تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

قرص ریسپریدون عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

image قرص ریسپریدون عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

موارد مصرف ریسپریدون

این دارو برای درمان تظاهرات اختلالات سایکوتیک به کار می رود واثر درمانی قابل ملاحظه ای بر علائم مثبت ومنفی جنون جوانی دارد .

مکانیسم اثر ریسپریدون

مکانیسم اثر ضد جنون این دارو مشخص نیست .اثر آن احتمالا به خاطر مهار انتخابی مونو آمینرژیک(D2 ، ۵-HT2)می باشد .این دارو همچنین دارای اثر مهاری متوسطی بر گیرنده های H1. a2. a1 می باشد .

تکفارس آی آر

فارماکوکینتیک ریسپریدون

جذب گوارشی دارو زیاد و سریع می باشد و دارو به مقدار خیلی زیاد به پروتئین های پلاسما متصل می شود.متابولیسم دارو عمدتا کبدی و دفع آن از طریق ادرار (۷۰%)و مدفوع (۱۵%)ونیمه عمر آن ۲۴-۲۰ ساعت می باشد .

منع مصرف ریسپریدون

در صورت ابتلا به سرطان پستان ،برادی کاردی ،اختلالات الکترولیتی ،بیماری های قلبی –عروقی وعروقی مغز ،سابقه سکته قلبی یا حمله عصبی ،دهید راتاسیون ،کاهش حجم خون ،اختلالات شدید کبدی وکلیوی ،بیماری پارکینسون،حساسیت مفرط نسبت به دارو وهمراه با سایر دارو های طولانی کننده فاصله QT نباید از این دارو استفاده کرد .

عوارض جانبی ریسپریدون

www.takfars.ir

آکاتیزیا ،اضطراب ،عصبانیت ،تاری دید ،اختلال جنسی ،کاهش تمایل جنسی ، سرگیجه ، دیسمنوره ،منوراژی ،اثرات خارج هرمی ،دیستونی ،پارکینسون ،بی خوابی ،اختلال در دفع ادرار ،تغییرات خلق و خوی ،بی قراری ،اختلال در تمرکز ،مشکلات حافظه ای ،بثورات پوستی وخارش ،اسهال یا یبوست ،سرفه ،خشکی دهان ،سوءها ضمه ،سر درد ،تهوع ،التهاب بینی و حلق و افزایش وزن وسندرم بدخیم نورولپتیک ،عوارض جانبی عمده این دارو هستند .

تداخلات دارویی ریسپریدون

مصرف همزمان این دارو با الکل وسایر مضعف های CNS باعث تضعیف شدید CNS می شود .مصرف این دارو با داروهای ضد فشارخون بالا موجب افت شدید فشارخون می شود .این دارو اثر بروموکریپتین ،لوودوپا ،پرگولاید را کاهش می دهد .کلیرانس ریسپریدون توسط کاربامازپین افزایش و توسط کلوزاپین کاهش می یابد .

هشدار ها ریسپریدون

این دارو باعث طولانی شدن فاصله QT در بعضی از بیماران می شود .

به دلیل احتمال افزایش سطح پلاسمائی پرولاکتین ،در طی درمان با ریسپریدون باید سطح پرولاکتین را به طور منظم اندازه گیری نمود .

در صورت ابتلا بیمار به تومورهای مغزی ،انسداد روده ای ،سندرم Reye s، سابقه سوءاستفاده یا وابستگی داروئی این دارو را باید با احتیاط کامل مصررف کرد.

توصیه های دارویی ریسپریدون

در حین مصرف این دارو باید بیمار جهت مشاهده هر گونه اختلال حرکتی دیررس مورد معاینه دوره ای قرار گیرد .

از آنجایی که خودکشی در بیماران مبتلا به جنون جوانی وجود دارد ، دارو باید با حداقل مقدار ممکن در دسترس بیمار قرار گیرد.

تک فارس

در صورت بروز سندرم بدخیم نورولپتیک، مصرف دارو باید بلافاصله قطع کرد. برای درمان هیپرترمی ( با تجویز داروهای ضد تب) ، دهیدراتاسیون (با تأمین آب و الکترولیت‌ها ) ناپایداری قلبی-عروقی، ( با کنترل فشارخون و ریتم قلب)، هیپوکسی(با تجویز اکسیژن و تنفس کمکی)، سفتی عضلانی(با تجویز دانترولن ، بروموکریپتین و آمانتادین) اقدام لازم را به عمل آورد . در صورت نیاز به تداوم مصرف دارو ، حداقل ۵ روز دارو را باید قطع کرد و سپس با جایگزین یک دارو از یک گروه دیگر از داروهای ضد جنون(با مقدار کم) درمان را ادامه داد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر