image, ضررهای فراوان خوابیدن روی شکم برای سلامتی

آیا خوابیدن روی شکم مضر است؟ کوتاه‌ترین پاسخ برای این سؤال، بلی است. خوا

بیدن روی شکم باعث کاهش خروپف شده و شدت آپنه خواب را کاهش می‌دهد؛ اما این وضعیت خوابیدن باعث افزایش فشار روی کمر و گردن می‌شود. این موضوع ممکن است باعث کاهش کیفیت خواب شود. اگر باردار هستید، باید به وضعیت خوابیدن خود توجه نمایید و تا حد امکان روی شکم خود نخوابید.

تأثیر خوابیدن روی شکم بر ستون فقرات

بسیاری از افرادی که روی شکم خود می‌خوابند، درد بیشتری تجربه می‌کنند. این درد یا در کمر یا در گردن یا در مفاصل است و می‌تواند بر میزان خواب تأثیر بگذارد. درد بیشتر به معنای بیدار شدن در طول شب و خستگی در طول روز است.

طبق گفته Mayo Clinic، خوابیدن روی شکم باعث ایجاد فشار روی کمر و ستون فقرات می‌شود؛ زیرا در این حالت، قسمت میانی بدن بیشترین وزن بدن را تحمل می‌کند. این امر باعث می‌شود حفظ وضعیت خنثی ستون فقرات به هنگام خواب، دشوار شود.

فشار روی ستون فقرات، فشار روی سایر بخش‌های بدن را نیز افزایش می‌دهد. علاوه بر این، از آنجا که ستون فقرات لوله‌ای برای عصب‌ها محسوب می‌شود، فشار روی ستون فقرات می‌تواند باعث ایجاد درد در تمام نقاط بدن شود. همچنین ممکن است احساس مورمور شدن و بی‌حسی داشته باشید، گویی بخشی از بدن به خواب می‌رود و بخش‌های دیگر بیدار هستند.

تأثیر خوابیدن روی شکم بر گردن

زمانی که بینی‌تان روی بالش است، نمی‌توانید نفس بکشید و باید سر خود را به سمت کنار برگردانید تا بتوانید به هنگام خوابیدن روی شکم، نفس بکشید. این امر باعث می‌شود سر و ستون فقراتتان دیگر هم‌تراز نباشند. شاید در مدت کوتاه متوجه آسیبی که وارد می‌شود، نباشید؛ اما با گذشت زمان مشکلاتی که در ناحیه گردن به وجود می‌آید، کاملاً آشکار می‌شوند.

یکی از مشکلات اصلی گردن، بیرون‌زدگی دیسک است. این شرایط زمانی به وجود می‌آید که یکی از مهره‌های ستون فقرات به اندازه‌ای تغییر جهت داده که دیسک ژلاتینی داخل آن پاره شده است. زمانی که این ژل بیرون بریزد، باعث تحریک عصب‌ها می‌شود.

راه‌چاره

اگر کل عمر خود را در این حالت به خواب رفته‌اید و دیگر نمی‌توانید در حالت دیگری بخوابید، چه باید کرد؟ در ادامه چند نکته ارائه شده که به شما کمک می‌کند از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید:

از یک بالش باریک و نازک استفاده کنید یا اصلاً بالش استفاده نکنید. هرچه بالش مسطح‌تر باشد، زاویه گردن و سرتان کمتر تغییر می‌کند.

زیر لگن خود نیز یک بالش بگذارید. این کار باعث می‌شود کمر شما در حالت خنثی‌تری قرار بگیرد و فشار از روی ستون فقرات برداشته شود.

صبح پس از بیدار شدن، حرکات کششی انجام بدهید. چند دقیقه انجام حرکات کششی به شما کمک می‌کند بدن خود را هم‌تراز کنید و ماهیچه‌های حمایت‌کننده از کمر را تقویت نمایید. حتماً قبل از انجام حرکات کششی، خود را گرم کنید و این حرکات را به آرامی انجام دهید.


همچنین بخوانید: باز نشر : تک فارس
در صورتی که شما نسبت به محتوای این پست، حق کپی رایت دارید اطلاع دهید