تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

خوردن تخمه هندوانه مفید است و خواص آن

image خوردن تخمه هندوانه مفید است و خواص آن

دو روش برای استفاده از تخمه هندوانه به منظور مراقبت از پوست وجود دارد: مصرف تخمه هندوانه به صورت خوراکی و استفاده موضعی، بالاخص از روغن تخمه هندوانه. تخمه هندوانه سرشار از نیاسین می‌باشد که تولید سرامید و اسیدهای چرب موثر در مراقبت پوستی را افزایش می‌دهد. نیاسین باعث قدرت ارتجاعی مناسب در پوست، سفت شدن پوست، محو خط و چین چروک‌ها، از بین بردن لکه‌های سیاه، رفع خارش و زرد شدگی پوست می‌شود. همچنین باز کردن منافذ پوستی مسدود شده و تامین آبرسانی به پوست، نرمی و درخشش پوست، زدودن آلودگی‌های ناشی از مواد آرایشی و… از جمله اثرات استفاده مداوم از روغن تخمه آفتابگردان می‌باشد.

سرشار از اسیدآمینه‌ها

از بین تمام اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن بعضی از اسیدهای آمینه به عنوان اسیدآمینه‌های ضروری شناخته می‌شوند که بدن نمی‌تواند آنها را تولید کند و نیاز است تا از طریق مواد غذایی مختلف تامین گردند. از جمله این اسیدهای آمینه تریپتوفان و لیزین است و تخمه هندوانه سرشار از آرژنین، لیزین، تریپتوفان و گلوتامیک اسید می‌باشد.

اثرات درمانی

تکفارس آی آر

۱. تخمه هندوانه به دلیل سرشار بودن از منیزیم و اثرات متعددی که این ریزمغذی بر تنظیم متابولیسم کربوهیدرات‌ها و قندها دارد؛ منجر به کنترل قند خون در دیابتی‌ها می‌شود.

۲. تخمه هندوانه به دلیل سرشار بودن از تیامین (B۱)، ریبوفلاوین (B۲)، نیاسین (B۳)، پانتوتنیک اسید (B۵)، پیریدوکسین (B۶) و فولات جایگزین طبیعی مناسبی برای قرص ویتامین B کمپلکس می‌باشد.

۳. این تخمه‌ها باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی می‌شوند. زیرا سرشار از نیاسین می‌باشد و ۱۰۰ گرم از تخمه هندوانه ۱۹ درصد نیاز روزانه به نیاسین را تامین می‌کند که سیستم عصبی را محافظت می‌نماید.

۴. دفع ادرار به وسیله این تخمه‌ها تسهیل می‌شود و به منظور بهبود عملکرد کلیه‌ها و دستگاه ادراری می‌توان از تخمه هندوانه استفاده کرد. تخمه هندوانه به خاطر اثرات دیورتیک، دفع آب از بدن را تسهیل می‌کند و دفع اوره را القا می‌نماید. در نتیجه بدن را از اثرات سمی اوره در امان می‌دارد.

۵. تخمه هندوانه در تنظیم فعالیت دستگاه گوارش مفید می‌باشد و به منظور بهبود اختلالات روده‌ای کاربرد دارد.

www.takfars.ir

تولد دوباره پوست

تخمه هندوانه به دلیل اینکه سرشار از منیزیم می‌باشد، به منظور پیشگیری از التهاب‌های پوستی، خراش‌ها و زخم‌ها کاربرد دارد. روی، ماده معدنی دیگری است که در تخمه هندوانه به وفور یافت می‌شود و باعث رشد سلولی و تولد دوباره پوست می‌شود. روی، تولید چربی در پوست را کنترل می‌کند و برای جوش و سایر اختلالات پوستی نیز مفید است. امروزه این روغن برای تهیه محصولات مراقبت پوست و مو به عنوان مرطوب‌کننده، به صورت بسیار گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پرکالری

تخمه هندوانه سرشار از اسیدهای چرب، پروتئین‌ها، اسیدهای آمینه ضروری چون لیزین و تریپتوفان؛ ویتامین‌های تیامین، نیاسین، فولات و B۶؛ و مواد معدنی چون منیزیم، منگنز، فسفر، روی، آهن، پتاسیم و مس است. ۱۰۰ گرم از تخمه هندوانه ۶۰۰ کالری انرژی دارد که معادل با ۱۰ برش از نان می‌باشد. چربی موجود در این دانه‌ها، ۴۰۰ کالری از کل انرژی این دانه‌ها را تامین می‌کند. در حقیقت چربی موجود در ۱۰۰ گرم تخمه هندوانه ۸۰ درصد از نیاز روزانه به چربی را برآورده می‌سازد.

سرشار از آهن

خانم‌ها در محدوده سنی ۱۹-۵۰ سال نیاز به مصرف ۱۸ میلی‌گرم آهن در روز دارند و این نیاز در طی حاملگی افزایش می‌یابد و به ۲۷ میلی‌گرم در روز می‌رسد. تخمه هندوانه سرشار از آهن می‌باشد و هر ۳۰ گرم از آن حدود ۲ میلی‌گرم آهن دارد که اگر همراه با منابع ویتامین C نیز مصرف شود، جذب آهن افزایش می‌یابد. آهن برای ساخت گلبول‌های قرمز لازم است و اکسیژن را به بافت‌ها حمل می‌کند و کمبود آهن منجر به کاهش اکسیژن در بافت‌ها و در نتیجه خستگی و ضعف می‌شود.

کنترل فشارخون

تخمه هندوانه به دلیل دارا بودن منیزیم و اسیدآمینه آرژنین برای بیماری‌های قلبی بسیار مفید است. منیزیم یک ماده معدنی است که در بدن برای عملکرد صحیح قلب، فشارخون نرمال، عملکرد صحیح سیستم ایمنی، جلوگیری از گرفتگی عضلات، متابولیسم انرژی و… کاربرد دارد. علاوه بر منیزیم تخمه هندوانه، به دلیل دارا بودن اسیدآمینه آرژنین، برای تنظیم فشارخون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی بسیار مناسب می‌باشد؛ زیرا آرژنین از باریک شدن رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر