تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

کرم میکونازول عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

موارد مصرف

مایکونازول در درمان کاندیدیاز جلدی و مهبلی-فرجی ناشی از کاندیدا آلبیکنس و سایر گونه‌های کاندیدا، درمان کچلی بدن، کشاله ران و پا ناشی از ترکوفیتون روبروم، تریکوفیتون منتاگروفیس و اپیدرموفیتون فلکوزوم، درمان تینه آورسیکالر ناشی از مالاسزیا فورفور و درمان کچلی سر، ریش و پارونشیا مصرف می‌شود.

مکانیسم اثر

مایکونازول یک ایمیدازول متوقف ‌کننده رشد قارچ است که با توجه به غلظت ممکن است باعث مرگ قارچ نیز گرددد. دارو بیوسنتز ارگوسترول یا سایر استرول‌ها را مهار می‌کند وباعث ایجاد آسیب در غشاء سلولی قارچ و تغییر نفوذپذیری آن می‌شود که می‌تواند به از دست دادن اجزا ضروری داخل سلول منجر شود. همچنین دارو بیوسنتز تری گلیسرید و فسفولیپیدهای قارچ را مهار می‌نماید. به علاوه با مهار فعالیت آنزیم‌های اکسداتیو و پراکسیداتیو باعث افزایش غلظت داخل سلولی پراکسید هیدروژن تا حد سمی می‌شود که این امر ممکن است به مرگ سلول کمک نماید. این دارو تبدیل بلاستوسپورها را به شکل میسلی مهاجم در کاندیدا آلبیکنس متوقف می‌کند.

فارماکوکینتیک

تکفارس آی آر

مقادیر جزئی مایکونازول پس از استعمال داخل مهبل، به طر سیستمیک جذب می‌شود.

موارد منع مصرف

هشدارها

۱- در صورت بروز حساسیت به دارو منافع مصرف در برابر مخاطرات آن سنجیده شود.

۲- در سه ماهه دوم و سوم بارداری یک دوره درمانی یک هفته‌ای به جای درمان‌های کوتاه‌مدت‌تر توصیه می‌شود.

www.takfars.ir

عوارض جانبی

بثورات جلدی، تاول، سوزش و قرمزی یا سایر علائم تحریک پوست که قبل از مصرف موضعی مایکونازول وجود نداشته است از عوارض جانبی این دارو هستند.

تداخل دارویی

نکات قابل توصیه

۱- دوره درمان حتی در صورت بهبودی علائم بیماری کامل گردد.

۲- چنانچه مصرف یک نوبت از دارو فراموش گردید، دارو به محض به یاد آوردن استعمال گردد مگر آن که تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد.

۳- اقدامات بهداشتی در طول درمان برای بهبودی عفونت و ممانعت از عود مجدد آن رعایت گردد.

۴- به طور معمول درمان همسر بیمار ضروری نیست، مگر آن که علائم موضعی خارش التهاب پوست نواحی تناسلی بروز نماید.

مقدار مصرف

مقدار مصرف کرم واژینال در بزرگسالان یک اپلیکاتور پر (۵ گرم) هنگام خواب به مدت ۱۴-۷ روز است که در صورت نیاز دوره درمان تکرار می‌شود. کرم مایکونازول برای درمان کاندیدیاز پوستی با تینه‌آکورپورس، تینه‌آکروریس یا تینه‌آپدیس دو بار در روز صبح و عصر و در درمان تینه‌آ و رسیکالر یک بار در روز به مدت ۱۰ روز مصرف می‌شود.

تک فارس

اشکال دارویی

Topical Cream: 2%

Vaginal Cream: 2%

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر