تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ فروردین

۱۸۹۶م:هانس آدولف ادوارد Hans Adolf Eduard Driesch جانورشناس، فیلسوف و پژوهشگر آلمانی ۱۳ آوریل ۱۸۹۶ با انتشار رساله ای درباره اسب و تکامل آن نظرداد که ایرانیان نخستین مردمی بوده اند که اسب (اسپ) را اهلی کرده و به کار سواری گرفتند و در جنگ بکار بردند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ فروردین

۱۳۰۰ش:۲۳ و ۲۴ فروردین ۱۳۰۰ در کرمانشاه میان نیروی ژاندارم که مامور اجرای دستورهای تهران بود و قوای محلی زدو خورد شدید درجریان بود که ضمن آن شماری کشته شدند. زد وخورد هنگامی آغاز شد که ژاندارمها در صدد دستگیری صارم الدوله والی (استاندار) کرمانشاه برآمده بودند. سید ضیاء نخست وزیر وقت از نیروی ژاندارم خواسته بود که صارم الدوله را دستگیر و به تهران بیاورد. طبق گزارشهای رسمی، جمع مقتولان دو طرف از ۱۵ تن متجاوز بود و شمار مجروحین افزون بر یکصد تن بود.

۱۹۲۶م:قانون کیفر عمومی و آئین دادرسی ایران که بیش از ۵ دهه رعایت شد از ۱۳ آوریل ۱۹۲۶ ( ۲۴ فروردین ۱۳۰۵ ) درست ۱۲۲ سال پس از تدوین قانون آئین دادرسی کیفری فرانسه به اجرا در آمد . آئین دادرسی کیفری ایران که از فروردین ۱۳۰۵ به اجرا گذارده شد ترجمه قانون آئین دادرسی سال ۱۸۰۴ فرانسه بود که هنوز هم در ممالک فرانسوی زبان ازجمله بلژیک اجرا می شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ فروردین

تکفارس آی آر

۱۳۳۰ش:در این روز در سال ۱۳۳۳ کنسرسیوم شرکتهای عامل نفت ایران مرکب از۲۲ کمپانی آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و هلندی تاسیس خود را رسما اعلام داشت. پیش از سال ۱۳۳۰، نفت ایران در انحصار انگلستان بود.

۱۳۳۹ش:دولت آمریکا ۲۴ فروردین ۱۳۳۹ (۱۳ آوریل ۱۹۶۰) و در جریان اجلاس تهران، به نیروی هوایی ایران جت جنگده از نوع «اف ــ ۸۶» تحویل داد و به این ترتیب، ایران برای نخستین بار دارای جنگنده جت شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ فروردین

۱۸۹۴م:۱۳ آوریل سال۱۸۹۴ دولتهای انگلستان و بلژیک در یک جلسه محرمانه (بدون اطلاع فرانسه و آلمان) افریقای مرکزی را میان خود قسمت کردند! که نقض قرارداد برلن بود.

۱۹۴۵م:۱۳ آوریل سال ۱۹۴۵ ارتش شوروی شهر وین را تصرف کرد و ۹۰ هزار تن از سربازان هیتلر را به اسارت گرفت. اتریش (سرزمین ژرمن نشین) در سال ۱۹۳۸ به آلمان پیوسته و یکی از ایالات آلمان (رایش سوم) شده بود.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ فروردین

۱۹۶۱م:دانشمندان شوروی ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ وطن خود را به نخستین کشوری در جهان معروف ساختند که انسان به مدار زمین فرستاد. در این روز سرگرد «یوری گاگارین» با وستوک ــ ۱ ماهواره شوروی به فضا فرستاده شد و در مدار کره زمین قرار گرفت، کره زمین را دور زد و به خاک وطن بازگردانده شد که در آن زمان عملی باور کردنی نبود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ فروردین

۱۹۹۸م:درست نیم قرن پس از اعدام « هیدکی توجو Hideki Tojo» نخست وزیر ژاپن در زمان جنگ جهانی دوم ، نوه او بانو «یوکوایوانامی » با کتاب و فیلمی که ۱۳ آوریل ۱۹۹۸ انتشار یافت به دفاع از پدر بزگ خود پرداخت و او را به صورت یک قهرمان ملی ژاپنی ها معرفی کرد و ژاپنی ها ی نسل تازه از نو « توجو » را شناختند.

۱۲۴۱: مغولها « کراکو » را در لهستان تصرف کردند.

۱۴۰۱: شهر دمشق به تصرف ارتش امیر تیمور در آمد وغارت شد.

۱۵۹۸: فرمان « نانت » مبنی بر آزادی مذهب در فرانسه امضاء شد.

۱۷۴۲: توماس جفرسون اندیشمند و دولتمرد آمریکایی به دنیا آمد .

۱۹۰۶: فرضیه نسبیت انشتین انتشار یافت.

۱۹۴۱: میان شوروی و ژاپن یک قرارداد عدم تعرض امضاء شد.

تک فارس

۱۹۴۵: در پی درگذشت فرانکلین روزولت تنها فردی که سه دوره رئیس جمهوری آمریکا بود بر اثر خونریزی مغزی، هری ترومن معاونش جای او را گرفت و رئیس جمهور ایالات متحده شد. ترومن بود که چهار ماه بعد دستود بمباران اتمی ژاپن را داد.

۱۹۶۰: فرانسه چهارمین کشور اتمی جهان شد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر