image ۸ آزمایش ساده برای سنجش سلامتی جسمی

۱) آیا شما در طول روز به مدت ۱۴ ساعت انرژی دارید؟ (اگر ساعت هفت صبح از خواب بیدار می شوید، باید تا ساعت ۹ شب انرژی و قدرت فعالیت داشته باشید.)

ورزش تقویت کننده شناخته شده ای برای انرژی بدن است. اگر احساس میکنید که در پایان روز بیش از اندازه خسته و بی انرژی هستید علت آن این است که در طول روز بی تحرک هستید.

مطالعات جدیدی که در مورد ورزش و خستگی، روی شش هزار و ۸۰۰ نفر انجام شده، نشان می دهد افرادی که برنامه ورزشی منظمی دارند، نسبت به افرادی که اصلا تحرک ورزشی ندارند، کمتر خسته و بی انرژی می شوند.

۲) آیا می توانید ناخن پای خود را در حالت ایستاده کوتاه کنید بدون اینکه احساس درد و ناراحتی داشته باشید؟

اگر شما قادر باشید در قسمت های مختلف بدنتان کشش ایجاد کنید نه تنها به بهبود بیماری های استخوان و مفاصل مانند آرتروز و پوکی استخوان کمک میکنید بلکه سلامت قلب شما نیز تضمین می شود. به این دلیل که ناتوانی در کشش انگشتان شما به ضعف شریان های شما هم مربوط است و این سستی، یکی از زمینه های اصلی برای بروز بیماری های قلبی است.

۳) آیا می توانید بدون اینکه پاهای تان را تکان بدهید برگردید و به پشت سرتان نگاه کنید؟

اگر قادر به انجام چنین حرکتی هستید، مشخص می شود که قدرت کشش و انعطاف پذیری مناسبی در ناحیه کمر و پهلوها دارید که هر دوی این توانایی ها کلید داشتن بدنی قوی، سالم و بدون درد هستند.

برای به دست آوردن چنین مهارتی، می توانید در طول هفته به صورت حرفه ای ورزش کنید. یوگا، ایروبیک، والیبال، بسکتبال و شناه انعطاف ماهیچه های شما بخصوص عضلات اطراف کمر و پهلو را بالا می برد. اگر برای انجام تمرین های منظم و حرفه ای فرصت ندارید، انجام حرکات کششی ساده در خانه نیز قدرت و انعطاف عضلات شما را تا حدود زیادی بهبود می بخشد.

۴) آیا می توانید بار و توشه خود را در صندوق مخصوص چمدان بالای هواپیما و قطار قرار دهید بدون اینکه فشاری را تحمل کنید؟

این کار در واقع تکنیکی برای سنجش میزان کشش ماهیچه های کمر، شکم و پا به شمار می رود. بسیاری از افراد در زمان انجام تمرین های ورزشی روی ماهیچه های اطراف قلب و سینه تمرکز میکنند و تمرین های مربوط به ستون فقرات مانند آموزش های یوگا و پیلاتس را انجام نمی دهند. به همین دلیل ماهیچه های کمری ضعیفی دارند.

۵) آیا می توانید یک ظرف بزرگ شیر یا آب را بدون اینکه در نقطه ای از دست ها یا بازو و کمر احساس فشار و درد داشته باشید، در دست بگیرید؟

توانایی حمل یک گالن بزرگ تنها به قدرت عضلات دست شما معطوف نمی شود. قدرت حمل کردن چنین شیئی به عضلات شانه، پشت، قفسه سینه و زانو مربوط می شود. اگر چنین قدرتی ندارید، باید بدانید که شما در معرض آسیب و ابتلا به بیماری هایی مانند آرتروز، پوکی استخوان و حتی افسردگی و زوال عقل هستید و به ورزش منظم نیاز دارید. مطالعات دانشگاه تافتز نشان می دهد که حتی افراد مسن مبتلا به آرتریت با دنبال کردن یک برنامه ورزشی منظم به مدت ۱۶ هفته، میزان درد خود را تا ۴۳ درصد کاهش داده اند.

۶) آیا می توانیدبه مدت ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید بدون اینکه خسته شوید؟

پیاده روی روزانه حداقل به مدت ۲۰ دقیقه، ارتباط مستقیمی به افزایش سلامتی شما دارد که بی شمار بودن تاثیرات آن، فهرست کردن آنها را دشوار میکند اما برخی از مهمترین آنها عبارتند از: کمک به از دست دادن وزن و بهبود قدرت ماهیچه ای، تقویت خلق و خو و سطح انرژی و کاهش قندخون و فشارخون. در ضمن فراموش نکنید که راه رفتن در خانه برای انجام کارهای روزانه چنین تاثیری در شما نخواهد داشت.

۷) آیا می توانید یک سبد بزرگ لباس را از پایین پله ها تا بالا حمل کنید بدون اینکه متحمل فشار و درد شوید؟

این یک آزمون قدرت و استقامت قلبی – عروقی و تعادل برای شماست. بالا رفتن از پله، نیاز به استقامت و انرژی بیشتری نسبت به پیاده روی معمولی دارد. با این حال، زندگی مدرن امروز، استفاده از پله برقی وآسانسور را برای همه فراهم کرده و شانس بالا رفتن از پله ها را تا حدود زیادی از آنها گرفته است. اگر شما موفق به این آزمایش تناسب اندام شدید، سعی کنید باز هم فرصت پله نوردی را به خود بدهید.

۸) آیا می توانید بدون اینکه دچار تپش قلب و لرزیدن اندام ها شوید، ۱۰ بار بالا و پایین بپرید؟

دچار نشدن به چنین حالتی نشان دهنده این است که ضربان قلب شما به خوبی کنترل شده است و از سلامت قلبی – عروقی برخوردارید. رفتن به کلاس ورزش یا انجام تمرین های ورزشی معمول روزانه راهی عالی برای افزایش و استقامت و پایین آوردن ضربان قلب شما در حالت استراحت است. پایین بودن نبض در حالت عادی به این معناست که قلب شما با دفعات کمتر و زمان طولانی تری می تپد و خون را پمپاژ میکند.