تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

یک مسواک خوب چه مشخصاتی دارد

image یک مسواک خوب چه مشخصاتی دارد

از ویژگی های یک مسواک خوب و مناسب این است که امکان دسترسی به بیشترین سطح از دندان ها را بدهد و فرد به راحتی بتواند آن را به دندان های عقبی برساند و تمام سطح دندان ها را به خوبی تمیز کند . مسواکی را انتخاب کنید که با آن راحت باشید و با سهولت بتوانید با آن دندان هایتان را بشویید . هنگامی که لثه های شما حساس و آسیب دیده اند معمولا استفاده از مسواک برقی بر مسواک دستی الویت دارد . اکثر افراد با مسواک دستی ، سخت تر و محکم تر مسواک می زنند و این امر کمکی به لثه نمی کند . همچنین باعث شکاف های بیشتری بین دندان ها و لثه میشود . سایز استاندارد یک مسواک خوب و مناسب باید به گونه ای باشد که به راحتی در دست قرار گیرد . قدرت مانور را در دهان هنگام تمیز کردن دندان ها افزایش دهد .

نکات مهم در انتخاب یک مسواک خوب

مسواک هایی که الیاف بیشتری دارند ، دندان ها را بهتر تمیز می کنند.

در انتخاب مسواک بهتر است به مواردی که کنترل بیشتری در دست داشته باشند دقت کنید .

تکفارس آی آر

زاویه بین دسته مسواک و سر مسواک باید به قدری کم باشد که با شیبی ملایم به سر آن برسد .

مسواک های کهنه و از کار افتاده می توانند به لثه و دندان های شما آسیب برساند و از نظر بهداشتی به رشد باکتری ها کمک کنند .

عمر مناسب یک مسواک خوب نهایتا سه ماه است . زمان استاندارد تعویض یک مسواک برای فرد سالم یک ماه است و پس از سه ماه رشد باکتری ها روی سطح الیاف مسواک به حداکثر می رسد .

پس از هر بار استفاده از مسواک آن را شسته و به صورت دستی باقی مانده خمیر دندان از لای الیاف آن خارج کنید .

مسواک را در محیط های خشک نگهداری کنید . مسواک را داخل حمام یا هر جایی که هوای آنجا مرطوب است ، نگهداری نکنید چون الیاف آن نرم می شوند و خاصیت ارتجاعی مانند خود را از دست می دهند و از آن گذشته میکروب ها بر سطح آب روی مسواک تجمع می کنند .

www.takfars.ir

واضح است که دیگران نمی توانند از مسواک شخصی شما استفاده کنند و حتی توصیه می شود که مسواک خود را در مجاورت مسواک های دیگر قرار ندهید ، زیرا باکتری ها بین آنها منتقل می شوند .

مسواک را درون درپوش بگذارید زیرا در جلوگیری از نشستن گرد و غبار و آلودگی محیط بر سطح مسواک کمک می کند .

مسواک خیس را درون درپوش قرار ندهید چون در محیط مرطوب باکتری ها و قارچ ها سریع تر رشد می کنند .

در بیماران مبتلا به مشکلات خاص پزشکی هر ۳-۱ هفته یکبار باید مسواک های مصرفی تعویض شوند .

انتخاب نوع دندانه های مسواک

مسواک های موجود در بازار بر اساس نوع دندانه ها و الیافشان به سه گروه نرم ، سخت و متوسط تقسیم بندی می شوند .

مسواک های سخت

این نوع مسواک ، به مسواک هایی با الیاف و دندانه های کوتاه و خیلی ضخیم گفته می شود . بر خلاف باور عامیانه که معتقد هستند این مسواک ها با قدرت بیشتر سطح دندان ها را تمیز نموده و جرم موجود در آن ها را از بین خواهند برد، اما انتخاب این مدل از مسواک ها خیلی صحیح و اصولی به نظر نمی آید زیرا الیاف ضخیم این نوع از مسواک ها می تواند آسیب های جدی و جبران ناپذیری به لثه ها و فضای بین دندان ها وارد نموده و منجر به ایجاد زخم و بریدگی در آن ها گردد . ضخامت بیش از حد الیاف در این مسواک ها مانع از انعطاف و حرکت سریع و آسان آن ها شده و این یکی از بدترین ویژگی های یک مسواک مناسب به شمار می آید. توصیه می شود افرادی که دارای لثه های حساس و ظریف هستند از مصرف این نوع مسواک اجتناب نموده و مسواک دیگری را جاگزین نمایند .

مسواک های نرم

این مدل از مسواک ها دارای الیاف یا دندانه های نازک ، بلند و ظریف هستند . تمامی موارد مذکور از ویژگی های یک مسواک خوب و مناسب بوده و می تواند تمامی سطوح داخلی و خارجی دندان را تمیز نماید . توجه داشته باشید مسواک های نرم مقاومت کمتری داشته و احتیاج به تعویض سریع تر خواهند داشت . دندانه های این نوع از مسواک ها به سرعت فشرده و اصطلاحا له شده و قدرت پاک کنندگی خود را از دست می دهند. از جمله ویژگی های مثبت این نوع از مسواک ها ، توانایی چرخش سریع و آسان مسواک در فضای داخل دهان است .

تک فارس

مسواک متوسط

این نوع از مسواک ها دارای ویژگی های یک مسواک خوب و مناسب بوده و از انتخاب های مطمئن و بسیار مناسب به شمار می آیند. الیاف این نوع از مسواک ها در حالت متوسط قرار داشته و به خوبی می تواند دندان ها را تمیز و براق نماید . این نوع از مسواک ها به لثه و فضای بین دندانی آسیب وارد نکرده و مسواک، ساده ترین وسیله جهت تمیز کردن دهان و دندان است. قادر به تمیز نمودن فضا های بین دندانی نیز می باشند . بیشتر دندان پزشکان توصیه به انتخاب این نوع از مسواک نموده و آن را به دلیل داشتن ویژگی های یک مسواک مناسب ، انتخابی عالی می دانند .

مسواک زدن در کودکان

باید توجه داشت که رعایت بهداشت دهان و دندان باید از همان دوران کودکی آغاز شود . با رویش نخستین دندان های شیری ، که در حدود ۶ ماهگی آغاز می شود ، تمیز کردن دندان ها اهمیت بیشتری می یابد .

در کودک روش مسواک زدن افقی است . در این روش مسواک به موازات سطح افقی روی دندان ها قرار گرفته و با حرکت مالشی به سمت جلو و عقب رانده می شود . سطح جونده دندان ها را نیز حتما باید با حرکت جلو و عقب مسواک تمیز کرد . غالبا مصرف خمیر دندان فلوراید دار از ۲ تا ۳ سالگی توصیه می شود . در ابتدا، مقدار خمیر دندان به اندازه یک نخود کوچک کافی است ، که با افزایش سن کودک می توان آن را افزایش داد. استفاده از نخ دندان نیز پس از بسته شدن فضاهای بین دندانی از ۳ تا ۴ سالگی به بعد (توسط والدین) توصیه می شود . این وظیفه تا حدود ۹ سالگی بر عهده والدین خواهد بود .

چه مسواکی برای کودکان مناسب است ؟

دسته مسواک باید به آسانی در دست جای گرفته و مواد تشکیل دهنده آن بی ضرر باشد. برای تشویق او به مسواک زدن می توانید یک مسواک با طرح شخصیت کارتونی مورد علاقه کودک خریداری کنید .

طول قسمت موئی مسواک در حدود ۳ سانتی متر و عرض آن یک سانتی متر باشد.

تعداد کلاف های موئی و یا نایلونی مسواک در حدود ۲۰ تا ۴۰ کلاف بر اساس کوچکی و یا بزرگی مسواک باشد.

تعداد رشته های نایلونی و یا موئی در هر کلاف در حدود ۲۰ تا ۴۰ رشته بر اساس نرمی و زبری موهای مسواک می باشد که این تعداد رشته ها در مسواک های نرم بیش از مسواک های زبر است .

T A K F A R S

نوک موهای مسواک نباید نوک تیزو ساینده باشد.

روشهای تشویق کودک به مسواک زدن

مسواک زدن کار خسته کننده ای برای کودکان است. باید با انتخاب مسواک های رنگارنگ ، مسواک های برقی جذاب آن را برای بچه ها جالب کنید .

مسواک زدن را تبدیل به یک کار سرگرم کننده کنید .

به جای اینکه مسواک زدن تبدیل به یک کار عادی روزانه شود ، می توانید آن را سرگرم کننده و جذاب کنید . می توانید اعضای خانواده را دعوت کنید تا با هم مسواک بزنید . این کار نه تنها مسواک زدن را برای کودک لذت بخش می کند، بلکه آن را تبدیل به یک آداب خانوادگی می کند .

در پایان ماه به کودکتان جهت مسواک زدن مرتب ، پاداش دهید .

خمیر دندان هایی برای کودک بخرید که طعم آن را دوست دارد . طعم خمیر دندان کودک را ترغیب به مسواک زدن می کند .

همیشه به یاد داشته باشید هر چه قدر زود تر شروع به آموزش عادت های خوب و پسندیده کنید، اثر آن ماندگار تر خواهد بود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر