تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱ اردیبهشت

۱۷۸۲م:«فردریک فروبل» آموزشگر بلندآوازه آلمانی و موسس کودکستانهای تازه (کیندرگارتن Kindergarten) در جهان ۲۱ آوریل ۱۷۸۲ به دنیا آمد و در تالیف خود «تاریخ عمومی آموزش و پرورش» نوشت که ایرانیان در قرن ششم پیش از میلاد مبتکر ایجاد کودکستان و دبستان برای کودکان و نوجوانان پسر بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱ اردیبهشت

۱۳۳۲ش:یکم اردیبشهت ۱۳۳۲ در تهران رسما اعلام شد؛ سرتیپ افشارتوس رئیس شهربانی ایران (پلیس) ربوده شده و ناپدید است. دکتر مصدق افشارتوس را سی ام بهمن ۱۳۳۱ به ریاست شهربانی منصوب کرده بود. در آستانه ناپدید شدن افشارتوس، هندرسون سفیر آمریکا در تهران به طور غیر منتظره به واشنگتن رفته بود و ابوالقاسم بختیار دست به یاغیگری زده بود. مقامات دولت وقت، ربودن افشارتوس را کار ژنرالهایی که به تصمیم دکتر مصدق بازنشسته شده بودند ازجمله مزینی و زاهدی و نیز چند سیاستمدار مخالف از جمله دکتر مظفر بقایی نماینده مجلس اعلام کرده بودند و مدعی شده بودند که هدف از این کار، تضعیف دولت و گسترش نگرانی مردم بوده است. ا

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱ اردیبهشت

۱۹۴۶م:جان ام. کینز John Maynard Keynes اقتصاد دان بزرگ و پدر مکرواکونومیکسMacroeconomics (ماکرو) ۲۱ آوریل ۱۹۴۶ پس از ۶۳ سال زندگی کردن درگذشت. طراح «کنزیان اکونومیکس» پنجم ژوئن ۱۸۸۳ در انگلستان به دنیا آمده بود.

تکفارس آی آر

دکتر کینز در سال ۱۹۳۶ فرضیه عمومی اشتغال، بهره و پول را نوشت و آن را در کتابی تحت همین عنوان منتشر ساخت و اصل «بیزنس سایکل» را به دست داد. وی بود که مداخله دولت برای رساندن کشور به مرحله اشتغال کامل (به هر بها) و جلوگیری از رکود را امری لازم و ضروری اعلام کرد. دکتر کینز قواعد متعدد برای اصلاح ساختار اقتصاد به دست داده است. این فرضیه پرداز اقتصادی ایجاد نظام بین المللی پول را مورد تاکید قرارداد و به همین دلیل، بسیاری از اصحاب نظر، او را پدر صندوق بین المللی پول می خوانند. کینز علاوه بر تدریس اقتصاد، سردبیری یک نشریه تخصصی را هم برعهده داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱ اردیبهشت

۱۹۳۸م:امروز سالروز درگذشت محمد اقبال (علامه اقبال) فیلسوف، اندیشمند و شاعر فارسی سرای شبه قاره هندوستان است که۲۱ آوریل سال ۱۹۳۸ (پیش از استقلال هند و ایجاد کشور پاکستان) وفات یافت. علامه اقبال که نهم نوامبر سال ۱۸۷۷ در سیالکوت (کشمیر پاکستان) به دنیا آمده بود در کشورهای پارسی زبان (ایران، افغانستان و تاجیکستان) به اقبال لاهوری معروف است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱ اردیبهشت

۱۹۱۰م:سامیوئل لانگهورن کلمنسSamuel Longhorn Clemens (مارک توین) داستان نگار و طناز معروف آمریکایی ۲۱ آوریل ۱۹۱۰ (روزی چون امروز در ۹۷ سال پیش) در ۷۵ سالگی از این جهان دیده بربست. مارک توین سی ام نوامبر ۱۸۳۵ در شهر فلوریدای ایالت میسوری به دنیا آمده بود.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱ اردیبهشت

۲۰۰۸م:بیستم آوریل ۲۰۰۸ دولت آمریکا تمبر پستی با تصویر «دیوید مک کوله David G. McCullough» تاریخنگار ۷۵ ساله این کشور را که چاپ کرده است طی مراسمی و با حضور خود او در پستخانه «کامدن Camden»، به جریان گذارد

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱ اردیبهشت

۲۰۰۸م:«رابرت (باب) دبلیو گرین Robert W.Greene» سردبیر «نیوزدی» و از معروفترین روزنامه نگاران اینوستیگیتیو جهان ۱۸ آوریل ۲۰۰۸ در هفتاد و هشت سالگی درگذشت. ۳۷ سال از کار روزنامه نگاری او در «نیوزدی Newsday» گذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱ اردیبهشت

۲۰۰۷م:در اژریل ۲۰۰۷، کمپانی ناشر «نیویورکر»، «ونیتی فر» و … اعلام کرده بود که یک مجله اقتصادی به نام «پورتفولیو» منتشر خواهد کرد، زیرا مخاطبان خواهان چنین نشریه ای هستند. این مجله، بمانند سایر نشریات اقتصادی، وارد مسائل سنگین و پیچیده اقتصاد نخواهد شد و توجه خود را معطوف به آنچه را خواهد کرد که مردم معمولی دهه اول قرن ۲۱ خواهانش هستند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱ اردیبهشت

۷۵۳پیش ازمیلاد: آوریل زادروز شهر رم پایتخت ایتالیاست. «پلوتارک» و «لیوی» داستان ایجاد شهر رم را در تالیفات خود، برپایه «شنیده ها» تایید کرده اند. طبق افسانه ها، شهر رم توسط دو برادر دوقلو به نام های رموسRemus و رمولوسRomulus ساخته شده و بنای آن ۲۱ آوریل سال ۷۵۳ پیش از میلاد به اتمام رسیده بود.

۱۷۹۲م:«۲۱ اوریل» سالروز اعدام تیرادنتسTiradetes (خوزه دا سیلوا خاویرJoaquim Jose da Silva Xavier) قهرمان ملی برزیل و روز ملی این کشور است. وی که برضد سلطه پرتغال بر برزیل قیام مسلحانه کرده بود پس از دستگیر شدن، ۲۱ آوریل ۱۷۹۲ اعدام شد. به دستور حکمران پرتغالی برزیل، تیرادنتس را قطعه قطعه کردند و هر قطعه اش را به یک شهر فرستادند تا مردم ببینند و اندیشه انقلاب و استقلال را از سر بیرون کنند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱ اردیبهشت

تک فارس

۱۹۱۸م:«مانفرد فن ریکتوفنManfred Von Richthofen» معروفترین خلبان جنگنده در جنگ جهانی اول ۲۱ آوریل سال ۱۹۱۸ در جبهه سم (به ضم س) در فرانسه جان خود را از دست داد. هواپیمای سه باله این خلبان آلمانی هدف گلوله قرار گرفته بود. وی که ۲۶ ساله و فرمانده اسکادران بود قبلا در ۸۰ ماموریت جنگی پیروز شده بود. نیروهای متخاصم آلمان، او را «رد بارون (امیر زاده سرخ)» لقب داده بودند زیرا که هواپیمایش را رنگ سرخ می زد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱ اردیبهشت

۱۹۴۵م:بیست و یکم آوریل ۱۹۴۵ واحدهای ارتش شوروی شهر برلین را از فاصله چهار کیلومتری محاصره و زیر آتش توپ قرار دادند و عناصر دو لشکر پیاده مامور رخنه به شهر شدند که ۹ روز بعد به دست آنان افتاد و هیتلر خودکشی کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱ اردیبهشت

۲۰۰۵م:۲۱ آوریل ۲۰۰۵ سران و نمایندگان بیش از ۸۰ کشور در جاکارتا اجتماع کرده بودند تا یاد کنفرانس ۲۹ کشور آسیایی ـ آفریقایی را که در آوریل ۱۹۵۵ در در شهر باندونگ (اندونزی) برگزار شده بود گرامی دارند و با توجه به اوضاع فعلی جهان، خود را متعهد به همکاری های تازه کنند. کنفرانس باندونگ سال ۱۹۵۵ با هدف ریشه کن ساختن آثار هرگونه استعمار از شرق و آفریقا تشکیل شده بود، و اینک در دهه نخست قرن ۲۱ اعتقاد عمومی بر این است که تفکر استعمار هنوز از میان نرفته و سلطه گران تنها تغییر لباس داده اند.

در آن سال در جهان، دو بلوک آمریکا (ناتو) و شوروی (ورشو) باهم در رقابت و معارضه بودند و از این رهگذر، کشورهای دیگر آسوده تر می زیستند و اتحادیه های منطقه ای آنها فعالیت چشمگیر داشتند از جمله اتحادیه عرب که امروزه تنها نامی از آن بر روی کاغذ باقی مانده است.

با توجه به وجود دو بلوک در جهان آن روز یا به تعبیری بلوکهای کاپیتالیسم و سوسیالیسم، در سال ۱۹۵۵جنبش تازه که خارج از دو بلوک تشکیل شده بود به جهان سوم (جامعه کشورهای غیر متعهد) شهرت یافت که پس از فروپاشی اسرارآمیز بلوک سوسیالیست و قدرت یافتن بلوک دیگر (آمریکای شمالی و اروپای بدون روسیه)، نه تنها جنبش غیر متعهدها بلکه اتحادیه های منطقه ای هم کمرنگ شدند و فعالیت آنها به صفر نزدیک شده است. «جنبش عدم تعهد» در زمان تاسیس، ژاپن را به خود راه نداد زیرا که با آمریکا پیمان امنیت و دفاع مشترک داشت ولی نخست وزیر ژاپن در کنفرانس ۲۰۰۵ حضور یافته بود.

فکر ایجاد جنبش عدم تعهد از چوئن لای، تیتو، عبدالناصر و نهرو بود که پس از فوت آنان رنگ و جلای خود را از دست داد.

در این میان ایران از بنیاد شانگهای درخواست عضویت رسمی کرده است که اگر عملی شود قدرت شرق منسجم و گسترش خواهد یافت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱ اردیبهشت

T A K F A R S

۲۰۰۵م:یک دادگاه جنایی اسپانیا۲۰ آوریل ۲۰۰۵ «آدولفو سیلینگو» افسر نیروی دریایی سابق آرژانتین را به جرم ارعاب، شکنجه و قتل مخالفان دولت وقت (آرژانتین) با فرو انداختن آنان از هواپیما به داخل دریا و رودخانه به تحمل ۶۴۰ سال زندان محکوم کرد. در اسپانیا مجازات اعدام لغو شده و رعایت تخفیف برای او به این جهت بوده است که خود را به آن دولت معرفی و اعتراف به اعمال شکنجه و قتل کرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱ اردیبهشت

۱۹۴۶: در شرق آلمان نظام سوسیالیستی برقرار شد که ۴۳ سال دوام داشت.

۱۹۵۴: گرگوری مالنکوف نخست وزیر شوروی شد.

۱۹۶۱: نظامیان فرانسوی در الجزایر بر ضد سیاست پاریس سر به شورش برداشتند.

۱۹۶۷: یک کودتای نظامی در یونان دولت منتخب را برکنار کرد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر