تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ تیر

۱۵۵۲م:دولت عثمانی (ترکیه) که از زمان جنگ چالدران (اوت سال ۱۵۱۴) به دلیل داشتن اسلحه آتشین (توپ و تفنگ) و از این لحاظ برتری نظامی، به حملات زمینی خود به قلمرو ایران ادامه می داد، در سال ۱۵۵۲ (زمان سلطنت شاه طهماسب صفوی) تصمیم به حمله به جزایر ایرانی خلیج فارس گرفت. بهانه این حمله دریایی اخراج پرتغالی های مسیحی از جزیره ایرانی «هرمز» بود!. عثمانی در سال ۱۵۴۶ میلادی یمن را تصرف کرده بود و بر دریای سرخ و تنگه کلیدی آن «باب المندب» مسلط شده بود و برای توسعه این متصرفات، قدرت دریایی پرتغال را در برابر خود می دید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ تیر

۱۳۱۶ش:در این روز در سال ۱۳۱۶ (۱۹۳۷میلادی) میان ایران، ترکیه، عراق و افغانستان یک پیمان عدم تجاوز امضاء شد که چون درکاخ سعد آباد (تجریش) امضاء شده بود به پیمان سعد آباد معروف شده است. وزیران امور خارجه افغانستان، ترکیه و عراق برای این منظور به تهران آمده بودند (در آن زمان هنوز پاکستان تاسیس نشده بود که وارد این پیمان شود).

رسانه های آلمان دو سال و چند ماه بعد و پس از آغاز جنگ جهانی دوم مدعی شدند که این پیمان طبق نقشه انگلیسیها منعقد شده بود تا رضاشاه در اجرای اندیشه «احیاء ایران زمین»، با کمک گرفتن از آلمان و احیانا سازش با مسکو و آنکارا، در صدد ضمیمه کردن افغانستان و شرق رود دجله به ایران برنیاید.

۱۹۵۴م:هشتم ژوئیه ۱۹۵۴ (ده ماه پس از براندازی ۲۸ مرداد)، دولت مسکو ضمن تسلیم یادداشتی به دولت وقت ایران و یادآوری معاهدات فی مابین منعقده در دهه ۱۹۲۰، تهران را از پیوستن به اتحادیه های نظامی غرب و ترتیبات مشابه که ماهیت ضد شوروی دارند و مآلا به سود ایران نخواهند بود برحذر داشت.

تکفارس آی آر

چند روز بعد دولت تهران به این یادداشت پاسخی مبهم داد و اشاره کرد که هنوز وارد چنین اتحادیه هایی نشده است و اگر بخواهد بشود این کار به صورت محرمانه نخواهد بود و چگونگی را اعلام خواهد داشت.

۲۰۰۳م:هشتم ژوئیه ۲۰۰۳ لادن و لاله دو خواهر دوقلوی ایرانی که از ناحیه سر «به هم چسبیده» به دنیا آمده بودند در یک بیمارستان سنگاپور در سومین روزی که تحت عمل جراحی قرار داشتند یکی پس از دیگری جان سپردند. نخست لادن (سمت چپ در عکس) درگذشت و ساعتی بعد هم لاله .

جدا کردن دوقلوهای به هم چسبیده که از سال ۱۹۵۲ آغاز شده است اگر در سنین کودکی باشند در حال حاضر امری دشوار نیست، ولی لادن و لاله در بیست و نهمین سال عمر خود زیر عمل جراحی قرار گرفته بودند که در این سن ترمیم سلولهای عصبی همانند سنین کودکی آسان نیست.

مغز این دو خواهر در لحظه تولّد از هم جدا بود، اما به سبب زندگی طولانی باجمجمه مشترک، به مرور زمان به هم چسبیده بود.

دشواری عمل جراحی در این بود که سرهای دو خواهر علاوه بر عصب های مشترک دارای یک ورید بزرگ مشترک بودند که خون را از سر به قلب باز می گردانید و دو تا کردن آن از طریق پیوند زدن باعث ادامه خونریزی و مرگ لادن و لاله شد.

www.takfars.ir

جراحان کشورهای مختلف از جمله آلمان چنین وضعیتی را قبلا پیش بینی کرده بودند. در جریان عمل، یک گروه بزرگ کارشناس و جراح حضور داشتند و جراح اصلی از آغاز کار قول موفقیت آمیز بودن عمل را نداده بود. ولی دو خواهر از ادامه وضعیتی که داشتند خسته شده بودند و ریسک را پذیرفته بودند.

این رویداد از لحظه انتقال دو خواهر از تهران به سنگاپور به دلیل بی سابقه بودن کار، توجه رسانه ها همه کشورها را به خود جلب کرده بود و پخش آخرین جملات لادن به زبان انگلیسی بارها از شبکه های تلویزیونی تکرار و باعث توجه جهانیان به این موضوع شده بود و به همین سبب گزارش در گذشت آنان به صورت یک خبر فوق العاده پخش شد و مردم را در گوشه و کنار جهان متاثر ساخت. بسیاری هم بر مرگ آنان که موفق به داشتن استقلال از یکدیگر نشدند گریستند و این رویداد جایگاهی در تاریخ یافت.

لادن و لاله در فیروز آباد فارس به دنیا آمده بودند، اما عمدتا در تهران زندگی کرده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ تیر

۱۹۵۴م:فریدا کاهلوFrida Kahlo هنرمند نقاش سوررئالیست و اکسپرسیونیست مکزیک ششم ژوئیه سال ۱۹۰۷ به دنیا آمد و ۴۷ سال عمر کرد. او در همان ماه (۱۳ ژوئیه) در سال ۱۹۵۴ در گذشت و آثار فراوان و جویدان از خود برجای گذارد. فریدا مدتها به بیماری سرطان مبتلا بود ولی این بیماری تا آخرین ماههای پایان عمر مانع از کار هنری او نشده بود. فریدا یک چپگرا بود که کوشش داشت در هر شرایطی در تظاهرات و راهپیمایی های چپگرایان و کمونیستها شرکت جوید، حتی با ویلچر. فریدا که از ۱۹۲۶ به کار کشیدن تصویر پرداخته بود با یک نقاش دیگر ازدواج کرده بود. وی گفته بود که برای کشیدن تصویر ،قبلا طرح تهیه نمی و پس از نشستن در برابر تابلو سفید هرچه را که از واقعیات به ذهنش برسد ترسیم می کند. یکی از تصاویر معروف او، فردی را نشان می دهد که دستش قطع شده و در حال خونریزی است. فریدا پس از تصادف با اتوبوس و در دوران بستری بودن در بیمارستان هم به کار ترسیم ادامه داد و مناظر راهرو بیمارستان و اطاق بیماران را کشید و مشکلات را عیان ساخت. دو نمایشگاه موفقیت آمیز از کارهای فریدا در طول حیاتش در نیویورک و مکزیکو سیتی ترتیب داده شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ تیر

۱۷۱۴م:«دانیل فارنهایت» فیزیکدان آلمانی مقیم هلند هشتم ژوییه سال ۱۷۱۴ میزان الحراره جیوه یی را ساخت و عرضه داشت که به «فارنهایت» معروف شده است.

در این میزان الحراره که در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده امریکا رایج است، درجه ۴/۹۸ برابر ۳۷ درجه سانتیگراد معادل حرارت طبیعی بدن انسان است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ تیر

۲۰۰۴م:از نتایج یک بررسی(Survey) که در سه ماه مارس، آوریل و مه ۲۰۰۴ در ۱۴ کشور بعمل آمده بود چنین بر می آید که مردم دهه اول قرن ۲۱ خبرهای فوری (سپات نیوز) را از رادیو ـ تلویزیونها و یا از طریق سرچ انجین ها از اینترنت به دست می آورند تا روزنامه ها. این رادیوها اینک در سلفون (موبایل)، ساعت مچی و حتی در قلم تعبیه شده اند و بسیاری از این ابزارهای اطلاع رسانی به محض دریافت یک خبر نو، با «بوزر» فرد را متوجه آن می سازند. فروش تلویزیونهای جیبی نیز در حال افزایش است.

تک فارس

۶۹۶م:هشتم ژوییه سال ۶۹۶ میلادی- دوران خلافت امویان- نخستین سکه دینار اسلامی که در اندک مدتی پس از آن، پول رایج سراسر جهان اسلام قرار گرفت در عربستان ضرب شد و سال بعد به صورت نقره خالص درآمد. واژه «دینار» لاتین است و رومیان واحد پول خود را دینار و یونانیان دراخما (درهم) می نامیدند.

در همین روز و همین سال "عربی" ، زبان و خط رسمی همه بلاد اسلامی اعلام گردید. در میان کشورهای اسلامی آن زمان، ایرانیان تنها ملتی بودند که زبان خود را حفظ کردند. ترکیه نیز در دهه ۱۹۲۰ خط عربی را ترک گفت و الفبای لاتین را جایگزین آن ساخت که به دلیل داشتن حروف صدادار (واول) تلفظها در این کشور یکسان شدند و لهجه های محلی کاهش یافتند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ تیر

۷۰۷م:نخستین داروخانه عمومی به مفهوم امروز (مغازه) هشتم ژوئیه (روزی چون امروز) در سال ۷۰۷ میلادی در شهر بغداد کار خود را آغاز کرد. تأسیس داروخانه در غرب مربوط به قرن هجدهم است. پیش از تأسیس داروخانه، پزشکان – خود دارو به بیمار می دادند. نخستین دانشکده داروسازی جهان در سال ۱۸۲۱ در فیلادلفیا دایر شد. در آمریکا بر اثر فشار کارخانه های داروسازی، از سال ۱۸۵۴ قرار شد فروش بسیاری از داروها تنها با نسخه دکتر، مجاز باشد و دارو زیر نظر دکتر به مصرف برسد و ….

۱۶۲۳م:هشتم ژوئیه ۱۶۲۳(۱۷ تیرماه)، شاه وقت انگلستان ۱۶ سال پس از استقرار مهاجران انگلیسی در آمریکای شمالی، منطقه مسکونی آنان را ، یک ایالت انگلستان خواند و فرمان مربوط صادر شد. انگلیسی هایی که در سال ۱۶۰۷ پا به آمریکای شمالی گذارده و در دهانه خلیج چساپیک و اطراف آن مستقر شده بودند این منطقه را به افتخار الیزابت اول، ملکه باکره (ویرجین) و بدون شوهر انگلستان «ویرجینیا» نامگذاری کرده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ تیر

۱۷۰۹م:هشتم ژوئیه در سال ۱۷۰۹، ارتش روسیه به فرماندهی پتر اول (بزرگ) در جنگی، به قدرت نظامی سوئدیها که در منطقه بالتیک و شمال اروپا اقتدار داشتند پایان داد. در این جنگ یک روزه که در تاریخ به جنگ poltava معروف شده است، ارتش سوئد، ۱۸۵۰۰ سرباز از دست داد.

۱۹۳۷م:هفتم ژوئیه سال ۱۹۳۷ (۱۶ تیرماه) دولت انگلستان تصمیم بر تقسیم سرزمین تحت الحمایه خود، فلسطین، میان اعراب و یهودیان آن سرزمین گرفت و این تصمیم را پس از تصویب آن در کابینه انگلستان اعلام داشت. طبق این تصمیم، قرار شده بود که دو سوم فلسطین متعلق به اعراب باشد و یک سوم آن به یهودیان داده شود و شهرهای قدس (اورشلیم)، بیت لحم و ناصره (نازارت) تا مدتی در کنترل انگلستان باقی بماند تا درباره سرنوشت آنها اتخاذ تصمیم شود. کابینه انگلستان قبلا و در آخرین جلسه اکتبر ۱۹۱۷ خود فکر ایجاد یک کشور برای یهودیان در فلسطین را تایید کرده بود که آرتر جیمز بالفور وزیر امور خارجه وقت انگلستان سه روز بعد (دوم نوامبر ۱۹۱۷) این اقدام را به صورت یک اعلامیه به رئیس انجمن یهودیان انگلیسی ابلاغ کرد که به اعلامیه بالفور معروف است. در آن زمان، هنوز فلسطین جزیی از خاک امپراتوری عثمانی بشمار می رفت.

۱۹۶۰م:هشتم ژوئیه سال ۱۹۶۰ میلادی خروشچف نخست وزیر وقت شوروی به آمریکا اخطار کرد که اگر در صدد دسیسه جویی و توطئه در کوبا برآید، ارتش سرخ را به کمک کوبا خواهد فرستاد. طبق اسنادی که دهها سال بعد علنی شد متعاقب این اخطار، به ارتش سرخ آموزش داده شده بود که چگونه از تنگه «برینگ» بگذرد و از طریق آلاسکا و کانادا خود را به ایالات متحده برساند و به چه ترتیب زیردریایی های شوروی آمریکا را محاصره کنند و … .

