوان شاه رسما زمام امور ایران را به دست گرفت. وی تنها رئیس کشوری است که پیش از تولد این عنوان را به دست آورده بود و بنابراین، طول پادشاهی اش بیش از عمر او به حساب آورده شده است!. شاپور دوم پسر «آذرنرسی» در سال ۳۰۹ متولد و در سال ۳۷۹ میلادی درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ خرداد

۱۳۰۵م:۳۱ خرداد ۱۳۰۵ درمحافل تهران صحبت از این بود که عباس مسعودی مدیر مرکز اطلاعات ( نخستین خبرگزاری غیر دولتی ایران) سرگرم استقراض است تا بزودی روزنامه ای به همین نام (اطلاعات) منتشر کند.

نخستین شماره روزنامه اطلاعات ۱۹ تیرماه ۱۳۰۵ انتشار یافت. این روزنامه و موسسات ضمیمه اش در تابستان ۱۳۵۸ مصادره شده است. عباس مسعودی در خرداد ۱۳۵۳ درگذشت و پیش از فوت، مدیریت روزنامه اطلاعات را به پسرش فرهاد که اینک در انگلستان زندگی می کند واگذار کرده و پسر دومش بهرام را به معاونت وی برگماشته بود. پس از انقلاب، با تلاش بهرام بود که موسسه اطلاعات موفق شد بکار ادامه دهد. تا زمان مصادره، بهرام مدیر انتخابی کارکنان موسسه اطلاعات بود.

۱۹۵۱م:در این روز در سال ۱۹۵۱،سه ماه پس از ملی شدن صنعت نفت ایران که از آغاز قرن بیستم توسط شرکت نفت انگلستان (بریتیش پترولیوم ـ بی پی) عملا به یغما می رفت، پالایشگاه آبادان به دست مالک اصلی آن، ملت ایران، افتاد و یکی از دیوارهای استعمار غرب فروریخت.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ خرداد

۱۳۳۰ش:از آنجا که بیم آن می رفت که عوامل انگلستان در تاسیسات نفت و منطقه خوزستان خرابکاری کنند، لایحه مجازات خرابکاری در جلسه سی ام خرداد ۱۳۳۰ شورای وزیران به ریاست دکتر مصدق تصویب و برای طرح در مجلس آماده شد. این لایحه بعدا در مجلس به تصویب رسید و به صورت قانون درآمد.

۱۳۴۷ش:از این روز در سال ۱۳۴۷ رئیس سازمان تربیت بدنی و تفریحات سالم (ورزش کشور) عنوان معاونت نخست وزیر به دست آورد. قبلا متصدی این شغل، در عین حال معاون وزارت آموزش و پرورش به شمار می آمد. نخستین رئیس ورزش که عنوان معاون نخست وزیر به دست آورد، پرویز خسروانی بود که قبلا باشگاههای تاج (استقلال امروز) را تاسیس کرده بود.

۱۳۵۷ش:در جریان اوج گیری انقلاب ایران، با ادامه کناره گیری نمایندگان پارلمان و برخی از مقامات از حزب دولتی رستاخیز، این حزب از این روز در سال ۱۳۵۷ در آستانه فروپاشی قرار گرفت. شاه قبلا و در آغاز تاسیس این حزب گفته بود کسانی که نمی خواهند عضو حزب رستاخیز باشند گذرنامه هایشان رابگیرند و از ایران بروند!.

۱۳۵۸ش:سی ام خرداد ۱۳۵۸(۲۰ ژوئن ۱۹۷۹) احمد صدر حاج سیدجوادی به سمت وزیر دادگستری دولت موقت انقلاب منصوب شد. وی که یک حقوقدان است سالها پیش ازآن، دادستان تهران بود. پس از پیروزی انقلاب، احمد صدر به سمت نخستین وزیر کشور کابینه تعیین شده بود. او در دوران نظام پیشین، در پی یک حادثه رانندگی در گردنه کندوان (راه چالوس) با گفتن این جمله که «کسی که تصادف کند نباید دادستان باشد» از سمت دادستانی تهران کناره گیری کرده و سپس وکیل دادگستری شده بود.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ خرداد

۱۹۰۵م:بیست و یکم ژوئن زادروز ژان پل سارتر فیلسوف و نویسنده قرن ۲۰ فرانسوی است که در سال ۱۹۰۵ متولد شد و ۷۵ سال عمر کرد. وی که برنده جایزه نوبل شده بود از پذیرفتن پاداش نقدی آن خودداری کرد و با این کار بر شهرت خود افزود. «سارتر» از اصحاب فلسفه اگزیستانسیالیسم در باره «بودن و زیستن» و این که آدم محکوم است که آزاد باشد و همچنین بی تفاوتی ها در قبال انسانیت بحث کرده و نظر داده است. سارتر از فلاسفه چپگرا است و درموارد متعدد عقاید او با نظرات مارکس تفاوت چندان ندارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ خرداد

۱۹۳۵م:بانو «فرانسواز ساگان» داستان نگار بلند آوازه فرانسوی ۲۱ ژوئن سال ۱۹۳۵ متولد به دنبا آمد و در ۱۸ سالگی داستان «سلام بر غم» را منتشر ساخت. معروفترین داستانهای این نویسنده که دو سال پیش (سال ۲۰۰۴) درگذشت عبارتند از «لبخند»، «دوباره خدا حافظ»، «قلب بان»، «خراش های روح»، «آبرنگ خون»، «چشمان ابریشمین»، «رختخواب جمع نشده» و …. ساگان یک درام نگار بیمانند بود و نمایشنامه های متعدد نوشت. ژاک شیراک شخصا اعلامیه فوت او را نوشت و امضا کرد و به فرانسویان اطلاع داد که نویسنده بزرگی را از دست داده اند.

داستان نگار آمریکایی بانو «ماری مکارتی» نیز ۲۱ ژوئن در سال ۱۹۱۲ به دنیا آمده بود که ۷۷ سال عمر کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ خرداد

۱۹۸۹م:۲۱ ژوئن سال ۱۹۸۹ دیوان عالی آمریکا ضمن رسیدگی فرجامی به پرونده «گریگوری جانسون» ناراضی تکزاسی حکم داد که سوزاندن پرچم آمریکا با هدف انعکاس و ابراز نظر از مصادیق آزادی بیان است که در اصلاحیه اول قانون اساسی ایالات متحده تضمین شده است و جرم نیست.

گریگوری جانسون در جریان یک تظاهرات در تکزاس، پرچم ایالات متحده را به منظور نشان دادن خشم خود و ابراز نارضایتی اش از دولت آتش زده بود. وی در جریان آتش زدن پرچم، توسط پلیس دستگیر و به دادگاه تسلیم شده بود. قاضی دادگاه گریگوری را به جرم اهانت به کشور (با آتش زدن پرچم در ملاء عام) به یک سال زندان محکوم کرده بود. وکیل گریگوری پرونده را تا دیوان عالی دنبال کرده بود و در اینجا، اکثریت قضات دیوان، اقدام گریگوری را نوعی بیان عدم رضایت خود از وضعیت تشخیض و حکم داد که سوزاندن پرچم با هدف بیان و انعکاس نظر و عقیده از مصادیق آزادی بیان است که قانون اساسی آن را تضمین کرده است و بنابراین، گریگوری جانسون مرتکب جرم نشده که مجازات شود. این حکم از آن پس از سوی دادگاههای آمریکا و ضابطین آنها لازم الرعایه شده است و تلاش برخی از اعضای قوه مقننه برای نوشتن تعریف تازه و ممانعت از پرچم سوزی در آمریکا هنوز به جایی نرسیده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ خرداد

۲۰۰۴م:«جان کوگان» تاریخدان بنام که بیشتر تالیفات او در باره رویدادهای نظامی است از جمله اثر مهم او «چهره جنگ» چاپ ۱۹۷۸ و «تاریخ جنگ و جنگ افزار» چاپ سال ۱۹۹۳، در آخرین کتابش «جنگ عراق» که ژوئن ۲۰۰۴ به توزیع داده شد؛ جنگ آمریکا با عراق که در مارس ۲۰۰۳ آغاز شد و در پی آن اشغال نظامی این کشور را با جنگ آمریکا با اسپانیا در آستانه قرن ۲۰ مقایسه کرده و هر دو را در ردیف جنگهای امپریالیستی قرارداده و نوشته است که «امپریالیسم آمریکایی» با جنگ با اسپانیا که به اشغال کوبا، پرتوریکو، گوام و فیلیپین انجامید ظهور کرد و تا این زمان (زمان انتشار کتاب)، جنگ با عراق آخرین تلاش آمریکا از این دست بوده است.

تک فارس

۱۹۶۳م:امروز زادروز بانو منیژه رحیم زاده (رحیموا) ادیب و روزنامه نگار تاجیک است که ۲۱ ژوئن ۱۹۶۳ در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، به دنیا آمده است. بانو منیژه که در ادبیات پارسی دکترا دارد بر زبان های روسی، انگلیسی و اردو مسلط است و نوشته و تالیفات متعدد از جمله مجموعه "پاره سمرقند" را دارد.

۲۰۰۸م:پانزدهم ژوئن ۲۰۰۸ روزنامه مردم (People’s Daily) ارگان کمیته مرکزی حزب حاکم برجمهوری توده ای چین وارد شصت و یکمین سال انتشار خود شد و به همین مناسبت جمعه ـ ۲۰ ژوئن ۲۰۰۸ ـ هو جینتائو Hu Jintao رهبر چین از تحریریه آن بازدید کرد و گفت که خواننده دائمی بخش «بحث و اظهار نظر مردم» است و اندرزها و نظرات مندرج در این قسمت را با توجهی خاص جهت بررسی و ترتیب اثر به مستشاران حزب و مقامات دولتی مربوط ارجاع می کند. این نظرات حاصل تجربه و دانایی، و بازتاب دهنده مسائل و مشکلات هستند و درنتیجه ارزش فراوان دارند که نباید نشنیده گرفته شوند. (این بخش؛ «فوروم Qiangguo» عنوان دارد به معنای نظرات مردم ـ مردمی که «قدرت» ناشی از آن ایشان است و در ادیشن آنلاین روزنامه مردم انتشار می یابد. ادیشن آنلاین روزنامه مردم بیش از یکصد میلیون بیننده دارد. درچین ۲۲۱ میلیون تن به اینترنت دسترسی دارند).

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ خرداد

۱۷۳۴م:امروزه کسی نیست که از تجارت برده و شکار آفریقاییان به دست اروپاییان و فروش آنان در بازارهای قاره آمریکا بی خبر باشد ولی هنوز بسیاری هستند که جزئیات و عمق این فاجعه را نمی دانند. سرگذشت بانوی سیاهپوست ـ ماری ژوزف آنژلیک ـ گوشه ای از این ظلم را بازتاب می دهد که در چنین روزی (۲۱ ژوئن ۱۷۳۴ = ۳۱ خرداد) در شهر مونترآل کانادا (در آن زمان فرانسه نو) اعدام شد. «ژوزف آنژلیک» نام اربابش بود که بر طوق فلزی گردن ماری حک کرده بودند تا در صورت فرار اورا به خانه بازگردانند. طوق های بردگی تنگ گردن بود و بدون حضور آهنگر باز نمی شد.

۱۹۴۱م:هیتلر برغم داشتن پیمان عدم تجاوز با مسکو، و مخالفت برخی از ژنرال هایش، ۲۱ ژوئن سال ۱۹۴۱ دستور داد که عملیات «بارباروسا» و حمله نظامی غافلگیرانه به شوروی در جبهه ای به طول دو هزار و نهصد کیلومتر از بالتیک تا دریای سیاه آغاز شود و چند ساعت بعد، ساعت ۳ بامداد ۲۲ ژوئن (به وقت برلین)، ۱۵۰ لشکر آلمانی مرکب از سه میلیون و پانصد هزار سرباز، ۳ هزار و ۵۸۰ تانک، هفت هزار و ۱۸۹ توپ و حمایت ۱۸۳۰ هواپیما در سه ستون (شمالی، مرکزی و جنوبی) وارد قلمرو شوروی شدند. فرماندهی ستون شمالی را «فون لیب»، ستون مرکزی را «فون بک»، و ستون جنوبی را «فون روندشتد» برعهده داشتند و این ستون ها ۳ میلیون و پانصد هزار تن نیروی ذخیره نیز پشت سر داشتتند. ژنرالهای هیتلر نگران وسعت زیاد خاک شوروی بودند و به علاوه، عقیده داشتند که پیش از یکسره کردن کار انگلستان که می تواند آمریکا را به کمک خود آورد نباید سراغ حمله نظامی به کشوری دیگر رفت. همزمان با آغاز عملیات «بارباروسا»، ایتالیا و رومانی نیز به شوروی اعلان جنگ داده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ خرداد

۱۹۱۳م:بیست و یکم ژوئن سال ۱۹۱۳ بانو «تاینی رودویک» به عنوان نخستین زن چترباز جهان از هواپیما و از ارتفاع زیاد بیرون پرید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ خرداد

۲۰۰۴م:«دکستر فیلکینز» ۱۹ ژوئن ۲۰۰۴ در نیویورک تایمز نوشته بود که کردها در پی ابراز ناخشنودی از این که به آنان خودمختاری کافی داده نخواهد شد؛ در مناطق کردنشین به اراضی اعراب سرازیر شده و دهها هزار عرب را از آنجا بیرون ساخته و به کمپ ها و مناطق ناامن مرکزی عراق فراری داده اند. بیشتر این اعراب از آن گروه هستند که در زمان حکومتهای سابق از جمله دولت صدام تشویق به نقل مکان به شمال عراق شده بودند. کردهایی که اراضی این اعراب را متصرف شده اند می گویند که این نواحی قبلا کردنشین بود که دولتهای سابق عراق عرب نشین کرده بودند.

۲۰۰۴م:برخی روزنامه های آمریکا در شماره ۲۰ ژوئن ۲۰۰۴ خود گزارش خبرنگار اسوشیتدپرس در کشور سعودی را نقل کرده بودند که در پی گردن زده شدن تکنیسین آمریکایی، پال جانسون، با تنی چند از اتباع آن کشور مصاحبه کرده بود و نظرشان را در باره القاعده پرسیده بود.

T A K F A R S

۲۰۰۶م:در حالی که طبق گزارش منابع ژاپن و آمریکا، در ژوئن ۲۰۰۶ کره شمالی (جمهوری دمکراتیک خلق) برای آزمایش یک موشک ۳۵ متری دو مرحله ای قاره پیما با برد سه تا پنج هزار کیلومتر و بیشتر (که ادعا شده است می تواند هدفهایی را در خاک آمریکا بزند) آماده می شد، هفدهم این ماه (ژوئن ۲۰۰۶) دوازده تن از برندگان جایزه صلح نوبل از دولت آمریکا خواستند که محدودیت های اقتصادی نسبت به آن کشور (کره شمالی) را از میان بردارد. این عده و از جمله گورباچف و شیرین عبادی همچنین به مقامات کره شمالی اندرز دادند که این دولت هم از تولید اسلحه اتمی منصرف شود و با بازرسی بین المللی از مساعی هسته ای خود موافقت کند. این برندگان جوائز صلح نوبل در شهر گوانگجو (در کره جنوبی) نشست سالانه برگزار کرده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ خرداد

۲۰۰۶م:بانو کاترین جفرتس سکوریCatharine Jefferts Schori و در سال ۲۰۰۶ پنجاه و دو ساله هجدهم ژوئن این سال (سال ۲۰۰۶) به سمت سر اسقف کلیسای Episcopal اپیسکوپال (کلیسای انگلیکن شاخه آمریکا) انتخاب و تاریخساز شد. این نخستین بار است که یک زن به این مقام رسیده بود. کلیسای اپیسکوپال در سراسر جهان دارای ۷۷ میلیون عضو است. بانو کاترین که ریاست یک کلیسا در ایالت نوادای آمریکا را برعهده داشت یکی از هفت نامزد مقام ریاست کلیساهای انگلیکن (انجیلی) شاخه آمریکایی آن بود که اکثریت آراء را به دست آورد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ خرداد

۲۰۰۶م:رسانه ها در سراسر جهان بیستم ژوئن ۲۰۰۶ که چارلز تایلور دیکتاتور سابق جمهوری لیبریا را جهت محاکمه در دادگاه بین المللی لاهه (دادگاه کیفری سازمان ملل) به هلند منتقل کردند عکسهای او را با دستبند به صورتی عبرت انگیز و پرمعنا و برخی همراه با تفسیرهای عبرت آموز منتشر ساخته بودند. تایلور متهم است که به خاطر کسب قدرت و ماندن بر اریکه آن باعث مرگ هزاران تن و حیف و میل دارایی ملت شده است. وی که در نیجریه دستگیر و در سیرالئون بازداشت بود برای محاکمه به هلند منتقل شده است – همان جایی که مقامات صربستان محاکمه می شوند. عکس، تایلور را هنگام پیاده شدن از هواپیمای سازمان ملل در فرودگاه رتردام نشان می دهد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ خرداد

۲۰۰۶م:«یائو دفن» Yao Defen زن ۳۴ ساله چینی که با دو متر و ۳۶ سانتیمتر قد، در سومین هفته ماه ژوئن ۲۰۰۶ در بیمارستان بستری شد. طبق برخی گزارش ها، هزینه درمان اورا افراد خیر و نیز سازمانی که از شرح احوال او فیلم سینمایی تهیه کرده است تامین کرده بودند که مطبوعات غرب آن را یک نقطه ضعف برای نظام سوسیالیستی چین بشمار آورده بودند و نوشته بودند که چین بیش از حد آلوده به کاژیتالیسم شده است.

در ژوئن ۲۰۰۶ پزشکان بیماری یائو دفن را تومور مغزی تشخیص داده بودند و گفته بودند که تاخیر در عمل جراحی باعث ضعف بینایی او خواهد شد زیرا که تومور هردم بزرگتر می شود و به قسمت های مجاور خود فشار وارد می سازد. در آن زمان، یائو درازترین زن جهان گزارش شده بود حال آنکه قد پدر و مادر «دفن» هر دو ۱۷۰ سانتیمتر است. پدر «دفن» یک کشاورز چینی است که خانواده او تنگدست گزارش شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ خرداد

۱۲۵۷:نیکولو ماکیاولی مورخ، نویسنده و اندیشمند ایتالیایی که در کتاب خود تحت عنوان «امیر»، سیاست را اخلاق جدا ساخت در ۵۸ سالگی درگذشت.

تک فارس www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ خرداد

۱۳۹۲: «یی سونگ گیه» به سلطه مغولان بر شبه جزیره کره پایان داد و املاک فئودالهایی را که مخلوق آنان بودند میان کشاورزان قسمت کرد.

۱۷۸۸: قانون اساسی ایالات متحده آمریکا پس از تایید در ۹ ایالت از ۱۳ ایالت وقت به اجرا درآمد.

۱۸۳۴: «سایرس مک کورمیک» ماشین دروکردن گندم و غلات مشابه را اختراع کرد.

۱۹۴۲:نیروهای آلمان به فرماندهی مارشال رومل بندر استراتژیک طبرق (در لیبی) واقع در شمال آفریقا را از دست انگلیسی ها خارج ساختند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ خرداد

۱۹۴۲: یک زیردریایی ژاپنی وارد آبهای آمریکا شد و به منطقه اسیتونس در ایالت ارگون واقع در کنار رودخانه کلمبیا ۱۷ گلوله زد.

۱۹۴۳: در یک عصیان نژادی در شهر دیترویت (ایالت میشیگان) ، مرکز اتومبیلسازی آمریکا، ۳۰ تن بر اثر مداخله پلیس کشته شدند.

۱۹۴۵:جزیره اوکیناوا پس از تسلیم شدن آخرین واحدهای ژاپنی به اشغال نظامی آمریکا درآمد که هنوز در آنجا پایگاه دارد.

۱۹۴۸: نخستین پروگرام کامپیوتر (برای منچستر مارک ۱) نوشته شد.

تکفارس

۱۹۷۰: دکتر احمد سوکارنو بنیادگذار جمهوری اندونزی و از موسسان جنبش غیر متعهد در ۶۹ سالگی درگذشت.

محصولات معتبر
محصولات معتبر