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ تیر

T A K F A R S

۲۰۰۴م:در پی انتشار شایعاتی مبنی بر احتمال حمله نظامی آمریکا به کوبا ، این کاریکاتور سیاسی دوم ژوئیه ۲۰۰۴ در برخی روزنامه های آمریکایی به چاپ رسیده بود. در قسمت راست کاریکاتور، جورج بوش که کلاه تکزاسی به سر دارد از دیک چنی معاون خود که به نظر پاره ای،مغز متفکر اوست و در کنار نقشه مدور کره زمین ایستاده است می پرسد: عمو دیک، گام بعدی ( پس از افغانستان و عراق ) چیست؟.چنی در حالی که انگشت روی نقشه کوبا گذارده می گوید: خوب، پسرم؛ کوبا، جزیره کمونیستهای خدا نشناس !.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ تیر

۲۰۰۹م:رابرت مکنامارا Robert McNamara که «تاریخ» از او به عنوان معمار جنگ ویتنام نام می برد ششم ژوئیه ۲۰۰۹ (۱۵ تیرماه ۱۳۸۸) در ۹۳ سالگی درگذشت. وی در ۱۶ ژوئن ۱۹۱۶ در سانفرانسیسکو بدنیا آمده و از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی دو مدرک دکترا در اقتصاد و ریاضیات گرفته بود. مکنامارا از ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸ به مدت هفت سال وزیر دفاع آمریکا بود که تاکنون هیچکس به این مدت بر وزارت دفاع آمریکا ریاست نکرده است. وی پیش از انتصاب به وزارت دفاع آمریکا، رئیس کمپانی خودروسازی فورد بود و قبل از آن استاد درس «کسب و کار» در دانشگاه هاروارد. وی پس از رفتن از وزارت دفاع آمریکا رئیس بانک جهانی شده بود که مرکز آن در آمریکا و در کنترل این دولت است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ تیر

۱۷۹۲: انقلابیون فرانسه به دولت پروس (آلمان) که به آنان اخطار کرده بود نسبت به پادشاه فرانسه فرمانبردار باشند اعلان جنگ دادند.

۱۸۳۳: طبق معاهده «خونکار اسکله سی» که در این روز میان روسیه و عثمانی بسته شد، سلطان عثمانی متعهد شد که تنگه های بسفور و داردانل را به روی کشتی های جنگی سایر کشورها، جز روسیه ببندد. قدرتهای اروپای غربی بر ضد این پیمان بپاخاستند و….

۱۸۸۹: روزنامه «وال استریت جرنال» که موضعی محافظه کارانه دارد و از تیراژ حدود دو میلیون نسخه برخوردار است انتشار خود را در آمریکا آغاز کرد.

۱۹۲۰: سرزمین افریقایی کنیا که تحت الحمایه انگلستان بود از این روز یک مستعمره (کلنی) انگلستان شد.

۱۹۶۰: لومومبا نخستین نخست وزیر کشور جدید الاستقلال کنگو که با دسیسه اروپائیان و نافرمانی برخی نظامیان این کشور و اعزام سرباز از بلژیک به کنگو رو به رو شده بود برای حل مسئله به شورای امنیت سازمان ملل متوسل شد.

۱۹۸۱: برای نخسین بار در تاریخ آمریکا یک زن قاضی دیوان عالی این کشور شد که سمتی مادام العمر است. وی بانو «ساندرا دی اوکانر Sandra Day O’Connor» است که قبلا قاضی یک دادگاه پایین تر بود. دیوان عالی آمریکا که در صدر قوه قضایی این کشور قرار دارد دارای ۹ قاضی است. ایراد وارده، همین مادام العمر بودن سمت این قضات است و دیگری انتخاب قضات این دیوان توسط رئیس جمهور آمریکا (قوه مجریه) و تایید این انتصاب در سنای این کشور (قوه مقننه) است حال آنچه سه قوه باید منفک از هم می بودند. همین انتصاب قاضی از سوی رئیس جمهور سبب شده است که بعضی اوقات برای سالهای طولانی دیوان عالی آمریکا یکطرفه (یک حزبی) شود. در بیشتر کشورها قاضی دادگاه عالی توسط کانون حقوقدانان معرفی می شود و سالهای انتصاب او محدود است. بانو ساندرا در سال ۲۰۰۶ تصمیم به بازنشسته شدن گرفت.

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۹۳: کشورهای صنعتی هفتگانه اجازه دادند که روسیه هم در کنفرانسهای سران آنها شرکت کند! که تاکنون حاصلی هم برای این کشور نداشته است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر